Bloedluis...?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 10:40

Wij hebben een mooi (nieuw) houten hok voor onze kippen. Ongeveer 2,5 bij 4 meter en ruime stahoogte. Wel weer hout, dus altijd kieren war die vervelende beestjes weer tussen gaan zitten.

In ons oude, reeds gesloopte, blokhut zaten de kippen met een enorme bloedluis plaag.
Dit hok was nodig aan vervanging toe, vandaar het compleet nieuwe hok.

Helaas heb ik daar gisteravond weer een aantal kleine plekken met bloedluis ontdekt. En dan te bedenken hoe veel je niet ziet van die vervelende beestjes... _-:(

Nu is mijn vraag, wat is de beste oplossing om van deze uiterst vervelende beestjes af te komen?
Ik lees van alles over bijvoorbeeld:
- Finecto spray + poeder
- diatomeeënaarde (zowel als strooivorm als "verven" met een papje gemengd met water
- roofmijten
- witkalk

Maar wat werkt er nou echt goed???

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:42

Ik maak zelf het hok goed schoon en spuit met een spray in de kieren en onder de stok, daar zitten ze meestal
De kieren heb ik bij de bouw van het hok dichtgekit zodat ze alleen oppervlakkig erin kunnen

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:16


druppeltje

Berichten: 1924
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:35

Wij branden twee keer per jaar het hok met een onkruidbrander. Vervolgens leg ik tabaksplanten in het hok. Als het echt erg is, doen we dan ook een finecto kuur door het drinkwater, maar dat is eigenlijk al lang niet meer nodig geweest. Maar eerlijk, een nieuw hok wordt ook van plastic of iets anders.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:36

druppeltje schreef:
Wij branden twee keer per jaar het hok met een onkruidbrander. Vervolgens leg ik tabaksplanten in het hok. Als het echt erg is, doen we dan ook een finecto kuur door het drinkwater, maar dat is eigenlijk al lang niet meer nodig geweest. Maar eerlijk, een nieuw hok wordt ook van plastic of iets anders.

Witkalk, echt een grootmoeders truc, hielp in mijn hok geweldig!
Tabac, helpt dat? Ik kan hier met gemak aan resten van de sigaren productie komen...

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:44

De kieren van het hok sprayen met Dasty

nonnekee

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:52

Een combinatie van alles: Finecto spray + poeder, witkalk en roofmijten. Vervelende luizen _-:(

Bertje16
Berichten: 180
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:32

Dutchy's roofmijten. Heb het potje hier voor me staan om nieuwe te bestellen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:46

Ik gebruik de finecto spray en hemp eucalyptus bodembedekking en flink tabaksstelen in het hok.

Verder krijgen ze een finecto badje eens in de zoveel tijd.

cariena1
Berichten: 950
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:55

Ik deed ongebluste kalk over de stokken en door 't zand drogen ze van uit

snorkel1986

Berichten: 3030
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:00

Hok in spuiten met u2 vloeibaar

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:07

Ik heb echt van alles geprobeerd, maar wat nu lijkt te werken (ik heb het iig onder controle), is diatomeeenaarde. Ik strooi het overal in het hok, gooi het tegen de muren en onder de stok, en het verstuift overal mooi in.
Sindsdien geen issues meer, en ook weinig werk en weinig kosten!

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:22

Wat bij mijn ouders als enige goed heeft geholpen, was eerst met de onkruidbrander over alle hoekjes, gaatjes, kiertjes die je maar kan vinden, en daarna alles dichtmaken met verf, kit, of whatever je kan gebruiken. Dit is de enige manier waarop je de neten ook goed meepakt; die kunnen anders jaren blijven 'slapen' en alsnog een keer uitkomen. Die gaan niet dood van welk middeltje of spray dan ook. Ik weet niet of roofmijt ze eet, maar daar hebben we geen goede ervaring mee in ieder geval.
Wel goed blijven bijhouden, en bij het minste vermoeden gewoon de brander er weer even overheen.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 16-08-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:27

Je kunt in de nesten ook tabaks bladeren doen. Daar houd bloedluis niet van.

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:29

Wij hebben in het begin van het kippen houden ook een enorme plaag gehad. Ik doe nu een combinatie van dingen, en sindsdien al enkele jaren bloedluisvrij voor zover ik kan zien.

Onze zitstok zit vast met draadeind, en zit zodanig gemonteerd dat de kippen niet tegen de houten wanden kunnen zitten. De draadeinden heb ik ingesmeerd met uierzalf (had ik toevallig nog een grote pot van, maar als het maar flink vet is kan iets anders ook), daar blijven bloedluizen in plakken en kunnen ze dus niet op de stok komen. De muren rondom de zitstok, en ook de onderkant van de zitstok, heb ik ingesmeerd met witkalk. In de legnesten en in de kieren tussen mestplank (onder de zitstok) en muren heb ik diatomeeenaarde gestrooid. Ik heb dus niet het hele hok behandeld, alleen de plek waar ze slapen. Ze gaan gelukkig allemaal op stok dus dat is in mijn geval makkelijk.
De kippen behandel ik verder niet, bloedluis verstopt zich in het hok, als je dat schoon kunt houden is het klaar.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:34

Ik spray regelmatig met Fynecto en strooi op de schuierplekken diatomeenaarde. De uiteinden van de zitstokken smeer ik rondom in met vet (wagensmeer maar vaseline oid kan ook) hier komen ze niet overheen om snachts de kippen te bezoeken. In de legnesten gooi ik shagpeukjes.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:43

truselientje schreef:
Wij hebben in het begin van het kippen houden ook een enorme plaag gehad. Ik doe nu een combinatie van dingen, en sindsdien al enkele jaren bloedluisvrij voor zover ik kan zien.

