Loslopende honden in aanlijngebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 12:21

Hi all,

Ik moet even m'n frustratie kwijt over mensen die hun hond gewoon te pas en te onpas los laten lopen.... wordt er echt heel verdrietig van, want ik kan met m'n hond amper een kant op zonder dat hij er weer een slechte ervaring bij heeft en ik zit echt met m'n handen in het haar hoe dit op te lossen.

Even bij het begin. Mijn hond is enorm reactief. Dit is gekomen door onze vorige hond. Zij blafte ook enorm naar andere honden en toen we Ted (de hond waar het nu on gaat) als pup kregen en hem eens samen uitlieten met onze andere hondje moest er uiteraard precies op dat moment een andere hond lopen. Ted was toen een week of 8,9 en vanaf die tijd is het mis. Wij hadden destijds 4 honden die allemaal zo reageerden en namen de honden dan ook nooit ergens mee naartoe om deze reden. Als ze thuis waren hadden ze immers elkaar en raakten ze niet in de stress. Ze gingen alle 4 3x per dag een poep en plas rondje maken en verder liepen ze vrij in huis/tuin. Nu ruim 8 jaar later hebben we alleen Ted nog. Ted geniet van de aandacht die hij krijgt nu hij alleen is en ik vindt het leuk om met hem op pad te gaan, alleen ja... die verrekte honden.... drama als we er 1 tegenkomen... ik baal er zo van... maargoed, ik ben gaan trainen en het is nu zover dat er aan de andere kant van de weg een hond kan lopen zonder dat Ted compleet uit z'n plaat gaat. Al naait hij zichzelf nog steeds erg op door te piepen en toch wel proberen te blaffen, maar doordat ik hem afleid met snoepjes en de clicker gaat dat steeds beter. Voorheen ging hij al tekeer zodra een hond maar in z'n vizier kwam, hoe groot de afstand ook was, een hond zien was al reden om tekeer te gaan.

Goed, enorme winst behaald dus. Nu hou ik er enorm van om lekker in het bos te lopen. Ted vind dit ook echt heerlijk, al die lekker geuren en dat zand enzo. Je siet hem dan genieten. Inmiddels ging het zo goed met andere honden dat ik dacht, ok ik zoek een bos op waar aanlijnplicht geldt. Ik vond een stukje waar ook paarden en koeien los liepen en ging er vanuit dat mensen (vanwege het loslopende vee) hun hond daadwerkelijk aan de riem zouden hebben óf hun hond goed onder appèl zouden hebben. Het was heerlijk! We zijn geen 1 hond tegen gekomen!

