Corrigerende tik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5412
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:55

Kijk, Nikass, je legt precies de vinger op de zere plek. Als mensen van elk incident een noodsituatie maken en het daarmee gerechtvaardigd is om een trap of een mep te geven, dan is het geen corrigerende tik maar pure onkunde van de mens. Dan moet je je afvragen waarom je een dier hebt.

Aan de andere kant heb je wel gelijk een volgend probleem en dat is dat mensen van mening zijn dat iets geen noodsituatie is want “ been there done it” zeg maar. Voor die ander kan het wel een noodsituatie zijn, want nog nooit eerder mee gemaakt. Wat doe jij dan als “expert?” Hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je het niet had moeten doen, het anders had moeten doen. Echt, zitten we daar nou allemaal op te wachten?
Als men nou eens zou zeggen, kan ik je helpen? Dan heb je gelijk een andere dialoog.

Oja, ik zeg dit in het algemeen en niet op een persoon hier in dit topic.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:08

Lughnassadh schreef:
Eens met pareltjes. Ik word ook moe van dat het moet allemaal maar lief en schattig opgevoed worden. Het resultaat zie ik ook lopen. Nou succes dan bij mijn Duitser. Als ik die zo pamper heb ik binnen de kortste keren een probleem. Overigens ook als hij zou lijden onder een duidelijke correctie. Daar worden ze binnen no time onstabiel en onzeker van.


Kun je me uitleggen waarom je herder lijdt onder een duidelijke correctie? En hoe hij daar onzeker en onstabiel van wordt? Dan is de correctie toch niet duidelijk geweest? Bij een duidelijke correctie begrijpt het dier de correctie en zal daarin ( lang of kort ) in berusten. ( als in duidelijkheid en dus rust )?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:10

rien10 schreef:
Ailill schreef:
Dit inderdaad. Sterker nog, ik spreek vreemden er zelfs op aan, komt helaas nog regelmatig voor ook.

Ik heb veel honden gehad, één van hen heeft wel eens een tik gekregen, de anderen hebben dat nooit nodig gehad. Je had mij daar op dat moment niet op moeten aanspreken. }:)
Hou je maar bij je eigen hond en eigen zaken.
Dat zien we dan wel weer ;)

Maar als ik iemand meermaals zijn/haar/hen hond zie schoppen terwijl dat arme dier maar blijft piepen, of een of andere halve zool die met een leren riem los gaat op diens hond, ja dan kan je van mij 100% zeker een reactie ontvangen.

Mag je het gerust niet mee eens zijn hoor, maar zo ga je never nooit niet met dieren om.

Sterker nog, ik vind het te bizar voor woorden dat anderen dit blijkbaar normaal vinden, lopen gewoon door.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:14

karijn schreef:
Kijk, Nikass, je legt precies de vinger op de zere plek. Als mensen van elk incident een noodsituatie maken en het daarmee gerechtvaardigd is om een trap of een mep te geven, dan is het geen corrigerende tik maar pure onkunde van de mens. Dan moet je je afvragen waarom je een dier hebt.

Aan de andere kant heb je wel gelijk een volgend probleem en dat is dat mensen van mening zijn dat iets geen noodsituatie is want “ been there done it” zeg maar. Voor die ander kan het wel een noodsituatie zijn, want nog nooit eerder mee gemaakt. Wat doe jij dan als “expert?” Hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je het niet had moeten doen, het anders had moeten doen. Echt, zitten we daar nou allemaal op te wachten?
Als men nou eens zou zeggen, kan ik je helpen? Dan heb je gelijk een andere dialoog.

Oja, ik zeg dit in het algemeen en niet op een persoon hier in dit topic.


