golden retriever fokker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 09:22

Een kennis van mij is op zoek naar een golden retriever.

Nu valt ons wel op dat er in de golden retrievers wel veel nog wordt gefokt met HD B of C honden. We zoeken eigenlijk een lijn de HD Vrij zijn. En als we er 1 hebben gevonden dan is de vader of moeder hond weer drager of lijder van een huidziekte of heeft het ED.

Nu ben ik meer bekend met duitse herders maar daar in is tegenwoordig veel meer HD/ED vrije honden in te vinden.

De hond wordt een hulphond voor autisme. Ze heeft contact met een organisatie en die heeft ook wel contacten/fokkers maar ze mag ook zelf opzoek gaan.

Dus wie weet een goede golden retriever fokker?
En ja we zijn bewust dat HD/ED ook ander factoren mee te maken heeft, zoals voeding, omgang met het dier enz. En we weten ook dat HD/ED vrije ouders geen garantie geeft. Maar we willen het risico wel verkleinen.

het heeft geen haast.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:41

Een collega van mij fokt golden retrievers ik zou haar eens kunnen vragen. Welke regio?

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:49

Volgens mij fokt bokker ChefsSpecial goldens

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:26

Ik zou het zoekveld verbreden en ook outcross in de gaten houden. Weet nu fantastisch nest witte herder x golden. Bedoeld voor genen populatie in witte herder te verbreden. Gefokt op gezondheid. Ik vermoed dat je met zo'n outcross wel eens een heel fantastisch, stabiele, werklustige en fezonde hond kan treffen. Nest ligt bij de vrolijke witte herder. Ik vermoed geen pups meer vrij overigens.

Bo_Y

Berichten: 4574
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:47

De golden robos in vlisteren

Mijn ouders hebben daar hun 4 honden vandaan en geen gezondheid problemen ect

ChefsSpecial

Berichten: 2685
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:58

kiwiwitje schreef:
Volgens mij fokt bokker ChefsSpecial goldens


Wij fokken inderdaad af en toe een nestje. Ouderdieren waar wij mee fokken zijn altijd HD A en ED vrij.
B heupen zou kunnen als onze hond dat zou hebben (maar ze hebben allen A-heupen). Daar geven we niet de voorkeur aan, maar dan staat er altijd een dier met A-heupen tegenover. En ja, beweging, voeding én manier van opvoeden speelt ook een grote rol bij het ontwikkelen van HD en ED.

Al onze honden zijn getest op de erfelijke aandoeningen PRA-1, PRA-2 en ICT. Pups uit onze combinaties zullen ook nooit lijder zijn op Ichtyosis (de vissenschubbenziekte).

Wij fokken alleen niet per definitie honden voor de functie van hulphond. Onze honden vertrekken in principe altijd als huisgenoot, omdat wij niet altijd een inschatting kunnen maken of de pup geschikt gaat zijn voor het doel wat de pupkoper voor ogen heeft. Wel doen wij met 7 weken een puppytest om de karakters te testen en van daaruit plaatsen wij de pups op de voor hun best passende nieuwe forever homes.

We hopen volgend jaar een nestje te mogen verwachten van onze Sushi en onze Lollie, en wie weet nog een keer met onze Cookie.

Jouw kennis kan altijd onze website in de gaten houden (zie mijn onderschrift), maar tot we zeker zijn over onze plannen maken we deze nog niet wereldkundig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:01

Wij krijgen hopelijk van het voorjaar weer een nest. Ouders hebben A heupen, onze lijn is al een jaar of 20 oud.

Maar... onze Nore is wel een pittige (als in eigenwijs en niet snel moe) dus als de pups op mama lijken... :=

Mijn tip is dan ook; zorg ervoor dat je een fokker vindt die zelf de pups bij de eigenaren selecteert op basis van karakter.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:02

Als het goed is doet de organisatie zelf ook een puppytest toch? Dus als de fokker daar niet specifiek voor fokt maar mogelijk wel een geschikte hond in het nest heeft zitten dan kan de organisatie daarop selecteren? Moet de fokker er wel open voor staan en de geschikte pup dan automatisch aan jullie kennis willen geven.

