Hond met of zonder stamboom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:01

Wij hebben in totaal 3 honden gehad.
Eerste hondje is op 18 jarige leeftijd overleden, en nu hebben we 2 honden.

Het zijn/waren alle drie rashonden met stamboon.
En bij alle drie de honden eerst uitgezocht welk ras het moest worden, fokker opgezocht waar we vertrouwen in hadden,, op de wachtlijst gezet.
Zodat er voordat een pup was geboren, wij al wisten dat we bij dat adres en die bepaalde teef een pup zouden krijgen.

Ook zijn alle drie onze honden van een verschillend ras, heel goed opgelet dat het geen rassen waren waar veel gezondheid/gedrag problemen mee zijn.
Dus automatisch valt het merendeel van de populaire hondenrassen dan al af.

Ons eerste hondje is 18 geworden zonder één dag ziek te zijn, is van ouderdom overleden.
Onze tweede hond is een middelgrote hond van 9.5 jaar en kerngezond en actief.
Ons derde hondje is 4 en is ook kerngezond.

Het voordeel van een goed gefokte rashond die bij een goede(!) fokker vandaan komt is dat je ongeveer kunt inschatten wat voor hond je gaat krijgen.
Het blijven natuurlijk levende wezens met unieke karakters, maar bepaalde ras eigenschappen zitten er toch in.

Ik zou daarom niet anders willen, bij een volgende hond zou ik het weer op deze manier doen.

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:11

Bij katten vraag je voor het hele nest een stamboom aan.
Of niet, maar je kan niet kiezen om de helft met en de helft zonder stamboom te doen.

Fokkers die zeggen je kan kiezen met/zonder stamboom zou ik van wegblijven .
Klinkt fout.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:14

luuntje schreef:
Bij katten vraag je voor het hele nest een stamboom aan.
Of niet, maar je kan niet kiezen om de helft met en de helft zonder stamboom te doen.

Fokkers die zeggen je kan kiezen met/zonder stamboom zou ik van wegblijven .
Klinkt fout.

Voor honden via de raad van beheer ook indd. :) alles of niets.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:02

BeFunny schreef:
BrankaZ schreef:
Volgens mij is de definitie van outcross het fokken met niet verwante dieren. Dus buiten de lijn fokken. Lijnteelt wordt juist toegepast om eigenschappen tot uiting te laten komen en vast te leggen. Dat is inderdaad fokken met honden die verwantschap hebben en brengt een risico op inteelt met zich mee. Een kenmerk van inteelt is dat recessieve eigenschappen die met outcross niet snel tot uiting komen juist zichtbaar worden.
Het fokken met rasloze honden of verschillende rassen noemen kruisen.

Overigens staan over het algemeen de rasstandaarden niet extreme kenmerken maar wordt te veel gefokt op een bepaalde eigenschap of kenmerk. Dan ga je inderdaad extreme kenmerken bij honden fokken en extremen zijn doorgaans niet gezond.


Eens. Maar er zijn maar weinig rassen waarbij er niet beloond wordt op uiterlijke kenmerken en die slaan allemaal door tot extremen zowel grote als kleine rassen. Ik snap de bedoeling van outcross maar uiteindelijk gaat het daar ook naartoe de outcross daardoor ontstaan ook weer rassen en daar fokken ze dan weer mee door. Maar waar wat ik eigenlijk bedoelde was.

Bij outcross gaat het om een kruising. Vaak van wel degelijk rashonden. Ik ben benieuwd hoe ze daar verder kijken. Ze zijn vaak tegen de stamboomlijnen maar zetten wel stamboom honden in of kijken ze vooral naar tests? En wordt er ook DNA gedaan en getest op afwijkingen die voor kan komen bij beide ouderdieren. Het komt op mij toch altijd nog een beetje over als afzetten tegen rashonden fokkers :j


Het doel van fokken dient altijd te zijn gezonde, goed funktionerende dieren, met voor de mens goed handelbare karakters. Kort gezegd, dieren zonder gebreken die hun normaal dagelijks funktioneren in de weg zouden kunnen staan. Daarvoor zijn rasdieren niet noodzakelijk. Rasdieren zijn populair omdat mensen ze aandoenlijk, stoer, lief of mooi vinden. Voor de hond zelf maakt het niets uit. Een hond wil hond kunnen zijn in goed funktionerend lichaam.

Ik snap niet dat er persé op rassen gefokt moet worden. Een hond is een hond, ze komen in diverse maten, diverse temperamenten, diverse kleuren. Zoek een individueel dier dat bij je past ipv af te gaan op op zogenaamde vaststaande gegevens van de rasfokkerij. Ook daar lelijke exemplaren, rotkarakters etc.. Het ras is dus geen garantie op een geschikt dier. Waarom dan outcrosses denigreren ? Ze zijn goedkoper, worden doorgaans ouder en zijn net zoveel hond, lief etc dan. rashonden. Kies een individueel dier, ipv je blind te staren op een “ merk “ of deze af te serveren als stamboomloos en dus ondeugdelijk.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:09

Ik denegeer dat niet.
Ik heb alleen wat vraagtekens.

Er worden dus geen stamboomhonden ingezet bij outcross?

Er wordt wel getest en DNA mee gegeven? want gezondheid staat op één? en dat kan ik alleen maar toejuichen :))

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:12

luuntje schreef:
Bij katten vraag je voor het hele nest een stamboom aan.
Of niet, maar je kan niet kiezen om de helft met en de helft zonder stamboom te doen.

Fokkers die zeggen je kan kiezen met/zonder stamboom zou ik van wegblijven .
Klinkt fout.


Dat kiezen gaat niet per pup van een nest.
Een teef van een bepaald ras mag 5 nestjes fokken.
Dan kun je voor die 5 nestjes een stamboom aanvragen.
Maar als die fokker illegaal de teef uitbuit en er nog 2 nestjes mee fokt, dan kunnen ze daar geen stamboom meer voor aanvragen.
Zulke mensen zijn dus niets meer dan broodfokkers.
Van wegblijven dus.
Geldt voor katten net zo natuurlijk.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:47

BeFunny schreef:
Ik denegeer dat niet.
Ik heb alleen wat vraagtekens.

Er worden dus geen stamboomhonden ingezet bij outcross?

Er wordt wel getest en DNA mee gegeven? want gezondheid staat op één? en dat kan ik alleen maar toejuichen :))


Wat ik begrijp
Outcross zijn 2 stamboom honden van verschillende rassen
Beiden worden op alles getest wat getest moet worden.
Daarna fok je weer terug
Je hebt er een facebookpagina van, dan lees je soms ook waarom er voor een specifieke reu word gekozen

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:37

Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:39

Maar er worden dus alsnog 2 stamboomhonden ingezet.
En dat is juist waar zo tegen afgezet wordt. Kan aan mij liggen maar dat snap ik dus niet ;)

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:35

BeFunny schreef:
Maar er worden dus alsnog 2 stamboomhonden ingezet.
En dat is juist waar zo tegen afgezet wordt. Kan aan mij liggen maar dat snap ik dus niet ;)


Ligt idd aan jou ;) :D
Er kunnen 2 stamboom honden ingezet worden maar kan ook maar 1 zijn. Er wordt geprobeerd stamboom lijnen/honden terug sterk en gezond te krijgen. Daarvoor heb je wel stamboom honden nodig of aangekeurde honden die rastypisch zijn. Echter bij aangekeurd is vaak geen generaties achtergrond bekend dus ook weer risico om op 1 individu af te gaan.
Daarom pakt men ook vaak stamboom honden van verschillende rassen die (vrijwel) niet verwant zijn.
Uiteraard altijd geteste ouders op voor hun belangrijke punten. Je bent er natuurlijk niet met 1x outcross. Een witte herder fokker is bezig met outcross en stamboom fokken. Na 1x outcross zit je binnen 1 a 2 generaties weer terug op behoorlijk COI percentage inteelt. Het is dus echt wel iets waar je veel generaties voor nodig hebt om het stabiel te kunnen verbeteren.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:43

Pareltjes schreef:
Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .


Maar dat heeft dus niets met kruisingen te maken.

Mizora

Berichten: 18114
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:06

Babootje schreef:
Pareltjes schreef:
Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .


Maar dat heeft dus niets met kruisingen te maken.


Uiteraard wel, want het hoeft geen rasgenoot te zijn. In tegendeel, meestal is het zelfs juist geen rasgenoot. Outcross binnen het ras is vaak behoorlijk zinloos door de sterke bloedverwantschap, ook als er lijnen uit het buitenland gebruikt worden. Het grootste verschil tussen een kruising en een outcross is dat bij een kruising het doel niet per se is om het terug te kruisen met één van de twee ouderrassen, terwijl die met een outcross wel de bedoeling is.

https://www.nvsw.nl/wetterhoun/outcross-fokbeleid

Deze f2/f1b wetterhoun bijvoorbeeld, is een kruising wetterhoun x grote poedel (25%):
Afbeelding

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:38

Babootje schreef:
Pareltjes schreef:
Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .


Maar dat heeft dus niets met kruisingen te maken.


