Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:54

Hallo konijnenkenners!

Ik zit met het volgende; ik heb een 11- jarige voedster die sinds enkele weken haar blinde darmkeutels laat liggen.
Ze leeft samen met haar mannetje, overdag hebben ze de hele tuin waar ze ook gras hebben, 's nachts zitten ze in een uitloop van 2 bij 1,5 met nachthok. Ze krijgen een klein bakje Science Selection 1x per dag en onbeperkt hooi, verder wat groente afval, konijnenbladeren e.d. net als anders.
Wat kan ik nog doen? Zou het kunnen dat ze last van haar rug heeft door ouderdom waardoor ze niet meer bij haar kontje kan zeg maar? Iemand hier ervaring mee? Ze beweegt heel goed dus het lijkt er niet op.
Ik wil liever niet met haar naar de dierenarts want ze raakt erg snel gestrest. Gelukkig is haar kontje wel schoon.
Afbeelding

De witte is het mannetje, zij is het bruintje op de achtergrond.

Leandra

Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:18

Ze kan zeker last hebben van haar rug, zeker op deze leeftijd. Je zou aan de dierenarts kunnen vragen voor een pijnstiller. Dan kan je kijken of het dan beter gaat.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:21

Idd hierboven. Wel heel vervelend om te lezen. Je voeding ziet er oke uit, dus tenzij dat ze toch iets verkeerd heeft binnen gekregen, zou het mij het meest waarschijnlijk lijken dat ze het fysiek moeilijk vindt om erbij te komen.
Hoeveel van de caecotrofen vind je ongeveer per dag?

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:25

Hoe weet je zo zeker dat ze ze niet eet. Ze kan ze toch ook gewoon van de grond eten.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 21:46

pillow schreef:
Hoe weet je zo zeker dat ze ze niet eet. Ze kan ze toch ook gewoon van de grond eten.


Nee dat doen ze niet, ze horen ze direct uit de anus te eten.

Euridicey, ik zie regelmatig trosjes liggen, ik weet eigenlijk niet hoeveel ze ervan per dag produceren, weet jij dat?

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:05

Hey. Mijn bijna 13-jarig konijntje heeft dit ook. Ik merk bij haar wel bepaalde zaken. Moeite met kromme houdingen (tijdens wassen en dus ook het eten van de caecotrofen), soms heel stijf of zelfs even mank (tot nu toe was dit 2 dagen), na een dag op het gras veel verliggen (geen houding meer vinden). Ze heeft vorige maand een kuur synopet gehad, dat heeft wel iets geholpen. Maar vind het voor haar toch niet afdoende, ga nu dus een week metacam geven om te zien hoe dat gaat.
Maar als de klachten nog licht zijn, is dat misschien wel het proberen waard eerst!
Napoleon heeft ook wel veel last gehad van de warmte, ze bewoog toen amper. Dus mogelijks is ze daardoor ook wat stijf nu. Ze is iig terug actiever nu.

Bottles
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:12

Hier hetzelfde bij ons 14 jarige konijntje.. we merken al een jaar of 2 dat het allemaal wat moeilijker gaat, maar op de een of andere manier heeft ze telkens ook weer oplevingen dat ze ineens weer heel soepel is en wel alles gewoon doet. Zolang ze goed alles eet en happy is, mag het van ons zo doorgaan. Laatst leek het alsof haar achterpootje niets meer deed, maar na een beetje masseren rende ze weer rond en daarna niks van gemerkt. Ik zou het gewoon echt in de gaten blijven houden. En misschien toch even tijdelijk een pijnstiller proberen? Zitten wij ook over te denken om nog te proberen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 08:13

Ah er zijn dus meer oudjes die hier last van hebben. Ik ga met de dierenarts overleggen of ik pijnstillers mag geven. Bedankt voor jullie ervaringen!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:44

Heb je al naar de tanden gekeken?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 13:04

Avanti schreef:
Heb je al naar de tanden gekeken?


Nee, mag ik vragen waarom je daaraan denkt?
Ze is enorm lastig te hanteren en raakt dan behoorlijk gestrest, gezien haar leeftijd vermijd ik dat zoveel mogelijk. Ze eet goed en is eerder iets te zwaar dan te mager.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:47

Anders even een worteltje voor de neus hoog houden en kijken? Ben geen kenner maar vroeger weleens problemen gehad met de tanden van konijn. Groeien enorm snel.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:50

Normaal ga je dat wel merken. Ik heb naast mijn oudje ook een konijn met tandproblemen en die heeft helemaal andere klachten. Gaat ook wel tegen dat zijn kiezen nog eens gevijld moeten worden, zijn blinde darmkeutels laten liggen. Maar hij kauwt ook niet meer dan, laat brokjes uit zijn mond vallen en is veel selectiever met eten dan b.v..

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:54

Anna79 schreef:
Avanti schreef:
Heb je al naar de tanden gekeken?


Nee, mag ik vragen waarom je daaraan denkt?
Ze is enorm lastig te hanteren en raakt dan behoorlijk gestrest, gezien haar leeftijd vermijd ik dat zoveel mogelijk. Ze eet goed en is eerder iets te zwaar dan te mager.

