Hond met of zonder stamboom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 16:20

Ik ben op zoek naar een hond en wat mij opvalt is dat je bij sommige fokker kan kiezen tussen met of zonder stamboom. Kan iemand mij uitleggen waarom dat is? Moet je er van weg blijven?

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:27

Ja moet je absoluut weg blijven! Met is geen probleem en zonder ook niet maar wel als je moet aangeven ja of nee. 9 van de 10x zit je dan op fout adres!

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:30

Een hond met stamboom is op papier goed gefokt, maar kan nog steeds gebreken hebben. Er is daarbij wel goed gekeken of de hond meer kans heeft op bepaalde ziektes of erfelijke aandoeningen. Een hond zonder stamboom kan zeker ook goed gefokt zijn, maar heeft misschien minder goede ouders. Ik zou als je met de hond wilt fokken wel kiezen voor een hond met stamboom.

Je moet wel altijd goed onderzoek doen naar de fokker, om misverstanden te voorkomen.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:33

Gaat het om een kruising, dan is het iets dat ze inderdaad naderhand kunnen aanvragen, het gaat dan niet om een fci-stamboom en is puur en alleen een afstammingsregistratie (indien incl. dna-afname: een afstammingsbewijs).

Bij pups waarvan beide ouders FCI-papieren hebben zou ik het zeker niet doen. De reden dat ze beide aanbieden is omdat ze meerdere nesten hebben liggen, waarvan de teven die binnen 12 maanden weer een nest krijgen niet aangegeven worden bij de raad van beheer, omdat dit i.v.m. dierenwelzijn niet mag.

Daarnaast zie je bij dit soort fokkers nogal eens gebeuren dat ze niet of zo minimaal mogelijk testen en fokken met dieren met een incorrect karakter, omdat het geld wat de pups oplevert het enige is dat van belang is.

Wees verstandig en ga bij grote rassen altijd voor een pup waarbij de ouderdieren in ieder geval getest zijn op HD (en persoonlijk hoef ik geen pup van een HD-A x HD-C nest of HD-B x HD-B, alleen HD-A x HD-B of HD-A x HD-A), en bij voorkeur ook op ED (beide ED-vrij). Bij kleine honden: ga voor een pup waarbij de ouders getest zijn op PL (beide PL-vrij of PL-vrij x PL1). Ja, ook bij kruisingen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33836
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:37

Bij welk ras speelt dit? Ben wel benieuwd… maar het klinkt wel als een rode vlag.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:43

Overigens wel/geen stamboom zou mij een worst wezen. Voor het ras of kruising belangrijke gezondheid onderzoeken die met goed resultaat uitgevoerd zijn die vind ik veellll belangrijker! Maar tja als daarmee gefokt wordt heb je altijd bewijs dat de ouders vrij zijn van die gebreken haha daar heb je dan geen keuze nadien meer in :+ :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:46

Ik ben het wel met dierenfan eens dat de uitgevoerde tests imo een stuk belangrijker zijn, maar ik vind het alsnog dubieus klinken wanneer je de keus hebt uit met of zonder stamboom.
Bij veel rassen mag je maar een bepaald aantal nesten per jaar fokken en daar kan het ook mee te maken hebben. Zonder stamboom betekent dan dat ze het nest niet aangeven bij de vereniging.
Ik zou sowieso een fokker waarbij je kunt kiezen meteen overslaan. Een goede fokker is imo trots op zijn stam en verkoopt ze juist met stamboom.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-07-23 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:48

Wesco schreef:
Ik ben op zoek naar een hond en wat mij opvalt is dat je bij sommige fokker kan kiezen tussen met of zonder stamboom. Kan iemand mij uitleggen waarom dat is? Moet je er van weg blijven?



Als je kan kiezen is het foute boel.

Een fokker fokt met stamboom of niet.

Dus bij een fokker die jou de keuze geeft wel of geen papiertje dat klopt niet.

Als je een nestje ziet die geen stamboom hebben maar waar de ouderdieren wel op de meest voorkomende afwijkingen zijn getest, aantoonbaar. Dan zie ik daar geen probleem in.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 08-07-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 16:50

Het gaat over Franse buldoggen. Ik wil er al jaren 1 maar steeds houden de gezondheids problemen mij tegen. Ik hoop nu ze met een langere neus gefokt worden ze gezonder zijn. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ale mijn andere honden hadden nooit een stamboom en kwamen uit het asiel. Dus ik heb me nooit verdiept in testen en stamboom ect. Ik merk dat ik er te weinig verstand van heb.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 08-07-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33836
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:51

Ik zou ver bij zo’n ongezond ras wegblijven…

Langere neus is nog geen goede gezonde neus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:51

Oh Franse bulldoggen. Die zou ik sowieso al overslaan.
Waarom zou je zo'n ongezond en doorgefokt ras willen? Arme dieren.

noviceh

Berichten: 4795
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:09

dierenfan schreef:
Overigens wel/geen stamboom zou mij een worst wezen. Voor het ras of kruising belangrijke gezondheid onderzoeken die met goed resultaat uitgevoerd zijn die vind ik veellll belangrijker! Maar tja als daarmee gefokt wordt heb je altijd bewijs dat de ouders vrij zijn van die gebreken haha daar heb je dan geen keuze nadien meer in :+ :D
Wij kiezen juist bewust voor een rashond met stamboom, anders mag zij niet mee naar het buitenland. Dit betreft overigens specifieke hondenrassen. Maar gezondheid staat zeker bovenaan!
Laatst bijgewerkt door noviceh op 08-07-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:09

Ik verplaats je topic naar BB daar past het beter

Femke_Tweety

Berichten: 12011
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:19

Wesco schreef:
Het gaat over Franse buldoggen. Ik wil er al jaren 1 maar steeds houden de gezondheids problemen mij tegen. Ik hoop nu ze met een langere neus gefokt worden ze gezonder zijn. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ale mijn andere honden hadden nooit een stamboom en kwamen uit het asiel. Dus ik heb me nooit verdiept in testen en stamboom ect. Ik merk dat ik er te weinig verstand van heb.



