Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 12:16

Beste Bokkers!

Ik heb even rondgezocht maar kon niet echt een topic vinden ergens waarin mijn vraag beantwoord werd, dus vandaar het topic. Ik hoop dat iemand hier zijn ervaring met ons kan delen!

In juli 2021 heeft onze vizsla Ajka, toen 8 maanden oud, haar voorpoot op 2 plaatsen gebroken nadat zij schrok, de weg op is gerend en aangereden is door een scooter. Godzijdank was er met haar verder niks gebeurd op een gescheurd teenkussentje na. We zijn met spoed doorverwezen naar de Evidensia dierenkliniek in Nieuwegein en daar is ze geopereerd. Ik zal de röntgenfoto's even uploaden zodat jullie een beeld hebben van de breuk:

Afbeelding

Zoals je kan zien is het vrij goed geheeld na 6 weken benchrust, waar we ons met pijn en moeite ook echt heel goed aan hebben kunnen houden. Daarna zijn we met behulp van fysiotherapie rustig gaan revalideren en inmiddels is ze eigenlijk al een flinke tijd weer "goed". Nu vraag je je misschien af waarom dan dit topic, omdat we dus helaas nog steeds kwakkelen met haar.

Ze heeft nooit 100% zuiver gelopen, de fysio heeft uitgelegd dat dit te maken had met het feit dat haar pols gefixeerd staat door de plaat en ze deze dus niet vrij kan draaien. Deze draai moet ze opvangen vanuit haar schouder en dit zorgt voor vertraging in de takt en dus enige, hele lichte, mankheid. Daar zou ze geen last van moeten hebben werd ons verteld. :) Nu is het echter ook zo dat wanneer ze druk is geweest (veel spelen of rennen, springen door het water of in mul zand lopen) haar poot wel eens reageert, ze komt dan na haar slaap wat mank uit de bench en naarmate ze meer beweegt wordt dit minder. Dit varieert in hevigheid, vaak redelijk onschuldig maar er zijn ook momenten geweest waarop ze echt op 3 poten liep. Ik heb hier een video van ter illustratie:

https://youtube.com/shorts/ChtBoyfB2Bc

Tijdens het spelen wil ze ook wel eens piepend gaan zitten met de poot vooruit, omdat er dan blijkbaar iets gebeurd is wat even flink pijn deed. Uiteraard luisteren we goed naar en als dit soort momenten voorkomen zorgen we dat ze rust krijgt. Gelukkig accepteert ze dit ook goed.

Het gaat dus erg op en af met de poot en sinds een maand lijkt het alsof er ook verdikkingen rond haar pols zitten die soms warm zijn. Het is haar rechtervoorpoot trouwens!


Afbeelding

Afbeelding


We overwegen dus om de chirurg te laten beoordelen of het beter kan zijn om de plaat operatief te verwijderen en hebben inmiddels een afspraak gemaakt. Dit hebben we eerder besproken en toen werd aangegeven dat het inderdaad voor verbetering kan zorgen maar dit niet altijd zo hoeft te zijn. Om deze reden ben ik benieuwd of er mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben mee gemaakt met hun hond en met mij willen delen hoe dit bij hun gegaan is?
Heeft het verwijderen van de plaat effect gehad?
Hoe is de revalidatie verlopen naderhand?
Is het bot nog een kwetsbare plek gebleven?

Ik ben benieuwd dus laat het ons vooral weten!

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:23

Ziet er heftig uit! Ons mini hondje (nog geen 2 kilo) had ook zo'n dubbele botbreuk. Verder is het totaal anders verlopen hoor, dus daar heb je misschien niet zoveel aan. Bij onze hond was 1 bot totaal weg gegaan ipv aan elkaar gegroeid en de andere was op de plek van de plaat nog super fragiel. Plaatje in delen (per schroef) verwijderen in 4 operaties had gekund maar ik geloofde er niet zo in dat het er beter van werd. Als het niet zou helpen zou er geen nieuw plaatje in kunnen werd ons verteld dus was de laatste stap daarna amputatie. Ik heb vriendelijk bedankt en ben naar huis gegaan. We hebben het geluk dat hij totaal geen last lijkt te hebben van de plaat of het missende bot. Hij loopt goed, rent alsof er nooit wat gebeurd is en speelt nog als een dolle (terwijl de DA had gezegd dat het nooit meer zou kunnen). Wat dat betreft erg mazzel gehad.

