Bloedluis...?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:17

Als je de eieren nog wil eten, geen exzolt of andere chemische middelen doen. Is namelijk gewoon een "zusje" van fipronil.

Roofmijten, tabaksstelen, Finecto, onkruidbrander, bloedluisbakjes etc. Allemaal inzetten en een lange adem hebben. Eitjes zijn bijna niet dood te krijgen en komen weer uit zodra de omstandigheden optimaal zijn. En elk kiertje dichtkitten zodat er zo min mogelijk verstopplekjes zijn.

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:44

Mdrf schreef:
Als je de eieren nog wil eten, geen exzolt of andere chemische middelen doen. Is namelijk gewoon een "zusje" van fipronil.

Roofmijten, tabaksstelen, Finecto, onkruidbrander, bloedluisbakjes etc. Allemaal inzetten en een lange adem hebben. Eitjes zijn bijna niet dood te krijgen en komen weer uit zodra de omstandigheden optimaal zijn. En elk kiertje dichtkitten zodat er zo min mogelijk verstopplekjes zijn.

Volgens de bijsluiter mag je eieren gewoon eten. Dat schandaal destijds met die fipronil sloeg ook nergens op. Je moest een enorm aantal eieren per dag een om er enige schade van te ondervinden.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:28

Mdrf schreef:
Als je de eieren nog wil eten, geen exzolt of andere chemische middelen doen. Is namelijk gewoon een "zusje" van fipronil.

Roofmijten, tabaksstelen, Finecto, onkruidbrander, bloedluisbakjes etc. Allemaal inzetten en een lange adem hebben. Eitjes zijn bijna niet dood te krijgen en komen weer uit zodra de omstandigheden optimaal zijn. En elk kiertje dichtkitten zodat er zo min mogelijk verstopplekjes zijn.


Ze gebruiken het juist bij grote stallen en het is geheel goedgekeurd zonder residu in de eieren. Mits je je aan de voorschriften houd.

Exzolt bevat de werkzame stof fluralaner en heeft een totaal andere werking dan fipronil en is dan ook niet het zusje van fipronil.

Al die natuurlijk middelen zijn leuk maar helpen geen zier als je een houten hok hebt met honderden kieren en naden..

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:53

Overal mee stoppen en exzolt halen. Mijn kippen (25 stuks) zitten in een oud hok scharrelen heerlijk in het stro en worden standaard 3 x per jaar preventief behandeld met exzolt. Kost wat, maar in vergelijking met de idiote hoeveelheid diotermeenaarde, witkalk, branders, roofmijten en weet ik veel wat voor spul.... is het een verademing. Nooit dode of zieke kippen gehad door bloedluis. even druppelen in het water, weekje later herhalen en voila overal vanaf en de eieren kun je gewoon blijven eten, want dat soort onzin wordt ook wel eens verteld, dat is allang achterhaald. Je mag alleen het vlees van je kippen 3 a 4 dagen niet eten na behandeling. Dus zolang je ze niet wil opeten (de kip zelf dus) is het een prima middel...

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:54

Ik ben heel weinig kwijt aan diatomeeeenaarde... doe ontzettend lang met een bak, en ook geen issues.
Andere dingen werkten hier niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:03

Ik ben van ellende overgegaan naar een schuildak. Scheelt wel dat mijn ren volledig roofdierproof is en ze dag en nacht de vrijheid hebben.

Ondanks elke week sprayen met finecto in elke kier en tabakstro bleven die bloedluizen maar komen. Het houten hok gesloopt en het was een ware plaag. Alles maar echt alles waar het hout bijeen geniet of genageld was zat vol luizen.

Mijn buurman heeft ook gewoon een dakplaat schuin tegen een wand waar z'n kippen onder gaan snachts. Ik heb dan met houten boord een nestplek gemaakt met hooi. En hier leggen ze ook hun eieren in.

