Kauwbotten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Kauwbotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 07:46

Ik ben op zoek naar kauwbotten welke niet schadelijk zijn voor het gebit en vroeg me af wat jullie aan de honden geven :) .

Mijn honden hebben nu nylabones liggen maar 1 van de twee heeft een aantal gebroken kiezen gehad. Hij kauwt verder nergens op (geen takken, stenen etc) dus ik ben een beetje bang dat we op zoek moeten naar wat anders.

Ze krijgen ook regelmatig gezonde snacks zoals kophuid maar dit is maar kort kauw plezier en als het kan vind ik het fijn dat er altijd iets ligt wat ze kunnen pakken. Daarnaast word elke dag een stuk kamelenkophuid of iets anders groots ook wel een prijzige bedoeling (maar goed, alles voor de beestjes he :D :+ ).

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:53

In principe is er niks wat je altijd onbeheerd kan geven. als je op snacks aankomt waar ze op die manier heel lang mee doen kom je op snacks die t gebit kunnen beschadigen. Als jouw hond al kiezen breekt op nyla’s dan kun je bijv zeer zeker niet iets geven als gewei of hoorns. Aangezien die alleen oke zijn voor rustige kauwers die niet veel kracht zetten. Ivm schade aan t gebit.
Dus blijft er eigenlijk niet echt iets over wat je lang kan laten liggen.
Ik denk dat je als je t hebt over langdurige kauwsnacks je aan komt op kophuidplaten.
Misschien iets van olijfhout. Maar ook dat is afhankelijk van de manier van kauwen en waarschijnlijk ligt je huis binnen notime vol met kleine vezeltjes van het hout.

Oh en snacks van echt bot(gerookte poten oid) zijn sowieso geen optie. Ivm splinter gevaar en ook tandschade gevaar.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 08:03

Mijn hond is mijn inziens eigenlijk juist een hele rustige en nette kauwer, daarom dat het me ook verbaasd dat dit gebeurd is.
En ik weet natuurlijk niet zeker of dit de oorzaak is maar ik kan geen andere dingen bedenken omdat hij nergens anders op kauwt.

Gewei is toen allemaal direct al de deur uit gegaan en daar durf ik helemaal niet meer aan te beginnen inderdaad.

Olijfhout vind ik niet zo’n succes, inderdaad binnen no time overal hout snippers en splinters. Die splinters vond ik ook niet zo’n fijn en veilig idee voor de hond zelf.

De kleine hond kan nog wel een bepaalde tijd zoet zijn met een aantal type botjes. Maar mijn herder heeft alles in korte tijd weggewerkt, ook kophuid :=

Misschien dan toch maar eens kijken of er ergens grootverpakkingen/voordeel verpakkingen verkrijgbaar zijn om het een beetje betaalbaar te houden en toch dagelijks ook een groter kauwstuk aan te kunnen bieden :) .

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kauwbotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:33

Voor kophuid altijd kijken naar platen ipv staven. Dat scheelt al een hoop. Als de kiezen breken zijn er 2 opties; of hele slechte kwaliteit tanden of heel lomp kauwgedrag(dus indd op hele harde dingen zoals stenen/gewei en hard/lomp kauwen.)
Wat je evt nog kan doen met mooi weer is bijv luchtpijpen vullen met kvv/yoghurt etc en invriezen. Dan heb je t voordeel van kauwen, op t gebit maar zowel likken als “uitvogelen” hoe ze iets leeg krijgen geeft t zelfde hormoon vrij als kauwen.
Dat kun je ook doen met zwarte kongs bijv. Grote runder oren. Sodapup cans