Ik denk wel dat als het bot beter genezen was en hij last leek te hebben van de plaat we deze er gewoon uit hadden laten halen. Gebeurd veel met kleine hondjes en volgens mij is het grote deel daar ook erg gebaat bij.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 12:26

Celebi schreef:
Ziet er heftig uit! Ons mini hondje (nog geen 2 kilo) had ook zo'n dubbele botbreuk. Verder is het totaal anders verlopen hoor, dus daar heb je misschien niet zoveel aan. Bij onze hond was 1 bot totaal weg gegaan ipv aan elkaar gegroeid en de andere was op de plek van de plaat nog super fragiel. Plaatje in delen (per schroef) verwijderen in 4 operaties had gekund maar ik geloofde er niet zo in dat het er beter van werd. Als het niet zou helpen zou er geen nieuw plaatje in kunnen werd ons verteld dus was de laatste stap daarna amputatie. Ik heb vriendelijk bedankt en ben naar huis gegaan. We hebben het geluk dat hij totaal geen last lijkt te hebben van de plaat of het missende bot. Hij loopt goed, rent alsof er nooit wat gebeurd is en speelt nog als een dolle (terwijl de DA had gezegd dat het nooit meer zou kunnen). Wat dat betreft erg mazzel gehad.

Ik denk wel dat als het bot beter genezen was en hij last leek te hebben van de plaat we deze er gewoon uit hadden laten halen. Gebeurd veel met kleine hondjes en volgens mij is het grote deel daar ook erg gebaat bij.

Ja het was een heftige tijd poeh haha, maar dat zullen jullie herkennen. Begrijpelijk dat die plaat er uit halen in jullie geval dan geen optie was, en de kosten van 4 operaties zullen ook niet grappig zijn... Thanks in ieder geval voor je reactie en hopelijk blijft jullie hond nog heel lang vrolijk rond dartelen!

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:30

Hond van mijn zwager was aangereden door een auto en had zo ook een gebroken voorpoot opgelopen.

Dat is toen ook vastgezet met een plaat. Volgens de DA ging alles voorspoedig, maar de hond was niet helemaal zichzelf meer en vaak wat humeurig.
Op gegeven moment zijn ze met de hond naar een andere dierenarts gegaan voor een second opinion en bleek dat de breuk helemaal niet goed was geheeld en dat ook de schroeven los aan het gaan waren. In praktijk had de hond dus nog steeds erg veel pijn aan die poot.

Zij hebben toen gekozen voor amputatie en nu hebben ze gewoon hun eigen vrolijke hond weer terug.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:38

Bij onze hond leverde de plaat+schroeven ook pijn op. We hebben daarom in overleg met de DA gekozen voor verwijderen. Helaas kreeg ze toen nog (veel) meer pijn aan de poot. We hebben uiteindelijk gekozen voor amputatie en daarna hadden we vrij snel weer een hele blije hond. Ze heeft er nog jaren blij en pijnloos rondgelopen op 3 poten :)

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 12:40

Apple schreef:
Hond van mijn zwager was aangereden door een auto en had zo ook een gebroken voorpoot opgelopen.

Dat is toen ook vastgezet met een plaat. Volgens de DA ging alles voorspoedig, maar de hond was niet helemaal zichzelf meer en vaak wat humeurig.
Op gegeven moment zijn ze met de hond naar een andere dierenarts gegaan voor een second opinion en bleek dat de breuk helemaal niet goed was geheeld en dat ook de schroeven los aan het gaan waren. In praktijk had de hond dus nog steeds erg veel pijn aan die poot.

Zij hebben toen gekozen voor amputatie en nu hebben ze gewoon hun eigen vrolijke hond weer terug.

Oh wauw! Wat fijn voor ze. Heftig wel dat amputatie dan de enige optie was maar logisch als de breuk niet goed geheeld is. Gelukkig hebben wij bevestiging dat de breuk in ieder geval goed geheeld is dus dat scheelt.


