Ervaringen brace voorpoot hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 21:13

Onze flatcoated retriever van 10 jaar (woont bij mijn ouders) heeft 6 jaar geleden bij een ongeluk een ongeluk gehad waarbij een pees in zijn voorpoot is doorgesneden.

Door een medische misser van de eerste DA waar we meteen naar toe zijn gereden, is de peessnede door andere een dierenarts pas een week later onderkent waardoor wel een hersteloperatie is gedaan, maar deze is niet helemaal goed gelukt.

Daardoor buigt de poot bij zijn pols sindsdien te veel door en kan hij niet meer lange stukken lopen. Dit (en de mobiliteit van mijn ouders) heeft er door de jaren heen voor gezorgd dat onze Bart veel is aangekomen en daarom nog weinig conditie heeft en logischerwijs nog meer last van zijn pootje.

Kort na de operatie hebben wij een professionele brace laten maken bij een dierenorthopeed. Deze past inmiddels al een tijd niet meer en kunnen we daarom niet meer gebruiken. Deze brace was voornamelijk gemaakt van hard plastic en hier liep hij ook uiteindelijk liever niet te lang mee. Hij kreeg hier bij langere wandelingen wondjes van en liep ook kreupeler dan zonder brace.

We zijn op zoek naar een zachtere maar toch stevige brace, zodat we weer wat langere blokjes kunnen lopen met Bart en hij hopelijk nog een tijdje gezond(er) mee kan en kan genieten van het wandelingen in het bos.

Kortom, heeft iemand aanraders en persoonlijke ervaring met een brace voor de voorpoot van een hond met een polsblessure?

Bart nu
Afbeelding

Bart nog met zijn oude brace een paar jaar geleden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 02-07-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:17

Ortocanis.com Daar heb ik ooit een kniebrace laten maken, soepel en zacht materiaal, versturen door heel europa.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:56


VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:26

Een vriendin heeft een sheltie met doorbuigende voorpoten. Zij heeft via othopedieren braces laten aanmeten, maatwerk, hond kan daardoor alles er mee.

Maar welke brace je ook kiest, deze zal na verloop van tijd aangepast moeten worden. Hetzij ander materiaal of doordat bespiering af of toeneemt etc.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 08:52

Bedankt voor jullie reacties!

@ palmera, De brace van Ortocanis ziet er veelbelovend uit omdat je de spalken er naar wens in en uit kan halen. Hier ga ik even meer over lezen.

@ Kaus, dat is meer een polsbeschermer zoals ik het lees. Zoiets hebben we al eens geprobeerd, maar dat geeft helaas niet voldoende steun.

@ Villa, Wij hebben de eerste brace ook via orthopedieren laten aanmeten en maken. Van deze brace had Bart alleen vrij snel last bij normaal gebruik. Omdat het aanmeten van deze brace vrij kostbaar is en het voor ons niet goed heeft gewerkt zijn we nu op zoek naar een alternatief van een ander materiaal of vorm.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:24

Ik wilde inderdaad Back on Track aanraden maar dat zorgt meer voor betere doorbloeding etc. en is niet perse “ondersteunend” voor de poot zelf. Is denk ik niet wat je zoekt? Al kan het bij zo’n blessure zeker wel prettig zijn.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:14

Susanne schreef:
Ik wilde inderdaad Back on Track aanraden maar dat zorgt meer voor betere doorbloeding etc. en is niet perse “ondersteunend” voor de poot zelf. Is denk ik niet wat je zoekt? Al kan het bij zo’n blessure zeker wel prettig zijn.


Ik verwacht dat die inderdaad niet voldoende steun geeft.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:55

Je hebt ook nog orthopetics , dus die zijn wellicht een optie.

Voorheen had je ook nog kamer mar die is failliet geloof ik

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 12:11

VillaNeusjes schreef:
Je hebt ook nog orthopetics , dus die zijn wellicht een optie.

Voorheen had je ook nog kamer mar die is failliet geloof ik


Bedankt Orthopetucs ga ik ook eens googlen.

We hebben nu de brace van Ortocanis besteld. Als hij binnen is gaan we eens testen hoe dat gaat!

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:57

Mocht de brace die je net besteld hebben niet goed zijn dan kun je overwegen om naar een dierenfysio te gaan. Waar ik naar toe ga met mijn hond voor hydrotherapie maakt ook braces.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Ervaringen brace voorpoot hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:09


stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 21:38

Even een update, deze brace bevalt goed! Vooralsnog heeft Bart geen wondjes of wrijfplekjes. De brace fixeert zijn poot netjes zodat hij minder doorbuigt, maar hij kan er wel gemakkelijk mee lopen.

Afbeelding

Afbeelding