Niet sociale honden in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:49

amy_leftover schreef:
Wanneer precies is een hond dan niet sociaal? Volgens mij is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een hond maar met elke wildvreemde hond contact wil… Wij als eigenaren vinden dat misschien leuk, maar een hond die daar geen trek in heeft, is niet per definitie “niet sociaal”.
Daarbij genoeg honden in het losloopgebied die zich niet aan de etiquette houden en op andere honden afstormen en direct in hun persoonlijke ruimte zitten.

Mijn hond is daar inderdaad niet van gediend :n die laat dat duidelijk merken. Als die signalen door de andere hond dan genegeerd worden, zal ze het nog wat verduidelijken en kan ze snauwen. Maar welke hond gedraagt zich dan asociaal, die van mij die uiteindelijk moet snauwen, of die vreemde hond die zich op blijft dringen en schijt heeft aan haar grenzen?

En ja, ik loop met de betreffende hond wel eens een stukje door het losloopgebied O:) niet omdat ik dat graag wil, maar omdat ik anders over een smalle 80km weg moet lopen om op mijn bestemming te komen. Ik lijn altijd aan als er andere honden zijn en mijn hond gaat niet naar andere honden toe. Honden die haar grenzen respecteren, hoeven niet bang te zijn. :+ Bovendien laat ze heel sociaal gedrag zien naar onze andere hond


Mooi verwoord!

Mijn honden leven in een roedeltje van drie, voorheen vier en vaak hebben we logeerhonden over de vloer. Hij is enorm sociaal, nog steeds. Echter hij is 2 maal gegrepen door asociale loslopers en weg is het vertrouwen in de medehond en dan is het aanval beter dan verdediging. Althans die houding neemt ie aan om anderen af te schrikken, hij heeft een andere hond nog nooit wat gedaan. Hij vind andere honden die hij niet kent niet leuk en is er bang van. Maar goed een ander beschouwt het al gauw als agressieve hond en dat er een muilkorf om moet, want stel je voor dat ie een hond iets doet die zo aso is om in zijn persoonlijke ruimte te komen en die een eigenaar heeft die dat of goed vindt of het niet onder controle heeft.

Ik heb ook twee jagers, die blijven dus aangelijnd, die luisteren prima, maar hebben bananen in de oren als ze wild in de neus krijgen.
Hiervoor had ik nog een roemeense herder, die liep altijd los. Maar die week niet van mijn zij, hoogstens even stilstaan en snuffelen. Die vond interactie met vreemde honden niet leuk, ging ze uit de weg en als ze naar hem toe kwamen gaf hij duidelijk aan de andere hond aan dat ie op moest hoepelen. Maar er zijn niet veel honden die de hondentaal nog kennen, heb ik wel eens het idee.

Ik liep laatst in het bos en daar op het kruispunt zat een rhodesian ridgeback, los. Ik dacht, oliebol. Maar beestje bleef netjes zitten, mijn hond heb ik op afstand ook laten zitten (kon geen kant uit), 10 seconden later loopt de hond mee met zijn baas (een hardloper, had hond gewoon in zicht). Chapeau, die hond was netjes afgericht. Zelfde als een doodle hond hier, loopt los, baas ziet mij (loopt hier vaker) fluit en hond komt stante pede. Super!

Benzz
Berichten: 2914
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:50

kiwiwitje schreef:
Ja tot jouw aangelijnde hond in gevecht komt met een losloper. Ookal loopt ie los waar t niet mag en staat ie dan dus duidelijk niet onder appel, ben jij nog steeds verantwoordelijk voor waar jouw hond zn tanden in zet. Dus ja die eigenaar is in aanlijnplicht in overtreding. Maar gaat t fout met jouw aangelijnde hond omdat die snauwt of zo’n hond aanvliegt ben JIJ fout. En niet de losloper helaas.

Dit dus.....en mijn zeer sociale hond is op deze manier niet meer sociaal. Honden die als een dolle de groep in knallen, waardoor mijn hond als pup compleet onderste boven werd gelopen, honden die hem maar bleven uitdagen waarvan het baasje het niet zag omdat ze zo gezellig zat te kletsen. Na 5 keer uitgedaagd te worden klapte mijn hond ( pup van 9 maanden) erop. En aangezien hij erg groot is mag je drie keer raden wie de schuld kreeg.