Klopt maar de meeste die het hardste roepen die kunnen niet helpen.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:35

Pareltjes, mijn ervaring is, dat ook al is je correctie correct en duidelijk er type/lijnen Duitsers zijn die er onzeker van worden. Maar die ervaar ik al niet als stabiel zeg maar. En niet iedereen heeft dat door of ziet dat in het karakter van zijn herder. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg want dat onder woorden brengen vind ik lastig. Mijn eigen herder heeft dat niet.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:37

Ailill, wat jij nu noemt is mishandeling. Geen correctie. Met mishandeling zou ik me ook bemoeien. Met een correctie niet en heb ook graag dat andere mensen zich er niet mee bemoeien.

Zinzi_jewel

Berichten: 8832
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:39

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb het even aan onze kat gevraagd en die heeft er geen enkel probleem mee een corrigerende tik uit te delen.



Dat zal wel niet hahaha , katten geweldige wezens !
Nee ik sla of geef mijn honden geen tikken, dat is geen begrijpelijke taal voor ze .
Genoeg andere manieren om duidelijk te maken welk gedrag gewenst is en welk gedrag niet .

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:06

Lughnassadh schreef:
Ailill, wat jij nu noemt is mishandeling. Geen correctie. Met mishandeling zou ik me ook bemoeien. Met een correctie niet en heb ook graag dat andere mensen zich er niet mee bemoeien.

Precies.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:51

karijn schreef:
Kijk, Nikass, je legt precies de vinger op de zere plek. Als mensen van elk incident een noodsituatie maken en het daarmee gerechtvaardigd is om een trap of een mep te geven, dan is het geen corrigerende tik maar pure onkunde van de mens. Dan moet je je afvragen waarom je een dier hebt.

Aan de andere kant heb je wel gelijk een volgend probleem en dat is dat mensen van mening zijn dat iets geen noodsituatie is want “ been there done it” zeg maar. Voor die ander kan het wel een noodsituatie zijn, want nog nooit eerder mee gemaakt. Wat doe jij dan als “expert?” Hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je het niet had moeten doen, het anders had moeten doen. Echt, zitten we daar nou allemaal op te wachten?
Als men nou eens zou zeggen, kan ik je helpen? Dan heb je gelijk een andere dialoog.

Oja, ik zeg dit in het algemeen en niet op een persoon hier in dit topic.


Maar daar heb je zeker gelijk in. We maken allemaal fouten, soms uit frustratie of andere emoties, soms uit onwetendheid.
Maar laten we het erkennen als fouten, in plaats van te zeggen "maar de hond was niet meer te sturen" of "de hond wist wel dat het niet mocht" of wat ik hier ook las: "de hond maakt misbruik van de situatie"
Geen excuses zoeken, erkennen én er van leren.

Je kent ook vast wel van die mensen die bij hoog en laag beweren verstand te hebben van honden gedrag "want ik heb al dertig jaar honden", maar ondertussen simpele basiskennis ontberen, en bij elke nieuwe hond weer dezelfde fouten maken.
Omdat ze nooit de moeite doen om zich écht te verdiepen in het huisdier dat ze graag willen hebben, en vooral ook omdat ze nooit in de spiegel kijken naar wie ze nou eigenlijk zijn. Soms heb je meer capaciteiten dan je dacht, maar leer ook je eigen grenzen kennen.

En ja elkaar helpen, maar dan is het wel fijn als mensen dat niet meteen opvatten als een veroordeling, en ook open staan om te leren, in plaats van de houding "ik heb alles onder controle"

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:00

Pareltjes schreef:
Mijn hyperhondje neemt idem niets aan op stress momenten. Die ziet, hoort niets meer op paniekmomenten en heeft 5 uur nodig weer tot zichzelf te komen. Allemaal leuk die koekjes soms zijn er totaal andere skills nodig. Een nee dat hoeft ook niet fysiek te zijn.


Toch een vraag. Op welke manier denk je dat een tik, dus iets wat bedreigend is of pijn doet, helpt bij stress? Op welke manier zou het zinvol zijn om een hond in een panieksituatie te slaan?

