Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 14:58

Op zaterdag 22/7 is de laatste niet geholpen kat op stal bevallen van een nestje met 7 kittens. Zondag hoorden we de kittens miauwen maar konden we ze niet zien. Mama poes kwam wel gewoon eten.

Op maandag avond zageb we 2 kittens liggen van de andere geen spoor. Deze kittens waren aan het miauwen.
We hoopten dat mama poes het nest misschien aan het verplaatsen was en deze kittens nog moest komen halen.

Dinsdag ochtend vonden we 3 kittens op dezelfde plaats als de dag voordien. Mama poes had de overige kittens verplaatst en deze achter gelaten.
Deze 3 kleintjes waren ondertussen onderkoeld. Toen we hun oppakten zagen we dat 1 kitten met zijn pootje verstrikt zat in de navelstreng van een ander kitten. Het 3de kitten zat onder het stro verstopt.

We hebben de 3 kittens meegenomen naar de dierenkliniek. Daar zijn ze in de couveuse opgewarmd en hebben ze hun eerste voeding gekregen.
Het kitten met het verstrikte pootje is vrij snel gestorven.

De andere 2 kittens hebben we na een halve dag opnieuw opgehaald om een poging te doen om ze met de fles groot te brengen. Helaas hadden meerdere opvangadressen geen plaats om ze op te halen.
Ik heb nog geen ervaring met kittens flesvoeding geven. Uiteraard heeft de dierenarts wel tips gegeven.

De kittens zitten in een soort van nestje met een warmtematje (met temperatuursensors). Ze houden ondertussen goed hun lichaamstemperatuur op peil.
Ze drinken per voeding ongeveer 2ml a 2,5 ml. Ze worden om de 2 uur gevoed.
1tje plast en poept goed. Het kleinste heeft sinds de start van de flesvoeding nog maar 2 keer gepoept.

Het grootste kitten woog op dinsdag 115 gr, het kleinste 88 gr.
Ondanks dat ze beide drinken, komen ze nog steeds niet aan.
Het grootste kitten weegt nu 100 gr en het kleinste schommelt tussen 85 en 89 gram.


De dierenarts geeft aan dat ik ze moet blijven voeden om de 2 uur. Dat ze voorlopig niet veel meer kan doen omdat ze nog steeds drinken, plassen en poepen.

Misschien dat er hier nog poezenmama's zijn met andere tips?

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:16

Wat goed dat jij je hebt ontfermt over deze kleintjes.
Ik heb geen specifieke tips, maar wens je succes.
Er is iemand op Bokt, uit België, die wel vaker kittens opvangt.
Ik zal even kijken of ik haar naam kan achterhalen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:23

Ze komen in het begin maar heel weinig aan en ik denk dat ze eerst de schade inhalen, voordat ze gaan groeien. En zolang ze drinken, plassen en poepen en goed warm blijven is het gewoon een kwestie van afwachten...
En misschien heel stom; maar hou bij hoeveel ze drinken, en wanneer. En noteer of ze plassen/poepen ( net als met pasgeboren babies). En regelmatig wegen.
Op deze manier moet het (hopelijk) wel goed komen. Het kost je heel veel tijd, maar ooit wordt het makkelijker. Over een paar weken hebben ze geen nachtvoeding meer nodig.

Heel veel succes!

purny

Berichten: 27537
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:28

Stuur solarpleure eens een berichtje zij vangt katten op en kan je misschien ook helpen

Malenka

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:36

Ik heb in het verleden wel kittens met de fles groot gebracht.

Na het drinken hun 'achterste wassen' met een (eventueel lauw vochtig) watje helpt om het plassen en poepen te stimuleren. Moederpoes doet dit zelf ook vaak na het drinken.

Nyaleti

Berichten: 6277
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:37

Gosh wat verdrietig.
Is mama poes nog in de buurt gezien? Of heb je geen idee waar ze met de andere kittens heen is?

Bereid je voor dat het pittig gaat zijn.. ik weet niet meer precies hoe het zat, dus Google de details even of bel de dierenarts voor meer. Maar met een lauw vochtig wattenschijfje of je vinger op het buikje wrijven, van boven naar beneden, kan stimuleren om te poepen. Het simuleert de moeder die ze anders zou wassen.
Is de temperatuur nu ok? Anders kun je een kruik in het nestje leggen met 2 handdoeken er om heen. En een extra handdoek ervoor zodat ze er niet tegenaan kunnen liggen.

