Gedragsverandering na castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 14:21

Ongeveer drie maanden geleden is onze 2-jarige labrador/aussie kruising chemisch gecastreerd.
Hij was best fel naar andere reuen en snel verliefd op teefjes en liep daardoor wel eens weg of was thuis onrustig.

De afgelopen maand valt het ons op dat hij wat "matter" is zijn gedrag. Ik vind het lastig om te omschrijven, maar hij lijkt zijn "flair" kwijt te zijn.
Hij loopt niet meer weg (fijn), maar ik vind hem in zijn hele gedrag minder overtuigend. Ik kan er moeilijk mijn vinger opleggen overigens, hij eet goed, is opzich best vrolijk en een ander zou er waarschijnlijk niets aan zien.

Maar zelf hebben we echt het idee dat hij veranderd is. Zijn vacht is wat mottiger, hij is wat aangekomen (onze eigen schuld) en het echte enthousiasme lijkt minder. Hij slaapt ook sneller.
Nu dacht ik dat het met het warme weer te maken had, maar de afgelopen week is het prima qua temperatuur en het is hetzelfde.

Nu kan ik natuurlijk altijd een bloedje laten trekken wat ik ook ga doen, maar ik vraag me ook af of het iets met de castratie te maken kan hebben?

Meer mensen die dit herkennen?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:30

Vaak is het wel castratie wat zorgt dat ze wat relaxter worden. Ik weet niet precies wat chemische castratie verder op het lijf zelf doet, misschien dan voor de zekerheid bloed trekken idd

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:33

Ik lees hier vooral de “symptomen” van castratie. Voor de zekerheid kan bloed geen kwaad, maar dit kan inderdaad heel goed door de castratie komen.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:42

eilleen333 schreef:
Ik lees hier vooral de “symptomen” van castratie. Voor de zekerheid kan bloed geen kwaad, maar dit kan inderdaad heel goed door de castratie komen.


Idd eens met beide dingen. Dit zijn juist de typische dingen na een castratie. Ook de vacht, dat wordt nog veel erger := en het aankomen, maar gedrag is allemaal heel normaal en kan ook nog 'erger' of duidelijker worden.

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:56

voordeel van de chemische castratie dat hij uitgewerkt raakt, dan zou dit weer weg moeten gaan

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:04

MyWishMax schreef:
eilleen333 schreef:
Ik lees hier vooral de “symptomen” van castratie. Voor de zekerheid kan bloed geen kwaad, maar dit kan inderdaad heel goed door de castratie komen.


Idd eens met beide dingen. Dit zijn juist de typische dingen na een castratie. Ook de vacht, dat wordt nog veel erger := en het aankomen, maar gedrag is allemaal heel normaal en kan ook nog 'erger' of duidelijker worden.

Ik dacht hetzelfde, allemaal te maken met castratie.
Mijn reu werd met 10 dagen Ypozane (legt ook hormonen stil) al een vadsig lui varken die niks meer wilde met hormonen was hij actief en fit.
Vacht gaat een rampenvacht worden..

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:12

Ik heb zelf geen ervaring met chemische castratie, hoorde alleen van 2 (verschillende) kennissen gedragsverandering en ook vacht dat niet meer zo mooi zou zijn.
Zelf heb ik mijn reuen ( sinds 1992 5 stuks) echt laten casteren.
Nr 1 was mijn Border Collie, nadat hij n keer aangevallen werd en ook (per ongeluk) een keer dekte, werd hij echt vals en gevaarlijk.
Ballen eraf en ik had weer de liefste en vrolijkste hond.
Een zoon (van het ongelukje) heb ik ook gehouden- hem met 3 laten castreren omdat ik geen gevechten wilde en ook omdat ik "ongelukjes" wilde voorkomen.
Bij hem is helemaal niets veranderd.
Nr 3 en 4 waren uit een nest.
Nr 4 ( was ik toen geen eigenaar) is op idiote wijze afgestaan en in asiel belandt.
Toen ik dat hoorde heb ik meteen actie ondernomen en hem opgehaald- alleen was hij in het asiel al gecastreerd.
Thuis dan dus n paar weken later zijn broer ook laten castreren.
Die werd hierna wel snel dik - maar verder bei beiden ook geen verandering in karakter .
Nr 5 (en grote Tervuerense) was bijna 8 jaar intact. Een superlieve, sociale reu, dus opzich geen gedachten aan. Tot hij problemen met zijn prostaat kreeg. Toen ook voor de keuze gestaan chemisch of aan de ballenbak doneren...
En dus de ervaringen van mijn 2 kennissen vergeleken met die van mij... en de keuze voor donatie gemaakt.
Zijn vacht bleef tot zijn laatse dag mooi, zijn karakter niet veranderd.