Ik moet zeggen dat ik ook de laatste tijd verandering in Ajka haar gedrag merk, maar dit nog niet echt toegeschreven had aan haar poot. Ze is nu bijna 3 dus ik dacht wellicht is het gewoon de volwassenheid, maar ze is een stuk rustiger en vooral in huis eigenlijk niet heel enthousiast. Buiten merken we er weinig van maar bijvoorbeeld wel dat op goede dagen de speelmomenten kort zijn en ze snel weer doorgaat met gewoon haar rondje wandelen. Ik ga dit zeker ook even melden als we bij de chirurg zijn, wellicht goed om mee te nemen in de beoordelingen.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 12:44

Lijsken schreef:
Bij onze hond leverde de plaat+schroeven ook pijn op. We hebben daarom in overleg met de DA gekozen voor verwijderen. Helaas kreeg ze toen nog (veel) meer pijn aan de poot. We hebben uiteindelijk gekozen voor amputatie en daarna hadden we vrij snel weer een hele blije hond. Ze heeft er nog jaren blij en pijnloos rondgelopen op 3 poten :)

Ah jeetje, ook amputeren dus. Wist de dierenarts ook te verklaren waar de pijn vandaan kwam bij haar of niet?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:46

Ik zou eens voor een second opinion gaan bij Dierenkliniek Putten, en dan specifiek een afspraak bij Daan Kranendonk. Dat is dé hondenorthopeed van Nederland, zeggen velen. Politie- en douanehonden uit heel NL komen bij hem. Werkt ook samen met humane orthopeden, doet ook onderzoek, en is gewoon heel eerlijk en realistisch en zal je niets aanpraten.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:00

Onze hond is op 4½ maand oud geopereerd aan een bekkenkanteling vanwege HD, tijdens deze operatie zijn er dus op 2 plekken "breuken" gemaakt om de kanteling te kunnen maken en daarna vast gezet met plaatjes en schroeven. Nu is hij 3 en blijft gevoelig op de plek bij zijn wervels in de rug. De fysio merkt ook dat hij alleen op die plek zich vast zet en daar gevoelig kan reageren. Met haar heb ik het er wel eens over of het gebruikelijk is om dan schroeven en een plaatje te verwijderen, bij mij is het ook gedaan na een breuk en operatie omdat de schroeven los gingen zitten. Maar het gebeurt niet vaak gaf zij mij aan. De dierenarts gaat er ook niet echt heel diep op in.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:25

xDeena_ schreef:
Lijsken schreef:
Bij onze hond leverde de plaat+schroeven ook pijn op. We hebben daarom in overleg met de DA gekozen voor verwijderen. Helaas kreeg ze toen nog (veel) meer pijn aan de poot. We hebben uiteindelijk gekozen voor amputatie en daarna hadden we vrij snel weer een hele blije hond. Ze heeft er nog jaren blij en pijnloos rondgelopen op 3 poten :)

Ah jeetje, ook amputeren dus. Wist de dierenarts ook te verklaren waar de pijn vandaan kwam bij haar of niet?


Nee, helaas niet. Ze zou geen pijn moeten hebben, maar had dat duidelijk wel. Van onze blije stuiterbal was ze langzaam aan in een rustige, bijna oud aandoende, loebas geworden. Zonder poot was de blije stuiterbal heel snel weer terug :j Amputeren is natuurlijk een heel heftige ingreep, maar ik ben zó blij dat we dat gedaan hebben. Ze kon er zo goed mee uit de (drie :') ) voeten terwijl het, voor haar ongeluk, al bepaald niet de allerhandigste hond was.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 13:38

Ibbel schreef:
Ik zou eens voor een second opinion gaan bij Dierenkliniek Putten, en dan specifiek een afspraak bij Daan Kranendonk. Dat is dé hondenorthopeed van Nederland, zeggen velen. Politie- en douanehonden uit heel NL komen bij hem. Werkt ook samen met humane orthopeden, doet ook onderzoek, en is gewoon heel eerlijk en realistisch en zal je niets aanpraten.

Dankje voor de tip! Ik ga het doorgeven aan mijn ouders, ze is niet alleen van mij.


meggiemeg schreef:
Onze hond is op 4½ maand oud geopereerd aan een bekkenkanteling vanwege HD, tijdens deze operatie zijn er dus op 2 plekken "breuken" gemaakt om de kanteling te kunnen maken en daarna vast gezet met plaatjes en schroeven. Nu is hij 3 en blijft gevoelig op de plek bij zijn wervels in de rug. De fysio merkt ook dat hij alleen op die plek zich vast zet en daar gevoelig kan reageren. Met haar heb ik het er wel eens over of het gebruikelijk is om dan schroeven en een plaatje te verwijderen, bij mij is het ook gedaan na een breuk en operatie omdat de schroeven los gingen zitten. Maar het gebeurt niet vaak gaf zij mij aan. De dierenarts gaat er ook niet echt heel diep op in.

