Welke kauwsnacks voor hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:23

Gedroogde (geiten?) hoefjes doen het hier goed. Ze doen er lang mee en krijgen mooie witte tanden.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:32

Yakstaven zijn me ook veel te hard en doe ik niet meer.

Voor een langdurige kauwsnack raad ik echt alleen de kophuidplaten aan. Mijn doorkauwer doet daar nu al een uur of 10 mee (ze krijg em ongeveer een uur, anderhalf uur per dag).

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:37

Van die Yak staven was onze Beauceron echt zo klaar mee, dat was vooral heel veel geld voor heel kort plezier :=
Ze krijgt hier inderdaad veel runderkophuid en voor de afwisseling buffeloren.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:43

echt harde dingen als nylabone of hertengewei krijgt die van ons ook niet. Niet alleen ivm gevaar voor het gebit, maar ook omdat hij nogal graag eerst met z'n snacks gooit voor hij er echt aan begint, dus ik zie het dan al gebeuren dat er een hertengewei het scherm van de tv in vliegt :') :+

BTW @ts (en evt anderen die er ervaring mee hebben): die boneguard, bevalt en werkt dat inderdaad? Daar heb ik al eens naar zitten kijken maar ik kwam toch wel wat mindere reviews tegen dus heb m nog niet gehaald. Maar ik blijf er benieuwd naar eigenlijk.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:44

Kophuidplaten zijn bij mijn jonge hond ook met 1-2 uur weg als ik haar laat gaan. Meestal zoek ik dus dingen die ze na 20 min gewoon op heeft. Ze stopt zelf niet en afpakken vindt ze niet zo'n goed idee.

Runder en buffel oren doen het ook goed inderdaad.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:49

Hier doen ze het langst met runderoren en kamelen en runderkophuid.

Hier stoppen ze ook niet uit zichzelf, dus geef net als EmptyWords snacks die binnen 20 a 30 minuten op zijn.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:39

Azmay schreef:
WillemYntJee schreef:
Alsjeblieft geen geweien of andere harde botten etc! Dat zijn echt tandenbrekers. Doordat ze rond zijn ketst de kies daar op af, waardoor je er zo een stuk af hebt liggen.
De tand moet erin kunnen verzinken als hij er op kauwt. Rubberen ballen/kongs, huiden etc.

Maar dan is toch niets kauwspeelgoed? Dan is het met een paar minuten op, en dan heb ik maar een poedel. :o?
(Rubberen kauwspeelgoed sloopt ze vrijwel meteen, het zwarte spul van Kong doet het een paar dagen max, als het dan ook nog lekker is is het echt meteen weg)


Een hond heeft knip/scheurkiezen, geen kauwvlakken zoals wij. Als je iets wil geven voor t gebit kan je veel beter gewoon poetsen met een borstel. Veel effectiever. Er is genoeg kauwspeelgoed waar de tanden wel goed in kunnen verzinken en niet op af ketsen. Maargoed al die tandfracturen houden mij weer aan t werk!

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 17:01

Na ruim een uur kauwen op het Yak bot maat L in de Boneguard heeft ie het opgegeven. :')
Ook erg trots op zijn voortgang in deze training *\o/*

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:10

Ik vind bij veel snacks het zo eng als dat laatste stukje nat en zompig word. Zo bang dat het in de keel schiet.
Dus ik gooi vaak halve dingen alweer weg.
Hoe doen jullie dat?

Die platen klinken overigens wel goed :j

noviceh

Berichten: 4795
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:45

DuoPenotti schreef:
Ik vind bij veel snacks het zo eng als dat laatste stukje nat en zompig word. Zo bang dat het in de keel schiet.
Dus ik gooi vaak halve dingen alweer weg.
Hoe doen jullie dat?
Enkel kluiven onder toezicht en ingrijpen indien nodig.

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:06

DuoPenotti schreef:
Ik vind bij veel snacks het zo eng als dat laatste stukje nat en zompig word. Zo bang dat het in de keel schiet.
Dus ik gooi vaak halve dingen alweer weg.
Hoe doen jullie dat?

Die platen klinken overigens wel goed :j


Er bestaan boneguards, daar kun je bepaalde botten in doen.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 19:12

Hier een demonstratie :))
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:53

Dat is handig :j
Bedankt.

Lukasje
Berichten: 11322
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:20

Oh, dat ken ik niet. Handig !

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:20

en dat bot blijft er echt goed in zitten, ook als er verwoede pogingen worden gedaan om het eruit te trekken? anyway ik ga hem toch ook maar eens proberen, dan durf ik de rawhide botten misschien weer aan (want die vindt ie zo lekker... :knuffel: )

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:21

DuoPenotti schreef:
Ik vind bij veel snacks het zo eng als dat laatste stukje nat en zompig word. Zo bang dat het in de keel schiet.
Dus ik gooi vaak halve dingen alweer weg.
Hoe doen jullie dat?