Dus ik zelf zou altijd -als dan nodig- weer voor echte castratie gaan.
Vooral ook als je toch niet wilt fokken.

Er zullen ongetwijfeld mensen andere, goede, ervaringen hebben met chemische castratie - maar het is toch iets wat je in een lichaam stopt.

En... als ik het met mijzelf vergelijk... ik moest wegens overgangsklachten aan de "pil" en dat had een behoorlijke, niet positieve impact

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:20

Ik heb hetzelfde ervaren met onze vorige reu.

Hij was erg verliefd op zijn 'buurmeisje' en daarom overgegaan tot chemische castratie. Dit hielp, maar hij werd er ook 'depressief' van. Ik moest hem 's avonds bijna uit zijn mand slepen voor zijn laatste rondje, waar hij eerder al enthousiast stond te springen als hij dacht dat je naar de deur ging. Ik weet het eerst ook aan zijn leeftijd (grote hond, was toen 7).

Maar na uitwerking van het implantaat was hij gelukkig weer zijn oude vrolijke zelf. De omstandigheden waren ook gewijzigd (we waren in die tussentijd verhuisd), dus we zijn ook niet meer overgegaan tot chemische of echte castratie.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:27

Heel erg passend bij (chemische) castratie. Ik ga er dan ook vanuit dat dit niet ideaal passend is voor jouw maatje.

Hebben jullie, voor de chemische castratie, al eens gekeken naar supplementen om zijn hormonen te temperen?
Voor nu zit er niet echt iets anders op dan de tijd uitzitten verwacht ik.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 17:56

Veel dank allen voor jullie reacties 8-)

Het lijkt dus redelijk "normaal". Gelukkig is het inderdaad maar chemisch, want ik vind dit niets.
De vraag is natuurlijk wel waar hij zelf meer last van heeft. De onrust in het voorjaar door teefjes of het mattere gedrag van nu. Hij is immers niet ziek of zo, maar ik mis het extreme enthousiasme. Zijn bijnaam was "vrolijke Frans" omdat ie altijd 100 procent enthousiast was.

Ik reageer vanavond even uitgebreid, maar hierbij alvast dank en toch wel een geruststelling.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:09

Nog een aanvulling: toen onze huidige hond wat te enthousiast was naar teefjes in het begin van zijn pubertijd zijn we begonnen met Puur Hypersex. En dat hielp! Haalt er net de scherpe kantjes vanaf, samen met goed corrigeren werkte dat genoeg.

Ik geeft het nu niet meer continu, maar als ik merk dat hij weer wat sneller boven zijn theewater gaat geef ik het weer voor een aantal weken.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:22

Goed dat je eerst chemisch hebt gecastreerd want niet elke hond reageert positief op castreren. Tis fijn dat ze niet meer vruchtbaar zijn maar net zoals dat agressie kan zakken kan t ook verergeren als t vanuit onzekerheid komt. Dat komt ook allemaal vanuit de hormoon huishouding. Voor een fel reagerende hond kan het fijn zijn dat deze wat mellow wordt na castratie , maar het kan zoals in jouw geval ook een saaie couch potato veroorzaken. Omdat er geen standaard antwoord is dat bij elke hond past is het voor jezelf belangrijk de positieve en negatieve veranderingen aan elkaar af te wegen. Wat is voor jou maar vooral voor de hond leefbaarder. En daarbij kijk je ook naar veiligheid van je hond en andere weggebruikers als de hond vaak weg loopt. Zijn er andere alternatieven om dat te voorkomen? Zijn er wellicht succes plementrn die kunnen ondersteunen als hij niet gecastreert is etc

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:27

Misschien een opsteker, ts. Mijn reu is vanaf 3 jaar ongeveer veel makkelijker geworden met teven. En die woonde zelfs met teven in huis toen. Maar tussen 3 en 4 worden ze echt volwassen en bij de mijne (en alle andere reuen in mijn omgeving) werd de reactie op loopse teven veel minder. En makkelijker te trainen op negeren.