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:05

Te vergelijken met een elastiekje om de pols om jezelf uit een spiraal van negatieve gedachten te halen. Even aandacht op iets anders

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:05

Lughnassadh waar lees jij "lief en schattig"? Wat versta jij daar dan onder?
Ik denk dat opvoeding/training prettiger, eerlijker en effectiever is als je weet welk gedrag je hond vertoont en waarom, hoe je hond leert en hoe je gedrag het beste ombuigt.
Hoe je escalaties en overmatige stress (en weer daaruit voortvloeiende ongewenste gedragingen) voorkomt.
Wat positieve en negatieve bekrachtigers zijn en wat het effect is/kan zijn als je ze inzet.
Als je daarin weloverwogen keuzes maakt, zonder je hond te betichten van allerlei dingen die kant nog wal raken, heb je imo geen corrigerende tik nodig.
Maar waarom dat zou betekenen dat je je hond "pampert" is mij een raadsel?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:08

Shadow0 schreef:
Pareltjes schreef:
Mijn hyperhondje neemt idem niets aan op stress momenten. Die ziet, hoort niets meer op paniekmomenten en heeft 5 uur nodig weer tot zichzelf te komen. Allemaal leuk die koekjes soms zijn er totaal andere skills nodig. Een nee dat hoeft ook niet fysiek te zijn.


Toch een vraag. Op welke manier denk je dat een tik, dus iets wat bedreigend is of pijn doet, helpt bij stress? Op welke manier zou het zinvol zijn om een hond in een panieksituatie te slaan?


Inderdaad, goede vraag. Mijn hond is ook niet geïnteresseerd in koekjes als ze bang is, maar ik heb gelukkig nooit overwogen om haar dan maar een tik te geven. Ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing voor een fysieke correctie bij een hond in paniek :?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:20

Pareltjes zegt dat het niet fysiek hoeft te zijn, dus ik ging er vanuit dat ze geen tik uitdeelt.

Zelf zou ik bij zo’n hondje tijd steken in counter conditioning. Eerst werken snacks niet bij zo’n type dus dan zou ik afstand nemen tot ik wel weer bereik heb, ook al is dat maar heel klein of kort.
Mijn Podenco kon ook lang blijven hangen in haar angst dus ik herken dat deel wel. Zij kon mij na zo’n situatie dan niet meer aankijken maar ze reageerde bijvoorbeeld wel op een hand op haar zij dus dan kriebelde ik haar even. Na een tijdje kon ze op zo’n moment toch ook voer aannemen, eerder was de angst te groot. En na, ik denk wel, 1,5 jaar kon ik enge situaties passeren zonder dat ze stress opbouwde. Als ik haar maar wel steunde. Dus achter mijn been en ik liet echt helemaal niemand bij haar komen of haar aankijken omdat ik pas 10 meter verderop naar een opmerking wilde luisteren. Zij had heel veel angst voor vreemde mensen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het bij alle honden zo werkt. Maar bij een onbereikbare hond zou ik, indien veilig voor omgeving, wel weer inzetten op een aanpak met rust. In zo’n situatie plukken en rukken vind ik mee gaan in de paniek (bijvoorbeeld hè, ik denk niet dat Pareltje dit doet).

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:23

Lisitano schreef:
Pareltjes zegt dat het niet fysiek hoeft te zijn, dus ik ging er vanuit dat ze geen tik uitdeelt.
Maar dit topic gaat over het uitdelen van een tik. En allemaal (flut)redenen waarom dat echt heus waar best moet kunnen en zelfs heel erg nuttig is.

Wat heeft het voor zin om dan een voorbeeld aan te halen dat daar helemaal niet over gaat?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:15

Lughnassadh schreef:
Ailill, wat jij nu noemt is mishandeling. Geen correctie. Met mishandeling zou ik me ook bemoeien. Met een correctie niet en heb ook graag dat andere mensen zich er niet mee bemoeien.
Het zou je verbazen hoe blind mensen voor zaken kunnen zijn. Heb dit meermaals meegemaakt, heel naar om te zien. Ook het zogeheten 'ophangen', die herders stonden te dansen op hun achterpoten en stug die lijn omhoog blijven trekken.