Ik ben een beetje klaar met mensen die de hond overal laten loslopen maar het gedrag totaal niet herkennen of erkennen.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:56

Wintu schreef:
ik loop tegenwoordig met een staf en die zijn vrij hard ~~}>


die moest ik ff drie keer lezen voor ik doorhad dat je geen afkorting van stafford bedoelde :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:57

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Wintu waarom doe je zo agressief tegen mij? Ik schrijf zo helemaal niet?
Of lees je niet alles?
Hoe vaak heb ik al aangegeven dat ik vind dat iedere eigenaar rekening moet houden met de andere, en moet anticiperen op de omgeving?
Dat je als eigenaar altijd er alles aan zal doen om geen overlast te veroorzaken?
Ongeveer in elk bericht. Is dat niet genoeg?
Ik vind alleen dat het voor élke eigenaar geldt, lijn of geen lijn.
Waarom heb je daar problemen mee?

En ja, in een losloopgebied ben ik wat toleranter. Als daar een paar honden met elkaar aan het ravotten zijn, waarom zou ik willen dat die honden hun spel moeten stoppen en aangelijnd moeten worden? Ik heb geen last van ze? Mijn honden doen er niet aan mee, het zal ze worst wezen.
En soms heb ik ineens een pupsel voor de voeten van mijn reu. De eerste keer dacht ik wel even "ohjee zal hij niet te wild of te stoer doen?" Maar gelukkig is hij heel vriendelijk.
Maar als mijn reu zo'n pup zou kunnen verwonden, zou ik toch niet met mijn hond daar gaan lopen? (of gemuilkorfd)
Ik moet er niet aan denken dat mijn reu (= dus IK) een gewonde pup op zijn/mijn geweten zou hebben.

Je weet dat ik in een ander topic gelezen heb dat jij een hele nare ervaring hebt met andere honden, en dat ik dat heel erg voor je vind. Ik heb het gedrag van die eigenaren in de verste verte nooit goed gepraat of gebagatelliseerd.
Mijn honden zullen jouw honden never zo benaderen. Dus wat verwijt je mij nou eigenlijk?


Ondanks wat je allemaal vind, noem je mij aangelijnde honden en agressief te vaak in een adem. De aangelijnde hond tegen, lief klein hondje, tegen een peuter en tegen een puppy. Niet sociaal betekent niet per definitie agressief en bijtgraag en dat lees ik te veel in jouw posts. De loslopers zijn vooral lief.. die spelen leuk en doen niemand kwaad en mogen een foutje maken.


Dat eigenaren rekening moeten houden met elkaar en op elkaar moeten anticiperen, daar zijn we het wel over eens. De rest van je posts krijg ik vooral een nare smaak van en ik ben idd vrij direct, dat is ook niet hetzelfde als agressief ;)


Jammer dat je blijkbaar niet in staat bent zorgvuldig te lezen. Dan houdt het op.
Tegenstrijdig ben ik allerminst. Ik weet heel goed wat ik zeg, en ik formuleer zorgvuldig en genuanceerd. Als jij dat niet zo kunt zien, tja, dat is dan aan jou. Dan doe ik verder maar geen moeite.
Maar jammer wel, dat jij zo'n zwartkijker bent blijkbaar, en niet de vriendelijke dingen kunt zien.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:11

amy_leftover schreef:
Wanneer precies is een hond dan niet sociaal? Volgens mij is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een hond maar met elke wildvreemde hond contact wil… Wij als eigenaren vinden dat misschien leuk, maar een hond die daar geen trek in heeft, is niet per definitie “niet sociaal”.
Daarbij genoeg honden in het losloopgebied die zich niet aan de etiquette houden en op andere honden afstormen en direct in hun persoonlijke ruimte zitten.

Mijn hond is daar inderdaad niet van gediend :n die laat dat duidelijk merken. Als die signalen door de andere hond dan genegeerd worden, zal ze het nog wat verduidelijken en kan ze snauwen. Maar welke hond gedraagt zich dan asociaal, die van mij die uiteindelijk moet snauwen, of die vreemde hond die zich op blijft dringen en schijt heeft aan haar grenzen?

