Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 11:17

Hallo allemaal,
Ik zie een gekke trend als ik buiten loop. Ik zie trekkende honden en hijgende honden. Ik zie baasjes die worden uitgelaten door hun hond en ik zie zelfs loslopende honden die weigeren om terug te komen als de baas dit vraagt. %)
Bizar vind ik persoonlijk..
Wat is er gebeurd met gewoon aan de voet lopen?
En plassen en poepen wanneer de baas dit zegt?
Mijn hond moet absoluut altijd aan de voet lopen en wordt ook gecorrigeerd als ze dit niet doet.
Hoe doen jullie dat?
En zien jullie deze trend ook of word ik stiekem gek??

Liefs Amy

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:18

Mijn hond is geen robot en hoeft niet altijd strak naast me te lopen of te poepen en plassen exáct wanneer ik dat zeg. Hij mag gewoon zijn leventje leven, snuffelen, kijken, en als hij moet dan gaat hij wel.

Anoniem

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:23

Als ik op straat loop houd ik m'n honden naast mijn been.
Een vreselijk beeld vind ik het, die trekkende en sleurende honden die geen enige vorm van leiding krijgen.

Overigens lopen mijn honden erg vaak los en kunnen ze lekker vrij snuffelen etc, maar aangelijnd lopen gebeurt netjes en rustig. Worden ze niet slechter door!

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:24

Ik vind dit geen trend, of althans dan is het een trend die al jaren duurt. Ik zie het mij hele leven regelmatig. Mijn hond mag ook lekker snuffelen, trekken absoluut niet maar mijn vorige hond liep eigenlijk altijd los en ging nooit ver van het pad af of bij mij vandaan.

Ik zie soms wel honden zo trekken dat ik weleens denk dan ga je toch niet met plezier uitlaten.

Mijn hond mocht poepen en plassen waar hij wou maar hij wist wanneer hij in het park was, hij deed nooit iets in de tuin ook niet bij anderen.

Honden horen ook lekker te kunnen snuffelen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-08-23 11:27, in het totaal 3 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4225
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:25

BaileyMix schreef:
Mijn hond is geen robot en hoeft niet altijd strak naast me te lopen of te poepen en plassen exáct wanneer ik dat zeg. Hij mag gewoon zijn leventje leven, snuffelen, kijken, en als hij moet dan gaat hij wel.


Dit. Bepaalde momenten moet hij aan de voet lopen, maar ik heb ook bewust de keuze gemaakt om mijn hond hond te laten zijn (binnen het redelijke, trekken is een no-go). Zou het sneu vinden om hem zo hersenloos elke wandeling naast me te hebben lopen :')

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:26

Mijn honden lopen thuis altijd los - grote tuin, en ze gaan hun gang maar.
Bij uitlaten aan de riem mogen ze zo ver als de rollijn (max 8 meter) gaat.
Los mogen ze gaan waar ze willen, mits op het pad en in beeld. Op het moment dat er één van het pad af gaat is een 'nee' voldoende. Verdwijnt er één uit beeld, dan roep ik haar terug.

Aan de voet? Het commando kennen ze niet eens.
Aan de andere kant: trekken aan de riem doen ze ook niet, en als ik roep komen ze terug.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:26

Plassen en poepen wanneer de baas het zegt? Het zijn geen robots hoor .. De enige afspraak die we hebben gemaakt is niet poepen en plassen wanneer we in de tuin zijn of in de tuin bij anderen. Voor de rest mag ze plassen en poepen wanneer ze wilt en geeft ze dat ook goed aan.

Mijn teefje loopt altijd los wanneer dit veilig kan en anders loopt ze inderdaad netjes aan de voet los of aan de lijn.

De trekkende honden is volgens mij van alle tijdens zo. Alleen zijn er denk ik door de corona meer baasjes met honden, wwaardoor je het nu eerder/sneller ziet?
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 04-08-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:26

Een trekkende hond aan de riem is voor niemand leuk, ook de hond niet.
Maar strak aan de voet is het andere uiterste.
Een goed opgevoede hond kent het uiteinde en trekt daar niet doorheen, maar mag daarbinnen lekker rondsnuffelen.

Poepen en plassen op commando is een beetje te heftig omschreven voor wat denk bij veel mensen gewoon geconcitioneerd wordt als het laatste rondje. De hond weet uit ervaring dat het maar een klein stukje is en doet al vrij snel de behoefte.

Echt op commando poepen is een beetje gek.