Wat betreft een corrigerende tik: voornamelijk vroeger zag je ouders weleens een kind een klap op hun hand geven, dat vind ik al te ver gaan, helemaal naar een ander dier wat er niets van begrijpt.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:21

Nikass schreef:
Lughnassadh waar lees jij "lief en schattig"? Wat versta jij daar dan onder?
Ik denk dat opvoeding/training prettiger, eerlijker en effectiever is als je weet welk gedrag je hond vertoont en waarom, hoe je hond leert en hoe je gedrag het beste ombuigt.
Hoe je escalaties en overmatige stress (en weer daaruit voortvloeiende ongewenste gedragingen) voorkomt.
Wat positieve en negatieve bekrachtigers zijn en wat het effect is/kan zijn als je ze inzet.
Als je daarin weloverwogen keuzes maakt, zonder je hond te betichten van allerlei dingen die kant nog wal raken, heb je imo geen corrigerende tik nodig.
Maar waarom dat zou betekenen dat je je hond "pampert" is mij een raadsel?

Ik beticht mijn hond in elk geval nergens van. Hij doet wat hij doet met een reden. Daar is bij mij nooit een discussie over. Ik heb daarom ook een hekel aan het woord puberen want strik genomen doen honden dat niet.

Alles maar op willen lossen met een koekje, spel, afleiden, vermijden, een aai. De stroming die je ziet ontstaan dat honden geen stress of correctie meer mogen ervaren. Honden die geen grenzen krijgen. Alles willen voorkomen. En dat gaat niet. Het resultaat loopt ook hier rond in de buurt. Ik kan niet voorkomen dat mijn hond ziet dat er iemand langsloopt en hij gaat blaffen want nee ik ga mijn shutters niet dichthouden. Of dat hij aanslaat op iets wat hij hoort. En heel soms, hij is nu 7 maanden dus nog lerende/opvoeding, schiet hij daar zo in dat je niets kun met een koekje, afleiding of whatever.
En ja, alles wat jij opnoemt gebeurt hier in elk geval (mijn kast staat vol boeken over gedrag en opvoeding, ook voor paarden want daar ligt o.a. mijn interesse). Maar heel vaak ook niet.
En ja, de keuzes die ik maak zijn weloverwogen en onderbouwd. Maar genoeg mensen die klakkeloos een bepaalde methode volgen. Of dat nu R+ of R- is. Of ergens iets gehoord hebben en dat dan maar toe gaan passen.
It all depends. Oftewel ik kijk naar wat bij de hond past. Bij zijn karakter en ik houd rekening met het doel waar hij voor gefokt is. En inderdaad, mijn labs hadden geen fysieke correctie nodig. Mijn herders krijgen of kregen heel soms een por of een kneepje in hun nekvel omdat je ze op geen andere mogelijkheid uit hun gedrag/tunnelvisie krijgt. Dan heb ik even de aandacht, dat moment pak ik en dat levert dan altijd iets positiefs op. Echter, daarvoor heb ik wel eerst alle andere opties gehad. Dus 99% van de tijd is het hier gewoon positief.

Ik mis de nuance in deze discussie dat het ene ras het andere niet is. Ik kan me prima voorstellen dat er rassen zijn die zo van karakter/aanleg zijn dat een stemverheffing bijvoorbeeld voldoende is. Maar er zijn er ook waarbij je het daar mee niet redt.

Eigenlijk zie ik het over de hele linie een stroming (ontstaan). Kinderen, paarden, honden waar elke vorm van correctie not done is. Zo werkt het leven niet. Ook bij dieren onderling niet. En als ik zie hoe mijn katten vroeger de honden corrigeerde......en die begrepen elkaar prima! Ik denk ook dat mensen onderschatten hoeveel dieren leren over ons gedrag en wat we er mee bedoelen.

