Vreemde bult lip hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:47

Oké. We zijn vanmiddag al bij de DA geweest.

Kleine geschiedenis: Trollie, teefje, geschat 12 jaar, eigenlijk nooit noemenswaardig ziek geweest.

Paar weken geleden vreemde verschijnselen, vacht werd lelijk, veel drinken, plassen, vraatzucht: cushing.
We zijn nu zoekende naar de voor haar ideale hoeveelheid medicijn.

Gister dus bij de DA, nieuwe bloedtest om de hormonen te meten en medicijn moet iets aangepast worden.
's Avonds thuis zie ik het ineens: een hele rare bult onder de lip/boven kin.

Ze at verder, dus gewacht tot vanmiddag na het werk en weer naar de DA:

* Vocht eruit halen en naar lab word waarschijnlijk te bloederig en dus geen resultaat
* Cortisoden spuiten/slikken geen optie met Cushing
* Eventueel onder narcose stukje wegsnijden en dat naar het lab.
* Nu eerst: creme met prednison, 10 dagen proberen en anders gaan we dus snijden.

Ze lijkt er geen last van te hebbem, we mogen er gewoon aanzitten.

Enfin, de eerste laag creme zit erop.
Toch ben ik benieuwd of iemand dit herkent:
Gisteravond
Afbeelding
Nu

Afbeelding

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:49

Berenklauw in de buurt? Dat geeft ook zulk soort reacties en wordt verergerd door UV. Dus zolang het bloot staat aan UV geneest het (ontzettend) langzaam..

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:54

Oké, dit staat hier in de tuin en ik weet niet wat het is:
Afbeelding
Afbeelding

Edit: deze foto's door ge-appt naar mijn alle planten kennende collega, eens horen wat hij weet.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:06

Volgens Google Lens is dit een Doornappel. Zeer giftig voor zowel mensen als honden..

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:11

xPabloBokt schreef:
Volgens Google Lens is dit een Doornappel. Zeer giftig voor zowel mensen als honden..



Zonder Google ook mijn eerste gedachte.

Maar geen idee of dat een link heeft met de plek van je hond

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:13

belle_boef schreef:
xPabloBokt schreef:
Volgens Google Lens is dit een Doornappel. Zeer giftig voor zowel mensen als honden..



Zonder Google ook mijn eerste gedachte.

Maar geen idee of dat een link heeft met de plek van je hond

Op de naam gegoogled en het is duidelijk doornappel.

Nu blijft idd de rare plek van mijn hondje nog over...

Ik kan zo 123 niks vimden over rare plekken bij huidcontact (zoals berenklauw) je gaat alleen maar dood als je het eet.

speurneusc

Berichten: 5408
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:18

Palmera schreef:
Ik kan zo 123 niks vimden over rare plekken bij huidcontact (zoals berenklauw) je gaat alleen maar dood als je het eet.


bereklauw geef blaren

speurneusc

Berichten: 5408
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:19

en aanraking met eikenprocessierups ook

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:20

speurneusc schreef:
Palmera schreef:
Ik kan zo 123 niks vimden over rare plekken bij huidcontact (zoals berenklauw) je gaat alleen maar dood als je het eet.


bereklauw geef blaren

Ja, maar dit is dus geen Berenklauw.

speurneusc schreef:
en aanraking met eikenprocessierups ook

Die heb ik hier nog niet gezien

Nyaleti

Berichten: 6280
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:28

Misschien tijdens het uitlaten een berenklauw tegen gekomen? Ik weet niet welke planten nog meer blaren kunnen geven bij een hond. Misschien daar eens op googlen en dan een rondje uitlaten, kijken of je wat herkent?
Hoewel de dierenarts dit wel had herkent vermoed ik, vind ik het er wel op lijken.
Is dit besproken met de DA? anders kun je ze morgen misschien even bellen en dit voorleggen?

Edit: welke medicatie krijgt ze voor de Cushing?

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:31

Even ter info: we wonen niet in Nederland, maar op La Palma.
Uitlaten momenteel gaat voornamelijk in dennenbos, en daar is het deze tijd van het jaar zeer droog, dus eigenlijk geen onderbegroeing.

Voor de Cushing krijgt ze Trilostano, nu 22mg.
Er is inmiddels 28mg besteld

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:41

Ik zou hier toch een biopt van laten nemen. Het geeft een woekerend beeld, dan denk ik eerder aan tumorweefsel.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 00:27

janderegelaa schreef:
Ik zou hier toch een biopt van laten nemen. Het geeft een woekerend beeld, dan denk ik eerder aan tumorweefsel.

Als het niet verbeterd met een week (zij zei 10 dagen, dat vind ik te lang) dan is dat de directe volgende stap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 00:42

Palmera schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou hier toch een biopt van laten nemen. Het geeft een woekerend beeld, dan denk ik eerder aan tumorweefsel.