Geen hout, enkel de rand van het nestplek, maar dit hout heeft geen kieren. En het is makkelijk weg te nemen om schoon te maken.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:08

Maar in de winter lijkt me dat niet fijn voor ze?
Wanneer het vriest is het aan de grond een stuk kouder voor ze als wanneer ze op stok kunnen zitten en ook met vocht en tocht doen kippen het niet altijd goed.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:12

Cayenne schreef:
Maar in de winter lijkt me dat niet fijn voor ze?
Wanneer het vriest is het aan de grond een stuk kouder voor ze als wanneer ze op stok kunnen zitten en ook met vocht en tocht doen kippen het niet altijd goed.


Daar heb ik al aan gedacht.
Wind kan er niet aan. Windkant is volledig dicht.
Onder het nestmateriaal ligt een rubberen mat. En qua verhoog ben ik ook ideetjes aant bedenken. Ik ben nooit klaar met werken op mijn weide.
Maar eerst moet de schuilstal voor de paarden af.

Maar no way dat Hier ooit weer een kippenhok komt. Dan mogen ze eerst die plastic en metalen véél goedkoper maken én véél mooier dan die lelijke gedrochten.

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:18

Mdrf schreef:
Als je de eieren nog wil eten, geen exzolt of andere chemische middelen doen. Is namelijk gewoon een "zusje" van fipronil.

Roofmijten, tabaksstelen, Finecto, onkruidbrander, bloedluisbakjes etc. Allemaal inzetten en een lange adem hebben. Eitjes zijn bijna niet dood te krijgen en komen weer uit zodra de omstandigheden optimaal zijn. En elk kiertje dichtkitten zodat er zo min mogelijk verstopplekjes zijn.


Onzin. Exzolt is goedgekeurd alle instanties voor veilig gebruik in de commerciële leghennen houderij

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:10

Toen ik de eerste bloedluis vond was ik natuurlijk zeer gefrustreerd. Net alles nieuw en netjes, heb je dit weer!
Niks voorhanden om mee te bestrijden, dus de kleine uitbraakplekken maar ingespoten met WD40 (olie). Daarna geen luis meer gezien!

Afgelopen weekend alles uit het hok gehaald, uitgezogen met de stofzuiger en alles ingesmeerd met diometeenaarde. Het was even een werkje, maar het ziet er tiptop uit al zeg ik het zelf. Nu afwachten of het goed blijft. Er staat in ieder geval nog voldoende van op voorraad om dit proces een aantal keren te herhalen.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:50

[code][/code]
Palmera schreef:
druppeltje schreef:
Wij branden twee keer per jaar het hok met een onkruidbrander. Vervolgens leg ik tabaksplanten in het hok. Als het echt erg is, doen we dan ook een finecto kuur door het drinkwater, maar dat is eigenlijk al lang niet meer nodig geweest. Maar eerlijk, een nieuw hok wordt ook van plastic of iets anders.

Witkalk, echt een grootmoeders truc, hielp in mijn hok geweldig!
Tabac, helpt dat? Ik kan hier met gemak aan resten van de sigaren productie komen...


Tabakstelen deed hier niks.
Ik maakte het hele hok meerdere keren schoon met dasty of met diesel. En dan flink laten luchten de hele dag.
Maar een nieuw hok wordt kunststof. Eerder komen er ook geen kippen meer hier.

Roofmijt helpt als je nog geen explosie aan mijt hebt. Dus vooral om het onder controle te hoiden

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Bloedluis...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:13

Kunststof hok is geen garantie dat je geen bloedluis krijgt. Ik gebruik IBC vaten als nachthokken met vlas op de bodem en ook daar soms bloedluis. De vaten zijn nagenoeg naadloos, maar toch af en toe een uitbraak

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:52

Rivendell schreef:
Kunststof hok is geen garantie dat je geen bloedluis krijgt. Ik gebruik IBC vaten als nachthokken met vlas op de bodem en ook daar soms bloedluis. De vaten zijn nagenoeg naadloos, maar toch af en toe een uitbraak


Het zorgt er ook niet voor dat je geen bloedluis krijgt maar het uitroeien is zoveel makkelijker in een hok zonder allerlei kieren en naden die je slecht schoon krijgt