Femke_Tweety

Berichten: 12012
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:32

Ik zie inderdaad ook steeds meer honden die 0,0 basis gehoorzaamheid kennen.

En dat vind ik frustrerend eerlijk gezegd, ik heb er last van.

En ik bedoel echt niet dat iedere hond slaafs 100% gehoorzaam hoeft te zijn op het allereerste commando.
Er kan altijd een keer iets mis gaan, ik heb ook wat werk aan mijn eigen puberreu.

Maar laat de mensen die 0 controle hebben die dieren dan gewoon kort bij zich houden.

Dan lopen ze mij, of mijn hond niet te zieken (en 'hij is lief wil alleen maar snuffelen' is níét líef en zéker niet gewenst, zonder overleg bij de mijne...)

(En de mijne is niet agressief, zeker niet, maar heeft wel wat issues waardoor een losloper of 'vrijheid aan de lijn' bij mij gewoon echt niet fijn is)


En zelfs als ik mijn hond niet bij me heb.

Los of aan flexlijn of aan vaste lijn die lang gelaten wordt.

Ik hoef de neus van jouw hond niet in mijn tas.
Ik hoef geen hond die tegen mij aanspringt (bij een grote hond die toevallig mijn lever-streek raakt al helemaal niet, ivm medische problemen in dat gebied)
Ik hoef geen losloper voor mijn fiets, auto.
Ik hoef geen hond die tegen mijn spullen pist.
Ik hoef geen hond die mij rechtstreeks staat aan te blaffen en die daar niet voor gecorrigeerd wordt.
Allemaal praktijkvoorbeelden.


Ik ben nu twee weken in Frankrijk/Duitsland (grens), en hier zie je veel meer de mate van controle en opvoeding zoals dat een jaar of 15 geleden in Nederland ook was.
Is écht veel prettiger.

Hier zie je loslopers, maar blijven bij hun baas

Aangelijnde honden lijken minder te trekken en zijn zeker minder reactief naar andere honden/mensen. Worden ook gecorrigeerd als ze zich misdragen.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 11:37

Oh nou ja ik ben gelukkig niet de enige die zich hier dood aan ergert :(
Laatst bijgewerkt door Amy111 op 04-08-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8947
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:37

BaileyMix schreef:
Mijn hond is geen robot en hoeft niet altijd strak naast me te lopen of te poepen en plassen exáct wanneer ik dat zeg. Hij mag gewoon zijn leventje leven, snuffelen, kijken, en als hij moet dan gaat hij wel.



Nou dat vind ik ook!

Daphne__
Berichten: 12479
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:39

Mijn hond heeft gewoon z'n diploma gehaald voor gehoorzaamheid en hij kan dus ook prima aan de voet etc, maar als ik een lekkere wandeling maak of hem uitlaat, dan loopt hij gewoon aan een rollijn en loopt hij voor, achter of naast me.. Net waar hij zin in heeft. Bij tegemoetkomende mensen en honden, naar de dierenarts, langs tuinen etc loopt hij aan de voet. Maar verder...

Ik word juist altijd een beetje kriegel van die mensen die lekker met de hond gaan wandelen en waarbij de hond constant aan de knie van de baas geplakt zit, daarbij vaak ook nog non stop omhoog kijkend. Lekker ontspannen :')
En ik vind het ook echt ontzettend triest voor die honden.

KimD

Berichten: 20448
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:39

Ik ben hun baas, niet hun majoor. Ze hoeven niet naast de voet te lopen, enige wat ze niet mogen, is trekken of spanning op de lijn, voor de rest mogen ze lopen waar ze willen, het kan me echt niet schelen.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:40

Al mn honden kenden de commando,s, konden perfect aan de voet,volgen blijven enz.
Heb altijd heel veel cursussen en wedstrijden met ze gedaan, ontzettend leuk om met mn honden samen te werken.
Ook leer ik ze zoveel mogelijk het commando plasje doen.
Makkelijk als er weinig tijd en ruimte is.
Nu een pup, druk bezig met van alles te leren.
Maarrrrr er is voor mij verschil tussen trainen en wandelen, trainen wil ik graag de focus bij mij.
Wandelen is ook voor de honden ontspanning, en ja als ze iets heel interessant ruiken of zien kunnen ze wel eens een x aan de lijn trekken , ook mogen ze overal lekker snuffelen en op de juiste plekken hun behoefte doen.
Ik noem het altijd hondenfacebook lezen als ze zo heerlijk aan de snuffel zijn, bij mij mogen ze dat.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 04-08-23 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:41

Mijn hond trekt ook niet aan de lijn. Hij heeft een lichte vorm van verlatingsangst dus als hij los loopt is dat max 15m voor mij uit en dab staat hij stil en draait zich om om te zien of ik er nog ben.

