Loslopende honden in aanlijngebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:46

idylle schreef:
Olive kan mij helaas niet helpen. Nu de persoon uit Ede gemailt. Afwachten weer.

Zal op korte termijn misschien ook lastig zijn ivm vakantieperiode. Hoop dat je iemand vindt die je kan helpen.

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 18:34

Het hoeft niet perse op korte termijn. Had verhaal getypt met de vraag of dit dmv training om te buigen was naar andere honden negeren en kreeg als reactie: ik zal eerlijk zijn, maar na 8,5 jaar heb ik daar een hard hoofd in.
Wil er best geld in stoppen, maar niet als ze van te voren al denken dat het niet lukt haha. Nouja, wie weet reageerd 1 vd andere 2 en anders blijf ik zelf iig oefenen en zal ik andere dingen uit gaan proberen om te kijken of dat verbetering geeft.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:52

idylle schreef:
Het hoeft niet perse op korte termijn. Had verhaal getypt met de vraag of dit dmv training om te buigen was naar andere honden negeren en kreeg als reactie: ik zal eerlijk zijn, maar na 8,5 jaar heb ik daar een hard hoofd in.
Wil er best geld in stoppen, maar niet als ze van te voren al denken dat het niet lukt haha. Nouja, wie weet reageerd 1 vd andere 2 en anders blijf ik zelf iig oefenen en zal ik andere dingen uit gaan proberen om te kijken of dat verbetering geeft.


Ik vermoed dat het wel een heel eerlijk antwoord is. Respect van diegene! Niet dat ik het onmogelijk vind hoor maar naar zoveel jaren sluipen er hoop gewoontes in bij eigenaar en hond en is zoiets omdraaien heel lastig!

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:41

idylle schreef:
Het hoeft niet perse op korte termijn. Had verhaal getypt met de vraag of dit dmv training om te buigen was naar andere honden negeren en kreeg als reactie: ik zal eerlijk zijn, maar na 8,5 jaar heb ik daar een hard hoofd in.
Wil er best geld in stoppen, maar niet als ze van te voren al denken dat het niet lukt haha. Nouja, wie weet reageerd 1 vd andere 2 en anders blijf ik zelf iig oefenen en zal ik andere dingen uit gaan proberen om te kijken of dat verbetering geeft.


Volledig afleren zal vast heel erg lastig zijn, maar je kan natuurlijk wel leren hoe je er het beste mee om kan gaan.

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 21:02

Ik wacht gewoon even af hoe de andere 2 hondenscholen reageren. Vanavond 3 km gewandeld door t bos, maar geen hond gezien... dus in 't bos toch minder honden als in de woonwijk.

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:03

Je kan ook nog gaan wandelen in het Paradijs daar moeten ze ook vast namelijk en stuk dichterbij dn Oud Reemst.

Wij liepen ook nooit in Schaffelaarse bos idd. Teveel loslopen de honden die niet luisterde.
En met een flinke herder aan de lijn sta je al 1- 0 achter.
Maar Paradijs of Lunteren Voorthuizen waren voor ons echt goed te doen.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:28

idylle schreef:
Ik heb heb aan een y tuig en een 5 meter biotane lijn (op zn insta kun je het zien, zie onderschrift). Ik geef hem lengte en haal hem binnen zoals monique bladder laat zien in de filmpjes. Ik vindt het erg lastig om hem achter mij te krijgen, zeker als zo'n loslopende hond zo snel is. Maar oefening baart kunst. Ik ga m'n best ervoor doen.

Wist je dat Monique Bladder ook een online lesprogramma aanbiedt? https://www.moniquebladder.nl/lesprogramma-uitvallen Locatie maakt niet uit. (en als je eerst wil weten of het wat voor je is, kun je ook beginnen met de korte cursus over management tijdens de wandeling)

Wil je liever live aan de slag met dezelfde methode die Monique Bladder hanteert (BAT, 'Behaviour Adjustment Training', bedacht door Grisha Stewart) dan kun je hier andere gecertificeerde instructeurs vinden: https://grishastewart.com/cbati (even je locatie invullen) Er zijn overigens nog wel meer methodes, maar in de basis komen ze op dezelfde principes neer.

