Hond met allergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 12:16

Bij onze (inmiddels 1.5 jarige) hond kwamen wij er al vrij snel achter dat hij last heeft van voedselallergie. Nu hij op een granenvrij dieet staat met een andere eiwitbron zijn de klachten (oa dubbele oorontstekingen) gelukkig verholpen.

Deze zomer kreeg hij ineens bultjes op zijn hoofd en hals en begon hij te likken en kauwen op zijn voorpoten en voeten. Daarmee onstond ook de verdenking op omgevingsallergie. Hij staat nu tijdelijk op Apoquel om de jeuk te onderdrukken.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met allergietesten en hyposensibilisatie bij de hond?
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of er positieve ervaringen zijn met supplementen of andere hulpmiddelen om honden met allergie te ondersteunen.

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:13

Contact Frederike Domenie eens https://www.ffdomenie.nl/
Zij heeft ons enorm geholpen, onze hond had soortgelijke klachten. Succes!

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:22

Allergie is een zoektocht, het is fijn wanneer je iemand hebt die verstand van zaken heeft.
Wij zijn met onze hond naar, M.W. Vroom Dierenarts Dermatologie, gegaan. Wij zijn goed geholpen en zeer tevreden over haar behandelingen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:48

MareVeer schreef:
Contact Frederike Domenie eens https://www.ffdomenie.nl/
Zij heeft ons enorm geholpen, onze hond had soortgelijke klachten. Succes!


Dit. Heeft ons ook enorm geholpen met o peen snelle manier bepalen waar de hond allergisch voor is.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:03

Het zou ook nog steeds aan de voeding kunnen liggen. Je zou de fabrikant kunnen vragen of ze iets in de formule veranderd hebben. Door de stijgende kosten van ingrediënten kiezen sommige fabrikanten voor het verhogen van de prijzen en andere voor het aanpassen van de formule. Jeuk aan de pootjes komt toch ook vaak voor bij voedselintoleranties.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 15:20

Gaabje schreef:
Het zou ook nog steeds aan de voeding kunnen liggen. Je zou de fabrikant kunnen vragen of ze iets in de formule veranderd hebben. Door de stijgende kosten van ingrediënten kiezen sommige fabrikanten voor het verhogen van de prijzen en andere voor het aanpassen van de formule. Jeuk aan de pootjes komt toch ook vaak voor bij voedselintoleranties.

De hond staat op vers vlees van eend, dus ik verwacht daar de oorzaak niet in te vinden.

Neonlight & MareVeer, kunnen jullie iets vertellen over het onderzoek en de behandeling?

2IJsjes, zelfde vraag eigenlijk voor jou, hoe is daar het onderzoek en de behandeling in zijn werk gegaan?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:14

Mijn hond is allergisch voor bepaalde grassen, planten etc. Wat enorm goed helpt bij hem is het medicijn Atopica. Hij kreeg eerst prednison, werkte ook maar krijg je ook een berg aan bijwerkingen mee. Atopica is helaas schreeuwend duur en uiteindelijk natuurlijk ook niet echt gezond voor het lijf maar soms moet je kiezen uit twee kwaden.
Bij hem is het met een bloedonderzoek getest. Kwam een heel riedeltje aan allergieën uit.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:33

Mijn hond reageert allergisch op waarschijnlijk pollen.
Hij heeft lang op de Apoquel gestaan maar sinds een paar maanden gebruik ik Rexflex (oa Bosweillia) en Puur Pollen. En dat werkt echt verrassend goed! Als tip van iemand die bij Den Hoek was geweest.
Hij staat op Zalm brokken, veel Omega olie schijnt ook te helpen bij allergieën, en hij krijgt sindskort probiotica erbij.

Omega olie kun je ook zo verkrijgen, beide misschien de moeite waard om eens te proberen. Weinig honden die reageren op zalm.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:37

Het is een haaranalyse, je stuurt haren op en die worden geanalyseerd en dan krijg je de uitslag (telefonisch consult). Behandeling is voer op maat (beste eiwitbron en koolhydraatbron) en eventueel de zaak resetten met homeopathische middelen (met name Schussler zouten).
Analyse wordt ook gedaan voor diverse omgevings allergieën.
Houdt ook in je achterhoofd dat allergie gevoelige honden weer nieuwe allergieën kunnen opbouwen op basis van voer wat ze krijgen. Zo had mijn hond 2,5 jaar geleden struisvogel als beste eiwitbron en was ze allergisch voor eend. 2 jaar brokken gegeven met als enige eiwitbron struisvogel, en nu is ze allergisch voor struisvogel en is eend haar beste eiwitbron. :))

Mijn hond is ook allergisch voor zalm. :+ Eigenlijk voor alle veel voorkomende eiwitbronnen, om het ons moeilijk te maken. _O-

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:49

Ik zou je aan willen raden om contact op te nemen met https://www.natuurpraktijkarnhem.nl/
Er is ook een FB groep van waar vrijblijvend advies wordt gegeven.
Apoquel is een zeer agressief middel wat juist eea kan triggeren, dus ik zou daar terughoudend in zijn wanneer dit voorgeschreven wordt.