Onze zitstok zit vast met draadeind, en zit zodanig gemonteerd dat de kippen niet tegen de houten wanden kunnen zitten. De draadeinden heb ik ingesmeerd met uierzalf (had ik toevallig nog een grote pot van, maar als het maar flink vet is kan iets anders ook), daar blijven bloedluizen in plakken en kunnen ze dus niet op de stok komen. De muren rondom de zitstok, en ook de onderkant van de zitstok, heb ik ingesmeerd met witkalk. In de legnesten en in de kieren tussen mestplank (onder de zitstok) en muren heb ik diatomeeenaarde gestrooid. Ik heb dus niet het hele hok behandeld, alleen de plek waar ze slapen. Ze gaan gelukkig allemaal op stok dus dat is in mijn geval makkelijk.
De kippen behandel ik verder niet, bloedluis verstopt zich in het hok, als je dat schoon kunt houden is het klaar.


De slaapstokken en de kieren van de bevestiging daarvan behandelen met oude frituur olie. Bloedluis zijn mijten en die kunnen niet tegen olie. Mag ook oude motorolie zijn maar daar krijgen je kippen dan weer zwarte poten of pluimen van.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:02

exzolt ophalen bij de dierenarts, dit werkt uitstekend en je bent van het probleem af.

Alle andere middelen kosten je veel geld maar werken niet. Een houtenhok zorgt ervoor dat je nooit van het probleem zal afkomen.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:24

Exzolt of byemite van de dierenarts. Alle ander middelen zijn leuk voor preventief maar als je echt een uitbraak hebt werkt dat niet meer.

Overigens komen ze ook gewoon in plastiek hokken hoor

Paardjes83
Berichten: 208
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:34

Diatomeeeenaarde en hok goed schoon houden verder niks. We eten de eieren dus ik wil geen gif toevoegen aan water of sprayen.

Werkt hier prima. De aarde gebruiken we jaarrond als preventie.

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 15:14

Wat een hoop reacties. Dankjewel allemaal. :j :o

We hebben diatomeeënaarde besteld en sullen het hok grondig leeg halen, schoonmaken en in een combinatie gebruiken. Van de diatomeeënaarde een papje maken en daar het hok, de zitstokken en de leghokken mee behandelen en de diatomeeënaarde gebruiken in aanvulling op het strooisel.
Wellicht is een onkruidbrander ook nog wel iets waar we in de toekomst iets mee kunnen.
Nu eerst maar even afwachten of we hier eerst mee verder kunnen.

Eilinora

Berichten: 11927
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:21

Ik zou echt exzolt ophalen,de rest van de middelen duren even voor het gaat werken en dan kun je je kippen al kwijt zijn.
Met exzolt ben je ze direct kwijt.
Overigens wel het hok nog schoonmaken.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:26

Mirjam79 schreef:
Wat een hoop reacties. Dankjewel allemaal. :j :o

We hebben diatomeeënaarde besteld en sullen het hok grondig leeg halen, schoonmaken en in een combinatie gebruiken. Van de diatomeeënaarde een papje maken en daar het hok, de zitstokken en de leghokken mee behandelen en de diatomeeënaarde gebruiken in aanvulling op het strooisel.
Wellicht is een onkruidbrander ook nog wel iets waar we in de toekomst iets mee kunnen.
Nu eerst maar even afwachten of we hier eerst mee verder kunnen.

Met een bunzenbrander ben je ook goed af hoor. Gebruiken wij hier af en toe om van die ellendige bloedluizen af te geraken. Exoll hebben we hier al gebruik maar is verdomd duur en wordt niet gebruikt bij de te slachten dieren. Enkel voor de foktomen en tentoonstellingsdieren.

Voor de rest is het olie gebruiken op de slaapstokken. Bymite wordt hier ook gebruikt. Helaas zijn warme zomerdagen ideaal voor een bloedluizenplaag.

Rivendell

Berichten: 6831
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:32

Exzolt halen bij de dierenarts. Twee keer toedienen met 7 dagen ertussen en je bent 3 maanden luis vrij.
Hok in poederen met diatomeënaarde

tengeltje11
Berichten: 7153
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:13

Hier zijn roofmijten toch echt de oplossing geweest. Had er 3x zo veel besteld als nodig en sinds dien(zomer vorig jaar), geen bloedluis meer gezien.