Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 20:56

Ik heb een gecastreerde kater van 9 die van de huisarts 5mg clomicalm voorgeschreven heeft gekregen tegen het piesen/sproeien in huis.

Nu is het altijd al een euh… temperamentvol beest geweest :’) die graag lekker op schoot zit en bij mensen in de buurt is, maar het ook duidelijk laat weten als ie effe geen gezeik aan zijn lijf wil.

Met medicijnen is het altijd een drama geweest. Als je het door zijn eten prakt heeft ie het direct door en dan laat ie het staan. Pil direct in het bekje ging de eerste paar keer goed, maar toen ie het door begon te krijgen duwde hij ‘m gelijk weer naar buiten. Dus hop pillenschieter gehaald. Ging ook weer 2 keer goed en toen begon het tegenstribbelen.
Burrito geprobeerd, hij laat zich nu niet meer pakken als ie de handdoek ziet :’)
Gelukkig haalt hij niet echt uit, dus een handige maniertje bedacht waarbij ik ‘m vastklem tussen mezelf en de bankleuning. Op die manier kan hij zichzelf en mij geen pijn doen en kan ik goed bij zijn bekje, dat is ook eventjes goed gegaan. Maar nu heeft ie iets nieuws bedacht waar ik echt een beetje van ben geschrokken. Nadat ik de pil naar binnen had geschoten en mijn hand onder zijn kin had gelegd begon hij enorm te smakken en te kwijlen en kwam de pil met een hele guts kwijl weer naar buiten. Het liep echt met slierten uit zijn bek. Ik vond het echt naar, en ook een duidelijk teken dat het zo echt niet langer gaat.

Maar wat nu? Ik kan online eigenlijk alleen maar methodes vinden die ik al heb geprobeerd, en ik wil het gewoon echt niet meer forceren, bang dat hij zichzelf pijn doet of een grafhekel aan me krijgt. Nu gaat het praktisch gezien om een chillpill, maar wat als ie ooit serieuze medicijnen nodig heeft en ik krijg het niet naar binnen? ik denk dat ik m nog makkelijk een injectie zou kunnen geven dan een pil naar binnen schuiven.

Wie heeft ook zo’n draak en de gouden tip?

zonnebloem18

Berichten: 24856
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:59

Heb je de easypill al geprobeerd? Dat is voor veel katten de oplossing.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:01

Heb je de easypill ook al geprobeerd?
Ik heb ze voor de mijne gekocht maar nog niet geprobeerd dus ik kan je nog niet vertellen of het werkt

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:06

Easypill. Echt, wat een uitvinding! De mijne staat gewoon naast me te blèren zo graag wil die het.

En als ie metacam nodig heeft dan gaat dat door z'n soep heen. (Kattovit urinary drink)

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:10

Heel simpel maar heb je het al op de grond laten vallen met wat snoepjes

Onze drama queen eet het dan gewoon op, had ons heel veel drama bespaard als we dat meteen hadden geprobeerd

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 21:23

Bedankt al voor de snelle reacties!
Easypill besteld op hoop van zegen. Alle pillen pakketjes die we tot nu toe zelf hebben gemaakt waren helaas geen succes.
En de snoepjestruck ga ik ook proberen haha, maar ik denk dat ie daar mooi niet in trapt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101946
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:25

Ik heb hetzelfde probleem. Easypill was bij mij alles behalve easy, ze eet het niet. Dus de antibiotica kuur niet afgemaakt. :\ Ik geef het op.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:27


Anoniem

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:35

Ik gebruik van die lange zachte staafjes waar je t in kan vouwen. Ff pletten, pilletje erop en dicht kneden. Eerst paar stukjes zonder pil geven. Misschien heb je het al eens geprobeerd ..

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:36

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je veel aan die easypill hebt (dan kun je het net zo goed in een stuk kaas of knakworst drukken) en hij uiteindelijk skeptisch gaat zijn voor alles wat je hem probeert te geven. Ik heb verder ook geen tips, maar lees graag mee. Mijn hond kwijlt net zo hard, voor de zeldene keer dat hij nu wat moet is dat geen probleem, maar ik betwijfel of dat zo blijft als het meer regel dan uitzondering wordt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:58

Je kan als enige nog dierenarts vragen om ander vergelijkbaar medicijn (vloeibaar of pil vermalen), die hij hopelijk wel lekker vind door z’n brokken.

Onze kat (stumper, altijd wat) moest belangrijke medicijnen maar na tijdje werd dat zo’n gevecht, dat we hebben besloten niks meer ‘met geweld’ in z’n bek te doen. Ongeacht de consequenties. Was niet dierwaardig steeds dat dwingen.

hwn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:05

Geen tips ivm medicijn, maar een gecastreerde kater hoort toch niet meer te sproeien of in huis te piesen? Wordt dat veroorzaakt door een fout bij de castratie, of zit het in het koppeke, dat ie nog niet doorheeft dat ie gecastreerd is? Want ik heb al tig gecastreerde katers gehad, en niet één deed dit nog. Misschien is er een andere oplossing die langer werkt dan een dagelijks pilletje?

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:11

Ik heb hier twee van die slimmeriken die het pilletje telkens uitspugen. Die krijgen er een slokje water achteraan uit een spuitje, werkt prima. Maar die krijgen een aantal keren per jaar een ontwormingstablet, en geen medicijnen op dagelijkse basis.