En ja, ik loop met de betreffende hond wel eens een stukje door het losloopgebied O:) niet omdat ik dat graag wil, maar omdat ik anders over een smalle 80km weg moet lopen om op mijn bestemming te komen. Ik lijn altijd aan als er andere honden zijn en mijn hond gaat niet naar andere honden toe. Honden die haar grenzen respecteren, hoeven niet bang te zijn. :+ Bovendien laat ze heel sociaal gedrag zien naar onze andere hond


Dat is natuurlijk ook een veel te vage omschrijving die mensen hanteren. Ik las dat er op een bordje bij een losloopgebied zou staan dat je alleen met sociale honden welkom bent.
Het lijkt me geen officieel bordje, want dat is natuurlijk een belachelijke opmerking.
Wat de één sociaal vindt, vindt de andere niet sociaal.
Het is imo niet zo dat een hond pas sociaal is als hij wil spelen. Of als hij elke hond leuk vindt. Of elk gedrag tolereert.
Dat is misschien wat veel mensen graag zien, maar dat is natuurlijk flauwekul.
Imo is een hond niet sociaal als hij een gevaar is voor andere honden. Dus als hij serieuze schade aanricht als een hond binnen zijn bereik komt.
Helaas zijn er imo teveel van die honden. Sommigen zullen door omstandigheden helaas zo geworden zijn, en sommigen worden bewust zo gefokt.
Belangrijk is hoe de eigenaar ermee omgaat.
Op het moment dat je het acceptabel en zelfs rechtvaardig vindt dat jouw hond bij een andere hond "zijn kop eraf bijt" dan ben je imo geen hondenmens en geen dierenliefhebber.
Dan gedraag je je als eigenaar asociaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:16

Aranel schreef:
Wauw wat een hoop reacties roept mijn vraag op zeg :D

Iemand vroeg of dit gebied bij Elst is, nee, tussen Kampen en Zwolle :)

Verder lees ik wat aannames, mijn hond stuitert zeker niet zomaar op iedere hond af.
Het wandelpad waar ik het over heb is het enige losloopgebied hier in de buurt. Buiten dat stuk loopt ze ook niet los en er zijn diverse andere paden in de buurt met veel groen wat geen losloopgebied is.

Ik merk dat jullie ondanks jullie meer dan redelijke argumenten mij niet helemaal van mijn standpunt kunnen brengen, ik vind nog steeds wel een beetje dat je niet met een niet sociale hond in een losloopgebied moet gaan wandelen.
Maar soit, ik zie het nu ook wel vanuit een ander perspectief en zal er meer op gaan letten mijn hond terug te roepen als ze voor mij uit de bocht om gaat :)

Mijn honden zijn sociaal zat en toch zou ik niet blij zijn als een loslopende hond aan komt rennen. Ik moet de 1e nog tegen komen die niet naar mijn honden toe komt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:31

Benzz schreef:
kiwiwitje schreef:
Ja tot jouw aangelijnde hond in gevecht komt met een losloper. Ookal loopt ie los waar t niet mag en staat ie dan dus duidelijk niet onder appel, ben jij nog steeds verantwoordelijk voor waar jouw hond zn tanden in zet. Dus ja die eigenaar is in aanlijnplicht in overtreding. Maar gaat t fout met jouw aangelijnde hond omdat die snauwt of zo’n hond aanvliegt ben JIJ fout. En niet de losloper helaas.

Dit dus.....en mijn zeer sociale hond is op deze manier niet meer sociaal. Honden die als een dolle de groep in knallen, waardoor mijn hond als pup compleet onderste boven werd gelopen, honden die hem maar bleven uitdagen waarvan het baasje het niet zag omdat ze zo gezellig zat te kletsen. Na 5 keer uitgedaagd te worden klapte mijn hond ( pup van 9 maanden) erop. En aangezien hij erg groot is mag je drie keer raden wie de schuld kreeg.

Ik ben een beetje klaar met mensen die de hond overal laten loslopen maar het gedrag totaal niet herkennen of erkennen.


