Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 12:29

Ik wil een tondeuse aanschaffen, maar er is zo veel keus!
Ik zoek er een waar ik vooral de snuit netjes kort mee kan houden, sinds de sterilisatie groeit het haar daar alle kanten op :=
En verder voor de hals en rug, waar ze een flink dikke, zachte ondervacht heeft.

Welk merk is aan te raden, en welke lengte is gebruikelijk voor de snuit? Want ik zie dat je de opzetstukken vaak los erbij moet kopen?

Unicornetto
Berichten: 2389
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:36

Wij hebben de Moser Max 45 gekocht. Deze had ik vroeger ook voor mijn paard en die was me zo goed bevallen dat we hem nu ook voor de honden hebben gekocht.
Hier zitten al twee opzetstukken bij, van 10mm en 16mm. :)

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:37

Om welk ras gaat het ?

Ik zou ermee naar een goede trimster gaan en mij daar laten adviseren.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 12:49

Het gaat om een afghaan. In principe worden die helemaal niet getrimd, maar nu ze sinds een half jaar een castratenvacht heeft is het wel nodig om wat plukken uit de ogen te houden, en ze heeft nu ze wat ouder is ook best wat last van de warmte door die vacht die maar door blijft groeien.
Ze kan niet heel lang meer op de tafel staan, dus de vacht doe ik nu beetje bij beetje uitborstelen, elke dag een stukje, en een hele sessie op de trimtafel wil ik haar niet meer aandoen.

De Moser 45 kwam ik al tegen inderdaad. Zou die het goed doen op een heel dikke, zachte vacht?

Voor:
Afbeelding

En dit was een paar maanden geleden :')
Afbeelding

Inmiddels heb ik er met de schaar wat aan geknipt want ze begon op een plumeau te lijken :')

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:31

Ik heb Pyreneese herders die een dichte, vervilte rastavacht (mogen) hebben. Maar die van mij worden ook wat ouder, vinden die zware klitvacht niet fijn meer, dus die scheer ik ook (foei, mag niet van de club). En ik heb ook een Moser 45, en dat gaat goed.
Snuit doe ik er overigens niet mee, daar knip ik liever (en dan doe ik alleen rond de ogen). Maar oren, poten, baard, rug, de hele reut gaat er prima mee. Als de vacht heel dik is, met vilt tot op de huid zal je wel heel kort moeten scheren (5 mm scheerkop). Ik hou het nu bij door voor de winter nog even met een 19 mm opzetstuk er overheen te gaan. Dat scheelt bij de voorjaarsscheerbeurt.

Nyaleti

Berichten: 6277
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:35

Geen verstand van tondeuses maar wel zonde om zo'n mooie hond te scheren natuurlijk :(
Welke borstels gebruik je?
Misschien een (betere) ontwoller aanschaffen? Of accepteert ze een waterblazer? Komt er ook bakken met haren vanaf. Die van mij zit of ligt er ook gewoon bij :+

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:46

Helaas een bekend probleem bij gecastreerde honden met dubbele vacht. Persoonlijk ben ik niet voor scheren van honden omdat een hond niet zweet op zijn huid en daar dus veel minder warmte mee kwijt raakt dan wij zelf doen. Maar de huis kan helaas wel verbranden als deze niet door de vacht wordt beschermd.
Ik zou een goede trimsalon zoeken om die ondervacht te ontwollen en een goed herderharkje zoeken om het bij te houden. Evt. de hond tijdens het kammen op tafel laten liggen.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 13:51

Ibbel, snap ik heel goed dat je ze doet scheren nu ze wat ouder zijn ondanks dat het niet bij de rasstandaard hoort :j Fijn dat de Moser 45 dat goed aan kan!
Bij Afghanen wordt, mede vanwege de vacht, normaal nooit gecastreerd, dus ik baalde ook wel flink dat het moest (vanwege een melkkliertumor, daar is ze afgelopen winter aan geopereerd). Het ziet niet uit haha, maar de hond is gezond, dat is het belangrijkste!

Ik denk dat ik de Moser 45 ga bestellen. Ik zag dat ie bij Zooplus in de aanbieding is voor 125 euro. Ik twijfel alleen nog welke scheerkop ik er bij moet nemen.

Nyaleti, heel zonde inderdaad! Maar ik ga sowieso alleen de plekken scheren die van nature ook kort zijn, dus de pruik blijft zitten :)) Daar heeft ze verder ook geen last van, net zoals de lange vacht aan de poten en zijkant/buik.
Afghanen ruien helemaal niet, de vacht groeit onbeperkt door. Alleen na de loopsheid laten ze het zadel en de vacht op de snuit los, maar die valt hier dus niet meer uit. Plukken en borstelen en ontwollen lukt hier dus niet.

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:04

Erg jammer joh. En inderdaad vaker gebeurt dit na castratie.
Mijn volle reu heeft ook een enorme vacht en ik hoop er ook op dat hij nooit iets krijgt waarom hij gecastreerd zou moeten worden.

Maar goed wat moet dat moet en uiteindelijk moet het voor de hond fijn zijn.