Sterkte!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:37

Mijn hond krijgt ook kvv . Maar reageerd wel op kip en licht op rund

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 17:06

Susanne schreef:
Mijn hond is allergisch voor bepaalde grassen, planten etc. Wat enorm goed helpt bij hem is het medicijn Atopica. Hij kreeg eerst prednison, werkte ook maar krijg je ook een berg aan bijwerkingen mee. Atopica is helaas schreeuwend duur en uiteindelijk natuurlijk ook niet echt gezond voor het lijf maar soms moet je kiezen uit twee kwaden.
Bij hem is het met een bloedonderzoek getest. Kwam een heel riedeltje aan allergieën uit.


Dank voor je reactie. Is hyposensibilisatie nog iets dat jullie overwegen of houden jullie het voor nu bij medicatie?

Nyaleti schreef:
Mijn hond reageert allergisch op waarschijnlijk pollen.
Hij heeft lang op de Apoquel gestaan maar sinds een paar maanden gebruik ik Rexflex (oa Bosweillia) en Puur Pollen. En dat werkt echt verrassend goed! Als tip van iemand die bij Den Hoek was geweest.
Hij staat op Zalm brokken, veel Omega olie schijnt ook te helpen bij allergieën, en hij krijgt sindskort probiotica erbij.

Omega olie kun je ook zo verkrijgen, beide misschien de moeite waard om eens te proberen. Weinig honden die reageren op zalm.


Puur Pollen klinkt interessant. Rexflex kan ik niet vinden, wat is dat? Sinds een paar dagen zijn wij begonnen met het geven van hennepzaadolie, het gammalinoleenzuur daarin zou ook moeten helpen bij (huid)allergie). Het is nog te vroeg om daar wat over te zeggen. Is jouw hond inmiddels van de apoquel af met deze ondersteuning?

Neonlight & BarbaLaLa, ik merk dat ik op dit moment neig naar reguliere diergeneeskunde. Maar mocht dat op niets uitlopen, dan ga ik ook zeker achter jullie tips aan :j

Nonnetje18
Berichten: 269
Geregistreerd: 07-08-11
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:49

Van mijn hond heb ik haar laten testen bij Maasduyn. Hier kwam een uitgebreid advies uit en een duidelijk overzicht van waar ze allergisch voor was.
Het gaat nu heel erg goed!

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:56

Ik volg. Wordt ondertussen bijna wanhopig van de jeuk bij één van onze honden

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:39


Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:34

123321 schreef:
Nyaleti schreef:
Mijn hond reageert allergisch op waarschijnlijk pollen.
Hij heeft lang op de Apoquel gestaan maar sinds een paar maanden gebruik ik Rexflex (oa Bosweillia) en Puur Pollen. En dat werkt echt verrassend goed! Als tip van iemand die bij Den Hoek was geweest.
Hij staat op Zalm brokken, veel Omega olie schijnt ook te helpen bij allergieën, en hij krijgt sindskort probiotica erbij.

Omega olie kun je ook zo verkrijgen, beide misschien de moeite waard om eens te proberen. Weinig honden die reageren op zalm.


Puur Pollen klinkt interessant. Rexflex kan ik niet vinden, wat is dat? Sinds een paar dagen zijn wij begonnen met het geven van hennepzaadolie, het gammalinoleenzuur daarin zou ook moeten helpen bij (huid)allergie). Het is nog te vroeg om daar wat over te zeggen. Is jouw hond inmiddels van de apoquel af met deze ondersteuning?


Ja hij is helemaal van de Apoquel af! Vrij snel ook. Heb een aantal dagen overlap gehad en daarna door een miscommunicatie van degene die voor hem zorgde, is hij al van de apoquel af gegaan. En het ging goed!
Hij stond al wel op een lage dosering Apoquel maar toch verbaasd het me enorm dat hij nu in het hoogseizoen helemaal jeuk vrij is.

Maar mogelijk is het ook een combinatie van omdat ik niet precies waar hij op reageert en hij rond dezelfde periode ook graanvrije brok heeft gekregen (al acht ik de kans heel klein dat hij daar op reageert)

De Rexflex is een beetje als de anti-histamine tabletten van de drogist zegmaar, als ik het goed heb onthouden.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:20

123321 schreef:
Gaabje schreef:
Het zou ook nog steeds aan de voeding kunnen liggen. Je zou de fabrikant kunnen vragen of ze iets in de formule veranderd hebben. Door de stijgende kosten van ingrediënten kiezen sommige fabrikanten voor het verhogen van de prijzen en andere voor het aanpassen van de formule. Jeuk aan de pootjes komt toch ook vaak voor bij voedselintoleranties.

De hond staat op vers vlees van eend, dus ik verwacht daar de oorzaak niet in te vinden.

Neonlight & MareVeer, kunnen jullie iets vertellen over het onderzoek en de behandeling?

2IJsjes, zelfde vraag eigenlijk voor jou, hoe is daar het onderzoek en de behandeling in zijn werk gegaan?