Als het niet verbeterd met een week (zij zei 10 dagen, dat vind ik te lang) dan is dat de directe volgende stap.

Heel goed dat je niet te lang afwacht. Sterkte!

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 00:52

Ik kwam net een foto vam een vieze toet tegen, gemaakt op 1 augustus, en daar heeft ze helemaal niks!Afbeelding

Ik bedoel dus dat het óf krankzinnig snel gegroeid is (kan dat met een tumor) óf toch hopelijk iets allergisch o.i.d is.

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 05:33

janderegelaa schreef:
Ik zou hier toch een biopt van laten nemen. Het geeft een woekerend beeld, dan denk ik eerder aan tumorweefsel.


Ook mijn gedachte. Carcinoom

Fem

Berichten: 12518
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:14

Rivendell schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou hier toch een biopt van laten nemen. Het geeft een woekerend beeld, dan denk ik eerder aan tumorweefsel.


Ook mijn gedachte. Carcinoom



Ook mijn eerste gedachte. Veel overeenkomsten met onrustig (kanker)celweefsel.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:33

Ik heb wel eens gelezen, dat er ook een irritatie kan komen door het eten en drinken uit van die roestvrijstalen bakjes…
Dan is het advies om plastic of stenen bakken te gebruiken.

Misschien door dat de weerstand veranderd is door de Cushing…

Sterkte!

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 23:30

Situatie onveranderd.

Ik heb net een vriendin gebeld. Ik bedacht mij ineens dat zij afgelopen zondag meehielp hier met grote meubela verhuizen, en terwijl we wachtten op de vrachtwagen heeft ze een hele tijd met Trollie op de grond zitten knuffelen. Dus haar eens gebraagd of er iets was opgevallen, ook al was het minuscuul en leek het voor mijn part op een muggebult. Maar dus helemaal niets!

Ik durf dus te zeggem dat Trollie zondag eind van de middag nog niks raars had. Woensdag eind vd dag wel.

Groeit een tumor zó snel? Of mag ik toch denken in de richting van een ongeluk met iets branderigs of prikkerigs?

BigOne
Berichten: 38367
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:42

Dat lijkt wel heel erg snel, hopelijk een allergie want binnen een paar dagen dit ?? Een tumor kan zeker snel groeien maar kan me echt niet voorstellen dat het zo snel gaat.

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 00:29

Eigelijk doet het denken aan plekjes die onze hond had
Zijn ze ook vochtig die plek? Bij ons ging ook met paar dagen weer weg ( heeft ze dit jaar 2x gehad) idd geen last van hond prima te pas.
Wat het geweest is geen idee we zaten ook aan berenklauw te denken maar daar kan ze niet bij komen
Nu ik jou foto zie van die andere plant.. die hebben wij idd ook staan...

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:52

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb vorig jaar mijn Berner sennen van 3 jaar in moeten laten slapen. Ene dag een pukkeltje.. 3 dagen later echt een bult. We hebben het direct weg laten halen. Binnen 3 maanden uitgezaaid naar de lymfeklieren ondanks dat we hem hebben laten opereren voordat we wisten dat het in zijn geval dus om een mastceltumor ging..

Ik zou echt een biopt laten nemen..
Dit hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, mastceltumoren kunnen groeien en ook weer afzakken en vervolgens dus echt wel schade aanrichten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:02

Een tumor kan echt wel snel groeien. Ons naakthondje had er een op de bovenkaak, dus binnenkant van de mond.
Van ene op andere dag zat daar ineens een bult. Toen ze zich stootte begon dat te bloeden. Dierenarts gaf medicatie. Weet niet meer welke.
Maar omdat de bult bleef en groter werd doorgestuurd naar andere arts en deze bevestigde het vermoeden van een tumor het zag er ook niet glad uit maar eerder met een hobbelige textuur.
Helaas ook de reden voor haar te laten inslapen want ze kreeg ademhalingsmoeilijkheden door de tumor de neusluchtwegen ook dichter duwde (er was op rx ook te zien dat een deel kaakbot van de bovenkaak weg was).
We hebben wel 3 maanden kunnen rekken voor het echt ademhalingsmoeilijkheden opleverde.
Ze was 16 jaar.


Ik hoop echt voor jou dat het geen tumor is maar een allergische reactie op iets.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:08

Ik herken het dan weer als iets compleet onschuldigd. Was gewoon irritatie. Is wel een tijdje zichtbaat gebleven maar uiteindelijk weg getrokken.

fjordjes

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Vreemde bult lip hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:49

Mijn hond kreeg zulke bultjes van eten uit een rvs bak echter zaten ze wat meer verspreid en niet zo dicht op elkaar maargoed kan per hond verschillen. Uit wat voor soort bak krijgt ze haar eten? Wij zijn overgestapt op plastic bakken en sindsdien geen bultjes meer