Die platen klinken overigens wel goed :j


Ik hou het hier met een schuin oog in de gaten als ze aan het laatste stuk bezig is, maar ingrijpen nog nooit gehoeven. Ergste wat hier tot nu toe is gebeurd is dat ze een te groot stuk probeert door te slikken en dat dan vervolgens met de nodige sound effects weer uitkotst :+ Moet wel zeggen dat ze het doorslikken echt pas gaat proberen als het hele ding al uitgekauwd en zompig is.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:33

Mijn hond maakt kophuidplaten juist helemaal zompig en probeert het dan door te slikken, omdat het zacht is trekt hij er geen stukken vanaf. Nadat hij 1 keer bijna is gestikt durf ik dat niet meer aan :+
Misschien zou een XL kophuid nog kunnen, want dat past natuurlijk nooit in zn keel.
Dus mocht jouw hond dezelfde neiging hebben zou ik goed opletten wanneer je het geeft.

De snack die ik mijn hond graag geef is 30cm runderslokdarm (geplet), die vind hij echt heeerlijk en doet hij nog soort van 10 minuten mee. Deze snack brokkelt af en moet hij aan trekken om stukjes af te scheuren en wordt dus niet langzaamaan zompig en zacht. Dat werkt goed bij hem dus misschien ook voor jouw hond!
Verder koop ik soms take&break sticks van kip of rund, konijnenoren, gepofte of niet gepofte kippenpoten, sprotjes en zalm of makreelsticks. Ik koop alles bij geusdiervoeding omdat dat in de buurt zit :)

mvdbijl

Berichten: 3678
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:47

Ik geef mijn hond nu de Yak kaas botten, gaan lang mee en hij vindt het als kieskeurige eter lekker.
Ook heb ik een Gewei en Olijfhout voor hem maar of die 2 nou echt niet splinteren ben ik nog niet over uit..

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 10:49

Sandra_H schreef:
en dat bot blijft er echt goed in zitten, ook als er verwoede pogingen worden gedaan om het eruit te trekken? anyway ik ga hem toch ook maar eens proberen, dan durf ik de rawhide botten misschien weer aan (want die vindt ie zo lekker... :knuffel: )

Ja, dit yakbot wel! We gaan tzt wel de plastic schroef door een metalen vervangen, want die van plastic wordt vast een keertje lam.
Konijnenoren blijven de ene keer wel en de andere keer niet zitten. Dat is natuurlijk gewoon kraakbeen.

We hadden dus ook een rawhide bot er in gedaan, maar de varianten in bot-vorm zitten op het uiteinde een beetje in elkaar gevouwen. Dus daar had ie dus alsnog een stuk uit getrokken.
Gelukkig stond de hond er voor open om te ruilen voor gedroogde zalm zodat ik het kon weg gooien :')
Ik denk dat de langwerpige rawhides minder eng zijn in de boneguard, omdat die niet in de kauwrichting opgerold zijn.
Ik hoop dat je me snapt :+ je had er bij moeten zijn _O-

@Noox, thanks voor je aanvulling! We houden het sowieso in de gaten als hij wat heeft.


Ik gaf meneer net weer zijn yakbot, en hij hoeft hem niet meer :+ denk dat ie spierpijn heeft hahah

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 17:34

Even een update!

De hond doet het goed. Als in: door alle snacks leert hij steeds beter kauwen en rustiger aan doen. Wellicht ook door een aantal negatieve ervaringen (menig stuk is uitgekotst en opnieuw opgegeten) :+

De konijnenoren kunnen inmiddels zonder boneguard, 9/10 keer trekt hij ze er ook uit.
Reeën oor gaat prima in de Boneguard, die blijft goed zitten.
Kamelen huid wordt snel zacht bij kauwen, echter had hij deze wel snel op en het stuk er ook redelijk snel uitgetrokken. Gelukkig ging dit verder wel goed.
Kophuid kon ik alleen ik kleine stukjes vinden bij deze dierenwinkel, maar ik heb inmiddels gevonden waar ik ook grote stukken kan vinden.

Eigenlijk van alles waar het laatste blijft zitten in de Boneguard, hoeft hij niet meer. Door zijn onderbeet kan hij er ook niet goed bij. Het laatste stukje is dan vaak zo klein dat ik het inmiddels wel durf te geven.

Maaarrr de schroef van de Boneguard is inmiddels wel verbogen, dus daar moeten we wel zsm een oplossing voor gaan vinden.

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Welke kauwsnacks voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:36

Happy-tails en bellobox hebben een fijn (100% natuurlijk) assortiment en kunnen beide ook fijn advies geven! :)

Bellobox heeft bijvoorbeeld ook specifiek een ‘doorbijtersbox’.