Maar plassen en poepen op commando? Sorry zijn geen robots he. Als ik gz wandelen mag hij poepen waar hij de nood voelt. Uiteraard laat ik mijn honden nooit op iemand z'n voortuin lopen dus daar zal die dan ook niet poepen. En normaliter raap je poep toch op dus ik zie niet ditect het probleem als ze voor iemand z'n oprit zoudeb poepen. Je raapt het op dus niemand die er wat van merkt.

In onze tuin mogen ze hun gang gaan. Waarom zou een hond niet op zijn eigen domein mogen plassen of poepen. Zolang het buiten is en niet binnenshuis

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 11:44

Femke_Tweety schreef:
Ik zie inderdaad ook steeds meer honden die 0,0 basis gehoorzaamheid kennen.

En dat vind ik frustrerend eerlijk gezegd, ik heb er last van.

En ik bedoel echt niet dat iedere hond slaafs 100% gehoorzaam hoeft te zijn op het allereerste commando.
Er kan altijd een keer iets mis gaan, ik heb ook wat werk aan mijn eigen puberreu.

Maar laat de mensen die 0 controle hebben die dieren dan gewoon kort bij zich houden.

Dan lopen ze mij, of mijn hond niet te zieken (en 'hij is lief wil alleen maar snuffelen' is níét líef en zéker niet gewenst, zonder overleg bij de mijne...)

(En de mijne is niet agressief, zeker niet, maar heeft wel wat issues waardoor een losloper of 'vrijheid aan de lijn' bij mij gewoon echt niet fijn is)


En zelfs als ik mijn hond niet bij me heb.

Los of aan flexlijn of aan vaste lijn die lang gelaten wordt.

Ik hoef de neus van jouw hond niet in mijn tas.
Ik hoef geen hond die tegen mij aanspringt (bij een grote hond die toevallig mijn lever-streek raakt al helemaal niet, ivm medische problemen in dat gebied)
Ik hoef geen losloper voor mijn fiets, auto.
Ik hoef geen hond die tegen mijn spullen pist.
Ik hoef geen hond die mij rechtstreeks staat aan te blaffen en die daar niet voor gecorrigeerd wordt.
Allemaal praktijkvoorbeelden.


Ik ben nu twee weken in Frankrijk/Duitsland (grens), en hier zie je veel meer de mate van controle en opvoeding zoals dat een jaar of 15 geleden in Nederland ook was.
Is écht veel prettiger.

Hier zie je loslopers, maar blijven bij hun baas

Aangelijnde honden lijken minder te trekken en zijn zeker minder reactief naar andere honden/mensen. Worden ook gecorrigeerd als ze zich misdragen.


Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:46

BaileyMix schreef:
Mijn hond is geen robot en hoeft niet altijd strak naast me te lopen of te poepen en plassen exáct wanneer ik dat zeg. Hij mag gewoon zijn leventje leven, snuffelen, kijken, en als hij moet dan gaat hij wel.

Dit inderdaad.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:49

Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om altijd maar aan de voet te moeten lopen. Het uitlaten is voor mijn hond ook een uitje en zeker niet altijd een training.
Ze kan het best een stukje, maar omdat het voor mij geen meerwaarde heeft heb ik er niet extreem op getraind.
Zo vind ik het commando "wachten" voor het oversteken van een straat bijvoorbeeld veel belangrijker.

Het is natuurlijk het andere uiterste wanneer een hond het baasje helemaal vooruit trekt. Dat kan een klein stukje wanneer de hond enthousiast is ofzo, maar zeker niet de hele weg.
Afhankelijk van de plek waar we wandelen krijgt de hond meer of minder ruimte, ze mag even uittesten hoe ver ze kan maar verder niet trekken. En op plekken waar dat kan loopt ze dus vrolijk een paar meter voor me uit te snuffelen.
Ik zie het probleem niet zo lang je inspeelt op de situatie om je heen :) .