Een outcross is buiten de “lijn” fokken....noem het kruisen. Binnen een ras kun je in theorie outcrossen mits de lijnen zeg maar bijv al 100 jaar gescheiden zijn gefokt ( zo goed als geen verwantschap ). Binnen de Arabische volbloedfokkerij gebeurde dat vroeger heel regelmatig. Dan werden er dieren rechtstreeks uit geisoleerde groepen uit de woestijn gehaald en ingezet bij bloedlijnen die in europa al 100 - 150 jaar een eigen subteelt hadden. Deze vorm van outcross is doorgaans heel succesvol omdat je hiermee oud genetisch materiaal toch weer nieuw leven inblaast ( in dit geval hardheid ) zonder te verzuipen in inteelt.

Engelse volbloeden zijn een voorbeeld van een ras dat begon als outcross. Of zoals jij wilt een kruising. Het grote nadeel is als er niet regelmatig nieuwe outcrosses worden ingeteeld de basis van het ras steeds op dezelfde basis wordt doorgeteeld en dat is uiteindelijk onwenselijk. Zo ook bij honden, katten, kippen, etc...

Hoe meer inteelt op dezelfde lijnen hoe zwakker dieren uiteindelijk gaan worden én kleiner. Bij kippen zie je dit al na 3 - 5 generaties ontstaan. Zij compenseren dit om de een of andere manier beter dat grote zoogdieren waardoor het erg veel wordt gedaan. Want hoe kleiner hoe schattiger. De uitvallers met dwerggroei of andere gebreken belanden op de mesthoop. En dus hebben veel hobby houders geen weet van de ellende. We zien het in Belgie ook bij de mini shetten fokkerij. Zeer groot gehalte aan dwerggroei door eindeloze lijn/ inteelt.

Dus ja uiteindelijk worden de dieren wel degelijk zwakker ( lees ontwikkelen specifieke gezondheidheids problemen ). De vraag is wat de consument te zien krijgt aan hoeveel mislukkingen en ellendige dieren er soms als bijteelt tussen zitten voor één prachtig exemplaar.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:58

Outcross kan een fokker bv doen om bepaalde eigenschappen die het ras is kwijtgeraakt omdat men teveel op andere punten de focus had weer terug te krijgen.
Ik heb een teef uit een bewust outcross nest. Moeder is 50/50 van 2 rassen met stamboom. Vader is 100% rashond. Broertje van mijn hond is 77/23, we wachten nu op de resultaten van de mijne.
Ouderdieren en de generaties daarvoor zijn allen op alles getest en gerontgend. Afgelopen week zijn die van mij en haar broer ook gerontgend.
Bedoeling is om met beide als ze zich zo goed blijven ontwikkelen verder te fokken.
Belangrijkste was de werkwillendheid meer terug te brengen in het ras en een normalere vacht. Daar is de vader ook mede op uitgekozen.

Mijn hond heeft geen stamboom van de raad van beheer, wel een van stichting Fair Trade Pups. Is alleen papiertje met alle gegevens. Maar ze stellen wel eisen qua gezondheid.

Wat fb betreft, ik heb er 2 in huis met wat langere neus waarvan de oudste tot 2 jaar het goed leek te doen, maar ze begint steeds meer te knorren met lopen en snurkt als een bootwerker en ze moet nog 3 worden. (Zijn niet mijn honden)
Hoop dat de jongste dat bespaard blijft

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 00:06

nuscaniels schreef:
Outcross kan een fokker bv doen om bepaalde eigenschappen die het ras is kwijtgeraakt omdat men teveel op andere punten de focus had weer terug te krijgen.


Outcross kan ook betekenen dat je volledig nieuwe eigenschappen wil infokken. Bijvoorbeeld bij de Friezen die van nature weinig uithoudingvermogen ( duurvermogen ) hebben. Dan kan iemand besluiten er Arabisch bloed in te brengen en een Arabo Fries te creëren. Dan hopen op het uiterlijk van een Fries maar met het duurvermogen van een Arabisch volbloed.

De kunst van gezonde rasdieren te fokken is dat men niet de rasstandaard boven gezondheid en funktionaliteit gaat zetten Naar mijn idee ligt daar de oorsprong van veel ellende. Dat type meestal boven algehele funktionaliteit/ fundament gaat.En dan krijg je de ellende zoals bij sommige honden/ katten rassen. Keurmeesters moeten stoppen met extreme types hoog te waarderen! Dan gaan fokkers vanzelf anders selecteren en verdwijnen extremiteiten.....

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:00

Pareltje dat ben ik met je eens.
Keuren moet om gezondheid gaan en niet om extreme uiterlijke kenmerken.

