Corrigerende tik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:12

Geven mensen hier hun hond nog wel eens een corrigerende tik bij niet luisteren? Of is dat uit den boze?

Binnen mijn vriendinnen groep zijn de meningen nogal sterk verdeeld in ieder geval

Moderatoropmerking:
Het topic wordt weer geopend met het dringende verzoek om elkaars standpunt en verschil van mening te respecteren. Het is ok om het niet met elkaar eens te zijn maar hou het vriendelijk en respectvol in de discussie zodat het topic open kan blijven
Laatst bijgewerkt door xingridx op 06-08-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:18

Ik vind het laag en respectloos en buiten dat, ook totaal onnodig. Een weerspiegeling van je eigen onkunde en lafheid.

Enige keer wanneer ik tikken of trappen uitdeel is als een vreende hond een van onze honden vastpakt in een bijtincident.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:25

Het is totaal onnodig, dus nooit. Ook geen rukjes aan de riem trouwens.

Ik gebruik overigens af en toe wel correcties ("nee") of negatieve straf, maar probeer dat ook zoveel mogelijk te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:25

Het lost fundamenteel niets op, dus nee.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:29

KimD schreef:
Ik vind het laag en respectloos en buiten dat, ook totaal onnodig. Een weerspiegeling van je eigen onkunde en lafheid.

Enige keer wanneer ik tikken of trappen uitdeel is als een vreende hond een van onze honden vastpakt in een bijtincident.


precies dit! dus nee ook onze hond krijgt geen corrigerende tik. Mijn honden vroeger ook nooit trouwens.

Kookaburra

Berichten: 5419
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:34

Wellicht zijn wat 'it's me or the dog'-filmpjes van Victoria Stilwell (gewoon op youtube) interessant om te kijken!

Ik heb geen eigen hond, maar kan me best voorstellen dat je je hond zonder slaan prima kunt trainen.

Kijk je naar een andere hondentrainer, Cisar Millan, dan is het beeld meteen een stuk onrustiger. Ik houd ook niet van zijn methode.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:44

KimD schreef:
Enige keer wanneer ik tikken of trappen uitdeel is als een vreende hond een van onze honden vastpakt in een bijtincident.

Als je pech hebt een zeer doeltreffende methode een al geëscaleerde situatie te verergeren.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:47

Nee natuurlijk niet.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:53

Hooguit een keer een duwtje :+

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:57

Kookaburra schreef:
Wellicht zijn wat 'it's me or the dog'-filmpjes van Victoria Stilwell (gewoon op youtube) interessant om te kijken!

Ik heb geen eigen hond, maar kan me best voorstellen dat je je hond zonder slaan prima kunt trainen.

Kijk je naar een andere hondentrainer, Cisar Millan, dan is het beeld meteen een stuk onrustiger. Ik houd ook niet van zijn methode.

Cesar Milan traint meestal honden (en hun eigenaren) die zo lastig zijn dat ze anders niet bij hun baasjes kunnen blijven.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:59

Ik zal wel gek zijn, maar ik vind dat er niets mis is met een corrigerende tik op de neus..

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:00

Oh nee alsjeblieft nooit op de neus :o

Overigens slaat Cesar Milan zijn honden niet? Ik ken zijn methode niet volledig, maar vind het wel belangrijk de juiste info te verspreiden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:02

Ik heb het even aan onze kat gevraagd en die heeft er geen enkel probleem mee een corrigerende tik uit te delen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:03

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:05

BaileyMix schreef:
Amy111 schreef:
Ik zal wel gek zijn, maar ik vind dat er niets mis is met een corrigerende tik op de neus..



Nou, juiste conclusie denk ik inderdaad! Is dit dan het corrigeren dat je in je andere topic bedoelt als je hond niet als een robot strak naast je loopt en plast wanneer jij het zegt?


Nee dat is met stem en anders met de riem natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:06

Het is voor een hond erg kwetsend om op de neus getikt te worden. Je kunt hier ook echt een valse hond door krijgen. Helaas zijn de meeste honden te vergevingsgezind en laten ze dit gewoon gebeuren.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:08

Een corrigerende tik kan naar mijn mening prima in noodgevallen, dat is namelijk niet verrot slaan of echt pijn doen. Een dominante hond heeft een andere aanpak nodig dan een onderdanige hond. Daarnaast is dan dus wel de vraag wanneer die tik uitgedeeld zou worden.

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:10

Een dominante hond is niet onder de indruk van een tik.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:13

Een tik op de neus, nee. Zie ik het nut niet echt van in. Maar mijn reactieve reu krijgt wel degelijk een por of een tik als hij zich loopt te misdragen naar andere honden. Hij vergeet dan even zijn aandacht bij mijn brokjes te houden en voordat hij helemaal door draait help ik hem er even aan herinneren dat hij toch echt wat lekkers krijgt als hij zijn aandacht bij mij houdt.
Dus ja. Bij mij krijgen ze heus af en toe een por.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:15

Mjelleke schreef:
Het is totaal onnodig, dus nooit. Ook geen rukjes aan de riem trouwens.

Ik gebruik overigens af en toe wel correcties ("nee") of negatieve straf, maar probeer dat ook zoveel mogelijk te voorkomen.
Dit inderdaad. Sterker nog, ik spreek vreemden er zelfs op aan, komt helaas nog regelmatig voor ook.

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:17

Laat ons niet persoonlijk worden.
Ik vind het net fijn dat iedereen eerlijk durft reageren in een topic.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:17

Een keer gedaan toen hij puber was en uit gekkigheid om de benen van mijn merrie heen aan het rennen was, onder het motto liever een tik van mij dan van het paard. Het was toen ook zeker effectief, want hij komt alleen nog in de buurt als hij expliciet toestemming krijgt. Voor de rest doe ik het eigenlijk nooit, omdat het zoals andere zeggen niks oplevert behalve frustratie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:18

Honden bijten elkaar toch ook als iets ze niet bevalt? En ze likken elkaar als ze elkaar lief vinden. Snap nooit zo goed waarom wij als mensen de corrigerende factor weg willen laten in de hoop dat de positieve factor voldoende is om het negatieve te laten verdwijnen. Je kunt met een hond geen goed gesprek aan gaan dus zal je het in hondentaal moet doen. En dat is corrigeren. En dat kan bij de ene hond met je stem en bij de andere hond moet je iets fysieker zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:19

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:20

Amy111 schreef:
Ik zal wel gek zijn, maar ik vind dat er niets mis is met een corrigerende tik op de neus..

Jij had niet mijn malamute moeten hebben.
Of mss juist wel, dan deed je dat niet meer.
:+