De volgende dag (gisteren) dacht ik ok, ik zoek een ander stuk op. Niet vlakbij een woonwijk en ook een stuk waar aanlijnplicht geldt. Ik ben daar om 18.30 uur naartoe gegaan (met het idee de meeste mensen zullen overdag in de auto stappen om naar het bos te gaan). We waren lekker aan het wandelen en genieten totdat er een boerderij hond (een lieve dat wel) naar ons toe kwam. Hij bleef op afstand van een meter of 3, maar voor Ted te dichtbij. Uiteraard niemand in de buurt om de hond terug te roepen en Ted ging als een malle tekeer. Ik trok Ted met me mee want die was niet meer te bereiken en die hond liep dus op 3 mtr ertussen met ons mee, wat het et niet beter op maakte voor Ted. Uiteindelijk werd de boer wakker van Ted z'n geblaf en werd de hond terug gefloten. Inmiddels stond ik te shaken op m'n benen, want ik zie dan het scenario dat die hond Ted aanvliegt vanwege Ted z'n gedrag al helemaal gebeuren en dan is er verder niemand in de buurt brrrr eng.... maar ik heb tegen de andere hond niks gezegd en tegen Ted gezegd, Ted kom! En hem mee getrokken bij de andere hond vandaan. Nou bijgekomen van dat avontuur lekker aan het genieten Inmiddels weer zie ik op afstand een jongen met een Jack Russel lopen (uiteraard los) maar die ging de andere kant op en was nog heel ver bij ons vandaan dus niks aan het handje. Ted vond dat ook wel prima en keek niet op of om. Even later komen we bij een kruising. Wij lopen rechtdoor en ik zie de jongen met z'n JR van links komen. Wij staken de kruising over en de jongen was op zo'n 15 mtr links van ons. Ik ging er vanuit dat de jongen zag dat Ted aan de riem zat en z'n hond ook aan zou lijnen (aangezien het honden aan de lijn gebied is) Ted loopt braaf verder, super trots op hem! En wat denk je, paar meter verder komt de JR op Ted afvliegen ;( Ted natuurlijk weer enorm tekeer gaan, die was echt bang en wilde hem met een grote bek afschrikken en de JR zag het alleen maar als spelletje dus die ging steeds naar hem toe en rende dan weer een paar passen weg (net als een hond die zich niet laat pakken door z'n baasje) nou jongen kwam eraan, maar de Jack vond het erg leuk en bleef maar uitdagen en liet zich niet vangen en luisterde ook niet. Ted al die tijd enorm over de zeik en heb hem uiteindelijk de volle 5 mtr lijn gegeven zodat hij zich niet 'opegesloten' zou voelen omdat ik hem kort zou hebben. Uiteindelijk kreeg de jongen z'n hond te pakken waarop ik tegen hem zeg, misschien is het goed om de volgende keer je hond aan te lijnen als je een andere hond aan de lijn ziet. Waarop hij doodleuk zegt, ja maar m'n hond doet bijna nooit iets... waarop ik reageer, maar de mijne dus wel zoals je ziet... 8)7

Wij willen zo graag rustig in het bos wandelen, maar helaas is het blijkbaar moeilijk om je hond aan te lijnen in gebied waar aanlijnplicht geldt... Ga dan ajb naar een losloopgebied als je de hond los wilt laten lopen.

Iemand nog tips wat ik kan doen om dit soort situaties in goede banen te leiden? Of zeggen jullie blijf maar thuis? Ik wil zo graag dat mijn hond een leuker leven heeft dan dst hij gehad heeft, maar als dat elke wandeling stress betekend weet ik niet waar ik goed aan doe. Vind dit heel lastig om mee om te gaan. Mocht je het gelezen hebben; bedankt !

Als jullie het leuk vinden, hij is te volgen op insta: hetlevenvanted

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:03

Ik heb Ted even opgezocht en zie dat hij een boomertje is dat maakt het ook lastig.

Mijn kleine hondje is aan de lijn ook niet oké naar andere honden maar mensen zijn niet onder de indruk omdat ze klein is maar ook kleine honden kunnen schade aanrichten.

Als mensen hun hond niet terug roepen als ze los zijn en ik zie zeg ik ook wel ze bijt. Als de hond dan nog komt of geen eigenaar til ik der op. Niet omdat ik bang ben dat haar wat gebeurd maar ik bang ben dat zij schade aanricht.

Verder ben ik bezig met der leren om achter me te komen staan in dit soort situaties. Zodat als een hond kom ik er zelf tussen sta om te blokkeren.

18:30 is een tijd waar wel veel mensen gaan wandelen. Ze komen thuis uit hun werk, eten snel wat en gaan dan met de hond uit of juist even snel met de hond naar het bos en dan eten.

Meest rustige vind ik het vroeg in de ochtend maar ook dit zal per gebied verschillen.

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:54

Zelf heb ik een Mechelse/duitse herder. Mijn hond houd er ook niet van als andere honden te dichtbij komen. Meestal gaat het goed, maar bij sommige gaat hij volledig over de zeik.
Inmiddels heb ik hem nu weer 1,5 jaar en gaat het eigenlijk echt heel goed, de keren dat hij lelijk doet zijn minimaal.