Ik heb een hond van een ras wat niet per se gefokt wordt als hulphond. Maar bij mijn fokker heeft een kennis van mij besproken dat degene die de opleiding voor de hulphond ging verzorgen bij 6 of 7 weken mocht komen testen en dat als er een geschikte pup tussen zat dat die dan naar die persoon zou gaan.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 12:11

klopt de orginisatie doet ook een puppentest, ind fokker moet er wel voor open staan ind. Daarom heeft de orginisatie ook kring met fokkers maar het is niet zo dat de orginisatie zelf honden fokt zeg maar.

Fem

Berichten: 12518
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:19

Mijn teefje is recent goedgekeurd (A heupen) en we hebben een kennelnaam aangevraagd.
Het wachten is op de loopsheid, die waarschijnlijk in december zal zijn.

Ik ben zelf beginnend, maar ik krijg hulp van de fokker (die zelf gestopt is, dame op leeftijd).

[Edit] ED overigens ook vrij en DNA wordt nog getest op huidziekte.
Als je het leuk vindt, kun je mijn hond volgen op instagram (@fudgethegold) of de Facebookpagina in de gaten houden:
The Fudge Factory - Golden Retriever

ChefsSpecial

Berichten: 2685
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:24

Wat mij vaak tegenstaat aan dit soort organisaties (hou me ten goede, het zal vast niet overal zijn!) is dat ze vaak 1e keuze willen.
Wij bepalen als fokker uiteindelijk waar onze pups terecht komen, wij zien ze elke dag en maken de ontwikkeling dagelijks mee.
Daarnaast hebben wij ervaren (gepensioneerde) fokkers die de karaktertest uitvoeren. Tot nu toe is dit bij al onze 3 nesten super uitgepakt en is elke pup bij de voor hun beste baasje terecht gekomen. Ik moet er niet aan denken dat er een organisatie is die dan bepaald dat een pup, die ik elders zou plaatsen of misschien zelf zou willen houden, voorrang krijgt omdat zij vinden dat die pup dan de beste match is. dat wakkert ergens een allergie bij me aan :o

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:31

Wij hebben een stamboom golden. Ouders allebei HD A en ED vrij dus dat zat goed.
Nu heeft hij toch een slechte schouder en konden we meerdere keren naar Wageningen, waarschijnlijk door een trauma gekomen. Hij speelde soms heel lomp met zijn broer en is een keer hard op de bestrating gevallen. Kan dus altijd gebeuren.

Wat ChefsSpecial ook zegt, goede voeding (zodat ze niet te snel groeien) en zorgen dat ze niet te wild spelen en rennen en rust nemen wanneer ze nog volledig in de groei zijn is minstens zo belangrijk.

Maar dit is mijn ervaring met de vier goldens die wij in de familie hebben. Dat is een stuk minder ervaring dan alle fokkers hier.
Ik lees verder wel graag mee voor als wij in de toekomst een tweede golden willen.

Fem

Berichten: 12518
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:32

Ik kan mij helemaal vinden in wat jij zegt ChefsSpecial.
Ik weet dat de fokker van mijn teefje 1x een pup heeft geplaatst bij een hulphond organisatie.
En ze had van te voren afgesproken dat als ze zich niet kon vinden in de 'keuze' van de organisatie, dat het niet door zou gaan. Zo hebben heeft de fokker aangegeven welke 2 pups zij dacht dat er geschikt voor zouden zijn en toen de pups zich verder ontwikkelde, heeft ze de organisatie uitgelegd dat ze er vanuit ging dat beide pups het werk als hulphond goed zouden kunnen, maar dat ze het vermoeden had dat 1 van de 2 pups, meer moeite zou hebben met de hoeveelheid verhuizingen.
Daar kon de organisatie zich in vinden en uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat die ander pup als enige echt geschikt was.