En mocht je het leuk vinden, bij Marra Mensink kun je terecht voor lijntechnieken (en heel veel hondenkennis), zij zit onder Zwolle. https://wolfhalla.nl/

Als Engels geen probleem is dan kan ik evt. nog meer deskundigen (en boeken) aanraden. :D

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:27

Bedankt voor je uitgebreide reactie silverdapple. Wellicht toch eens kijken voor een online curcus bij monique bladder idd.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:31

Normaal valt het allemaal best mee wat ik tegenkom, maar ik had gisteren de jackpot :+ tussen de middag een reutje dat op die van mij af kwam (en niet naar het roepende vrouwtje luisterde), vond de mijne niet grappig. Kreeg wel excuses, hondje was een beetje doof aan het worden. Ok, kan gebeuren verder geen probleem.

Volgende ronde in het park (waar aanlijnplicht). Een loslopende nog vrij jong herder reu die op 'm af wilde. Die combi (herder+reu) is echt een absolute no-go volgens de mijne, dus die was niet blij. Gelukkig liep manlief er ook bij, die kon de herder op afstand houden terwijl ik zoveel mogelijk afstand nam. Geen enkel woord van de twee baasjes. Niet naar ons en ook niet naar hun eigen hond. Ook nog niet eens een poging om hond bij zich te roepen.

Laatste rondje, altijd naar hetzelfde veldje. Daar kom ik wel eens een vrouw met een grote zwarte hond (of het nou een poedel/doodle of wat dan ook is geen idee in elk geval krulletjes) die -aangelijnd- altijd heel lelijk doet naar onze hond, die dan hooguit een keertje terug gromt maar het beest verder negeert. Die hond liep gisteravond los, in het miniparkje aan de overkant, en bij het zien van mijn hond kwam ie aanvliegen. Zo over de weg.... op mijn hele harde NEE!! bleef hij wel even staan, maar kwam toen toch weer. Uiteindelijk stapte er een meisje uit een toevallig passerende auto die de hond bij z'n kladden pakte.

Op zulke dagen word ik dus wel een beetje moedeloos -O-

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:42

Ik begrijp je frustratie, echter hoe vervelend ook; Je zal altijd met andere honden te maken blijven hebben.
Veel mensen met dit probleem zien de loslopende honden als het probleem, maar eigenlijk is het andersom. Natuurlijk is het irritant/ niet netjes dat mensen honden laten loslopen waar het niet mag, dat honden geen goede re-call hebben of mensen ronduit onfatsoenlijk zijn, maar het echte probleem is het gedrag van jou hond en jouw gebrek aan leiderschap.
Je plaatst jezelf en je hond in een slachtofferrol/ afhankelijkheidspositie door de schuld bij de ander te leggen.

Kunst is dus, om je hond (en jezelf, want het begint met JOU!) zodanig te trainen (en eigenlijk dus simpelweg leert leiding geven) dat hij kan dealen met andere honden.

Er zitten scholen van Anniek Winters door heel Nederland, zij kan je op een keurige manier de basis van natuurlijk leiderschap meegeven en aanleren.

Succes!

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:32

BarbaLala schreef:
Ik begrijp je frustratie, echter hoe vervelend ook; Je zal altijd met andere honden te maken blijven hebben.
Veel mensen met dit probleem zien de loslopende honden als het probleem, maar eigenlijk is het andersom. Natuurlijk is het irritant/ niet netjes dat mensen honden laten loslopen waar het niet mag, dat honden geen goede re-call hebben of mensen ronduit onfatsoenlijk zijn, maar het echte probleem is het gedrag van jou hond en jouw gebrek aan leiderschap.
Je plaatst jezelf en je hond in een slachtofferrol/ afhankelijkheidspositie door de schuld bij de ander te leggen.

Kunst is dus, om je hond (en jezelf, want het begint met JOU!) zodanig te trainen (en eigenlijk dus simpelweg leert leiding geven) dat hij kan dealen met andere honden.

Er zitten scholen van Anniek Winters door heel Nederland, zij kan je op een keurige manier de basis van natuurlijk leiderschap meegeven en aanleren.

Succes!


Sorry?? :') wáár plaats ik mezelf in wat voor slachtoffer rol dan ook? En waar heb ik het over schuld? Ja ik vind het zeker heel vervelend als mensen te beroerd zijn om hun hond in aanlijngebied los te laten en 'm dan ook nog eens fijn laten gaan. In dat opzicht zijn de loslopende honden zeker het probleem. Ik weet heel goed dat er altijd loslopende honden zullen zijn maar mag ik daar dan niet even iets van vinden? Zeker niet als het ook nog eens 3x op een dag gebeurt, wat overigens gelukkig een grote uitzondering is?

