Kattenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melisje_92

Berichten: 1099
Geregistreerd: 02-12-12

Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:18

Op dit moment voer ik mijn kat Royal Canin Ageing Sterilised 12+, ik had eerst een ander brokje van Royal Canin maar die at ze zonder te kauwen. Deze brokjes die ze nu krijgt zijn groter en daar kauwt ze wel goed op en dat lijkt mij toch beter?

Nu is Royal Canin zoals jullie weten flink duurder geworden en ben ik dus eigenlijk opzoek naar iets vergelijkbaars. En dan met name het soort brokje, de vorm/grootte

Afbeelding
Afbeelding

Het gaat om een gesteriliseerde poes van 13 jaar die voor zover ik weet niks mankeert. We wonen in een appartement, dus ze komt niet echt buiten. Heeft zo af en toe nog haar “wilde” momenten :')

Verder geef ik ook zo nu en dan de zachte Pathé van Sheba.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 04:40

XL brokken 'om te kauwen' of speciale brokken 'tegen tandplak' zijn echt puur marketing en hebben totaal geen toegevoegde waarde :)
Het gebit van een kat is niet gemaakt om (brokjes) te kauwen, het is dus ook totaal geen probleem als ze de brokjes heel doorslikken.
Ander verhaal is het als ze gaan schrokken en door het te snel eten, alles weer uitkotsen, maar dat staat (grotendeels) los van het formaat.
En RC moet je naar mijn mening sowieso niet aan je kat willen voeren, commerciële troep voor belachelijk veel geld.

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:05

Yinthee schreef:
XL brokken 'om te kauwen' of speciale brokken 'tegen tandplak' zijn echt puur marketing en hebben totaal geen toegevoegde waarde :)
Het gebit van een kat is niet gemaakt om (brokjes) te kauwen, het is dus ook totaal geen probleem als ze de brokjes heel doorslikken.
Ander verhaal is het als ze gaan schrokken en door het te snel eten, alles weer uitkotsen, maar dat staat (grotendeels) los van het formaat.
En RC moet je naar mijn mening sowieso niet aan je kat willen voeren, commerciële troep voor belachelijk veel geld.



Daar ben in het niet helemaal mee eens.
Ik zie beduidend verschil in katten die wel en niet kauwen op hun brokken of zelfs bijvoorbeeld maar aan 1 kant van gebit kauwen. En dan heb ik het over ontstaan van tandplak en tandsteen maar ook van gingivitis bij een ogenschijnlijk schoon gebit. De formule van de brok maakt daarbij niet uit, als deze maar groot genoeg is.


Purizon heeft grote brokken, ook riverwood bijvoorbeeld.
Meestal als er large breed op staat zijn de brokken groter.


Katten op vers vlees hebben vaak ook een mooi gebit maar dient goed uitgerekend te worden en hygiënisch mee te werken.
Enkel natvoer zie ik toch vaak wel gebitsproblemen ontstaan.

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:38


Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:59

De Purizon Large Breed is volgens mij ook nog vrij oke :j
Maar die van hierboven zijn ook fijn, de Natural Health Carnivore. En idd lekker groot.

Melisje_92

Berichten: 1099
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 20:02

Thanks voor de tips, daar kan ik wel wat mee!

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:20

Kijk eens bij ons op de website. Ik werk bij dierspotheker.nl
Wij hebben vele soorten voer en kun je mooi vergelijken.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:54

Gemakshalve kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat elke brok die je bij een supermarkt/gemiddelde dierenwinkel kunt kopen niet geschikt zijn. (Er zijn een paar uitzonderingen)

De facebook groep die hier wordt gelinkt is een goede, je hebt ook nog 'natuurlijke katten' op facebook met veel informatie.

Natvoer is heel belangrijk en zou zeker dagelijks wel gegeven moeten worden, daar zijn trouwens ook voerlijsten van te vinden op de genoemde Facebook paginas