En het blijft voor mij ook met twee maten meten. Het overgrote deel van de paarden wordt R- getraind, krijgt regelmatig een tik(je) met de zweep onder het mom van aanwijzing of er even bij halen. En dat vind iedereen prima. Als je dan consequent wil zijn dan moet je dat bij je paard ook veranderen en het niet recht banketstaaf.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:23

Ailill schreef:
Lughnassadh schreef:
Ailill, wat jij nu noemt is mishandeling. Geen correctie. Met mishandeling zou ik me ook bemoeien. Met een correctie niet en heb ook graag dat andere mensen zich er niet mee bemoeien.
Het zou je verbazen hoe blind mensen voor zaken kunnen zijn. Heb dit meermaals meegemaakt, heel naar om te zien. Ook het zogeheten 'ophangen', die herders stonden te dansen op hun achterpoten en stug die lijn omhoog blijven trekken.

Wat betreft een corrigerende tik: voornamelijk vroeger zag je ouders weleens een kind een klap op hun hand geven, dat vind ik al te ver gaan, helemaal naar een ander dier wat er niets van begrijpt.

O dat mensen zo blind kunnen zijn weet ik. Maar dit is voor mij dus mishandelen en geen correctie. En daar zou ik wel iets van zeggen.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:27

Nikass schreef:
Shadow0 schreef:

Toch een vraag. Op welke manier denk je dat een tik, dus iets wat bedreigend is of pijn doet, helpt bij stress? Op welke manier zou het zinvol zijn om een hond in een panieksituatie te slaan?


Inderdaad, goede vraag. Mijn hond is ook niet geïnteresseerd in koekjes als ze bang is, maar ik heb gelukkig nooit overwogen om haar dan maar een tik te geven. Ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing voor een fysieke correctie bij een hond in paniek :?


Beter lezen?

Ik heb nergens gezegd dat dit uiterst nerveuze hondje een tik krijgt. Wel een porretje net zolang tot ze mijn aanwezigheid opmerkt zodat ik haar uit haar “ histerie “kan helpen. Aangezien ze in die staat niets hoort of ziet behalve haar eigen paniek helpt alleen een fysiek moment. Dát is waar ze wel op reageert. Ook kriebelen en aaien werkt niet. Een korte por ( schrik reactie ) wel.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:38

Lughnassadh schreef:
Nikass schreef:
Lughnassadh waar lees jij "lief en schattig"? Wat versta jij daar dan onder?
Ik denk dat opvoeding/training prettiger, eerlijker en effectiever is als je weet welk gedrag je hond vertoont en waarom, hoe je hond leert en hoe je gedrag het beste ombuigt.
Hoe je escalaties en overmatige stress (en weer daaruit voortvloeiende ongewenste gedragingen) voorkomt.
Wat positieve en negatieve bekrachtigers zijn en wat het effect is/kan zijn als je ze inzet.
Als je daarin weloverwogen keuzes maakt, zonder je hond te betichten van allerlei dingen die kant nog wal raken, heb je imo geen corrigerende tik nodig.
Maar waarom dat zou betekenen dat je je hond "pampert" is mij een raadsel?

Ik beticht mijn hond in elk geval nergens van. Hij doet wat hij doet met een reden. Daar is bij mij nooit een discussie over. Ik heb daarom ook een hekel aan het woord puberen want strik genomen doen honden dat niet.