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:50

Wij hadden een Bouvier, het was een sul maar hij poepte en plaste echt niet op commando hoor!
Waar hij los mocht ging hij los maar hij luisterde echt wel als er tenminste geen heerlijk aantrekkelijke stinkende sloot in de buurt was :+

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:52

Mijn hond mag niet trekken, een ook niet om de 5 meter snuffelen, maar het is ook absoluut geen hond die er blij van zou worden om continu op mij gericht te moeten zijn en strak naast me te moeten lopen. Dan had ik een ander ras moeten nemen.
Ik vind dat de wandeling vooral om ontspanning moet draaien, en hier en daar wat gehoorzaamheid trainen doe ik zeker, maar het moet vooral leuk blijven voor mij én de hond.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:53

Ik zie wel eens mensen lopen die voortgetrokken worden door hun hond en vraag me dan wel af waarom ze daar mee akkoord gaan ja. Maar continu aan de voet lopen hoeft mijn hond ook niet. Ik wandel voor haar, dus p-mail lezen wanneer ze wil mag van mij hoor. Snuffelen hoort erbij.

Als ze los is verwacht ik van haar dat ze me in de gaten houdt en ze regelmatig contact maakt. Komen wanneer ik roep uiteraard. Ze is hardstikke sociaal vaardig en luistert goed dus hier geen klachten verder. Ze kan aan de voet volgen maar eigenlijk gebruik ik dat vooral als we een risico moeten passeren. Daarna gaat ze haar gang maar weer.

Oh ze kan plassen en poepen op commando trouwens. Ik moet sochtends vroeg met haar weg in de auto. Het is fijn als ze dan haar behoeften al gedaan heeft.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:53

Ik vind het vooral erg triest voor de hond, altijd strak naast de baas en zelfs zijn/haar behoefte pas mogen doen na jouw goedkeuring. Bizar.

Hier gaat het er, gelukkig, heel anders aan toe. Trekken is overigens niet aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:55

Voor mij heeft naast het been lopen niets te maken met gedwongenheid oid.

Wij lopen in stevige pas, netjes naast mekaar. Duidelijk, worden ze ook rustig van. Ik ben niet het type baasje dat heel de tijd "dicht!" En "voet!" schreeuwt. Ik loop in stilte. Voor mij is het zoals paardrijden: er is een constante aanleuning (soort van, niet te letterlijk nemen). Op die manier kan ik ook makkelijk met meerdere honden lopen.

Is niks fanatiek aan volgens mij :o

Het zijn verder honden die hele dagen los op stal lopen, boswandelingen zijn zelden aangelijnd. Lekker los :)

Rollijnen gebruik ik op dezelfde manier: naast m'n been = lijn kort.
Lengte geven op plekken waar ze normaal los zouden lopen maar waar het soms niet kan / mag.

Alles is goed zolang je hond maar niet hijgend en trekkend voor je uitloopt :)

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:59

KimD schreef:
Ik ben hun baas, niet hun majoor. Ze hoeven niet naast de voet te lopen, enige wat ze niet mogen, is trekken of spanning op de lijn, voor de rest mogen ze lopen waar ze willen, het kan me echt niet schelen.

Dit, met als aanvulling dat ze niet met de lijn achter me langs mogen lopen omdat ik dan de lijn constant tegen mijn kuit of in mijn knieholte heb hangen en daar echt een schurfthekel aan heb. :P
Maar ze kennen 'andere kant', dus als er één wel met de lijn achter me langs loopt hoef ik alleen te zeggen '*naam*, andere kant', scheelt ook weer klieren met de riemen. :)

Overigens lopen we waar mogelijk met een boog om andere honden heen, steken we over of draaien we om.
Puur omdat ik er één bij heb die vreemde honden nogal spannend vindt.
Het is al een heel stuk verbeterd, vnl omdat ze erop vertrouwt dat ik inschat wat wel en niet goed gaat en dat ik alles voor haar oplos.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:59

Ik zal wel altijd een verkeerd baasje zijn geweest. Mijn honden hebben altijd aan de lijn getrokken. Cursussen e.d. hebben hierin niet geholpen. En ja, ik ergerde me dood aan het trekken maar heb het er bij geen van de drie honden uit gekregen (in ruim 35 jaar, drie belgen). Los daarentegen liepen ze altijd bij me in de buurt, kwamen wanneer ik riep direct, zonder onderbreking naar me toe en in de training luisterden ze eigenlijk ook altijd goed, ook bij het volgen. in inderdaad, wat boven genoemd wordt, wachten bij het oversteken. Deden ze ook alle drie prima :) Maar het lopen aan de lijn......drama.
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 04-08-23 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt