Corrigerende tik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:35

Lughnassadh klinkt alsof je idd weloverwogen afwegingen maakt. Ik heb ook in mijn eerste bericht (dacht ik) al aangegeven dat ik niet tegen correcties ben. Maar fysieke correcties vind ik niet nodig en geen positieve meerwaarde hebben.
Een hond gewoon even aanlijnen en van de situatie weglopen (zonder gesleur en gedoe) zie ik niet als een correctie.

Ik ken overigens weinig mensen die klakkeloos een methode volgen. De meeste mensen zijn niet zo fanatiek om consequent iets toe te passen en daarnaast lopen methodes zo in elkaar over dat ik niet eens zou kunnen aangeven waar het één ophoudt en de andere begint.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:39

pinto_1 schreef:
Ik heb jaren geleden een duitse herder uit het asiel gehaald. Hij was 5 keer terug gebracht, had 2 medewerkers gebeten in het asiel, en er werd eerlijk gezegd dat als wij hem terug zouden brengen dat het dan einde verhaal was.
Ik heb mijn hele leven honden gehad, dus ben de uitdaging aangegaan.
Na een paar weken kwam ik in de kamer, waar ik werd opgewacht door een grommende herder. Ik had helaas niets om me te verweren, ik liep op slippers, dus daar maar eentje van uitgetrokken.
En met een heleboel kabaal en een slipper, de strijd aangegaan. Ik ben een aantal keer gebeten, gelukkig niet ernstig, en op gegeven moment merkte ik dat hij uit zijn agressieve rol ging, maar angstig werd. Op dat moment ben ik gestopt, en rustig op de bank gaan zitten.
Had mijn huisgenoten uitgelegd dat zij geen toenadering moesten zoeken, maar dat de hond naar mij moest komen. En dat deed hij ook, hij kwam uiteindelijk naar mij toe en legde zijn kop op mijn knie.
Deze hond heb ik 8 jaar gehad, en nergens meer problemen gehad.

Ik heb nu twee compleet andere hondjes, die met "foei" al genoeg weten.

Dus eens met de opmerking dat je kijkt naar het gedrag van de hond, en daarop anticipeert.


Precies dit. Soms heb je geen andere keuze dan de fysieke strijd aan te gaan. Dan moet je A wel zeker weten dat je het gaat winnen en B weten wanneer te stoppen. Je reactie was opvoedkundig prima.De herder paste zijn gedrag aan en jij direct daarop ook.De strijd is voor eens en altijd gestreden. Er is duidelijkheid. Als jij mij met rust laat laat ik jou met rust. En dat is de basis van een goede vriendschap. Elkaars grenzen kennen en respecteren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:44

Chantal de ongeleide projectielen ken ik, maar dat zijn niet de honden van mensen die weloverwogen trainen zonder fysieke correcties.
Dat zijn meestal honden van eigenaren die niet zoveel bezig zijn met gewenst gedrag aanleren.
Die laten hun hond gewoon doen waar hij zin in heeft en als het dan niet leuk meer is wordt er gemopperd en krijgt hij een standje of een schop voor zijn flikker.

Pinto en Pareltjes: ik was er niet bij. Maar afgaande van de beschreven situatie had ik een andere keuze gemaakt. Ik was de fysieke strijd niet aan gegaan.
Ik heb oa lang geleden getraind bij Jeroen Oomen en hem gezien met agressieve herders en Rottweilers. Ik zou niet graag met die honden geconfronteerd worden. Hij vond het zelf soms ook op het randje, maar hij werd niet gebeten. Het laatste wat hij deed was de strijd aan gaan.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:48

Zijn keuze, zeker niet de mijne in die situatie.

De ongeleide projectielen die ik ken zijn volgepropt met koekjes. Springen in volle vaart tegen je op. Lopen aan een lijn van 20 meter. 30 kilo aan een tuigje met baasmevrouw van middelbare leeftijd er als een vlaggetje er achter aan. En als het beest haar dan met de riem haast gemummificeert heeft krijgt het een koekje. Goed zo braaf hoor lievert.. ..