De tanden van een konijn moet je heel regelmatig checken.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:56

Als de stand niet afwijkt vind ik dat niet nodig. Ik heb haar laatst moeten vangen om haar in de tuin te zetten, toen heeft ze 2 minuten puffend op haar zij gelegen van de stress, ik dacht dat ze het loodje zou leggen. Vandaar dat ik haar zo weinig mogelijk hanteer, lastig maar zo is ze, ze trapt en knort en spartelt zodra je haar optilt echt niet grappig. Ik laat haar dus met rust.

Ondertussen vind ik haar lighouding wel wat afwijkend, ze ligt wat met de kont omhoog, ook een flinke poep gevonden die meer op diaree lijkt dan blindedarm keutels. Verder levendig en eet goed. Ik zal straks even met de dierenarts overleggen.

Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:18

Dat kakje even in een potje steken en binnenbrengen bij de DA?

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:21

Is ze altijd al lastig geweest met hanteren of is dat ook recent? Misschien dat dat met elkaar te maken zou kunnen hebben, dat er ergens in het lichaampje iets niet goed zit

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 17:30

Gigixponys schreef:
Dat kakje even in een potje steken en binnenbrengen bij de DA?


Dat is inderdaad een optie.
Ik heb zelf de theorie dat ze doordat ze haar blindedarm ontlasting niet opeet haar darmen wat van de leg zijn. Heb net gebeld, wordt morgen teruggebeld wat we kunnen doen.

Telpeva, ze is altijd zo geweest, ik heb haar vanaf dat ze een jaar of drie is.

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:48

Fijn dat ze morgen terug bellen, in de tussentijd alvast beterschap voor de kleine fluf, hopelijk valt het mee :knuffel:

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 20:39

Dankjewel <3, ja ik hoop dat ze nog wat jaartjes mee kan, ondanks haar nukken houd je toch van de tuttebol hè. Ze lijkt zich verder oké te voelen gelukkig

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:04

Ik zou de brok even achterwege laten een paar dagen, even als groen en enkel hooi. Totdat de ontlasting weer normaal is.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 21:22

Wintu schreef:
Ik zou de brok even achterwege laten een paar dagen, even als groen en enkel hooi. Totdat de ontlasting weer normaal is.


Ik voer Science selective dat is heel hoog in vezels, bovendien maar heel weinig dus lijkt me niet nodig

Maar wel bedankt voor het meedenken hoor! Zit er wel aan te denken om haar even van het gras te houden ivm de nattigheid

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 02:32

Ik zet konijnen met darmproblematiek altijd gelijk apart, zodat ik goed kan zien wat er in en er uit gaat en hoeveel ze drinken. Eten ze een stuk minder of niet, dan cisaraldrops en pijnstiller. Liggen ze languit veel, dan ook, want dat kan dan ook trekken zijn van buikpijn, buikje voelen kan ook helpen, is het soepel of heeft ze last van gas. Bij gas wil infacol nog wel eens helpen. Maar goed plan om haar even geen groen en gras te geven, zien of dat helpt. Ook belangrijk om te kijken of ze geen natte poep aan haar vacht heeft zitten, de groene vleesvlieg is namelijk erg actief met dit weer.

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:11

Ze heeft beschikking over gras schrijf je, dat kan soms erg eiwitrijk zijn. Dan is de behoefte aan de blindedarmkeutels minder, helaas krijgt ze hierdoor andere belangrijke vitamine ook niet binnen. Een te dikke buik kan ook zorgen dat een oudje er niet meer bij kan.

Even van het gras is een hele goede gedachte, ik zou ook gaan zakken in suikers (wortel bevat bvb veel suiker en fruit als je dat geeft). Science selective is prima voer, er is ook een senior versie van die nog minder suikers/eiwit bevat.

Ten slotte: de baarmoeder is bij een ongecastreerde voedster op leeftijd heel vaak een probleem. Tumoren komen zeer vaak voor, 70-80% omdat de celdeling bij konijnen enorm hoog is. Mocht zoiets aan de hand zijn en ze heeft pijn dan is bukken ook stukken minder aantrekkelijk. Voor zo’n diagnose is echter wel een DA nodig die de buik na kan voelen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 08:46

Ze blijft vandaag in haar ren, dan laat ik de ram alleen buiten en kan ik het bijhouden vandaag.
Ik zou normaal ook echt naar de dierenarts gaan maar ik ben bang dat ze het niet overleeft. Aangezien ze verder levendig is en goed eet is het geen spoed gelukkig.

Ze vreet als een malle van het gras inderdaad dus misschien zit daar het probleem.

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:55

Je afweging is begrijpelijk en zo'n oudje veel stress aan doen is ook niet altijd de beste oplossing voor de gezondheid. Middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
Zakken in suikers/eiwit qua voer zou ik even de kans geven en wel goed in de gaten houden dat haar vacht schoon blijft. Ivm vliegen die eitjes kunnen leggen bij haar kont en dat wil je echt niet.