Misschien wat vergezocht, maar kan er geen kruisbesmetting optreden?
Niet alle KVV fabrikanten kunnen alle machines compleet gescheiden houden wbt eiwitbronnen.
Dan gebruiken ze bijvoorbeeld wel alleen eend, maar zitten er toch nog sporen door van een andere bron.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:10

Bij mijn hond heb ik de nextmune bloed test gedaan. Voor allergenen en voeding. Ze bleek voor meerdere pollen en huisstofmijt allergisch en in de voeding voor varken konijn en aardappelen.
Heb de voeding hierop aangepast en nu 11 maanden bezig met artuvetrin injecties en geen klachten meer. Laatst wel een keer omdat er chips viel en ze die opat. Toen een paar dagen apoquel gehad.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:00

Patricia_86 schreef:
Bij mijn hond heb ik de nextmune bloed test gedaan. Voor allergenen en voeding. Ze bleek voor meerdere pollen en huisstofmijt allergisch en in de voeding voor varken konijn en aardappelen.
Heb de voeding hierop aangepast en nu 11 maanden bezig met artuvetrin injecties en geen klachten meer. Laatst wel een keer omdat er chips viel en ze die opat. Toen een paar dagen apoquel gehad.


Ik zat ook naar die nextmune te kijken maar reguliere internisten vinden die test echt je geld door de wc spoelen. Wat is jouw ervaring met de uitslag?

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:37

Hannanas schreef:
Patricia_86 schreef:
Bij mijn hond heb ik de nextmune bloed test gedaan. Voor allergenen en voeding. Ze bleek voor meerdere pollen en huisstofmijt allergisch en in de voeding voor varken konijn en aardappelen.
Heb de voeding hierop aangepast en nu 11 maanden bezig met artuvetrin injecties en geen klachten meer. Laatst wel een keer omdat er chips viel en ze die opat. Toen een paar dagen apoquel gehad.


Ik zat ook naar die nextmune te kijken maar reguliere internisten vinden die test echt je geld door de wc spoelen. Wat is jouw ervaring met de uitslag?


Ik heb slechte ervaringen met allerlei allergietesten. Dingen waar ze zogenaamd tegen zouden moeten kunnen gingen echt niet goed. En andersom ook, Dingen waar ze zogenaamd op reageerden gingen juist wel goed.
En daarnaast hadden wij dus ook dingen waar ze op reageerden die niet getest werden. Vitaminepreparaten bijvoorbeeld, of andere toevoegingen.

Maar hier ook al dat er allergisch gereageerd werd op hypoallergene brok waar een discussie met de da op volgde, want dan kon niet. Stoppen met die brok, over op ander voer en de symptomen verdwenen...

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:49

Onze Mila heeft omgevingsallergie, 4 verschillende soorten mijten, dit hebben we achterhaald dmv bloedtesten. We hebben immuumtherapie geprobeerd, de klachten waren direct weg, zij had een gistinfectie in 1 oor. Helaas heeft de therapie niet genoeg aangeslagen dat ze nu zonder medicatie kan. In huis heb ik 2 lucht zuiverende apparaten neer gezet, hierdoor kan ik de periode dat ze minder buiten is met heel weinig medicatie toe om te spuiten, ze is graag buiten en ik merkte dat ze meer jeuk begon te krijgen, nu heb ik de dosering iets opgehoogd met 0.2. Het is nog steeds vrij laag wat ik spuit maar er zijn geen klachten. Doordat ik zo weinig spuit vallen de kosten mee en kan ik erg lang doen met een flesje AV.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:32

Hannanas schreef:
Patricia_86 schreef:
Bij mijn hond heb ik de nextmune bloed test gedaan. Voor allergenen en voeding. Ze bleek voor meerdere pollen en huisstofmijt allergisch en in de voeding voor varken konijn en aardappelen.
Heb de voeding hierop aangepast en nu 11 maanden bezig met artuvetrin injecties en geen klachten meer. Laatst wel een keer omdat er chips viel en ze die opat. Toen een paar dagen apoquel gehad.


Ik zat ook naar die nextmune te kijken maar reguliere internisten vinden die test echt je geld door de wc spoelen. Wat is jouw ervaring met de uitslag?

Ik ben juist heel tevreden met de uitslag . Op de hypoallergeen brok reageerde ze juist omdat daar de aardappel in zat. Nu op brokjes met zalm en rijst geen reactie meer.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:20

de voeding variant is nog niet betrouwbaar en voor de omgeving is het een mooie aanvulling op de huidtest voor de omgevingsallergie. (werk zelf bij een dermatoloog voor dieren)

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:16

Aangezien mijn hond nu voor de 2e keer een oorontsteking heeft, is het niet uitgesloten dat hij een allergie heeft. Ondanks dat een allergie nog niet is onderzocht, lees ik toch graag even mee.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond met allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:57

Ik lees hier even mee. Mijn hond heeft regelmatig jeuk in de oren, zonder oorontsteking.

TS: veendrenkstof zou een positieve invloed hebben op de darmen en zou onrechtstreeks ook kunnen helpen bij jeuk.