Als een hond snauwt is er geen schade, en gaat het dus helemaal niet om aansprakelijkheid.
Ja mensen worden soms kwaad en schreeuwen terwijl ze zelf zich asociaal gedragen.
Dat zijn vaak asociale mensen en/of mensen die niets van hondengedrag begrijpen.
Dat zijn mensen waar volgens mij iedereen in dit topic een hekel aan heeft?
Volgens mij vinden we allemaal dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen en rekening moet houden met anderen.
En ik denk dat haast iedereen helaas wel ervaring heeft met asociaal gedrag. De één wat heftiger dan de ander. Maar we kunnen allemaal wel voorbeelden noemen.
En omdat die mensen helaas niet uit te bannen zijn, vermijd ik ze zoveel ik kan.

Los van jouw situatie Benzz, want ik begrijp dat die mensen niet erg sociaal met hun honden bezig waren, word ik er wel óók een beetje moe van dat mensen hun hond van negen maanden nog een pup noemen.
Dat is hij namelijk allerminst.
En zeker reuen hebben op die leeftijd een beetje begeleiding nodig in de omgang met andere reuen.
Zij hebben namelijk zeven keer zoveel testosteron in hun lijf als een volwassen reu. En er zijn heel veel eigenaren die zich daar totaal niet bewust van zijn.

Benzz
Berichten: 2914
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:48

Daar kun je moe van worden, maar grote rassen zijn pas op 12 maanden volwassen en zijn met 9 maanden dus gewoon pup.
Dat ze begeleiding nodig hebben, dat hebben ze ook met 9 weken.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:49

Aranel schreef:
Ik merk dat jullie ondanks jullie meer dan redelijke argumenten mij niet helemaal van mijn standpunt kunnen brengen, ik vind nog steeds wel een beetje dat je niet met een niet sociale hond in een losloopgebied moet gaan wandelen.

Dit ben ik wel met je eens, is je hond niet gediend van andere honden, weet je dat je hond grijpt dan heb je er in mijn ogen niet veel te zoeken, dan kan je beter ergens anders aangelijnd gaan wandelen. Of kom op een tijdstip waarvan je weet dat er dan niemand is. Ik ben van mening dat er in een losloopgebied ook wat ongeschreven regels zijn, zoals rekening houden met elkaar, je hond in het zicht hebben, hij mag zeker niet agressief zijn, geen schade toebrengen aan een andere hond (dus ook de grote hond met muilkorf om omdat deze bijt kan een klein hondje tegen de grond/boom aandrukken en zo schade toebrengen), is je tegenligger aangelijnd hou je hond bij je of lijn hem aan, daarna kan hij weer los dus die ene minuut zal echt niet minder plezier geven. En een sociale eigenaar zijnals je merkt dat jouw hond niet zo netjes was naar die van een ander, even belangstelling of alles goed is en zorgen dat het netjes afgehandeld wordt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:54

Ik vind het heel jammer dat mensen die eigenlijk hetzelfde standpunt delen (we moeten rekening houden met elkaar) toch steeds op oorlogspad zijn in een topic als dit.
Ik vraag me af waar dit dan toe dient: is het alleen een topic (geworden) om frustraties te uiten?

Ik merk ook dat ik het onprettig vind om aangevallen te worden op mijn met zorgvuldigheid genuanceerde berichten, en dat je dan toch in een hokje word geplaatst. Ik pas niet in een hokje. Ik ga mijn eigen gang, ik ga elk mógelijk conflict uit de weg, ben vriendelijk tegen mijn medemens en heb zoveel mogelijk begrip voor een ander. Mensen die imo niet voor rede vatbaar zijn mijd ik.

En ik hou echt helemaal niet van mensen die er prat op gaan dat ze een hond "op zijn flikker geven", met een stok te lijf gaan of "zijn kop eraf laten bijten". Nou wees maar trots op jezelf dat je daar plezier in schept. _/-\o_ Die behoefte heb ik nou nooit.