Ook heel knap dat jij meteen ziet dat er een gebrek aan leiderschap is terwijl ik alleen schrijf dat mijn hond het niet bepaald leuk vindt _/-\o_

Overigens ter geruststelling: hij staat netjes achter mij in zo'n situatie, precies zoals hem geleerd is. En we werken er hard aan om hem en onszelf er nóg beter mee te laten dealen en dat blijven we zeker doen. Maar niet bij een AW school, dank je :)

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:33

BarbaLala schreef:
Ik begrijp je frustratie, echter hoe vervelend ook; Je zal altijd met andere honden te maken blijven hebben.
Veel mensen met dit probleem zien de loslopende honden als het probleem, maar eigenlijk is het andersom. Natuurlijk is het irritant/ niet netjes dat mensen honden laten loslopen waar het niet mag, dat honden geen goede re-call hebben of mensen ronduit onfatsoenlijk zijn, maar het echte probleem is het gedrag van jou hond en jouw gebrek aan leiderschap.
Je plaatst jezelf en je hond in een slachtofferrol/ afhankelijkheidspositie door de schuld bij de ander te leggen.

Kunst is dus, om je hond (en jezelf, want het begint met JOU!) zodanig te trainen (en eigenlijk dus simpelweg leert leiding geven) dat hij kan dealen met andere honden.

Er zitten scholen van Anniek Winters door heel Nederland, zij kan je op een keurige manier de basis van natuurlijk leiderschap meegeven en aanleren.

Succes!


Dit meen je serieus? Mijn prachtige sociale hond is verknald door aanvallen van loslopers. Hij heeft nog nooit een hond kwaad gedaan. Maar die aanvallen op mijn hond waren dus mijn schuld?

Ga het heen en weer krijgen zeg

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:15

Ook mijn hond is behoorlijk verpest door loslopende honden die op haar af kwamen gestormd terwijl zij aangaf hier niet van gediend te zijn (bang van andere honden). Ze is daarom reactief geworden en gaat direct in aanvallende modus. Het is heel lastig te managen, omdat er nog altijd veel loslopende honden op haar af stormen, en iedere keer gaan we hierdoor weer flink terug naar af in de training. En ja, dit is ook in aanlijngebied. Vaak honden met bananen in de oren (dus hoezo mag ik die niet zien als een probleem, zij lopen los in aanlijngebied en staan niet onder appel).
En gedrag van mensen helpt inderdaad ook niet. Als ze dan zeggen op mijn aangeven dat ze niet gediend is van andere honden "laat haar maar doen want dan leert mijn hond het wel af om op andere honden af te rennen". 8)7 Dus mijn hond mag dan hun honden trainen en ik mag weer terug naar af in mijn training. Sorry, maar ik doe er alles aan, maar het probleem is ontstaan door anderen en het wordt me ook onmogelijk gemaakt door die anderen om het op te kunnen lossen.

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:25

Antiek Winters is niet mijn manier van trainen. Dank je voor het meedenken.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:45

idylle schreef:
Antiek Winters is niet mijn manier van trainen. Dank je voor het meedenken.


Zo'n reactie verwachtte ik al gezien je relaas... Zonde want het is zo goed op te lossen!
Zo blijf je dus inderdaad hond na hond, tegen dezelfde issues aanlopen terwijl dat niet hoeft.
Vind ik ergens best sneu, want je dier is er uiteindelijk de dupe van.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:49

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden dan enkel die van Anniek Winters, gelukkig. Mijn manier is het ook niet.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:53

BarbaLala schreef:
Zo'n reactie verwachtte ik al gezien je relaas... Zonde want het is zo goed op te lossen!
Zo blijf je dus inderdaad hond na hond, tegen dezelfde issues aanlopen terwijl dat niet hoeft.
Vind ik ergens best sneu, want je dier is er uiteindelijk de dupe van.


|o Want AW is de enige manier? That way or the highway? Wat ik vooral sneu vind is dat je met dergelijke opmerkingen iemand die misschien toch al niet al te zeker is ook nog eens een (onterecht!!) schuldgevoel aanpraat!