Maar goed ook, want ze moesten hier gewoon op hetzelfde veld trainen en wedstrijden lopen enzovoorts.

Hypersex is trouwens ook fijn om te proberen zoals hierboven genoemd.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:36

Grappig te lezen van die vatsige vachten die iedereen benoemd. Nog nooit meegemaakt namelijk en toch op 1 huidige hond na was en is alles geholpen. En dan heel verschillende rassen (boxers, husky's, xlabrador, sint bernards en kort en langhaar herders). Wel wat meer vacht verzorging nodig maar met zwemmen en waterblazer uitstekend bij te houden. Op onderstaande foto is op 1 hond na alles geholpen en de oudste was al bijna 10 daarna 9 en 8 jaar en nog 4 en 3 jaar
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:45

Ik heb nog geen hond met onderwol gezien die niet veranderde. Trimmers geven dat ook aan, de vacht verandert echt flink. Het onderhoud wordt veel meer en sommige zijn zelfs met waterblazer en regelmatig borstelen niet goed te houden. Mijn oude teef vervilte waar je bij stond.

Terwijl ze daarvoor 2 keer per jaar een keer met waterblazer onder handen genomen werd of even een weekje borstelen.

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:59

In welke mate heeft hij last van de teven in het voorjaar?

Mijn (2e hands) labrador was niet te hanteren, die ging bij ieder plasje dat hij rook tijdens uitlaten op de grond liggen kwijlen en likken en klappertanden. Er was geen land mee te bezeilen. Die is eerst chemisch gecastreerd en toen dat goed uitpakte definitief.
Hij heeft er helemaal geen last meer van, is nog steeds erg slank, nog steeds erg blij en enthousiast en heeft (gelukkig!) nog steeds een mooie vacht.

FleurSandro

Berichten: 1807
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:21

Ik lees inderdaad duidelijk de "kenmerken" van castreren. De ene hond reageerd heftiger dan de ander, daarom is chemisch castreren een mooie optie om te bekijken hoe de hond erop reageerd.
En het enthousiasme kan ook heel goed aan de hitte gekoppeld zijn van de afgelopen maand. Vergeet niet dat het onwijs warm/benauwd is/is geweest. Ook daar is de ene hond gevoeliger voor dan de ander.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:40

MyWishMax schreef:
Ik heb nog geen hond met onderwol gezien die niet veranderde. Trimmers geven dat ook aan, de vacht verandert echt flink. Het onderhoud wordt veel meer en sommige zijn zelfs met waterblazer en regelmatig borstelen niet goed te houden. Mijn oude teef vervilte waar je bij stond.

Terwijl ze daarvoor 2 keer per jaar een keer met waterblazer onder handen genomen werd of even een weekje borstelen.


Dan zal ik met 12 van de 12 mazzel gehad hebben. De enige die hier 1x de trimmer nodig gehad heeft was....eigenlijk hilarisch dan...mijn reu met ballen :D de waterblazer heb ik nog maar 3 jaar dus de sint bernards, mastin espanol, boxers (maar die hebben bijna geen vacht) husky's en eerdere herders zijn gewoon met wassen en borstelen goed te onderhouden geweest. Moet wel zeggen met waterblazer ging het nog makkelijker natuurlijk maar die is meer in gebruik voor het droog blazen na zwemmen dan echt voor noodzakelijk vacht onderhoud. Ik ben echt niet iemand die wekelijks de vachten bij houdt dus blijf het echt apart vinden.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:35

Ik moet ook eerlijk zeggen dat bij mijn reuen, na castratie, totaal geen problemen met de vacht had. Gewicht ook geen probleem gewoon wat minder voeren. En vooral bij grote groepen honden scheelt het een hoop onrust.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:13

Het is volgens mij net zo als met paarden. In het algemeen hebben Hengsten vaak een andere vacht, dan ruinen. Meer gloed over de vacht. Zeker die hengsten die hoog in testosteron zitten.
Ruinen worden na castratie vaak rustiger en minder heftig naar hengstige merries, en soms ook zwaarder omdat ze minder energie 'verspillen'. Dus voer je een ruin anders dan een hengst.