Ik ga daarom dit topic ontstippen, ik ervaar veel te veel negativiteit.
Ik ben heel gelukkig met de omgeving waar ik bewust ben gaan wonen, die erg hondvriendelijk is ingesteld.
En helaas wonen er ook in mijn omgeving een aantal tokkies met honden waar ik bang voor ben. Ik doe er alles aan om ze uit de weg te gaan, en de plekken op te zoeken waar ik heerlijk kan genieten van mijn veelal loslopende honden (toegestaan). Vooralsnog is het overgrote deel van de hondeneigenaren die ik tegenkom vriendelijk en van goede wil.

Blijkbaar is het uitlaten van de honden voor veel van jullie een dagelijkse ergernis, of strijd.
Ik ben wel in gebieden geweest waar dat zo was. Maar ik pas ervoor om daar nog energie aan te verspillen.
Ik heb door de jaren heen wel geleerd dat je eigen houding veel invloed heeft.
Niet altijd uiteraard, maar vaak ook wel.

ts ik wens je veel wandelplezier. Erger je niet meer dan nodig aan anderen. Voorkom gedoe en stress bij anderen door je hond een beetje in de gaten te houden, en laat onredelijk gezeur je dag niet verpesten.

ps: Benzz verdiep je wat meer in de ontwikkeling van een hond. Negen maanden is jong, maar géén pup.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:02

Tja, ik heb een Duitse/Mechelse herder gehad die absoluut niet sociaal was naar andere honden. Omdat mijn hond gewoon bij me bleef en andere honden volledig negeerde, liep ik er idd ook mee in het losloopgebied :)

Je hond hoeft niet sociaal te zijn om toch in een losloopgebied los te kunnen.

Overigens wat betreft wanneer is je hond nog een pup: die van mij was met 9 maanden echt nog een pup. Hij is nu bijna 2 (in september wordt hij 2) en nu wat puberaal :D op een erg leuke manier wel :j maar absoluut nog geen volwassen hond. Duitse Herders zijn sowieso erg lang pup :)

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 01:07

:z
Nikass schreef:
Ik vind het heel jammer dat mensen die eigenlijk hetzelfde standpunt delen (we moeten rekening houden met elkaar) toch steeds op oorlogspad zijn in een topic als dit.
Ik vraag me af waar dit dan toe dient: is het alleen een topic (geworden) om frustraties te uiten?

Ik merk ook dat ik het onprettig vind om aangevallen te worden op mijn met zorgvuldigheid genuanceerde berichten, en dat je dan toch in een hokje word geplaatst. Ik pas niet in een hokje. Ik ga mijn eigen gang, ik ga elk mógelijk conflict uit de weg, ben vriendelijk tegen mijn medemens en heb zoveel mogelijk begrip voor een ander. Mensen die imo niet voor rede vatbaar zijn mijd ik.

En ik hou echt helemaal niet van mensen die er prat op gaan dat ze een hond "op zijn flikker geven", met een stok te lijf gaan of "zijn kop eraf laten bijten". Nou wees maar trots op jezelf dat je daar plezier in schept. _/-\o_ Die behoefte heb ik nou nooit.

Ik ga daarom dit topic ontstippen, ik ervaar veel te veel negativiteit.
Ik ben heel gelukkig met de omgeving waar ik bewust ben gaan wonen, die erg hondvriendelijk is ingesteld.
En helaas wonen er ook in mijn omgeving een aantal tokkies met honden waar ik bang voor ben. Ik doe er alles aan om ze uit de weg te gaan, en de plekken op te zoeken waar ik heerlijk kan genieten van mijn veelal loslopende honden (toegestaan). Vooralsnog is het overgrote deel van de hondeneigenaren die ik tegenkom vriendelijk en van goede wil.

Blijkbaar is het uitlaten van de honden voor veel van jullie een dagelijkse ergernis, of strijd.
Ik ben wel in gebieden geweest waar dat zo was. Maar ik pas ervoor om daar nog energie aan te verspillen.
Ik heb door de jaren heen wel geleerd dat je eigen houding veel invloed heeft.
Niet altijd uiteraard, maar vaak ook wel.

ts ik wens je veel wandelplezier. Erger je niet meer dan nodig aan anderen. Voorkom gedoe en stress bij anderen door je hond een beetje in de gaten te houden, en laat onredelijk gezeur je dag niet verpesten.

ps: Benzz verdiep je wat meer in de ontwikkeling van een hond. Negen maanden is jong, maar géén pup.