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 17:26

BarbaLala schreef:
idylle schreef:
Antiek Winters is niet mijn manier van trainen. Dank je voor het meedenken.


Zo'n reactie verwachtte ik al gezien je relaas... Zonde want het is zo goed op te lossen!
Zo blijf je dus inderdaad hond na hond, tegen dezelfde issues aanlopen terwijl dat niet hoeft.
Vind ik ergens best sneu, want je dier is er uiteindelijk de dupe van.


Ik heb AW geprobeerd en mijn hond werd daar enorm bang van. Jammer dat jij het zielig vind als ik de AW manier niet doorzet. Ik vindt het zielig als mijn hond bang wordt. Het meedenken waardeer ik, maar een sneer nageven als ik aangeef dat jou manier niet mijn manier is en mij vind ik ronduit vals. Als je niet aardig kunt zijn en het niet kan accepteren dat we een andere visie hebben reageer dan gewoon niet.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:48

Voor diegene die wel een online training hebben gevolgd: hoe zit het met als je echt vragen hebt en diegene die de online cursus deze niet begrijpt omdat ze de situatie niet ziet en ook niet hoe bijvoorbeeld de hond reageert? Is dat dan op te lossen allemaal online?
Heb het zelf nooit gedaan, altijd naar een cursus geweest waar met kleine groepjes wordt gewerkt. Krijg je direct feedback over wat goed gaat en als je tegen dingen aanloopt wat dan zou kunnen werken.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:49

BarbaLala schreef:
idylle schreef:
Antiek Winters is niet mijn manier van trainen. Dank je voor het meedenken.


Zo'n reactie verwachtte ik al gezien je relaas... Zonde want het is zo goed op te lossen!
Zo blijf je dus inderdaad hond na hond, tegen dezelfde issues aanlopen terwijl dat niet hoeft.
Vind ik ergens best sneu, want je dier is er uiteindelijk de dupe van.

Het kan toch dat een manier van trainen niet jou ding is?
Ze geeft toch aan verder te zoeken naar iemand die wel bij haar past in andere reacties? Dus ze is er wel degelijk mee bezig denk ik.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:51

meggiemeg schreef:
Voor diegene die wel een online training hebben gevolgd: hoe zit het met als je echt vragen hebt en diegene die de online cursus deze niet begrijpt omdat ze de situatie niet ziet en ook niet hoe bijvoorbeeld de hond reageert? Is dat dan op te lossen allemaal online?
Heb het zelf nooit gedaan, altijd naar een cursus geweest waar met kleine groepjes wordt gewerkt. Krijg je direct feedback over wat goed gaat en als je tegen dingen aanloopt wat dan zou kunnen werken.


Ik houd dus daarom niet van online trainingen, diegene ziet mijn hond niet, kent mijn hond niet, kent mij niet. Het enige wat ze dan kunnen vertellen, is het algemene verhaal, wat helaas niet op elke hond toepasbaar is.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:54

BarbaLala schreef:
idylle schreef:
Antiek Winters is niet mijn manier van trainen. Dank je voor het meedenken.


Zo'n reactie verwachtte ik al gezien je relaas... Zonde want het is zo goed op te lossen!
Zo blijf je dus inderdaad hond na hond, tegen dezelfde issues aanlopen terwijl dat niet hoeft.
Vind ik ergens best sneu, want je dier is er uiteindelijk de dupe van.


Wat reageer jij enorm denigrerend naar mensen, misschien niet oordelen over situaties die je niet kent, over mensen die je niet kent en over honden die je niet kent. Je hebt geen idee hoe sommige situaties zijn ontstaan en dat komt echt niet altijd door slecht leiderschap zoals jij pretendeert. En dan ook nog dat laatdunkende toontje er bij, waarom moet dat nu?

idylle
Berichten: 5819
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 22:42