:D
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 08-08-23 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:50

Nikass schreef:
Chantal de ongeleide projectielen ken ik, maar dat zijn niet de honden van mensen die weloverwogen trainen zonder fysieke correcties.
Dat zijn meestal honden van eigenaren die niet zoveel bezig zijn met gewenst gedrag aanleren.
Die laten hun hond gewoon doen waar hij zin in heeft en als het dan niet leuk meer is wordt er gemopperd en krijgt hij een standje of een schop voor zijn flikker.

Pinto en Pareltjes: ik was er niet bij. Maar afgaande van de beschreven situatie had ik een andere keuze gemaakt. Ik was de fysieke strijd niet aan gegaan.
Ik heb oa lang geleden getraind bij Jeroen Oomen en hem gezien met agressieve herders en Rottweilers. Ik zou niet graag met die honden geconfronteerd worden. Hij vond het zelf soms ook op het randje, maar hij werd niet gebeten. Het laatste wat hij deed was de strijd aan gaan.


Maar wat zou jouw oplossing zijn?
Wat als je de kamer binnenloopt en er staat een (herders)hond met ontblote tanden naar je te grommen?

Overigens niet om te oordelen, bij mij heeft het goed uitgepakt, maar ik ben wel benieuwd naar een alternatief. ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:58

Ik zou in elk geval niet de strijd aan gaan.
Wat ik precies zou doen, daar zou ik de hond en de situatie een beetje voor moeten kennen. Dat weet ik zo niet.
Hij was al een paar weken in huis, hoe was de situatie voorafgaand? Is dit gedrag inééns spontaan uit het niets ontstaan?
Ik denk dat ik in een paar weken al een bepaald management had opgebouwd waardoor dit gedrag niet zou zijn ontstaan óf ik al een plan had bedacht voor wat te doen als dit gedrag wel zou gaan ontstaan.
Maar fysiek de strijd aan gaan met een Duitse herder, nee dank je.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:07

Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..

Ik vind het dapper met één slipper... :D

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:15

Pareltjes schreef:
Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..

Ik vind het dapper met één slipper... :D


Haha, dank je.
Overigens heeft de slipper denk ik minder indruk gemaakt als mijn verbale ondersteuning. :')

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:15

Nikass schreef:
Ik zou in elk geval niet de strijd aan gaan.
Wat ik precies zou doen, daar zou ik de hond en de situatie een beetje voor moeten kennen. Dat weet ik zo niet.
Hij was al een paar weken in huis, hoe was de situatie voorafgaand? Is dit gedrag inééns spontaan uit het niets ontstaan?
Ik denk dat ik in een paar weken al een bepaald management had opgebouwd waardoor dit gedrag niet zou zijn ontstaan óf ik al een plan had bedacht voor wat te doen als dit gedrag wel zou gaan ontstaan.
Maar fysiek de strijd aan gaan met een Duitse herder, nee dank je.


Maar dan ga je uit van een vooropgezet plan. Wat doet de hond, wat is zijn gedrag, en hoe anticipeer ik hierop.
Het gaat om een hond uit het asiel met gedragsproblemen, alleen je weet niet welke. Dus je kunt geen plan maken. Daarbij geef je de hond eerst de ruimte om te wennen aan de nieuwe situatie.

Ik was de strijd ook liever niet aangegaan, en zeker niet met de beperkte middelen die ik op dat moment had. Ik had alleen niet de optie om weg te lopen of er rustig over na te denken.

Of het verstandig voor mij was weet ik niet, maar wel het meest eerlijke naar de hond toe, dus geen spijt van de beslissing.

Overigens gaan we nu denk ik off topic, maar in dit geval vind ik een "corrigerende tik" wel geoorloofd. ;)

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:25

Hier een mastin espanol van 55 kilo die in principe nooit een tik krijgt behalve als hij bromt/gromt naar de kat. Dan krijgt hij een klein tikje op zijn neus en een hoop gemopper.
Hij krijgt wel eens een por, klets met de riem tegen zijn kont etc als hij in de weg staat of voor mijn voeten loopt maar dat is geen correctie... dat is gewoon zijn lompheid die dan even slecht uitkomt :D
Hij is goed sociaal maar wil aan de riem nog wel eens wat bluffen naar een bepaald type onzekere hond en m.n onzekere baasjes. Dan krijgt hij een brul en een correctie aan de slip, dat werkt meer als voldoende.
Ik heb al mijn hele leven honden, van knpv mechelaars tot trillende herplaatsers; ik verfoei het Martin Gaus gedrag. Ik blijf zacht waar het kan maar ben ook keihard wanneer het moet ivm veiligheid van mens en dier. Overigens kijk ik daarbij naar de hond, correctie komt net als beloning in vele vormen.
70% van de hondeneigenaren die ik tref snappen dat niet en blijven vasthouden aan het positieve/afleidingsgerichte trainen. Precies de reden dat er zoveel ellendige honden rondlopen... ik wil normaal een blok kunnen wandelen zonder dat ik continu bezig moet zijn met mijn hond afleiden omdat deze anders ongewenst gedrag gaat vertonen... wat een gedoe joh!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:31