Zo zie ik het ook bij honden. Ik heb mijn hele leven reuen en ze altijd laten castreren. Ik vind de voordelen opwegen tegen de nadelen. Net zo goed dat de hengsten bij ons gecastreerd zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:54

Het zou heel goed door castratie kunnen komen.
Ik laat mijn reu oa niet castreren omdat dit qua gezondheid meer nadelen heeft dan voordelen. Ik heb daar wel een stukje over, moet even kijken of ik het kan vinden.

Met betrekking tot castratie en gedrag heb je misschien hier iets aan:
https://www.moniquebladder.nl/blog/castratie-reu

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:04

janouk schreef:
Het is volgens mij net zo als met paarden. In het algemeen hebben Hengsten vaak een andere vacht, dan ruinen. Meer gloed over de vacht. Zeker die hengsten die hoog in testosteron zitten.
Ruinen worden na castratie vaak rustiger en minder heftig naar hengstige merries, en soms ook zwaarder omdat ze minder energie 'verspillen'. Dus voer je een ruin anders dan een hengst.

Zo zie ik het ook bij honden. Ik heb mijn hele leven reuen en ze altijd laten castreren. Ik vind de voordelen opwegen tegen de nadelen. Net zo goed dat de hengsten bij ons gecastreerd zijn.


Dit merk ik ook bij mijn (nu) 17 maand oude reu. Ik heb hem 3 maand geleden chemisch laten castreren omdat hij flink last had van zijn hormonen. Constant en onophoudelijk op zoek naar lekkere geurtjes en 200% oost-indisch doof. Puppy/jonge honden cursus was af en toe echt een crime want zodra een teefje maar iets anders rook (als in loopsheid zat er aan te komen over 2-3 weken) dan was hij totaal van het padje af.

Sinds hij gecastreerd is, is het een zoveel rustiger hond geworden. Niet meer constant op zoek en nog maar bij vlagen oost-indisch doof. Zijn vacht is wel minder gaan glanzen en minder diepzwart geworden en hij heeft wat meer ondervacht gekregen maar verder zie ik geen negatieve dingen. Qua gewicht is hij ook nauwelijks aangekomen ondanks dat hij nu beter eet dan toen hij nog intact was (erg slechte eter was hij toen).
Bij hem gaan in ieder geval in het najaar ook echt zijn ballen eraf want de hond die ik nu heb is veel blijer met zichzelf dan hij voorheen was.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:10

https://moniquebladder.wordpress.com/tag/castratie/

Hierin staan de fysieke voor - en nadelen op een rijtje.
Imo onderschatten mensen vaak de fysieke nadelen voor reuen. Er wordt vaak gedaan alsof castratie bij een reu alleen maar voordelen heeft. Dit is pertinent niet waar.

Flettie jouw hond is nog niet volwassen. Lees even wat dat voor gevolgen kan hebben voor zijn gezondheid, als je hem zo jong castreert.

En "Oostindisch doof"; je kunt een reu prima opvoeden, ook als hij niet gecastreerd wordt. Het is een beetje jammer als je castratie inzet als gedragstraining. Ben benieuwd wat je dan gaat doen als je reu als gevolg van zijn castratie gaat uitvallen naar andere honden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-07-23 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gedragsverandering na castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:30

Twee keer dezelfde link posten van een "holistische gedragsstherapeut"...
Niet bepaald de betrouwbaarste informatie. Het is een sterk subjectieve mening van iemand die duidelijk tegen castratie is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:38

Eigenlijk reageer ik liever niet op jou Kuggur. Je kraamt weer onzin uit zoals gewoonlijk.
Maar voor de mensen die voor de keuze staan:
Het is niet twee keer hetzelfde artikel (maar dat ziet iedereen die het leest natuurlijk vanzelf).
En Monique Bladder is niet tegen castratie. Ik ook niet.
Het is alleen wel een afweging die je zorgvuldig moet maken. En dan is het prettig goed geïnformeerd te zijn.