Meid, je bent geweldig, waren we en deden we allemaal maar zoals jij het doet. Je zegt je berichten zorgvuldig te plaatsen, maar er is zoveel tussen de regels door te lezen, het staat bol van veroordelingen en betweterigheid.

Feit blijft dat niet enkel tokkies een niet luisterende hond hebben, niet alle aangelijnde honden niet sociaal zijn, niet alle pitbulls moordwapens zijn, niet alle loslopers lief zijn etc etc en het is hier niet allemaal onredelijk gezeur. Ik val je niet aan, ik merk iets in je berichten en spreek je daarop aan, dan ben ik volgens jou agressief en verwijtend.
En nee, ik geef niet zomaar een hond op zijn flikker met een stok. Maar als je hond, twee zelfs, al meerdere malen gegrepen zijn door loslopers in een gebied waar los lopen niet is toegestaan, met aanzienlijke schade, dan zorg je wel dat je iets bij je hebt om je hond veilig te houden. Ik heb het nog niet hoeven gebruiken, omdat ik vanwege loslopers op belachelijke tijden aan de wandel moet, wil ik een relaxte wandeling hebben. Maar mocht er weer een in de aanval gaan, dan schroom ik idd niet om die stok te gebruiken. Hier lopen namelijk hele roedels honden los ;)

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:33

Nikass schreef:
xxCYNNxx schreef:
ja in een bos wel ja....maar niet in de bebouwde kom; losloopgebieden daar zijn vaak toch de parkjes of andere stukken met veel groen. Niet iedereen kan of gaat elke dag met de hond naar het bos; de meesten moeten dan toch eerst een stuk met de auto, dus ik had het niet specifiek over losloopgebied in een bos, maar in z'n algemeen en dan met name losloopgebieden in parken van dorpen en steden.

Bovendien zeg ik ook niet dat het alleen maar lol moet zijn voor degenen met de hond aan de lijn, maar over rekening met elkaar houden. En als dat betekent dat de hond even bij je moet komen voor een klein stukje, voor die weer 'los' mag, dan is dat toch een kleine moeite?
Daarna mag die van ons weer lekker rond rennen en door de bosjes stuiven, dus zij levert er niks op in hoor.


Ja maar dat zei ik ook hè, rekening houden met elkaar, sociaal gedrag en anticiperen, dat ben ik met je eens uiteraard.

Maar het is toch (haast?) nooit zo dat het enige groen in een stad of dorp losloop is? Die Gemeentes moet ik nog tegenkomen. :=


Misschien niet Al het groen overal 100%, maar in onze gemeente bv. is heeeeel veel groen waar je een beetje normaal kunt lopen met je hond, dus wel degelijk losloop qua groen stroken overal, ook parkjes e.d. in alle randwijken, noem maar op :j (Heerlen) Dat zal dan idd gerust in meer steden/gemeentelijke gebieden wel zijn dan lijkt me. Het is hier idd legit lastig om groen gebieden te vinden in de stad/wijken, waar geen losloop toegestaan is inderdaad. En dan is heel veel in deze regio ook nog losloop buiten de bebouwde kom/buitengebied, tenzij anders aangegeven zoals in natuur gebieden als Brunssummerheide e.d. - al ligt daar ook een groot deel losloop en vind je in aanlijn gebied ook de een na de andere losloper. Dus de kans dat je hier loslopers tegenkomt is gewoon echt groot, heel groot, tenzij je op asfalt blijft lopen alleen maar of de kleine stukjes gras tussen de huizen door, langs de grotere wegen, etc. en niks van groen opzoekt.