Pareltjes schreef:
Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..

Ik vind het dapper met één slipper... :D


Lees nou nog eens wat je zelf schrijft en leg me dan uit hoe je er bij komt?
Er wordt me gevraagd wat ik zou doen, daar probeer ik netjes antwoord op te geven en ik zeg "dat weet ik zo niet"
Ik zeg alleen dat er 1 ding is wat ik absoluut niet zou doen. En daar twijfel ik absoluut niet aan.

En ik denk dat als je een dergelijke hond opvangt, je voldoende inzicht zou moeten hebben om na een paar weken de hond dermate goed te kunnen inschatten dat "uit het niets" niet aan de orde is. Waarom begin je anders aan zo'n hond?
Ik zeg niet dat ik dat kan, dat weet ik niet, maar eerst komt de keuze of ik zo'n hond met alle mogelijke consequenties in huis neem, en zo'n keuze kan ik prima maken.

Wildgirl wat is "Martin Gaus gedrag"?

Pinto ik veroordeel jou niet. Ik heb slechts gereageerd op de opmerking (ik weet niet of die van jou kwam) dat er geen andere keuze was.
Ik ben het daar niet mee eens, want ik was die strijd niet aan gegaan.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:23

Dan lees alle voorgaande pagina’s eens terug waarin dat juist probeer duidelijk te maken.

Martin Gaus is een hondentrainer populair in de jaren 80tig. Met de kennis van toen heeft hij mensen bewust gemaakt dat een hond een opgevoed wezen behoorde te zijn om goed in onze maatschappij te kunnen funktioneren. Nu vind met hem lomp en ruw. Maar destijds was hij de Caesar Milan van nu.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:50

@nikass, het overmatig enthousiast benaderen, belonen en corrigeren van je hond. Vooral op zo'n irritant hoog stemmetje :D

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:23

pinto_1 schreef:
Pareltjes schreef:
Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..

Ik vind het dapper met één slipper... :D


Haha, dank je.
Overigens heeft de slipper denk ik minder indruk gemaakt als mijn verbale ondersteuning. :')



Maar dat is het ook. Het is het totaalplaatje niet het toebrengen van pijn. Het heeft gewerkt. Wat mensen er ook van vinden, de hond heeft een blijvend huis. Jammer dat je zelf gebeten bent. Maar het houden van dieren is niet zonder risico. En je bent het bewust aangegaan en je moest de rotzooi van vorige eigenaren rechtzetten.

Soms heb ik het idee dat mensen vergeten dat honden gevaarlijk kunnen zijn. Veel gaan er van uit van mijn hond is zooooo braaf die doet dat niet. En nog een koekje erin.... Ben bij mensen geweest waarbij de hond over de tafel, rugleuning bank en dressoirs rent. Helmaal hyper, niet wetend wat met zichzelf aan te vangen. Als de baas op zn eigen bank wil gaan zitten tilt de hond zn lip op en baas schuift op naar de volgende bank. Ja maar echt???

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:55

Pareltjes schreef:
Dan lees alle voorgaande pagina’s eens terug waarin dat juist probeer duidelijk te maken.

Martin Gaus is een hondentrainer populair in de jaren 80tig. Met de kennis van toen heeft hij mensen bewust gemaakt dat een hond een opgevoed wezen behoorde te zijn om goed in onze maatschappij te kunnen funktioneren. Nu vind met hem lomp en ruw. Maar destijds was hij de Caesar Milan van nu.


Nee dat ben ik niet met je eens. Met de kennis van toen was zijn methode toen misschien niet zo raar.
Maar hij is met de ontwikkelingen van de tijd tot een ander inzicht gekomen en heeft zijn methode radicaal omgegooid.