Vanavond in Kootwijk gewandeld (aanlijn gebied) en uiteraard liepen er weer 2 honden los. 2 bordeaux doggen dit keer. Hond komt op ons af, baasje zat net in een boom. Ted helemaal tekeer gaan.... ik raakte meteen in paniek want dacht daar gaat m'n Tedje... ik schreeuwen naar die mensen dat ze de hond bij zich moesten houden.... en ineens kreeg ik een helder moment en probeerde ik Ted achter mij te houden en tussen hem en de hond in te gaan staan. Die dog rondjes om mij heen en ik met hem meedraaien. Hond luisterde niet naar z'n baas toen ik daar een 2e dog zag lopen. Ik voelde wel, nu moet Ted echt ophouden.... dus een keer ferm gezegd Ted en nu klaar!! En toen deed hij nog 1 of 2 blafjes en de dog ging toen toch terug naar z'n eigenaar. Weer helemaal aan het shaken van de spanning, maar het is weer goed afgelopen. Ik denk wel dat Ted het fijn vond dat ik naar voren stapte. Wie weet kunnen we snel weer 'oefenen' of nouja, kijken of dit echt verbetering geeft in het gedrag van Ted of dat hij gewoon net als ik, onder de indruk was van het formaat vd hond.

Ik wacht nog steeds op antwoord van iemand voor eventuele training. Hopelijk kan die mij helpen en anders weet ik het ook even niet. Ik mocht over 1 maand nog iemand terug mailen als ik nog niemand gevonden had om te kijken of er dan plek zou zijn.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:09

Wat goed van je! Het is ook erg stressvol om zoiets mee te maken maar dit is al een goed begin dat je toch kon beseffen om de leiding te nemen in deze situatie :) .

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:10

idylle schreef:
Vanavond in Kootwijk gewandeld (aanlijn gebied) en uiteraard liepen er weer 2 honden los. 2 bordeaux doggen dit keer. Hond komt op ons af, baasje zat net in een boom. Ted helemaal tekeer gaan.... ik raakte meteen in paniek want dacht daar gaat m'n Tedje... ik schreeuwen naar die mensen dat ze de hond bij zich moesten houden.... en ineens kreeg ik een helder moment en probeerde ik Ted achter mij te houden en tussen hem en de hond in te gaan staan. Die dog rondjes om mij heen en ik met hem meedraaien. Hond luisterde niet naar z'n baas toen ik daar een 2e dog zag lopen. Ik voelde wel, nu moet Ted echt ophouden.... dus een keer ferm gezegd Ted en nu klaar!! En toen deed hij nog 1 of 2 blafjes en de dog ging toen toch terug naar z'n eigenaar. Weer helemaal aan het shaken van de spanning, maar het is weer goed afgelopen. Ik denk wel dat Ted het fijn vond dat ik naar voren stapte. Wie weet kunnen we snel weer 'oefenen' of nouja, kijken of dit echt verbetering geeft in het gedrag van Ted of dat hij gewoon net als ik, onder de indruk was van het formaat vd hond.

Ik wacht nog steeds op antwoord van iemand voor eventuele training. Hopelijk kan die mij helpen en anders weet ik het ook even niet. Ik mocht over 1 maand nog iemand terug mailen als ik nog niemand gevonden had om te kijken of er dan plek zou zijn.

Ik snap jouw frustratie tov loslopende honden en ik keur het echt niet goed het hoort gewoon niet maar je omschrijft ook voor een groot gedeelte het probleem.

ik raakte meteen in paniek want dacht daar gaat m'n Tedje
Hierdoor denkt Tedje waaaaaah mijn baas vind het ook eng. Maak jezelf eens GROOT borst vooruit en bulder eens heel goed naar de andere honden. Hierdoor geef je ook aan je hond aan dat jij het oplost en hij het niet hoeft te doen. Probeer de riem niet strakker te houden maar ook geen extra ruimte geven gewoon een normale verbinding zodat jij kan sturen maar dat de hond niet zelf besluit ergens heen te gaan. Blijf rechtop staan en block desnoods de honden dus idd een beetje de hond achter je houden. Als je voelt dat je in paniek schiet adem uit en ga een verhaaltje aan Ted vertellen in een zo rustig mogelijke stem. Zing over kaboutertjes maak er iets leuks van dit helpt om jezelf in het moment te houden en niet in het wat als te gaan.
Maak ook van elke wandeling een nieuw hoofdstuk. Niet naar buiten gaan van ow gister is dit gebeurt of straks kom ik die weer tegen. Als hij een beetje op voertjes gericht is probeer wat voertjes op de grond te gooien als hij begint te blaffen. Dit zorgt ervoor dat de hond een seconde uit zijn focus wordt gehaald of hij het nu wel of niet opraapt kan je in die seconde proberen zijn aandacht te krijgen en evt mee te nemen de andere kant op. Probeer het steeds weer op nieuw want een hond kan niet snuffelen en uitvallen tegelijk.