Ze zijn daar nu denk ik nog te jong voor, maar kun je iets maken waar ze tegen aan kunnen kruipen? Bv een knuffel. Extra warmte en gevoel van veiligheid.

Als ze ouder zijn, zeker een klein hutje maken met een kleine doos of een doek er over heen, waar ze zich kunnen verstoppen. Ipv in het open en grote ruimte van de doos.

Succes.. Bereid je er wel op voor dat het overlevingspercentage niet heel groot is, als ze al zo jong zonder moeder zitten.

maralyn

Berichten: 10441
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:38

Ts. Dat je dit doet... Je bent een topper!!

Flessen is onwijs zwaar! Echt respect!!

Amber_anne

Berichten: 6934
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:42

Heeft niemand in de buurt een nest waar ze bij kunnen? Je kunt ook op de facebook 'natuurlijke' katten terecht voor tips en misschien een adres. De plaatselijke Facebook zie ik ook wel eens zulke oproepen voorbij komen. Misschien heeft het asiel nog een nest?

majemalo

Berichten: 27
Geregistreerd: 04-11-14

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:49

Kijk eens op de site van melk voor dieren. Hier staat alle informatie die je nodig hebt. Echt een aanrader!

tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:19

Helaas is het grootste kitten net overleden. Hij dronk sinds vannacht heel moeilijk. Had een voeding overgeslagen. De voedingen nadien dronk hij wel nog maar enkel met heel veel moeite.
Hij plaste niet meer en dan is het heel snel achteruit gegaan.

Het kleinste kitten doet het op zich nog steeds ok. Het drinkt goed, het probeert steeds meer mee te zuigen ipv dat we de melk in zijn mondje moeten druppelen.
Hij maakt ongeveer 2 dag stoelgang en plast voor elke voeding
Alleen het gewichtje gaat niet omhoog.

We wegen voor en na elke voeding. Uiteraard schrijf ik ook op hoeveel ml er gedronken werd en of er geplast of gepoept werd. We meten de temperatuur om de 2 voedingen.

Het ligt in een aquarium met een warmtematje. Met een lekker fleece dekentje erbij. Het heeft een warme en koude kant. Temperatuur in de bak is rond de 33 a 34 graden op het matje en rond 27 graden aan de koude kant.

Mama poes heeft de andere kittens op de mesthoop gelegd. (werd niet meer gebruikt) We hadden er een soort van afdakje gemaakt omdat ze daar toen ze zwanger was al vaak ging liggen.

tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:23

Afbeelding
Zo hebben we ze gevonden. Het bloed komt van het pootje van het lichte kitten. Deze is overleden

Afbeelding
Het donkere kitten is helaas ook overleden

Afbeelding
Dit is het overblijvende kitten

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:24

Ik heb je een pb gestuurd
Hopelijk red de laatste het.

idylle
Berichten: 5818
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:35

Wellicht heeft moeder de rest verplaatst omdat ze voelde dat deze het niet gingen redden? Wel heel veel respect dat je het probeerd!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132138
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:40

Och, wat naar toch.

Heel belangrijk: niet vergeten om het buikje goed te masseren. Zeker wel een kwartier na een voeding. Anders kun je wel voeden, maar ze gaan uiteindelijk dood omdat hun spijsvertering het niet kan verwerken.

Heel veel sterkte en succes.

LibertyLucky

Berichten: 967
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:42

Ah wat goed dat je je ontfermt over het nestje wat erg dat er nog maar 1 is

Inderdaad het buikje veel stimuleren
/masseren iets na de voeding
Ik had ook een overgebleven kitten en die hield ik vooral veel bij me na de voeding en liet haar als.ik tijd had op/tegen me slapen

Je kan niets meer doen dan je best
Hopelijk eet deze kleine gauw iets meer en redt ze het

tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 09:01

Helaas is het laatste kitten vanmorgen ook overleden.
Spijtig genoeg is het niet gelukt, maar het is een troost dat ze dan toch lekker warm met een vol buikje en veel aandacht gestorven zijn in plaats van buiten koud en alleen

Ik had ondertussen ook hulp gekregen van een ervaren opvanggezin. Zij was bij ons langs geweest en heeft bevestigd dat we alles goed deden.
Ze zijn nog opzoek naar andere opvanggezinnen omdat de nood zo hoog is. Ik vond het eigenlijk wel veel voldoening geven en ik ben revaliderende van een breuk fulltime thuis dus ik ga de rest van het seizoen nog kittens opvangen voor hun organisatie