Outcross zie ik echt anders dan fokken waarbij je keus hebt stamboom of niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:39

Ik ben wel benieuwd wat TS inmiddels besloten heeft?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:06

Pareltjes schreef:
Babootje schreef:
Dat honden met stamboom zwakker zijn dan zonder is echt een broodje aap verhaal. Je hebt geluk of je hebt het niet. Van honden met een stamboom gekocht bij een goede fokker heb je ten minste nog enig idee van wat daarachter zit en kun je vaak ook de ouders zien Dat vind ik wel belangrijk.

Ik heb liever geen hond uit het asiel met een rugzakje. De asiels zitten vol met pitbull kruisingen en de meeste honden hebben wel gedragsproblemen.



Misschien even goed lezen ipv te gaan generaliseren. Ik heb geschreven dat MIJN honden ( kruising geen ras ) sterker waren. Heb nergens gepretendeerd dat het over alle honden gaat.

Een wijs dierenarts zei mij ooit: het ergste dat we dieren kunnen aandoen is een rasstandaard in het leven roepen. Ik ben het 100% met hem eens.


Daar zit natuurlijk wel wat in, aangezien bij de rasstandaards het uiterlijk zo ontzettend belangrijk is.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:17

Ik vind die “franse bullen “ met neus erg engelse stafford achtige koppen hebben. Als die er in gefokt zit win je op de neus, maar heb je ook kans op meer hondagressie. Das kiezen uit 2 kwaden ben ik bang

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:24

Ik kan me geloof ik wel vinden in wat Pareltjes zegt.
Ik heb altijd herplaatsers met meer of minder rugzak, maar dat maakt me op zich niet uit. Een volwassen hond/hetplaatser kun je prima karakter inschatten, weet je juist wel wat je krijgt. Bij een pup ligt dat wat moeilijker.
Ik ben ook niet tegen rashonden, met of zonder stamboom, maar vaak vind ik het wel wat saaier.
Als ik op de Winner bij de zwarte labrador ga kijken val ik in slaap van verveling.
Ze zijn allemaal hetzelfde. _O-
Maar los daarvan ben ik het ermee eens dat je op gezondheid en goed karakter zou moeten fokken, en niet zo op het uiterlijk.

Bij de DH zag ik alleen maar mega grote kettingen en halsbanden en ontzettend scheve ruggen. Allemaal stonden ze uit te vallen tegen elkaar.
Maar op gedrag worden ze niet beoordeeld. Dat is toch ook best vreemd.
Het is wel even geleden dat ik bij de Winner ben geweest, dus misschien gaat het er inmiddels ook wel wat anders aan toe.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:54

Billy schreef:
Ik vind die “franse bullen “ met neus erg engelse stafford achtige koppen hebben. Als die er in gefokt zit win je op de neus, maar heb je ook kans op meer hondagressie. Das kiezen uit 2 kwaden ben ik bang

Bij de franse bullen word meestal gebruik gemaakt van andere rassen dan staffie. Vind ze ook geen geschikte kruising met een staff.
In deze zit bijv geen sbt. (Engelse staff) maar t zou zo door kunnen gaan voor een sbt mix.
Afbeelding
Uit mn hoofd een franse bull x retropug(in dit geval mops x patterdale)

Nu is t gelukkig niet dat in alle staffords(achtige) hondagressie zit. Maar buiten dat, komt t in zoveel meer rassen voor dan alleen in de sbt. Zie zat mopsen, bullen, “hussel mixen” net zo goed uit hun panty gaan bij andere honden. Als ze zo zorgvuldig zouden fokken om de franse bull gezonder te krijgen, zou t slim zijn (en ik verwacht dat ze daar wel op selecteren) om voor een reu te gaan met geen hond agressie. Maar wat ik wel in zn algemeenheid, bij verschillende rassen en staffies zie, is dat veel “agressie naar honden” voornamelijk weg komt uit mega onzekerheid naar andere honden en hondengedrag.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:05

Ze zijn zeker niet allemaal agressief. Maar als het tot een conflict komt richten ze meestal wel schade aan.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:45

Gelukkig zijn er ook Franse bullenfokkers zo begaan met het ras dat ze ze of langharig / met fluffy vacht fokken of voor degene die dat als probleem zien hebben ze de naaktvariant gefokt. Op die manier leid je wel de aandacht van de neus af.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:19

Nikass schreef:
Ze zijn zeker niet allemaal agressief. Maar als het tot een conflict komt richten ze meestal wel schade aan.

Absoluut. De vraag is alleen hoeveel spannender dat is met een franse bull kruising ten opzichte van iedere andere kruising/ras.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:54

Voor de meeste kruisingen hoef ik niet om te lopen, voor stafford/pit/bull en rottweiler kruisingen loop ik wel heel snel om. Die zijn betrouwbaar agressief. Maar dat is de discussie hier niet