Alles maar op willen lossen met een koekje, spel, afleiden, vermijden, een aai. De stroming die je ziet ontstaan dat honden geen stress of correctie meer mogen ervaren. Honden die geen grenzen krijgen. Alles willen voorkomen. En dat gaat niet. Het resultaat loopt ook hier rond in de buurt. Ik kan niet voorkomen dat mijn hond ziet dat er iemand langsloopt en hij gaat blaffen want nee ik ga mijn shutters niet dichthouden. Of dat hij aanslaat op iets wat hij hoort. En heel soms, hij is nu 7 maanden dus nog lerende/opvoeding, schiet hij daar zo in dat je niets kun met een koekje, afleiding of whatever.
En ja, alles wat jij opnoemt gebeurt hier in elk geval (mijn kast staat vol boeken over gedrag en opvoeding, ook voor paarden want daar ligt o.a. mijn interesse). Maar heel vaak ook niet.
En ja, de keuzes die ik maak zijn weloverwogen en onderbouwd. Maar genoeg mensen die klakkeloos een bepaalde methode volgen. Of dat nu R+ of R- is. Of ergens iets gehoord hebben en dat dan maar toe gaan passen.
It all depends. Oftewel ik kijk naar wat bij de hond past. Bij zijn karakter en ik houd rekening met het doel waar hij voor gefokt is. En inderdaad, mijn labs hadden geen fysieke correctie nodig. Mijn herders krijgen of kregen heel soms een por of een kneepje in hun nekvel omdat je ze op geen andere mogelijkheid uit hun gedrag/tunnelvisie krijgt. Dan heb ik even de aandacht, dat moment pak ik en dat levert dan altijd iets positiefs op. Echter, daarvoor heb ik wel eerst alle andere opties gehad. Dus 99% van de tijd is het hier gewoon positief.

Ik mis de nuance in deze discussie dat het ene ras het andere niet is. Ik kan me prima voorstellen dat er rassen zijn die zo van karakter/aanleg zijn dat een stemverheffing bijvoorbeeld voldoende is. Maar er zijn er ook waarbij je het daar mee niet redt.

Eigenlijk zie ik het over de hele linie een stroming (ontstaan). Kinderen, paarden, honden waar elke vorm van correctie not done is. Zo werkt het leven niet. Ook bij dieren onderling niet. En als ik zie hoe mijn katten vroeger de honden corrigeerde......en die begrepen elkaar prima! Ik denk ook dat mensen onderschatten hoeveel dieren leren over ons gedrag en wat we er mee bedoelen.

En het blijft voor mij ook met twee maten meten. Het overgrote deel van de paarden wordt R- getraind, krijgt regelmatig een tik(je) met de zweep onder het mom van aanwijzing of er even bij halen. En dat vind iedereen prima. Als je dan consequent wil zijn dan moet je dat bij je paard ook veranderen en het niet recht banketstaaf.


Heel mooi verwoord!
En idd er is een toename van ongeleide projectielen.
Vrienden van ons zijn beide honden gedragsdeskundige en hebben daardoor wel veel werk maar leuk vinden ze het niet wat voor ellende ze binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:00

Dus de overheersende mening in dit topic is: je hond slaan moet kunnen als de situatie erom vraagt.

En het is óf je bent pro-slaan, óf je bent een geitenwollensokkentypetje dat al fluisterend en voedselbelonend zijn hond door het leven leidt.

En als iemand het niet eens is met dat slaan, dan is dat vooral een gevalletje "de beste stuurlui staan aan wal" zonder echte ervaring.

Voor de duidelijkheid: ik vind het ook onnodig om heel de tijd van elk verhaal bij iedere bokker te roepen hoe het dan wél had gemoeten.
Ik vraag op pagina 1 al om niet persoonlijk te worden. Kan me voorstellen dat dat gewoon niet leuk is. Iedereen doet toch gewoon zijn best, zeker mensen op een paardenforum. Dat is sowieso al een selecte groep.

Maar anderzijds begrijp ik heel goed dat mensen proberen meedenken in situaties. En vooral, zoals ik, proberen duidelijk maken dat slaan niet nodig is.

Steeds worden er voorbeelden van zelfbescherming aangehaald, dat is gewoon iets anders.

