Niet sociale honden in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:25

meggiemeg schreef:
Maar heeft iedereen dan een hond die werkelijk altijd en overal perfect luistert en nooit eens een keer wat later reageert dan dat je zou willen?


Vast niet iedereen maar ik heb er zo 1. Tenminste het blijft een hond dus ik geef het 99% zekerheid. Ik vraag niet altijd direct luisteren en dat begrijpt hij prefect maar vraag ik directe actie dan wordt dat direct gedaan. Ik geef zo min mogelijk commando's misschien dat daar de kracht in zit. We hebben daar hier ook wel de omgeving voor plus ik loop de meeste kilometers voor 07.00 uur in buitengebied

Gini
Berichten: 17949
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:00

meggiemeg schreef:
Maar heeft iedereen dan een hond die werkelijk altijd en overal perfect luistert en nooit eens een keer wat later reageert dan dat je zou willen?


Het gaat eigenlijk niet om perfectie, het gaat om de optimale omstandigheden proberen te creëren. En dat hoeft niet perfect te zijn. ;) Maar wanneer je bv. een hond uit zicht laat lopen, dan hol je als baasje sowieso achter de feiten aan. Wat er ook achter die hoek gebeurt, je hebt er pas zicht op en kan dus pas handelen op het moment dat je de hoek om bent. Een hond dus leren van jou altijd in zicht te houden, is al een stap dichter bij het optimale.

Je kunt beter een hond leren rekening houden met de omgeving, zich aanpassen aan de situatie en zelfstandig dingen doen. Bv. mijn hond komt vanzelf terug wanneer die een fietser/hond/wandelaar/jogger in tegenovergestelde richting op zich af ziet komen. Feilloos, perfect en in 100% van de gevallen? Nee, zeker niet. Maar ze heeft zich wel zelfstandig leren gedragen, ik geef eigenlijk niet veel commando's. Dat is doe ik in een volgende fase. Als ik een commando geef dan is dat al dwingender omdat ze op dat moment niet zelf doet wat ik haar geleerd heb. Dan herinner ik er haar aan. Ze weet ook dat ze dan 1 kans krijgt en anders terug aan de lijn gaat. Je moet eens zien hoe snel die bananen uit haar oren zijn. :D

Honden die zich alleen gedragen op commando zijn eigenlijk niet klaar om los te lopen. Het loslopen heeft mijn hond moeten verdienen. Dat is een cadeau wanneer zij zich zelfstandig kan gedragen. En op dagen dat ik merk dat ze wat baldadiger is, gaat ze dus helemaal niet van de lijn af. Je hond voortdurend met commando's door een losloopgebied loodsen is vermoeiend, zowel voor baas als voor hond.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:21

Precies dat. :j
Wij hebben ook losloop cursussen gedaan. Ze luisterde daarvoor al heel goed, maar dat soort dingen worden aangeleerd. Zo staat mijn hond ook op iedere kruising te wachten. Allemaal kleine dingen die alles een stuk makkelijker maken om zeer veel controle te houden.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:13

Gini schreef:
meggiemeg schreef:
Maar heeft iedereen dan een hond die werkelijk altijd en overal perfect luistert en nooit eens een keer wat later reageert dan dat je zou willen?


Het gaat eigenlijk niet om perfectie, het gaat om de optimale omstandigheden proberen te creëren. En dat hoeft niet perfect te zijn. ;) Maar wanneer je bv. een hond uit zicht laat lopen, dan hol je als baasje sowieso achter de feiten aan. Wat er ook achter die hoek gebeurt, je hebt er pas zicht op en kan dus pas handelen op het moment dat je de hoek om bent. Een hond dus leren van jou altijd in zicht te houden, is al een stap dichter bij het optimale.

Je kunt beter een hond leren rekening houden met de omgeving, zich aanpassen aan de situatie en zelfstandig dingen doen. Bv. mijn hond komt vanzelf terug wanneer die een fietser/hond/wandelaar/jogger in tegenovergestelde richting op zich af ziet komen. Feilloos, perfect en in 100% van de gevallen? Nee, zeker niet. Maar ze heeft zich wel zelfstandig leren gedragen, ik geef eigenlijk niet veel commando's. Dat is doe ik in een volgende fase. Als ik een commando geef dan is dat al dwingender omdat ze op dat moment niet zelf doet wat ik haar geleerd heb. Dan herinner ik er haar aan. Ze weet ook dat ze dan 1 kans krijgt en anders terug aan de lijn gaat. Je moet eens zien hoe snel die bananen uit haar oren zijn. :D

Honden die zich alleen gedragen op commando zijn eigenlijk niet klaar om los te lopen. Het loslopen heeft mijn hond moeten verdienen. Dat is een cadeau wanneer zij zich zelfstandig kan gedragen. En op dagen dat ik merk dat ze wat baldadiger is, gaat ze dus helemaal niet van de lijn af. Je hond voortdurend met commando's door een losloopgebied loodsen is vermoeiend, zowel voor baas als voor hond.


Daar ben ik ook niet van, valt me altijd op hoeveel baasjes tig keer de naam van hun hond roepen zonder enige reactie, zelfs geen kleine beweging van de oorschelp. Ik gebruik verschillende fluittonen. Doe vaak een zoekspelletje in het bos, dan leg ik ergens een stukje gedroogde kip (of wat er in het heuptasje mag zitten)neer en dat mogen ze dan zoeken en opeten, dat toontje van fluiten is heel anders als dat ze direct bij me moeten komen.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:31

Gini schreef:
meggiemeg schreef:
Maar heeft iedereen dan een hond die werkelijk altijd en overal perfect luistert en nooit eens een keer wat later reageert dan dat je zou willen?


Het gaat eigenlijk niet om perfectie, het gaat om de optimale omstandigheden proberen te creëren. En dat hoeft niet perfect te zijn. ;) Maar wanneer je bv. een hond uit zicht laat lopen, dan hol je als baasje sowieso achter de feiten aan. Wat er ook achter die hoek gebeurt, je hebt er pas zicht op en kan dus pas handelen op het moment dat je de hoek om bent. Een hond dus leren van jou altijd in zicht te houden, is al een stap dichter bij het optimale.

Je kunt beter een hond leren rekening houden met de omgeving, zich aanpassen aan de situatie en zelfstandig dingen doen. Bv. mijn hond komt vanzelf terug wanneer die een fietser/hond/wandelaar/jogger in tegenovergestelde richting op zich af ziet komen. Feilloos, perfect en in 100% van de gevallen? Nee, zeker niet. Maar ze heeft zich wel zelfstandig leren gedragen, ik geef eigenlijk niet veel commando's. Dat is doe ik in een volgende fase. Als ik een commando geef dan is dat al dwingender omdat ze op dat moment niet zelf doet wat ik haar geleerd heb. Dan herinner ik er haar aan. Ze weet ook dat ze dan 1 kans krijgt en anders terug aan de lijn gaat. Je moet eens zien hoe snel die bananen uit haar oren zijn. :D

Honden die zich alleen gedragen op commando zijn eigenlijk niet klaar om los te lopen. Het loslopen heeft mijn hond moeten verdienen. Dat is een cadeau wanneer zij zich zelfstandig kan gedragen. En op dagen dat ik merk dat ze wat baldadiger is, gaat ze dus helemaal niet van de lijn af. Je hond voortdurend met commando's door een losloopgebied loodsen is vermoeiend, zowel voor baas als voor hond.


Precies dat dus. Mijn oudste hond laat alle honden standaard met rust, en mijn jongste hond komt naar mij toe als hij een hond/wandelaar/kind/fietser etc. ziet. Mijn jongste kan niet normaal spelen met andere honden dus die mag dat niet meer.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:09

Vandaag is mijn grote poedel gepakt door een Akita, we liepen op een grote zandvlakte met aan de kanten wat bebossing waar ineens een Akita en witte herder om de bocht gezeild kwamen. De Akita dook gelijk op mijn hond en had haar stevig vast in de nek, ik hard schreeuwend en klappend erop af, gelukkig liet hij toen los.
Duurde het 5 minuten eer de baasjes kwamen, dus ik meld wat er gebeurd is, kon geen excuus af, niks, alleen, 'o'.
Als je een Akita wilt hebben en dan ook nog los laat lopen, zorg dan dat je je hond in het oog hebt -:(-
Dit had heel anders af kunnen lopen...

Wintu

Berichten: 3051
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:12

Anna79 schreef:
Vandaag is mijn grote poedel gepakt door een Akita, we liepen op een grote zandvlakte met aan de kanten wat bebossing waar ineens een Akita en witte herder om de bocht gezeild kwamen. De Akita dook gelijk op mijn hond en had haar stevig vast in de nek, ik hard schreeuwend en klappend erop af, gelukkig liet hij toen los.
Duurde het 5 minuten eer de baasjes kwamen, dus ik meld wat er gebeurd is, kon geen excuus af, niks, alleen, 'o'.
Als je een Akita wilt hebben en dan ook nog los laat lopen, zorg dan dat je je hond in het oog hebt -:(-
Dit had heel anders af kunnen lopen...

Ik had hetzelfde akkefietje met een Kangal en Anatolische herder, baas (eigenaar hondenschool ook nog) had ze niet onder controle. Haalde schouders op, zei dat ik mijn hond beter moest opvoeden 8)7

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:24

Anna79 schreef:
Vandaag is mijn grote poedel gepakt door een Akita, we liepen op een grote zandvlakte met aan de kanten wat bebossing waar ineens een Akita en witte herder om de bocht gezeild kwamen. De Akita dook gelijk op mijn hond en had haar stevig vast in de nek, ik hard schreeuwend en klappend erop af, gelukkig liet hij toen los.
Duurde het 5 minuten eer de baasjes kwamen, dus ik meld wat er gebeurd is, kon geen excuus af, niks, alleen, 'o'.
Als je een Akita wilt hebben en dan ook nog los laat lopen, zorg dan dat je je hond in het oog hebt -:(-
Dit had heel anders af kunnen lopen...

Je zou de baas op dat moment toch een rotschop verkopen met zijn 'o' Had je hond geen verwondingen?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:28

Wintu schreef:
Anna79 schreef:
Vandaag is mijn grote poedel gepakt door een Akita, we liepen op een grote zandvlakte met aan de kanten wat bebossing waar ineens een Akita en witte herder om de bocht gezeild kwamen. De Akita dook gelijk op mijn hond en had haar stevig vast in de nek, ik hard schreeuwend en klappend erop af, gelukkig liet hij toen los.
Duurde het 5 minuten eer de baasjes kwamen, dus ik meld wat er gebeurd is, kon geen excuus af, niks, alleen, 'o'.
Als je een Akita wilt hebben en dan ook nog los laat lopen, zorg dan dat je je hond in het oog hebt -:(-
Dit had heel anders af kunnen lopen...

Ik had hetzelfde akkefietje met een Kangal en Anatolische herder, baas (eigenaar hondenschool ook nog) had ze niet onder controle. Haalde schouders op, zei dat ik mijn hond beter moest opvoeden 8)7


Een Kangal en Anatolische herder is hetzelfde. Geen ras om mee te nemen naar een losloopgebied, de hondenschooleigenaar had beter moeten weten.

Meggiemeg: ik heb haar bevoeld maar heb niks ontdekt, gelukkig heeft ze een bult haar, maar dat maakt onderzoeken ook lastig en ze is zwart.

Wintu

Berichten: 3051
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:37

Anna79 schreef:
Wintu schreef:

Ik had hetzelfde akkefietje met een Kangal en Anatolische herder, baas (eigenaar hondenschool ook nog) had ze niet onder controle. Haalde schouders op, zei dat ik mijn hond beter moest opvoeden 8)7


Een Kangal en Anatolische herder is hetzelfde. Geen ras om mee te nemen naar een losloopgebied, de hondenschooleigenaar had beter moeten weten.

Meggiemeg: ik heb haar bevoeld maar heb niks ontdekt, gelukkig heeft ze een bult haar, maar dat maakt onderzoeken ook lastig en ze is zwart.


Bij mijn weten zijn het twee verschillende rassen, ook al lijken ze idd op elkaar.
https://www.hondenpage.com/hondenforum/ ... kangal.php

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:48

Ik heb ze moeten leren het is één en hetzelfde ras

Wintu

Berichten: 3051
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:49

Anna79 schreef:
Ik heb ze moeten leren het is één en hetzelfde ras


Geeft niks, zijn we het niet eens, ook prima :D

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:53

Wintu schreef:
Anna79 schreef:
Ik heb ze moeten leren het is één en hetzelfde ras


Geeft niks, zijn we het niet eens, ook prima :D



Ik moet je geloof ik gelijk geven, maar het is een vete tussen de Amerikanen en de Turken geloof ik. Ik heb denk ik alleen de Anatolische herder geleerd in de veronderstelling dat dit de Kangal was, maar er is blijkbaar toch een verschil, weer wat geleerd :D

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:54

Wintu schreef:
Anna79 schreef:
[quote="Wintu"

Ik had hetzelfde akkefietje met een Kangal en Anatolische herder, baas (eigenaar hondenschool ook nog) had ze niet onder controle. Haalde schouders op, zei dat ik mijn hond beter moest opvoeden 8)7
[/quote

Een Kangal en Anatolische herder is hetzelfde. Geen ras om mee te nemen naar een losloopgebied, de hondenschooleigenaar had beter moeten weten.

Meggiemeg: ik heb haar bevoeld maar heb niks ontdekt, gelukkig heeft ze een bult haar, maar dat maakt onderzoeken ook lastig en ze is zwart.


Bij mijn weten zijn het twee verschillende rassen, ook al lijken ze idd op elkaar.
https://www.hondenpage.com/hondenforum/ ... kangal.php

Niet echt een betrouwbare bron. En verliest bij mij alle geloofwaardigheid waar ze gaan zeggen dat Belgische herders verschillende rassen zijn. Dan betwijfel ik de onderbouwing van de rest van het artikel.
De Belgische herder is maar 1 ras met 4 vacht types. Zoals je een border collie korthaar en langhaar hebt heb je een Belgische herder sable korthaar (mechel), sable langhaar (Tervuren), sable kruzhaar (Tervuren) en zwart langhaar (groenendael). Maar in basis dezelfde hond met 1 rasstandaard. Die onder bepaalde voorwaarden onder elkaar gemixt mogen worden.

Kanaal en Anatolian zijn andere namen voor zelfde ras. Kijk in volgende foto’s (eerste pagina van rasstandaard) naar hun fci herkenningsnummer. Beide 331. Dus zelfde ras ;)
Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Berichten: 3051
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:59

Zoe_97 schreef:
[
Niet echt een betrouwbare bron. En verliest bij mij alle geloofwaardigheid waar ze gaan zeggen dat Belgische herders verschillende rassen zijn. Dan betwijfel ik de onderbouwing van de rest van het artikel.
De Belgische herder is maar 1 ras met 4 vacht types. Zoals je een border collie korthaar en langhaar hebt heb je een Belgische herder sable korthaar (mechel), sable langhaar (Tervuren), sable kruzhaar (Tervuren) en zwart langhaar (groenendael). Maar in basis dezelfde hond met 1 rasstandaard. Die onder bepaalde voorwaarden onder elkaar gemixt mogen worden.

Kanaal en Anatolian zijn andere namen voor zelfde ras. Kijk in volgende foto’s (eerste pagina van rasstandaard) naar hun fci herkenningsnummer. Beide 331. Dus zelfde ras ;)
[ [url=m/76Lyw2.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2uqpFp.png]Afbeelding[/url] ]


Ze hebben ze hier beide en dan zie je wel goed verschil hoor.

Zoek maar eens in het engels, dan vind je genoeg info uit Amerika. De ene rasstandaard ziet ze als het zelfde daar, de andere als 2 verschillende rassen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 24-07-23 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:03

Wintu schreef:
Zoe_97 schreef:
[
Niet echt een betrouwbare bron. En verliest bij mij alle geloofwaardigheid waar ze gaan zeggen dat Belgische herders verschillende rassen zijn. Dan betwijfel ik de onderbouwing van de rest van het artikel.
De Belgische herder is maar 1 ras met 4 vacht types. Zoals je een border collie korthaar en langhaar hebt heb je een Belgische herder sable korthaar (mechel), sable langhaar (Tervuren), sable kruzhaar (Tervuren) en zwart langhaar (groenendael). Maar in basis dezelfde hond met 1 rasstandaard. Die onder bepaalde voorwaarden onder elkaar gemixt mogen worden.

Kanaal en Anatolian zijn andere namen voor zelfde ras. Kijk in volgende foto’s (eerste pagina van rasstandaard) naar hun fci herkenningsnummer. Beide 331. Dus zelfde ras ;)
[ [url=m/76Lyw2.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2uqpFp.png]Afbeelding[/url] ]


Ze hebben ze hier beide en dan zie je wel goed verschil hoor.

Er is er maar 1 herkent. Goed verschil zien wil niets zeggen. Kunnen 2 verschillende types zijn.
Dit zijn beide stamboom border collies. Het kleinste kind ziet het verschil. Maar is hetzelfde ras. (Beide teefjes van ongeveer zelfde leeftijd)

Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Berichten: 3051
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:09

Heb mijn post boven aangevuld, verder kunnen we het maar beter laten rusten, want het is best off topic.

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:55

De afgelopen weken maakte ik het tegenovergestelde mee: De hondenbaasjes deden hun hond aan de lijn toen ik ze in het losloopgebied met mijn senior hond tegenkwam. 1x een Cane Corso en een keer een over-enthousiaste Labrador. Beide keren gaven ze aan dat hun honden weliswaar niets deden maar dat het zonde zou zijn als de honden met hun formaat mijn hond omver zouden lopen.
Het kan dus wel :)

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:13

Het kan zeker Silvia, ze bestaan nog de mensen die meedenken. Altijd erg fijn. Ik probeer het ook zeker altijd te doen.

Femke_Tweety

Berichten: 12011
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:48

Il ben op dit moment in Duitsland,

En op mijn wandeling vanochtend kwam ik twee keer mensen met losse honden tegen.

In beide gevallen werden die vanaf ongeveer 60 meter afstand aangelijnd, zonder dat ik het hoefde te vragen.
2x chihuahuas en 1x een of andere grote bergzeeethondreu.

Verder iemand met een zwarte lab aan een heel lange flex, die ook ruim vantevoren binnen gehengeld werd en zeer kort gehouden bij passeren.

Wat een heerlijkheid zeg. Dat loopt zo enorm veel meer ontspannen...


(Ik heb een vriendelijke maar niet altijd even scherp gehoorzamende puberreu, en als hij overprikkeld raakt gaat hij crossen zónder na te denken waar hij loopt. Beetje riskant in bergachtig gebied, dus aangelijnd. Heerlijk dat mensen gewoon automatisch hun hond bij zich houden. Ik hoefde het dus niet eens te vragen!)

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:58

In duitsland schijnt dat veeeel normaler te zijn. Dat hoor ik ook altijd van een in duitsland wonende vriendin als ik weer eens mn frustraties over de omgang hier uit.

Kidde
Berichten: 3464
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:26

kiwiwitje schreef:
In duitsland schijnt dat veeeel normaler te zijn. Dat hoor ik ook altijd van een in duitsland wonende vriendin als ik weer eens mn frustraties over de omgang hier uit.

Ik vind Duitsers persoonlijk met alles een stuk netter. Naast de honden voeden ze de kinderen ook een stuk beter op :+ Nederlanders zijn altijd wel makkelijk met alles