--

Maar hier ook een losloop bv op de Brunssummerheide, waar ook officiële wandelroutes doorheen lopen. Niet iedereen die dus een route volgt met bordjes, is er van de op hoogte dat je ook deels door losloop komt, dus echt tof is het gewoon niet als constant loslopende honden op jezelf, je eigen hond(en) en/of kinderen af vliegen. Als je hond dat in losloop meer keren wel als niet doet, hoort ie gewoon niet los. Ik vind dat coulant zijn er wel bij hoort, honden los moeten kunnen leren lopen en mensen daar de kans voor moeten krijgen met oa jonge honden e.d. maar van beide kanten moet je dan geven en nemen. Wanneer arya ging buurten bij iemand toen ze jonger was, gaf ik wel excuses aan bv en deed ook m'n best om haar dan bij me te houden, trainde daar dan ook echt op. Bij onoverzichtelijke bochten e.d., no matter waar ik loop, roep ik haar voor de bocht bij me. Nog niet eens perse voor een ander, maar voor mezelf en m'n eigen hond zodat ik gewoon zelf kan Zien wat er voor ons gebeurd, voordat mijn hond in d'r up een bocht om zou zijn. M'n eigen zoon neem ik bv niet meer mee met wandelingen in losloop, dat is echt vreselijk. En dan kunnen mensen wel zeggen 'ja dat weet je in losloop, bla bla' maar kom op ... iedereen heeft het recht daar te lopen, en ja je weet dat je honden tegenkomt die minder goed onder appèl staan, maar er is een verschil wel tussen de honden eigenaar die dan oprecht moeite doet, met z'n hond bezig is etc. of iemand die er rondloopt met het idee 'mijn hond mag alles zodra die lijn losgeklikt' word en die verpesten het voor iedereen, want die honden stuiteren vaak Overal gewoon heel ongemanierd op af en dat moet iedereen maar slikken.

Maar goed, mensen die uitgebreid gaan zitten picknicken in losloop, of gaan badmintonnen e.d. ja dat vind ik wel serieus vragen om problemen bv. Maar in sommige gebieden is ook niet iedereen zich er altijd even goed van bewust dat er losloop is en dan snap ik best dat mensen het frustrerend vinden wanneer er van die rond rennende projectielen rondvliegen, zoals de hond van mn schoonzus die nooit los kan ergens omdat ze gewoon niet luistert, maar hier wel losgegooid word met een groepje 2x per week en mag gaan met die banaan. Not cool :n

Stuiterende labradors die op mijn toen nog jonge hond afstuiven als malloten, mijn hond die het wat spannend vind en zich tegen mij aan drukt en dan eigenaren die zeggen 'joh, die moet je wel wat beter socialiseren he'. Koekoek 8)7 Ik loop er zelden nog in m'n eentje, meestal alleen nog wanneer we samen met anderen lopen, dan laat Arya de rest van de groep voortouw nemen en zoekt ze in de regel ook nooit zelf wat op, dus dat is dan heerlijk lopen. In m'n up vind ik het echt een stuk minder leuk geworden. Maar gelukkig hebben wij genoeg andere wandel mogelijkheden, ook voor losloop maar anders gewoon lekker aan een lange lijn of aan de heupgordel, dus daar maken we tegenwoordig meer gebruik van.

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:11

Ik ging alleen nog door de weeks met mijn hond naar een losloopgebied en dan in de ochtend vroeg in de hoop weinig anderen tegen te komen. Hij negeerde andere honden gewoon maar hij was bang als andere op hem af sprintte en er zijn er heel wat die dat doen en waar baasjes niks op zeggen.

Ik was dus ook heel erg van een hond zou onder appel moeten staan en een beetje bij je houden tot je ziet dat het voor beide baasjes /honden oké is.


Maar nu komt het, ik ben aan het kijken voor een pup. Mijn hond negeerde altijd wel al anderen maar ik weet niet hoe m'n nieuwe aanwinst gaat zijn. Ik ga er vanuit dat het best eens kan gebeuren dat er toch bananen in de oren zitten :P natuurlijk oefen je in andere situaties en met lange lijn maar het is ook een kwestie van doen, vertrouwen, de mogelijkheid nemen om te oefenen etc en een pup wordt een puber dan is het soms ook weer nodig extra te oefenen of een stapje terug te doen

Ik zou in jou geval inderdaad trouwens je hond bij je roepen als je een bocht aan ziet komen en daarna vrij geven zoals eerder werd geadviseerd ;)

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:30

Gelukkig is de bananen in de oren vaak maar een periode

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:40

meggiemeg schreef:
Gelukkig is de bananen in de oren vaak maar een periode


Precies :') maar kan voor andere baasjes toch ook even niet prettig zijn maar ze zullen wel dan zien dat ik er aan werk, haha

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:41

Precies, als je merkt dat een baasje er druk mee bezig is is het anders als dat je ziet dat het baasje gewoon doorloopt en niets doet. En ik kan me zo voorstellen dat elke hondeneigenaar dat wel mee gemaakt heeft die periode .