Wildgirl dank voor je antwoord, maar inhoudelijk is het natuurlijk niet terecht.
Ik weet niet of je MG ooit hebt ontmoet, je kunt van hem vinden wat je wil, maar zijn training is niet overenthousiast benaderen met een hoog stemmetje.
Eerlijk gezegd is het afgeven op MG, of op positieve training in het algemeen meestal door mensen die niet weten wat het inhoudt.
Zo ging ik ooit trainen op een hondenschool die zei positief te trainen, maar toen mijn hond in een hectische les op mij begon te rijden zei de instructeur dat mijn hond erg dominant was en dat ik hem eens even goed op zijn flikker moest geven.
Kennis van hondengedrag en positieve training ammehoela :n

Pareltjes Mijn vraag hoe je er bij komt gaat specifiek over dat ene bericht, waarin je op mij reageert. Het is niet relevant om daar het hele topic (dat ik gevolgd heb) voor terug te lezen.

nb daarom train ik ook niet graag op hondenscholen, maar liever alleen bij professioneel opgeleide instructeurs.

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:56

Wildgirl schreef:
@nikass, het overmatig enthousiast benaderen, belonen en corrigeren van je hond. Vooral op zo'n irritant hoog stemmetje :D

Dat moet je vooral doen met mijn Keesje, dan zit ze in no time van 0 naar 100 in opwinding, gaat tetteren en stuitert nog net niet op ooghoogte om je heen. _O-
Moest dat op cursus ook doen maar kwam er heel vlot achter dat een rustige lagere stem, en rustig benaderen etc veel beter werkt om haar bereikbaar te houden. :)

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:16

Nikass schreef:
Pareltjes schreef:
Dan lees alle voorgaande pagina’s eens terug waarin dat juist probeer duidelijk te maken.

Martin Gaus is een hondentrainer populair in de jaren 80tig. Met de kennis van toen heeft hij mensen bewust gemaakt dat een hond een opgevoed wezen behoorde te zijn om goed in onze maatschappij te kunnen funktioneren. Nu vind met hem lomp en ruw. Maar destijds was hij de Caesar Milan van nu.


Nee dat ben ik niet met je eens. Met de kennis van toen was zijn methode toen misschien niet zo raar.
Maar hij is met de ontwikkelingen van de tijd tot een ander inzicht gekomen en heeft zijn methode radicaal omgegooid.

Wildgirl dank voor je antwoord, maar inhoudelijk is het natuurlijk niet terecht.
Ik weet niet of je MG ooit hebt ontmoet, je kunt van hem vinden wat je wil, maar zijn training is niet overenthousiast benaderen met een hoog stemmetje.
Eerlijk gezegd is het afgeven op MG, of op positieve training in het algemeen meestal door mensen die niet weten wat het inhoudt.
Zo ging ik ooit trainen op een hondenschool die zei positief te trainen, maar toen mijn hond in een hectische les op mij begon te rijden zei de instructeur dat mijn hond erg dominant was en dat ik hem eens even goed op zijn flikker moest geven.
Kennis van hondengedrag en positieve training ammehoela :n

Pareltjes Mijn vraag hoe je er bij komt gaat specifiek over dat ene bericht, waarin je op mij reageert. Het is niet relevant om daar het hele topic (dat ik gevolgd heb) voor terug te lezen.

nb daarom train ik ook niet graag op hondenscholen, maar liever alleen bij professioneel opgeleide instructeurs.



Het ging over de vraag wat is de Martin Gaus methode. Dat was de jaren 80tig slipketting, een snok aan de riem, hond zwiert desnoods halve meter door de lucht, net zolang tot ie het begreep en strak aan de voet stond.
Wat ie nu doet geen idee maar daar doelde de medebokker ook niet op.

Voor de rest ga ik niet steeds alles voor je uitspellen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:18

Zoals je kunt lezen geeft Wildgirl een totaal ander antwoord, dus je hebt niet begrepen wat zij bedoelde.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:21

Pareltjes schreef:
Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie.


En mijn vraag aan jou is een reactie op dit stukje. Hoe kom je erbij?
Je vult nogal in wat ik zou denken en dat ik ergens van uit ga.
Slaat volledig de plank mis.