Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 05:26

Beste bokkers,
Ik open dit topic voor advies.
Onze herder is een aantal weken geleden gecontroleerd door de DA en is volledig gezond.

Wij hebben brokken voor hem van het merk Profine. Zowel de zalm als kip smaak. Ik merk dat hij naar behoefte eet en hij eet normaal 2 volle bekers per dag.
Als hij de brokken droog eet dan neemt hij 3 á 4 happen en loopt vervolgens weer weg om later meer te eten.
Ik merkte dat hij niet op zijn brokken kauwde maar ze zo naar binnen slikte, dat gaat natuurlijk opstoppen. Hij braakte ze dan uit en at ze ook gelijk weer op. De brokjes kwamen eruit hoe ze erin gingen, in zijn geheel.
Om dat te voorkomen heb ik er wat water bij gedaan, dit ging dacht ik beter maar hij at het met lange tanden.
Toen besloten om er wat vlees bij toe te voegen. Dit at ie erg goed. Helaas heeft hij vannacht alles overgegeven.
Inverband met het niet kauwen, gekozen voor kleine brokjes zodat het minder belastend zou zijn voor de maag.
Hij voelt zich nu niet ziek, is actief en de temp is goed.

Hebben jullie tips hiervoor?
Grotere brokken? Ander merk? Vlees?
Groetjes!

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 05:37

Veel honden kauwen niet als het niet noodzakelijk is. Dus idd als hij hier last van heeft over gaan op vlees, geweekt of hele grote brokken. Deze kunnen ook maar dan zou ik 2x daags gaan voeren en strooien. Door zoeken op grote oppervlakte komt het niet met grote happen naar binnen. Echter lastig als hij dan niet alles direct op eet.
Doet hij al lang overgeven? Hier gebeurd het zelden en als het opeens regelmatig gebeurt ontworm ik een keer. Meestal helpt dat ook gek genoeg. Dat is mijn ervaring tenminste en nee ik zie nooit wormen maar dit werkt hier wel

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 05:52

Hij heeft 2 maanden geleden zijn ontworming gehad. Het overgeven is iets van de laatste week.
Het is ook een hele lange tijd goed gegaan op zijn kleine brokjes maar nu ineens niet meer.
Als hij een snoepje krijgt dan vertoont hij dit gedrag niet. Dan kauwt hij netjes en braakt niks terug. Doet hij alleen bij zn brokken.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 05:58

Hij is inmiddels 10 jaar, heeft altijd op lidl brokken gestaan tot ie bij ons kwam een jaar geleden. Toen overgegaan op een betere brok. Maar de brok die wij voeren is een adult brok. Moet ik over gaan op senior voer? Hij is nog heel actief.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 06:44

Schrokbak, kauwt nog steeds slecht maar het gaat een stuk langzamer erin waardoor het spugen veel minder wordt.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 06:55

Ja, dat wilde ik ook voorstellen. Om een anti schrok bak te kopen. Dat helpt hier vrij goed meestal :j

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 06:56

10 jaar oud, hoe zijn de tanden?

moonsparkle
Berichten: 21760
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:06

Mijn hond deed dat ook, zijn tanden waren prima. Ik gaf hem eten in een grote bakplaat zodat hij er wat langer over deed en dan kauwde hij wel tussendoor. Zo bleef de vloer ook wel schoon :P. Dus een grote bak of anti schrokbak zou misschien voor hem ook kunnen helpen

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:39

Het zou ook kunnen zijn dat hij allergisch is voor iets in de brok. Onze hond had als pup al allergieën waar we aan het zoeken zijn geweest. Voor we eruit waren wat het precies was gaf hij ook vaker over. Zelfs uren nadat hij zijn brokjes had gehad bleef dit een droge blob brokken. Toen we op brok over gingen waar hij tegen kon gaf hij niet meer over. En als hij overgaf omdat hij per ongeluk iets anders had binnengekregen waren de brokken wel al mooi verteerd.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:49

een anti schrokbak, snuffelmat oid maakt vaak wel wat verschil. Voer wat aankleden wil ook nog wel eens helpen. Dus bijv een scheutje kefir of yoghurt erbij. Evt wat kleine snackjes waar ie op moet kauwen(kippennekje of pootje oid), stukje fruit als ie dat lekker vind.
Maar grote kans eigenlijk dat de brokken gewoon niet zo lekker op zn maag vallen. Dan zou je een ander soort brok kunnen proberen. Andere samenstelling. Dus andere diersoort andere koolhydraatbron.