Ik ga vandaag een dagje meehelpen bij haar thuis als soort van opleiding. En dan is het wachten op de eerste kittens. Die zullen waarschijnlijk heel snel komen want ze vertelde dat ze dagelijks aanvragen krijgen maar er veel moeten weigeren omwille van plaats te kort

Dus ondanks het verdrietige nieuws dat deze het niet gehaald hebben, komt er ook nog iets positiefs uit voort

Dus we gaan de rest van de zomer nog kittens opvangen voor hun organisatie.

purny

Berichten: 27537
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:08

Ach wat rot. Maar je hebt je best gedaan.

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:12

Wat naar dat ze het niet gered hebben, maar wat een held ben je dat je het geprobeerd hebt en nu zelfs opvang gaat zijn hiervoor <3

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:14

Hi TS, goed dat je de stichting nu gaat helpen met kittens opvangen! Ik ben ook al een aantal jaar gastgezin voor een kittenopvang in de Achterhoek, maar ook wij hebben dit jaar enorm plaats tekort. De meldingen over zwerfkittens blijven komen, maar onze gastgezinnen zitten overvol en er komt weinig reactie van adoptanten zodat we plek kunnen maken voor nieuwe hulpbehoevende kittens. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar laat je de moederpoes straks wel helpen zodat dit volgend jaar niet weer gebeurd?

tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 09:22

Laurahh schreef:
Hi TS, goed dat je de stichting nu gaat helpen met kittens opvangen! Ik ben ook al een aantal jaar gastgezin voor een kittenopvang in de Achterhoek, maar ook wij hebben dit jaar enorm plaats tekort. De meldingen over zwerfkittens blijven komen, maar onze gastgezinnen zitten overvol en er komt weinig reactie van adoptanten zodat we plek kunnen maken voor nieuwe hulpbehoevende kittens. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar laat je de moederpoes straks wel helpen zodat dit volgend jaar niet weer gebeurd?


We proberen al sinds vorige zomer de mama poes te vangen maar tot nu toe is het nog steeds niet gelukt.
Alle andere katten (8 stuks) hebben we kunnen vangen maar mama poes lukt niet.
Als deze kittens groot genoeg zijn. Gaan we ze tam maken en dan mogen zij alvast bij ons en 1 stalgenootje blijven.
We gaan dan uiteraard opnieuw proberen om mama poes te vangen

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:24

Jammer dat het niet is gelukt, altijd moeilijk zo’n jonge kittens. Wel respect dat je meehelpt met de opvang binnenkort :) wij zijn zelf ook half en half betrokken met zwerfkattenopvang hier en het is heel dankbaar werk.
Helaas idd heel veel problemen met zwervers en kittens dit jaar dus je hulp zal zeker gewaardeerd worden.

Maar idd laat je je eigen katten steriliseren?
Hier in belgie gebeurt dat voor de leeftijd van 3 maanden (wettelijk mogen alleen steriele kittens nog weg) en dat is in mijn ervaring ook veel beter voor de katjes zelf.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:47

Wat sneu dat ze uiteindelijk toch overleden zijn. Je hebt je best gedaan, maar als ze nog zo klein zijn, is dat heel moeilijk. Ze zijn dan nog zo kwetsbaar.
Maar wel fijn dat je je nu gaat inzetten als pleeggezin. Dat is heel dankbaar en zo ontzettend leuk.

maralyn

Berichten: 10441
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:22

Hey topper...

Je hebt echt je best gedaan. Als ik de mede poezen mamas mag geloven is de kans op slagen inderdaad zeer klein.

Dat je het alleen al geprobeerd hebt, is een enorme knuffel waard. En eigenlijk wel meer dan dat.

Dat je ook gaat inzetten voor pleeg, is al helemaal dapper!!
Want meeste mensen haken na een rot situatie af.
Jij niet, jij maakt gewoon een start.

Nogmaals, enorme knuffel.

hwn
Berichten: 4745
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:48

Spijtig dat ze het niet gehaald hebben. Maar wonderlijk hoe de natuur in elkaar zit, dat moeder poes misschien aangevoeld heeft dat deze 3 niet sterk genoeg waren om te overleven en hen daarom achtergelaten heeft.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Tips gevraagd om kittens met de fles groot te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:20

Hoe een trieste gebeurtenis iets moois voort kan brengen.
Lief dat je kittens op gaat vangen.