Evelyne79Jarig

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:15

Ik heb ook zo'n geweldige pillenvreter...... not.
Van de assistente heb ik ooit de tip gekregen om de pil te vermalen en door wat boter te mengen en dat op zijn poot te smeren. Katten houden niet van vieze poten dus zullen ze het oplikken. Uiteraard doen alle katten dat behalve de mijne, die heeft net zo lang met zijn poot zitten schudden totdat de boter inmiddels opgedroogd was.
Maar misschien is het voor jouw kat DE tip :D

Evelyne79Jarig

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:17

Puera schreef:
Ik heb hier twee van die slimmeriken die het pilletje telkens uitspugen. Die krijgen er een slokje water achteraan uit een spuitje, werkt prima. Maar die krijgen een aantal keren per jaar een ontwormingstablet, en geen medicijnen op dagelijkse basis.


ontworming heb je ook in pipetvorm. De mijne kijkt me de hele dag daarna niet meer aan en als hij me aankijkt kijkt hij me serieus heel boos aan, de dag erna is het gelukkig altijd weer goed en heel soms dezelfde avond al, want het ligt toch wel lekker bij het vrouwtje op de bank :D

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:31

Hier ook een kat die moeilijk te pillen is. Ik maal het fijn en meng het met zo'n staafje mousse. Wel een heel klein beetje mousse. (Anders speelt haar allergie op en wordt ze te zwaar)

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:35

Ik heb er hier ook een die dramatisch is. Als die ooit antibiotica moet dan moet het maar met een injectie. Ik ga echt niet meer met hem vechten.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:09

Bij onze kat was dat ook altijd drama, pillen. Wereldkampioenschap om-ter-verste-spuwen was dat. Pillen tegen de lamp etc. Kan je geen vloeibare vorm van de da krijgen?

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:46

Kun je misschien uitvinden wat je kat echt super lekker vind? Kan dus ook gerust iets zijn wat ze normaal nooit krijgen ivm dat het te zout is/te gekruid/te duur of wat dan ook. Dan alleen nog even aan de arts vragen of de pil in de vijzel mag en dan mooi de medicijnen mengen.

Let wel op de hoeveelheid medicijnen die je gebruikt, sommige medicatie is echt niet lekker en dan moet je dus veel minder medicijnpoeder gebruiken tegenover het lekkers waar je het in verstopt.
Wij gaan soms echt in een paar dagen door een blik leverpastei heen als ons hondje van 2kg aan de vieze medicatie moet maar we krijgen het wel naar binnen zonder dwang. :+
Met de hand voeren (op de vinger) wil hier ook wel eens beter werken dan het in een bakje aanbieden. En inderdaad, begin met lekkers zonder medicatie.

Succes, lastig dit hoor!

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:17

Moet het droog gegeven worden, of kan het ook 'nat'?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:58

_Christina schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je veel aan die easypill hebt (dan kun je het net zo goed in een stuk kaas of knakworst drukken) en hij uiteindelijk skeptisch gaat zijn voor alles wat je hem probeert te geven. Ik heb verder ook geen tips, maar lees graag mee. Mijn hond kwijlt net zo hard, voor de zeldene keer dat hij nu wat moet is dat geen probleem, maar ik betwijfel of dat zo blijft als het meer regel dan uitzondering wordt.

Dat is niet mijn ervaring in ieder geval. Om de een of andere reden is de Easypill erg gewild, erger dan iets lekkers voor mensen. Maar het blijven toch individuen.

Die van mij trapt er raar genoeg wel in als ik het ongepoederd door zijn voer doe, dus gewoon de hele pill. Is ook zo'n draak. Maar ik verwacht niet dat die van jou daar wat aan heeft. :D Ik zou idd de Easypill ook proberen. Natvoer werkt bij ons ook niet, want dat eet meneer draak niet. 8)7

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 01:53

Hier misschien een domme kat maar i, pak handje vol met snoepjes die hij echt heel lekker vind ongeveer de gelijke grootte als tabletje stop het tabletje in mijn hand tussen de snoepjes en geef ze 1 voor 1 uit de hand tussendoor het tabletje ( die al geur en wat smaakstof van de snoepjes heeft gekregen in mijn hand) hij eet hem zonder kouwen ineenzeeg door doet ie met de meeste snoepjes ook.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 05:52

Mijn kat is ook zon lastpak maar moet dagelijks schildklier medicijnen.

Prakken door eten, Nope
Pillenschieter drama
Zo in de bek drama
Easypill nope

Nu een pillen grainder, en ja het lukt, heb van die vloeibare lekkernij zakjes, daar doe ik het door en hij eet het eindelijk

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ten einde raad met kat die medicijn weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:23

Je zou aan de dierenarts kunnen vragen of het zelfde medicijn ook in vloeibare vorm komt en dat in zn keel spuiten. Dat lijkt me een stuk lastiger om weer uit te spugen

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 07:02

Ik deed ook fijnmalen en dan in een cat liquid tube, hij kreeg een halve per keer maar daar zaten dan wel 3 pillen door vermalen. Zorgen dat een beetje schoon liquid spul bovenop zit zodat je begint met de normale smaak.
Ook deed ik het mengen met een heel klein beetje mousse en dan een een spuitje. Dan spoot ik de inhoud van dat spuitje zo achter in zijn keel. Zorgen dat het echt weinig is en dan zodat je het in 1 of 2 keer leeg kan spuiten. Niet zijn lievelings, maar we weten er vanzelf handig in.

Alle andere methodes spuugde hij ook uit of hij liep snel weg als hij me aan zag komen lopen.