Hond met of zonder stamboom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:26

kiwiwitje schreef:
Nikass schreef:
Ze zijn zeker niet allemaal agressief. Maar als het tot een conflict komt richten ze meestal wel schade aan.

Absoluut. De vraag is alleen hoeveel spannender dat is met een franse bull kruising ten opzichte van iedere andere kruising/ras.


Hoe bedoel je dat precies?
Ik reageerde eigenlijk op jouw opmerking dat niet in alle Staffords hond-agressie zit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:29

Billy schreef:
Voor de meeste kruisingen hoef ik niet om te lopen, voor stafford/pit/bull en rottweiler kruisingen loop ik wel heel snel om. Die zijn betrouwbaar agressief. Maar dat is de discussie hier niet


Nou dat hangt er toch echt vanaf waar ze mee gekruist zijn. Voor mijn Rottweiler x Husky hoefde je echt totaal niet om te lopen. (Daar zat 0 agressie naar andere honden in :))
Voor ras AmStaffs doe ik dat echter wel.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:19

Billy schreef:
Voor de meeste kruisingen hoef ik niet om te lopen, voor stafford/pit/bull en rottweiler kruisingen loop ik wel heel snel om. Die zijn betrouwbaar agressief. Maar dat is de discussie hier niet

Ja en nee, Je geeft aan dat een franse bull met een engelse staf kruisen niet verstandig is ivm hond agressie. Maar ik laat vervolgens een franse bull kruising zien waar geen stafford in zit terwijl dat op t eerste oog wel verwacht en beweerd word. Daar reageer je niet op. terwijl je wel aangeeft voor een stafford kruising een blokje om te lopen.
Dan is de vraag; schat je iedere kruising als stafford dan juist in? Niet zozeer voor jou persoonlijk. Maar in algemene zin.

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:

Ze zijn zeker niet allemaal agressief. Maar als het tot een conflict komt richten ze meestal wel schade aan.

Absoluut. De vraag is alleen hoeveel spannender dat is met een franse bull kruising ten opzichte van iedere andere kruising/ras.


Nikass schreef:
Hoe bedoel je dat precies?
Ik reageerde eigenlijk op jouw opmerking dat niet in alle Staffords hond-agressie zit.

Even in de hoop dat de quote niet verpest is :')
Ik doel op dat stafford achtige vaak indd in een conflict meer schade aanrichten. Alleen bij de meeste staffordmixen heb je vooral honden met grote bekken en grote kaakkracht.
De kruising franse bull als voorbeeld met een engelse stafford heeft logischerwijs een minder grote bek, minder grote kaakkracht.
Dus de vraag is, hoeveel spannender hondagressie van een franse bull x engelse stafford mix is, ten opzichte van een Jack russel met hond agressie of een labrador met hond agressie. Even gewoon wat rassen in t voorbeeld gegooid.

Heel eerlijk, iedere hond richt schade aan als ze daadwerkelijk bijten om te bijten. En een Jack hussel achtige hond geeft vaak ook gemene schade. Op stal hebben we 2 jack russels gehad die elkaar bijna afgemaakt hebben. 1 daarvan is meerdere keren geopereerd om t te overleven. Wat niet wil zeggen dat ze gevaarlijker zijn dan de kaakkracht van een stafford achtige of molosser, maar wel dat ik niet zozeer voor een type omloop maar wel voor gedrag.

En dat ik denk dat er een wereld van verschil zit in een serieuze afweging in een outcross fok, het zij met een franse bull of mops of wat dan ook ookal als dit met een engelse stafford zou zijn (word overigens ook bij de bulldoggen wel eens gedaan) terwijl t niet mijn voorkeur zou hebben, of de kruisingen die je overal tegen komt voor de leuk.. Bijv Border collie x stafford, herders x stafford (ongeacht engels of amerikaanse stafford)
of andere rassen/kruisingen in ''onwetende'' handen.

Mopsen worden vaak met Shiba's gekruist in de outcrosses en met patterdales. Beide nou niet bepaald makkelijke honden voor iedereen..

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:07

Aha nu snap ik het. Ja dat maakt misschien helemaal niet zoveel verschil, en misschien schat men (ik ook) een hond wel eens verkeerd in. Je ziet een -zoals mijn vriendin ze vroeger noemde- "dikkop" en je denkt: "oh maar even een straatje om". Terwijl er misschien geen pittbulachtige in zit, of misschien wel, maar geen enkele hond agressie.
Meestal is het de combinatie uitstraling van de hond+ baas, die me doet omlopen...
De "schattige" shiba's vind ik inderdaad zeker niet de makkelijkste.
En ja mijn lieve Rott x Husky had wel de kaakkracht van een Rottweiler. Dus elk individu is natuurlijk anders.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:14

Ik kom redelijk veel van dit soort honden tegen. En ook al lopen ze aan de lijn (niet altijd), ik maak me direct uit de voeten.
Ik kan me niet voorstellen dat je met dit soort honden een schermutseling kan hebben zonder schade.
Ik vind het risico niet acceptabel.


Afbeelding


Afbeelding

Sorry het is misschien teveel offtopic.
Ik zal er niet op doorgaan.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:01

Nikass schreef:
Aha nu snap ik het. Ja dat maakt misschien helemaal niet zoveel verschil, en misschien schat men (ik ook) een hond wel eens verkeerd in. Je ziet een -zoals mijn vriendin ze vroeger noemde- "dikkop" en je denkt: "oh maar even een straatje om". Terwijl er misschien geen pittbulachtige in zit, of misschien wel, maar geen enkele hond agressie.
Meestal is het de combinatie uitstraling van de hond+ baas, die me doet omlopen...
De "schattige" shiba's vind ik inderdaad zeker niet de makkelijkste.
En ja mijn lieve Rott x Husky had wel de kaakkracht van een Rottweiler. Dus elk individu is natuurlijk anders.

Ik zou dus echt willen dat mensen dat denken.. gisterochtend weer een losloper, in aanlijnplicht, op een van mn meiden af die met zo’n grote gele vlag aan der riem loopt met “geen honden “(oid)
Nu was dit een grotere hond, vaak is ze dan iets voorzichtiger met haar grenzen. Maar ze snauwde, hond peert er uit en die vrouw waar ie bij hoorde “oeh, dat vond ze niet leuk..”
En als die hond nou luisterde naar haar groep..

Maar je hebt gelijk. Offtopic :')