Ik heb altijd als iemand met een losse hond liep geroepen “ mijn hond is niet sociaal” en liet hem volgen. De mensen Lijnden dan hun hond aan of hielden hem vast tot ik voorbij was. Als hij niets deed beloonde ik hem enthousiast ( doe ik nog steeds) en wanneer hij wel lelijk deed riep ik hem tot de orde.

Wellicht is het bij jou minder “eng” als je roept “ mijn hond is niet sociaal” aangezien het een minder spannend ras is voor veel mensen, maar wellicht zullen de meeste toch luisteren?

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:44

Uiteindelijk is het enige in de situatie waar je invloed op hebt jouw hond en jouw gedrag. Je kan er van alles van vinden dat mensen hun (ongevaarlijke) honden los laten lopen, maar dat ga je niet veranderen.

Wat heb je tot dusver al gedaan aan training om aan zijn overdreven reactie te werken? En aan jouw angstige reactie?

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:00

Mijn buurvrouw heeft een Havanezer die ook zo op andere honden reageerd. Enorm veel lawaai en uitvallen naar zowel de hond als de mens. De buurvrouw cq huisgenoot reageerd al angstig als ze in de verte een hond aan ziet komen en dus beide in de stress. Ik ga ook regelmatig met hem lopen en dan reageerd hij nergens op en ik ook niet. Ik waarschuw hem wel eens in de zin van waag het eens, maar hij blijft braaf bij me en doet niks. Dus bij hem is het overduidelijk een reactie op hoe zijn baas reageerd.
Laatst bijgewerkt door pillow op 20-07-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:01

Citaat:
doordat ik hem afleid met snoepjes en de clicker gaat dat steeds beter


Hoe gebruik je de clicker precies? Is dat gewoon als afleidende geluidje, of click je voor specifiek gedrag (gevolgd door de beloning).

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:40

Er wordt vaak lacherig over gedaan, maar misschien als de situatie escaleert Ted toch oppakken? Dat voordeel heb je dan met een kleine hond. Ik vraag me namelijk af wat meer schade doet voor je training op de lange termijn, een keer oppakken of zo’n negatieve ervaring.

Verder zijn er helaas veel hondeneigenaren die zich verdiept hebben in hondengedrag en lichaamstaal en/of eigenaren die verantwoordelijkheid nemen voor hun hond.

meggiemeg

Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:48

Je hebt al winst geboekt dus jullie zijn beide zover dat jullie er in kunnen leren. Super!! Het blijft lastig, mensen met een enorm bord voor hun kop en het zinnetje al klaar maar hij doet niets. Maakt niet uit, het is hier geen losloopgebied dus aanlijnen die hap.
Ik loop liever met onze Taco ook niet op de drukke tijden in het bos, hij heeft HD en er hoeft maar 1 hond op zijn heupen te springen en het is mis. Daarom heb ik er voor gekozen om heel erg vroeg te lopen in het bos, dan kom ik niemand tegen, heerlijk rustig lopen met mijn honden, zie wild, geen geklets aan je hoofd van een ander, rustig wakker worden dus. Misschien kan je een tijdstip vinden waarop er niemand is? En anders kijken naar een cursus waarin je verder kunt trainen samen met Ted?

meggiemeg

Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:51

pillow schreef:
Mijn buurvrouw heeft een Havanezer die ook zo op andere honden reageerd. Enorm veel lawaai en uitvallen naar zowel de hond als de mens. De buurvrouw cq huisgenoot reageerd al angstig als ze in de verte een hond aan ziet komen en dus beide in de stress. Ik ga ook regelmatig met hem lopen en dan reageerd hij nergens op en ik ook niet. Ik waarschuw hem wel eens in de zin van waag het eens, maar hij blijft braaf bij me en doet niks. Dus bij hem is het overduidelijk een reactie op hoe zijn baas reageerd.
Dit is sowieso een punt, je hond voelt hoe jij als baas reageert, dus in het geval van de buurvrouw triggert zij de hond nog eens extra waardoor het juist gebeurt.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 17:05

Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat door Ted z'n gedrag andere honden hem bijten. Dat moet ik meer los gaan laten. Gisteren met die boerderijhond was er geen eigenaar te bekennen, dood eng vind ik dat, terwijl het echt wel een goede lobbes was, maar ik heb in m'n hoofd zitten dat het misgaat... Ben vroeger zelf gebeten door een hond en ben vaak nogal wantrouwend naar andere honden omdat ik me dus heel goed kan voorstellen dat andere honden het gedrag van Ted niet pikken. Inmiddels doe ik een opleiding hondentrimmen wat erg positief werkt om m'n eigen angst en daardoor heb ik hem gisteren met de Jack ook de lijn durven geven en het liep niet uit de hand als in een bijtincident, dus voor mij waren beide in dat opzicht een positieve ervaring. Hopelijk brengen die ervaringen mij ook wat meer rust.

Klikken doe ik zodra hij een hond ziet (nog voor dat hij blaft) dan krijgt hij een snoepje. Ik ben dat aan het uitbreiden naar 1. De hond zien en 2. Naar mij kijken en dan weer klik. Zodat als hij straks een hond ziet hij naar mij kijkt en ik hem kan laten weten wat er moet gebeuren.

mika11

Berichten: 11116
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:48

Ik had een beeld dat Ted een grote indrukwekkende hond was.
Maar ik begrijp dat het een boomertje is, je kan hem ook even optillen totdat je degene met de andere hond gepasseerd bent en dan weer neerzetten.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:07

mika11 schreef:
Ik had een beeld dat Ted een grote indrukwekkende hond was.
Maar ik begrijp dat het een boomertje is, je kan hem ook even optillen totdat je degene met de andere hond gepasseerd bent en dan weer neerzetten.

Dan bevestig je nog meer de angst wederzijds.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:16

pillow schreef:
mika11 schreef:
Ik had een beeld dat Ted een grote indrukwekkende hond was.
Maar ik begrijp dat het een boomertje is, je kan hem ook even optillen totdat je degene met de andere hond gepasseerd bent en dan weer neerzetten.

Dan bevestig je nog meer de angst wederzijds.

Nee. Je zegt je hond dat jij het wel regelt en je neemt de leiding over de situatie. Juist heel prettig voor een hond die in bepaalde situaties in de stress schiet.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:19

pillow schreef:
mika11 schreef:
Ik had een beeld dat Ted een grote indrukwekkende hond was.
Maar ik begrijp dat het een boomertje is, je kan hem ook even optillen totdat je degene met de andere hond gepasseerd bent en dan weer neerzetten.

Dan bevestig je nog meer de angst wederzijds.


Ik gaf dit ook al aan in m’n post. Ik bedoel daarmee niet pak Ted op in iedere situatie met een andere hond. Maar als de lichaamstaal van de andere hond onvriendelijk of zwaar onbeleefd is zou ik het wel doen. Je kunt je afvragen wat de angst meer bevestigt, in zo’n situatie toch een keer optillen of een zwaar negatieve ervaring met een andere hond waarbij zijn signalen totaal genegeerd worden. Helaas zijn er gewoon een hoop onbeleefde honden die kunnen omslaan in agressie door de reactie van Ted.

Ik zou TS daarbij wel aanraden om een keer een theoriecursus over lichaamstaal van honden te doen. Zodat je zelf ook meer gerust kunt zijn als je aan de andere hond kunt aflezen dat er niet echt iets aan de hand is. Dan weet je beter wanneer je moet ingrijpen en wanneer je het kunt laten gaan.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:22

Dit is inderdaad uitermate irritant!
Onze hond mag/kan ook niet los bij andere honden. Ze is zeer dominant en voor haar gezondheid mag/kan ze ook niet meer met andere honden spelen. En inderdaad als er bij ons een andere hond los aankomt gaat het vaak van: Mijn hond doet niets hoor. En wij roepen dan maar die van ons MAG niet spelen i.v.m. zijn gezondheid!!!!!!