Er zijn enkele bokkers de revue gepasseerd die het wél hebben begrepen: er is een verschil tussen slaan en er is een verschil tussen fysiek communiceren, dat is op een heel andere manier. Maar over deze berichten wordt steevast heen gelezen.

Een hond opvoeden beslaat niet één methode. Dat is altijd een persoonlijke puzzel die jij met je hond legt. Of dat nu gedurende 15 jaar is, of gedurende 1 uur samenwerken met een vreemde hond.

Iedere hond heeft leiding en begrenzing nodig. En dat is zoals ik al zei erg per hond verschillend. Niet enkel wat ras betreft, want zelfs binnen 1 ras kunnen echt gigantische verschillen bestaan - geloof mij!

Maar slaan... probeer het toch als een leermoment te zien. Had het nog anders gekund eventueel? Meer hoef je niet te doen. Wat gebeurd is, is gebeurd. Maar als ik mijzelf als hondenmens nooit in vraag had gesteld, dan was ik nooit de stabiele leider geweest die ik nu ben.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:02

Op zich vind ik het ras minder belangrijk. De basis is hetzelfde voor iedere hond. Men moet er onbevooroordeeld naar kijken als zijnde “ een hond” of “ een paard “

Bij clinics zeggen mensen vaak ja maar bij een hengst moet je veel strenger zijn. Nee niet waar. Men dient net zo streng of soepel te zijn bij een merrie,ruin of hengst. Een hengst zal je wellicht meer uitdagen waardoor je eigen fouten veel sneller worden afgestraft.

Voor honden geldt voor mij exact hetzelfde, ras staat voor temperament. Ik zal me moeten aanpassen aan het temperament van de hond. Maar de regels zijn voor alle honden hetzelfde. Ik denk dat daar veel fout gaat. Achja het is maar een schoothondje. Of pas op ! het een doberman. Op dat moment ben je niet met onbevooroordeeld en is je handelen op voorhand al “ gekleurd “. Onbewust sta je meer of minder toe.

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:05

Helemaal akkoord!

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:16

Daarom ook dat een “ rugzakje “ waar men het zo graag over heeft niet belangrijk is. Je kijkt naar het dier en naar het gedrag. Dat corrigeer je en buig wat je niet wenselijk acht om naar wat wel wenselijk is. Hoe het zo gekomen is, door wie, waar, wanneer, hoelang etc. is allemaal niet terzake doende. Het is alleen maar ruis in de (her) opvoeding. Het is meer een zielig verhaal tijdens feestjes en partijtjes.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:43

Ik heb jaren geleden een duitse herder uit het asiel gehaald. Hij was 5 keer terug gebracht, had 2 medewerkers gebeten in het asiel, en er werd eerlijk gezegd dat als wij hem terug zouden brengen dat het dan einde verhaal was.
Ik heb mijn hele leven honden gehad, dus ben de uitdaging aangegaan.
Na een paar weken kwam ik in de kamer, waar ik werd opgewacht door een grommende herder. Ik had helaas niets om me te verweren, ik liep op slippers, dus daar maar eentje van uitgetrokken.
En met een heleboel kabaal en een slipper, de strijd aangegaan. Ik ben een aantal keer gebeten, gelukkig niet ernstig, en op gegeven moment merkte ik dat hij uit zijn agressieve rol ging, maar angstig werd. Op dat moment ben ik gestopt, en rustig op de bank gaan zitten.
Had mijn huisgenoten uitgelegd dat zij geen toenadering moesten zoeken, maar dat de hond naar mij moest komen. En dat deed hij ook, hij kwam uiteindelijk naar mij toe en legde zijn kop op mijn knie.
Deze hond heb ik 8 jaar gehad, en nergens meer problemen gehad.

Ik heb nu twee compleet andere hondjes, die met "foei" al genoeg weten.

Dus eens met de opmerking dat je kijkt naar het gedrag van de hond, en daarop anticipeert.