Ik vind afghanen zulke mooie honden met hun mooie ogen <3

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 14:12

BrankaZ schreef:
Helaas een bekend probleem bij gecastreerde honden met dubbele vacht. Persoonlijk ben ik niet voor scheren van honden omdat een hond niet zweet op zijn huid en daar dus veel minder warmte mee kwijt raakt dan wij zelf doen. Maar de huis kan helaas wel verbranden als deze niet door de vacht wordt beschermd.
Ik zou een goede trimsalon zoeken om die ondervacht te ontwollen en een goed herderharkje zoeken om het bij te houden. Evt. de hond tijdens het kammen op tafel laten liggen.

Afghanen ruien niet, er zitten dus bijna nooit losse haren in de vacht en met borstelen komt er ook nauwelijks haar mee. Ontwollen werkt dus ook niet. Dat hoeft ook niet van mij. Het gaat echt puur om de vacht op de rug, het zadel. Dat is de vacht die normaal na de loopsheid zou uitvallen en dat scheelt bij haar heel veel qua warmte. Dan voelt ze zich direct beter met warm weer. Ik vind het ook mooier om het min of meer volgens de rasstandaard wat korter te houden. Dat hoeft niet helemaal kaal te worden, maar ik moet even kijken welke lengte fijn is om toch nog te beschermen tegen de zon inderdaad, maar er toch netjes uit ziet.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 14:16

anca schreef:
Erg jammer joh. En inderdaad vaker gebeurt dit na castratie.
Mijn volle reu heeft ook een enorme vacht en ik hoop er ook op dat hij nooit iets krijgt waarom hij gecastreerd zou moeten worden.

Maar goed wat moet dat moet en uiteindelijk moet het voor de hond fijn zijn.

Ik vind afghanen zulke mooie honden met hun mooie ogen <3

Ik was er al op voorbereid inderdaad. Ik heb één keer eerder een gecastreerde afghaan gezien, maar die zag er veel slechter uit met kale poten en haar waar geen haar hoort :)) Dus ik ben ergens al blij dat het alleen op de snuit en de rug zo lelijk is geworden haha.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:28

Ik zoek ook een nieuw tondeuse dus lees even mee.

Ik begrijp je heel goed. Ik heb echt maling aan rassen standaards en show eisen. Thuis moet het gewoon functioneel zijn en prettig voor de honden.

Ik heb nu mijn moeders hondje die regelmatig geschoren moet. Ging bij haar naar een goede trimsalon en die miste alsnog knopen bij de oren en een 5e achter teentje.
Hier zat iedereen vol of stopte.

Scheren gaat vrij makkelijk. Koppie doe ik nu met een schaartje met ronde punt. Die had ik voor de bevalling van de merrie klaarliggen en werkt fijn rond ogen en mondje.

De border collie is ook niet gecastreerd, maar wil weleens ruiken, dus knip ik kaal rond zijn "uitgangen". Hij heeft erg dik en veel haar. Ze worden hier buiten vaak ook smerig, dus hou vaak de poten ook wat korter.

Soms ziet het er even niet uit, maar alles groeit weer aan.

*ik zie dat de moser 45 met snoer is. Ik heb een moser op accu, maar die wordt erg zwak. Wil wel graag weer zonder snoer. Moser is wel fijn stil*

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 14:58

Ik heb vandaag de Moser 45 binnen gekregen :D
Op marktplaats zag ik een tweedehandse staan, inclusief nog eens 4 opzetstukken van 3, 5 en 9mm, voor 100 euro. En die bleek pas 4x gebruikt te zijn, hij is echt zo goed als nieuw, dus daar ben ik erg blij mee :D

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:02

Hier een ervaren trimster met opleiding en diploma enz want ja ja trimmen is een vak ;) Ik zou dus echt niet aanraden om met een scheermachine zelf te doen maar ga naar een vakvrouw/man.

vaak hoeft het niet eens helemaal kort maar kan er flink stuk vanaf en in mooi model zonder dat het gelijk een greyhound wordt. De meeste trimmers net zoals ik... wassen alle honden eerst voor er geknipt of geschoren wordt. een schone goed uitgefohnde vacht laat is namelijk stuk mooier en beter handelen dan een vieze en is het voor je gereedschap ook beter.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke tondeuse voor hond met dikke ondervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 16:25

Bedankt!
Ze wordt sowieso van tevoren gewassen, dat doe ik om de paar maanden.
En het is inderdaad zeker niet de bedoeling dat het een grayhound model wordt. Het gaat echt alleen om de delen die normaal na de loopsheid zouden uitvallen, dus alleen de rug, nek en snuit.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 07:55

Update; ik ben erg blij met de Moser 45, hij werkt perfect met deze vacht! Ik was er zo doorheen :D

Met het koelere weer was scheren de afgelopen maand nog niet echt nodig, maar met het warme weer dat op komst is heb ik toch maar het zadel eraf gehaald gisteren, en ze voelt zich meteen beter.

Het zadel heb ik met de 5mm kam gedaan, en dat vind ik voor nu een fijne lengte. Het verbaasde me hoeveel haar eraf kwam :wow:
En de snuit vond ze nog wat eng, dus heb ik maar heel minimaal gedaan, maar net genoeg dat de haartjes niet meer in de ogen kunnen prikken.

Ze had vooral met een langere wandeling in de zon al gauw last van de warmte..
Afbeelding

En het resultaat. Niet heel strak, maar dat hoeft ook niet.
Altijd grappig dat je na het scheren pas ziet hoe grijs ze al is geworden :))
Afbeelding

Afbeelding