En optillen wordt hem niet want ze is een middelgrote hond van 33 kg..........

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:21

Doubtless schreef:
Uiteindelijk is het enige in de situatie waar je invloed op hebt jouw hond en jouw gedrag. Je kan er van alles van vinden dat mensen hun (ongevaarlijke) honden los laten lopen, maar dat ga je niet veranderen.

Wat heb je tot dusver al gedaan aan training om aan zijn overdreven reactie te werken? En aan jouw angstige reactie?

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener he :+ Hier een opvangmechelaar, was mega reactief naar alles!

Inmiddels alles zowat eruit kunnen krijgen, behalve uitvalgedrag naar honden. En weet je hoe dat komt? Omdat er telkens imbecielen zijn die hun hond loslopen op plekken waar het niet mag. En ook nog eens niet onder appèl staan, waardoor ze op de mijne afkomen... En wij weer 10 stappen terug gezet worden qua training. Dus langzaam maken we stappen vooruit, maar die terugvallen zijn zo frustrerend _-:(

Dus hier is het heel simpel elke loslopende hond die op haar afkomt die blok ik meteen met schoenmaat 41 :D Dan had de andere baas hond maar aan de lijn moeten houden.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:28

Waarom vind je dat in deze context een dooddoener? TS vraagt om tips. Ze geeft aan dat ze werkt met een clicker en dat ze al stappen hebben gemaakt. Lijkt me best een logische vraag om dan concreet te maken wat voor training/begeleiding ze al gehad heeft… hoe kan je anders tips geven die nog relevant zijn?

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:30

Dagahra schreef:
[
Dus hier is het heel simpel elke loslopende hond die op haar afkomt die blok ik meteen met schoenmaat 41 :D Dan had de andere baas hond maar aan de lijn moeten houden.


Mijn man kreeg laatst een flexilijn naar z'n hoofd gegooid toen hij dat deed omdat er een losloper met raketsnelheid op onze hond afvloog :+

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:52

Hier is t ook drama. Ik loop zelfs met een hond met een ''vlag'' aan de lijn met geen honden. En nog der hond er los op af. Ik liep met 2 die uitvielen(blafje, grommetje maar niks spannends). Waarop ze zei ''moeilijk he 2 honden in bedwang houden''
Waarop ik zei ''moeilijk he, je honden aangelijnd houden in aanlijnplicht en weghouden bij aangelijnde honden die er niet van gediend zijn''
Kreeg ik als antwoord: ''nee jij bent er niet van gediend das wat anders.''

Ik zo waarom denk je dat ze uitvalt en die vlag aan der riem heeft. Omdat ze t leuk vind en voor de sier? NEE. Omdat zo'n losloper boven op haar gedoken was, en dat was een ritje dierenarts met een operatie als gevolg. Dus als JOUW hond dan ZO op de mijne afkomt is dat paniek voor haar, En ja dan neemt de ander dat over. Dus bedankt he.

toen zei ze: Oh sorry dat wist ik niet.. zal er de volgende keer rekening mee houden..

Dus ik heel nors; oh dan ineens wel..

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:31

Ik snap ook nog steeds niet waarom je je hond niet even aan kan lijnen als er een aangelijnde hond aankomt. Onze rottweiler is zeer vriendelijk naar andere honden, ook aan de lijn (op een paar na waarvan ik het weet dus die vermijd ik) maar hier in het park is een deel losloop en deel aanlijngebied. Het is echt heel lastig om een hond aan de riem te doen, zo jammer. Ik heb een grote jongen aan de lijn en ik laat niet mijn arm uit de kom trekken omdat een ander het verrot om zijn hond bij zich te houden. Ik gooi hem dus nu in hun zicht dan los. Ik doe altijd netjes aanlijnen als ik een hond aan de lijn zie, ook in een losloop gebied. Het is geen moeite en je maakt er mensen zo blij mee dat je hem ff aanlijnt of vraagt of hij aan de lijn moet.

