Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 05:45

Qua hazen...als jullie hier mee zouden wandelen dan zou iedereen zo begrijpen het het is zoals het is. Mijn herder aan 10 meter lijn stoot net zoveel hazen op als mijn loslopende hond. Enkel mijn herder gaat blind voor moord en vandaar aangelijnd. Mijn terrier is half labrador qua genen en die overheersen bij hem innerlijk. Hij reageert en in reflex vliegt hij er achteraan maar net zo vlot stopt hij bij commando of blokkade. Aangelijnd zou het niet anders zijn dan los. Het gaat hier over meters he en geen kilometers. Stress kan nadelig zijn maar hoeft niet altijd gezien de hazen hier rond dit tijdstip net zo goed binnen als buiten de bebouwde kom zitten is er geen ontlopen aan. Ik zou het ook liever niet zien maar dit is nu eenmaal ook wonen in natuurlijke omgeving. Zowel van mens als dier vraagt dit aanpassingen. Zo blijft mijn herder vast en luisterd mijn terrier top en wandelen we altijd ontspannen maar met contact met elkaar. Gezien het overschot aan hazen hier zal het qua hun leefomstandigheden dus ook wel mee vallen. Hier worden ze ook actief bejaagd en gaat het om zo'n 50 tm 100 per polder gebied die geschoten mogen worden volgens mij. Sluit mijn beetje af van de jacht. Het is hier absoluut nodig voor bepaalde diersoorten maar verre van mijn hobby

ijslandfan

Berichten: 607
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:06

Als mijn hond niet los loopt en aan de lijn moet, dan mag ze voor mij lopen. Maar NIET trekken! Ze heeft 8 m om te snuffelen huppelen enz.
Ik heb een schurft aan trekkende honden, maar strak naast mij vind ik ook sneu. Honden zijn nu eenmaal snuffelaars, daar zijn ze goed in en worden ze ook moe van. Wat geuren voor Honden zijn, is social media voor mensen. We willen op de hoogte blijven, juist van wat er in de buurt gebeurt 8-)

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:44

Hier zomaar 4 foto's van onze ochtend wandeling
Startpunt rondom dit gebied gelopen vandaag. Misschien wordt zo duidelijk dat confrontaties met wild gewoon niet altijd te voorkomen is.
Afbeelding

Inmiddels bijna op de helft
Afbeelding

De zeekant verlaten, de polder weer in
Afbeelding

Adembenemend mooi toch?
Afbeelding

Vanuit huis kan ik diverse routes lopen met allemaal dit soort gebieden die ik dan passeer. Vanmorgen was het 7 kilometer. Wij genieten intens maar delen de natuur en dat geeft wel eens uitdagingen. Vandaar mijn extreme jager nooit los (en dubbele musketonhaak!) En mijn andere los en luisterend. Toch worden we regelmatig dus verrast omdat wild natuurlijk overal zit.

Anoniem

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:55

Wat heerlijk dierenfan!

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:21

In zo'n gebied woon ik ook :) dus ik snap het echt wel.

Maar ik heb mijn mening al gegeven, dat hoeft niet twee keer.