Please don't.

Je koopt dan gehandicapt x gehandicapt.


'ja maar deze is iets minder gehandicapt, dus het is niet zo erg' is een extreem zwak argumente
dat buitengewoon vaak gebruikt wordt.


Je weet op voorhand dat je een zieke en gehandicapte hond koopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:22

Ik lees sowieso al heel veel twijfel in je berichten TS, dus niet doen..
Twijfel geeft meestal teleurstelling en zeker bij dit verpeste ras is het risico echt veel te groot.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:28

Zoals meerderen al zeggen: best niet doen.

En zeker niet bij de franse bulldog (hoe lief en grappig ze ook zijn, het is eigenlijk een ras dat niet in stand gehouden zou mogen worden).

Langere neus is prima, maar heb je nog steeds bolle ogen gevoelig voor infecties, huidproblemen, veel kans op een rughernia etc om maar een paar van de rasspecifieke problemen te noemen.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:35

Ik hoop altijd dat fokkers die enkel met stamboon fokken zich aan de regels houden. Bijvoorbeeld die over het aantal nesten wat een teefje mag hebben. Zonder stamboom zou ik enkel doen als ik de fokker ken of die me aanbevolen is door mensen die hem/haar kennen. En dan inderdaad wel met alle onderzoeken om te weten of de ouders wel gezond zijn.

Bij de Franse buldog zou ik helemaal terughoudend zijn.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:49

Wil je per se een Franse bull lees je dan even in bij deze fokker: http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/ Dit is de enige fokker die ik ken die bullen met een neus fokt en daar ook zeer serieus meer bezig is. Tenminste als ze nog fokt.

En fokken met en zonder stamboom bij 1 fokker is voor mij altijd een rode vlag.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:27

Ik zou absoluut geen Franse Bulldog kopen, ook niet met iets langere neus. Mijns inziens houd je daarmee dierenleed in stand. Mocht je toch per se zo’n hond willen, dan absoluut bij een goede fokker en niet via marktplaats o.i.d.

Kidde
Berichten: 3464
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:30

https://www.hln.be/dieren/nederlanders- ... ~a26b4038/

Ik zou inderdaad ook verder kijken naar een ander ras. Als ik het artikel goed lees mag je ze officieel zelfs niet meer kopen? Ik zie ze weleens in het hondenpark lopen, maar vind het altijd sneu hoe erg ze altijd buiten adem zijn :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:33

De dierenartsen in de praktijk waar wij ook met onze vogels komen, moeten geregeld operaties doen om hun neusgaten te verwijden zodat ze meer lucht krijgen. Laatst zaten we daar in de wachtkamer en kwamen er 2 Franse bulldoggen snurkend en knorrend binnen. Echt heel zielig.. :\
Dus ik zou er echt niet aan beginnen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:34

Mijn oma heeft jaren meerdere mopsen en bulletjes gehad. Allemaal met stamboom en allemaal vroeg of laat probleem honden. Ik zou echt willen meegeven: Bespaar jezelf een hoop verdriet en dierenartskosten, er zijn zoveel leuke hondenrassen. Er is vast en zeker een andere die ook erg aanspreekt! Overigens als je de keuze vanuit de fokker krijgt roept dat bij mij vraagtekens op?? Klinkt niet heel zuiver. Een goede fokker wil lijkt mij ten alle tijden dat het papier mee geleverd wordt.

Succes met je zoektocht naar een leuke hond <3

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:36

Buiten het feit dat ik dit ras met en zonder neus niet zou aanraden, zou ik wel ten alle tijden mét stamboom aanraden. Dan ben je toch zeker van een hoop dingen. :j

Bij een goeie fokker kun je niet kiezen of je wel of niet een stamboom wilt.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:45

Bij Franse bullen (zeker bij de langersnuiten) zie je best wel een aantal outcross-projecten buiten het stamboek om. In dat geval kunnen de pups geen FCI-stamboom krijgen en kan er dus gekozen worden om een ARFE-stamboom aan te vragen. Dat hoeft niet per se voor het volledige nest te gebeuren en is in dat geval dus optioneel.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:57

Ik kan me maar één valide reden voorstellen waarom een goede fokker een pup zonder stamboom aanbiedt, nl als hij zelf vindt dat die pup niet echt geweldig aan de rasstandaard voldoet en de fokker niet wil dat er mee gefokt wordt. Of eventueel dat je als fokker uberhaupt niet wilt dat er met jouw pups gefokt wordt. Zoals veel raskatten met 13 weken gecastreerd weg gaan, omdat men niet wil dat ermee gefokt wordt.