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:49

Moderatoropmerking:
Bericht veriwjderd omdat deze in strijd was met de Bokt regels.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 10-07-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:59

Ik heb zelf een hond die van zich afbijt als een vreemde hond in zijn buurt komt.
Het betreft een grote mechelse herder, opgeleid tot politiehond van 45kg. Waar mijn hond los mag lopen loopt hij los maar ALTIJD in mijn buurt zeg max. 5m. van mij vandaan. Wanneer ik mensen met een hond aan zie komen gaat hij altijd vast en volgt hij mij uitstekend. Wanneer er een hond bij hem komt haalt hij uit. Ik kan maar niet begrijpen dat mensen hun honden niet bij zich in de buurt houden of in ieder geval in het zicht. Als men dan gewoon ook ziet dat ik mijn hond aanlijn en naast mij laat volgen of zitten sommige nog hun hond niet bij zichzelf roepen. Ook als ik roep dat hij bijt mensen er niet om geven of zelfs terug roepen dat het niet uitmaakt omdat hun hond op de plaats wordt gezet door mijn hond. Pardon? Ik kan hier zo verdrietig om worden, mijn hond is getraind om voor zijn helper op te komen in nood. Meestal ontwijk ik de losloopgebieden maar ook in gebieden bij aanlijnplicht lopen honden los of zelfs als ik over de b-weg loop komen er erfhonden de weg op om aan te vallen.
Ik heb een half jaar geleden een advocaat gevraagd wie nu schuldig is in de volgende situatie.
Ik loop met hond aangelijnd en volgend over de weg. Er komt een loslopende hond aan en mijn hond bijt deze dan ben ik fout. Het zou een heel getouwtrek worden om de schuld over te dragen en te bewijzen dat de loslopend hond ineens op ons af en om zich heen aan het bijten was zodat de schuld bij de loslopende hond zou komen.
Samenvatting... kunnen we gewoon onze honden bij ons in de buurt met voldoende overzicht houden?
Voorheen had ik ook een erg sociale border collie waar ik schapen mee dreef, hond luisterde ook ontzettend goed en beet niet van zich af. Maar hoe vaak zij niet gepakt is door een loslopende hond die op haar afvloog.

Marije_jiplover

Berichten: 25346
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:10

Volgens mij is het probleem niet zo zeer de niet-sociale hond, maar de niet-sociale baas :+

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:24

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij is het probleem niet zo zeer de niet-sociale hond, maar de niet-sociale baas :+


Dat denk ik ook! Ook in niet losloopgebieden. Kom hier bijna dagelijks 2 jack russels tegen, loopt de vrouw er mee lopen ze los en er is 1 die dan tegen mijn hond tekeer gaat, vrouw doet niks. Loopt de baas ermee, is het ettertje aangelijnd en corrigeert hij hem ook. Je snapt wel wie ik liever tegen kom :D

BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:26

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij is het probleem niet zo zeer de niet-sociale hond, maar de niet-sociale baas :+

_/-\o_

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:34

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij is het probleem niet zo zeer de niet-sociale hond, maar de niet-sociale baas :+


dat is inderdaad een rake samenvatting 8-)
Blijft over de vraag: wat doe je eraan?

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:39

Denk weinig want dat zijn vaak de eigenaren die vinden dat hun hond goed luistert en erg leuk is en erg lastig van die mening af te krijgen zijn.

BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:41

meggiemeg schreef:
Denk weinig want dat zijn vaak de eigenaren die vinden dat hun hond goed luistert en erg leuk is en erg lastig van die mening af te krijgen zijn.


Idd en het probleem ligt altijd bij de ander :j Dus wat doe je eraan.

Adem in, adem uit. Wens ze een fijne dag en loop door :j