mavantos

Berichten: 3613
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:12

Ik kwam van de week nog een zogenoemde Tina met Teckel tegen. Mijn hondje netjes aan de lijn (liepen het bos uit en dus midden op straat, weliswaar een rustige straat). Ik wil niet dat mijn hond aan de lijn met andere honden speelt, dus ik blokkeer Teckel en zeg streng nee zodat hij niet naar mijn schattig uitziende pluizenbol rent. Kijk nog naar Tina of ze die Teckel riep, maar dat deed ze pas na mijn tweede keer blokkeren en strenge 'nee' naar teckel. Mijn pluizenbol negeerde Teckel keurig en ik gaf hem daarvoor een paar kleine snoepjes.

Roept die zogenoemde Tina naar me: "Jij had een nephondje moeten nemen, want het is heel zielig dat hij niet mag spelen. Echt een zielig hondje!"... Hij keek inderdaad ook erg ongelukkig met zijn bekkie vol en met grote ogen naar mij kijkende of er nog meer snoep kwam _O-


Maar goed. Ik zou dus de situatie bekijken en als het uit de hand loopt gewoon je hondje optillen en als hij/zij dan stil is al tillend een paar koekjes te geven om af te leiden.

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:53

Tja als ze los luisteren heb ik er absoluut geen probleem mee. Mijn hond agressieve hond reageert op andere honden maar maakt geen verschil tussen loslopende hond of aangelijnd. Hier lopen in aanlijn gebied diverse honden los en geen van allen komt op mij af. Sterker nog mijn sociale en alles negerende hond loopt er ook los.

Het enige wat ik niet doe is in losloopgebied lopen omdat honden ergens moeten kunnen leren betrouwbaar en luisterend los te lopen.
Mocht een hond op ons afkomen in aanlijn gebied dan nog ben ik de verantwoordelijke voor eventuele schade die mijn hond veroorzaakt. Mijn hind is ruim 40 kg en niet zomaar te tillen. Deze situaties dan ontplof ik wel lichtelijk uit frustratie en onmacht. Ik moet dan mijn hond letterlijk ophangen en proberen de andere hond weg te schoppen/schreeuwen of toch mijn andere hond vragen zich er in te mengen als die andere hond tenminste sociaal is omdat mijn sociale hond klein is en ik hem natuurlijk niet op agressieve hond stuur. Echter hij is al vaak mijn redding geweest. Dan kan ik afstand nemen en kan de andere hond opgehaald worden. Daarna even de mijne roepen en doorrrr
Ik probeer in die situatie zo min mogelijk ophef te krijgen bij mijn hond en hem zo snel mogelijk in spel modus met mij te krijgen om zulke akkefietjes hem niet nog feller te laten worden.

meggiemeg

Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:27

Waar ik wel een hekel aan heb zijn die flexi lijnen, mensen houden die altijd zo lang dat honden er in verstrikt raken met hun poot of staart, dan vreemd opkijken als de boel vast zit, joh had je dat niet eerder kunnen bedenken....

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 12:20

Mijn hond weegt ongeveer 10 kg, dus opzich niet veel, maar optillen en dan met name vasthouden is moeilijk, gezien hij dan enorm gaat spartelen en los probeerd te komen en blijft blaffen, hij wil echt naar de andere hond toe om die weg te jagen.

Ik ga nu denk ik maar proberen dat als er een hond naar ons toekomt die losloopt waarvan de baas de hond niet bij zich houdt, hem meer lijn geven zodat hij de hond kan ontwijken en dan proberen af te leiden en te roepen dat ie mee moet komen. Ik weet het anders ook niet.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:23

Geeft de hondenschool in je buurt geen training voor dit soort situaties? Voor eigenaar + hond?