LaPluche

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:19

Honden hebben een scheur gebit en geen kauw gebit.
Ik leg kleinere proties verdeeld door huis, heeft ze wat te zoeken en "ademt" ze niet alles ineens naar binnen.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:22

Scheutje water erbij werkt bij ons goed. En kleinere porties, ik hou vaak een deel opzij om verdeeld over de dag te geven (dan maken we er meteen een trainingsmomentje van).

Als je een tuin hebt met een stukje gras is uitstrooien en laten snuffelen ook nog een fijne optie. Honden vinden dat leuk en ontspannend, en het haalt meteen ook het schrokken weg.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 08:37

Meerdere keren op een dag/ uitstrooien is een goed idee alleen hij eet het allemaal niet in een keer op. Veel blijft dus liggen en hij begint savonds pas echt te eten

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 08:39

Iemand ervaring met geperste brokken? Deze schijnen eerder uit elkaar te vallen ipv uit te zetten in de maag

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:58

Hier ook een hond van 10 jaar die alles naar binnen schrokte om het er vervolgens weer uit te kotsen. Anti schrok bak gekocht en het probleem is opgelost. Wel geef ik hem meerdere kleine porties op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:00

De hond van mijn ouders schrokt ook zijn brokken zo naar binnen. Zij hebben hem een tijdje gevoerd door middel van een grote kong. Hond en kong naar buiten en zo vielen er af en toe brokjes uit de kong die hij een voor 1 op at.

LaPluche

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:26

Ik heb jarenlang Farmfood gevoerd, maar dat eet ze nu niet meer.
Ik ben destijds gaan afwegen, dus rond de aanbevolen hoeveelheid gaan zitten.
Nu voer ik Grandorf 4-meat en merk ik dat haar vacht veel mooier is geworden en haar ontlasting ook een heel stuk beter.

Flux

Berichten: 2495
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:33

Je kunt zn voer in een snuffelmat aanbieden en deze laten liggen als hij zijn portie niet weg eet. Je hebt ook nog kans dat hij met een snuffelmat juist wel alles gaat opeten daar veel honden juist moeite willen doen voor hun eten ipv dat het altijd voor ze beschikbaar is.

Persbrok is een prima alternatief om te proberen maar persoonlijk vind ik dat het veel aan de tanden blijft plakken. Maar met jouw Schrikker heb je daar mogelijk geen last van haha.

Ineke2

Berichten: 33159
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:38

Opzich is het geen probleem als hij eens een dagje minder eet.
Ik zou het ook proberen met een snuffelmat en meerdere keren kleine beetjes per dag.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:38

Ik vind dagelijks voer in een snuffelmat aanbieden geen optie. Dat is stof, in combinatie met kwijl en etensresten wordt dat echt super onhygiënisch.

Dan is een antischrokbak een betere optie, die kan makkelijker uitgewassen worden.

Ineke2

Berichten: 33159
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:41

Je hebt ook harde kunststof dingen waar ze echt moeite voor moeten doen om het eten uit te krijgen. Die bedoel ik meer voor dagelijks.

Een snuffelmat kun je wassen. Als je er meerdere hebt is dat toch geen probleem.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:49

Ik ben met mijn kleine hond overgestapt naar vlees, groente en fruit. Ik kook het vlees dus niet rauw en soms een ei, vis, bot of orgaan vlees. Voor ons werkt het heel goed de hond vind het lekker en kauwt goed. Ik weet niet of dat te duur gaat worden voor een grotere hond, maar hier werden de brokken steeds duurder dus vandaar naar andere opties gaan kijken.

Nyaleti

Berichten: 6277
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:50

Inderdaad een schrokbak.
Ik gebruik deze:
Afbeelding

Mocht je zoiets nemen, kies dan een maatje kleiner om mee te beginnen. Later kun je ze evt moeilijker maken maar ik het begin wat makkelijker zodat hij het leuk blijft vinden.
Je kan ook kijken naar de hersenspelletjes van Trixie. Laadje open trekken en torentje omduwen waar dan een brokje onderzit. Moet wel bij je hond passen of hij dat leuk vind om te doen.

Ik zou, als je eenmaal een anti-schrokbak etc in huis hebt, absoluut weer terug gaan naar de grote brokken. Speciaal voor L of XL rassen. Blijf je kleine brokjes geven is er voor hem geen reden om wel te gaan kauwen.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:21

Als je hond savond meer eetlust heeft en wel goed eet, zou je ook nog kunnen overwegen om maar 1x per dag te voeren.. t is dan alleen wel weer een grotere hoeveelheid wat mogelijk juist weer nadelig is, maar je zou het kunnen uitproberen

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:27

Idd een anti schrokbak of wellicht een voerbal? Dit werkt bij een klein hondje van ons heel goed.

Wij voeren al geruime tijd geperste brokken, maar geen ervaring mee icm het schrokken/overgeven aangezien deze hond dat niet doet.