Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 07:44

We hebben een paar maal aan dwangvoeren gedaan met Hills ad, anders neemt ze het niet. Ze krijgt altijd mousse, dat is heel zacht en at ze altijd goed.
Ik heb wel gelezen over nierproblemen na metacam. Is het niet beter dat eerst uit te sluiten?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 27-06-23 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:47

Ik lees even mee. Een van onze katten moet in augustus voor een gebitsreiniging.

Gang van zaken bij jouw kat verbaast me wel. Ons werd heel duidelijk verteld dat de duur en kosten van de behandeling pas dan bekend worden, omdat er indien nodig meteen getrokken zal worden.

Edit: heb je naast natvoer ook harde brokjes aangeboden toevallig? Voormalige kat (verwaarloosde aanloper) at liever brokken, zowel voor als na verwijderen van haar rotte gebit. In eerste instantie ging dat ongekauwd naar binnen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 07:59

Ze beschikt steeds over brokjes, maar deze eet ze nauwelijks. Tot de behandeling at ze goed haar brokjes.
Afgelopen vrijdag bij de dierenarts zouden bloed en urine worden gecontroleerd, maar de betreffende dierenarts leek het een goed idee met de mirtazapine aan de slag te gaan. Geeft wel wat verbetering, maar ze eet ook nu niet genoeg blikvoer voor haar gewicht. Moet er met metacam een spiegel worden opgebouwd?

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:05

Metacam lijkt bij katten met nierproblemen veel minder erg dan gedacht, blijkt uit recent onderzoek. Het kan wel negatieve effecten hebben op de nieren uiteraard, maar bij katten met nierfalen bleek het niet te verslechteren door metacam.

Metacam geef je vaak de eerste dag een dubbele dosis en daarna elke dag gewoon op gewicht doseren volgens het maatspuitje.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 08:11

Hoe lang zou het, als de metacam de oplossing is, moeten duren voor ze niet meer door pijn nauwelijks eet?

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:34

Himyar schreef:
De behandelaar mocht geen extracties verrichten. Bleek op de dag zelf dat dat nodig was.


Ik ben nu met nr 3 bezig wat tanden betreft.
Nr 1 was mijn eerste Sibeer.
In 2017 kreeg hij problemen, ontstoken tandvlees en tandsteen dus onderzoek plus foto's.
De toenmalige DA zei direkt dat bij schoonmaken zij misschien vaststellen dat er tanden/kiezen eruit moeten, wat het beste dan ook direkt gebeurt.
Hij zei toen eerlijk, dat hun dit (toen ) in hun praktijk niet kunnen en verwees mij door.

Nr 2 was 2 maanden geleden.
Heb hier broer en zus uit 1 nest (waren prematuur) ,inmiddels 5 maar nu beginnen de problemen.
Dus met Mikvis naar de praktijk - onderzocht, foto en na overleg(omdat het de zelfde dag niet meer kon) 2 dagen later : reiniging en rotte tanden/kiezen eruit in een keer.

Met zijn zusje Mousjka hab ik vanochtend de afspraak ... zo ingepland, dat zij kijken ,onderzoeken en als nodig meteen onder het mes.

Ik vind heel raar, TS dat jouw DA niet meteen ingegrepen heeft Eerst wakker laten worden, dan wachten, nu nog eens wachten...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 08:44

Ik baal hier echt zo vreselijk van. En weer steeds onenigheid met mijn man, want hij vindt dat ze geen zieke indruk geeft. Ik kan duizend keer zeggen dat het toch niet normaal is als een kat zo'n lange tijd zo mondjesmaat eet. Een kat die eerder steeds goed at.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:46

Sorry, maar het geheel klinkt als een dierenarts die niet adequaat reageert. Als je al met dwangvoeren bezig bent geweest, had er al lang ingegrepen moeten worden, vooral omdat er geen vooruitgang is.

Ik zou echt een andere da benaderen voor een second opinion.

BigOne
Berichten: 38367
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:21

Dierenarts zit er hier goed naast, dier heeft pijn, eet niet , wordt misselijk, daardoor helemaal niet eten en dit loopt fout door leververvetting indien er niet heel snel ingegrepen wordt. Klinkt hard maar is wel hoe het gaat, katten moeten eten!!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 10:50

Op het laatste mirtazapine pilletje heeft ze nu wel aardig van haar mousse gegeten.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 13:07

Mijn man legde net buiten één voor één een aantal malen een brokje bij haar neer en die at ze op. Ze beet ze ook doormidden. Wanneer ze binnen in haar voerbakje zitten dan eet ze ze niet.

BigOne
Berichten: 38367
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat eet 10 dagen na gebitsreiniging nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:17

Zo vaak mogelijk voeding aanbieden, wanneer er maar gegeten wordt, dat is belangrijk!

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:34

Als de kat eet als de brokjes 1 voor 1 neergelegd worden dan vooral blijven doen. En per direct een andere dierenarts opzoeken. Dat die tanden niet in de eerste narkose werden getrokken is absoluut niet in voordeel van de kat gedacht. Zodra als bij de reiniging duidelijk wordt dat er tanden uit moeten hadden ze dat per direct moeten doen. Door het verwijderen van tandsteen kan zoiets nog gevoeliger worden omdat de tandsteen eerst als een vernietigende "beschermlaag" om de tand en wortel zat.
Wat betreft metacam en nierenproblemen, de narkose (wat nu 2 keer moet) en het niet eten is schadelijker dan een paar dagen/weken metacam te geven. Vraag ook gerust bij de volgende narkose dat ze begeleidend een infuus aanleggen. Doen wij hier ook veel en zeker bij bekende nierpatienten of gewoon oudere katten. Mirtazapine is wel heel fijn in zijn werking maar het is op het moment wel eerder een symptoom bestrijding, zodra je daarmee ophoudt kan het zijn dat ze ook het eten weer helemaal staakt

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:52

Himyar schreef:
Het trekken van de drie hoektanden en het gespleten kiesje zou op 2 of 3 augustus gaan gebeuren, maar dat gaat nu niet door, omdat ze nog steeds niet goed eet.


Ik vind het niet normaal dat dat tot in augustus moet wachten. Neem eens contact op met een veterinaire tandarts. Hier goede ervaringen met Paul Theuns van de Wagenrenk.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:52

Himyar schreef:
Hoe lang zou het, als de metacam de oplossing is, moeten duren voor ze niet meer door pijn nauwelijks eet?

Als het zenuwpijn is dan helpt metacam ook niet.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 13:56

Ze is verder wel speels, ondernemend en knuffelig.
Ik heb alle informatie naar een andere dierenarts gestuurd.