Zou mij ook tegen staan om daarin dus als fokker niet zelf te kunnen bepalen waar de pup naar toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:36

ChefsSpecial schreef:
Wat mij vaak tegenstaat aan dit soort organisaties (hou me ten goede, het zal vast niet overal zijn!) is dat ze vaak 1e keuze willen.
Wij bepalen als fokker uiteindelijk waar onze pups terecht komen, wij zien ze elke dag en maken de ontwikkeling dagelijks mee.
Daarnaast hebben wij ervaren (gepensioneerde) fokkers die de karaktertest uitvoeren. Tot nu toe is dit bij al onze 3 nesten super uitgepakt en is elke pup bij de voor hun beste baasje terecht gekomen. Ik moet er niet aan denken dat er een organisatie is die dan bepaald dat een pup, die ik elders zou plaatsen of misschien zelf zou willen houden, voorrang krijgt omdat zij vinden dat die pup dan de beste match is. dat wakkert ergens een allergie bij me aan :o


Herkenbaar!

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:36

Ik kan hier ook over meepraten van de fokkerskant, wij verwachten ook een nestje nu en heb een aantal aanvragen gehad voor toekomstige hulphonden. Laat ik voorop stellen dat ik hulphonden een heel fijn hulpmiddel vind voor heel veel mensen een heel veel verschillende situaties. Maar het lijkt aan de ene kant ook een 'hippe verschijning' te worden en in sommige situaties vind ik echt te ver gaan wat er van een hond gevraagd en verwacht wordt.

Ik heb dus een aantal aanvragen gehad en ze allemaal afgewezen, wat er verwacht werd van de hulphonden vond ik niet realistisch en buitensporig. Daarnaast waren de eisen die verwacht werden van een puppy van 5 tot 8 weken ook echt bizar en ook totaal niet realistisch, we spraken niet meer over puppy's maar bijna over robots. Daar wil ik mijn naam en zeker mijn puppen niet aan blootstellen, het leek me oprecht een vreselijk leven voor de honden met volledige mentale uitputting in het vooruitzicht met daardoor alle gevolgen van dien.

Buiten dat is ons ras (bijna godzijdank) niet geschikt hiervoor en dat heb ik dan ook zeer duidelijk beargumenteerd en beschreven en ook eerlijk benoemd dat ik het erg veel gevraagd vond van de hond, ongeacht het ras. Daar kreeg ik wel fijne reacties op, mensen waarderen de eerlijkheid dan wel weer.

Ik heb de mailtjes gedeeld met enkele fokkers, fokkende bokkers en onze rasvereniging en die waren het eigenlijk allemaal met me eens. Overigens wel geanonimiseerd. Ook daar was eigenlijk geen fokker die hun honden hiervoor zou aanbieden.

Als je vriendin dus echt een hulphond nodig heeft zou ik héél goed inlezen in het ras en waar de hond voor 'moet dienen', dus wat wordt concreet van de hond verwacht en zet dit op papier, fokkers willen dit weten om te kunnen beoordelen of hun honden geschikt zouden kunnen zijn of niet en of ze dit willen of niet.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: golden retriever fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:52

Ik zou dan in eerste instantie via de contacten van de hulphondorganisatie gaan zoeken.

Een puppytest zegt wel wat over de geschiktheid van de pup (ook in vergelijking tot broertjes/zusjes), maar kijk vooral ook goed naar welke werk- en karaktereigenschappen er in de lijnen zitten. Er kan bijvoorbeeld echt een groot in verschil in werkdrive en energieniveau zitten tussen show- en jachtlijnen. Als de hulphondorganisatie goede ervaringen heeft met honden van bepaalde fokkers, dan is dat heel wat waard.