Ah oke! Misschien omdat het om een ander soort breuk/plek is? Bij ons werd de optie eigenlijk meteen al genoemd na de operatie dus we hebben het niet zelf bedacht zegmaar. We zijn eerder ook terug geweest voor controle ongeveer een jaar na de operatie en toen ook over na gedacht maar omdat het toen opgelost leek na fysiobehandeling toch niet gedaan.


Lijsken schreef:
xDeena_ schreef:
Ah jeetje, ook amputeren dus. Wist de dierenarts ook te verklaren waar de pijn vandaan kwam bij haar of niet?


Nee, helaas niet. Ze zou geen pijn moeten hebben, maar had dat duidelijk wel. Van onze blije stuiterbal was ze langzaam aan in een rustige, bijna oud aandoende, loebas geworden. Zonder poot was de blije stuiterbal heel snel weer terug :j Amputeren is natuurlijk een heel heftige ingreep, maar ik ben zó blij dat we dat gedaan hebben. Ze kon er zo goed mee uit de (drie :') ) voeten terwijl het, voor haar ongeluk, al bepaald niet de allerhandigste hond was.

Gelukkig dat dit een oplossing was dan, ik zie het inderdaad vaak dat honden na amputatie doorgaan alsof ze nooit anders gewend zijn, mooi is dat.

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:26

Het verwijderen van plaatjes in poten is inderdaad heel gebruikelijk. Bij kleinere hondjes moet dit vaak gedaan worden omdat de plaat dusdanig sterk is dat het bot niets meer hoeft te doen. Ze halen dan de plaat juist weer weg zodat het bot beter gaat groeien. Bij grote honden laten ze het geloof ik sneller zitten omdat er minder problemen door ontstaan omdat de botten veel groter zijn.

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:35

Ik weet niet hoe het werkt bij een hond, maar weet wel hoe het bij mij voelde. Ik had een plaat met 8 schroeven op mijn sleutelbeen. Weinig bevleesd gebied en dat was ook het probleem. De huid schuurde er constant over en het irriteerde behoorlijk en deed ook zeer.
Bij mij is de plaat verwijderd en ik vond het een opluchting. Blijft altijd wel gevoelig, maar niet meer zo pijnlijk als eerst, ik kon er amper druk op verdragen.

Ik zou eens weer fotos laten maken en als de breuk goed geheeld is, de plaat laten verwijderen. Ik zit trouwens eens de fotos te bekijken en misschien is het de hoek van de foto, maar 1 schroef lijkt door beide botten te gaan, de buitenste schroef, zeg maar. Of lijkt dat enkel zo.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:36

Mocht je uiteindelijk een keuze gemaakt hebben, dan kun je voor erna ook wellicht contact zoeken met Dierenkliniek IVD voor dieren met een ruggengraat. Zij is naast orthomanueel dierenarts ook revalidatiearts. Geen idee of ze iets kan met voorpoten etc, maar wellicht wel voor herstel/belasting van de rest van het lichaam.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 14:54

Wintu schreef:
Ik weet niet hoe het werkt bij een hond, maar weet wel hoe het bij mij voelde. Ik had een plaat met 8 schroeven op mijn sleutelbeen. Weinig bevleesd gebied en dat was ook het probleem. De huid schuurde er constant over en het irriteerde behoorlijk en deed ook zeer.
Bij mij is de plaat verwijderd en ik vond het een opluchting. Blijft altijd wel gevoelig, maar niet meer zo pijnlijk als eerst, ik kon er amper druk op verdragen.

Ik zou eens weer fotos laten maken en als de breuk goed geheeld is, de plaat laten verwijderen. Ik zit trouwens eens de fotos te bekijken en misschien is het de hoek van de foto, maar 1 schroef lijkt door beide botten te gaan, de buitenste schroef, zeg maar. Of lijkt dat enkel zo.

Ah kan me goed voorstellen dat dit bij Ajka dan ook het geval zal zijn, er zit natuurlijk 0,0 vet op zo'n pootje en we hebben altijd de schroeven en plaat goed kunnen voelen door de huid heen. We hebben contact gehad met de kliniek en die hebben nu eerst goede foto's van de poot gevraagd om op afstand te beoordelen. Ik vermoed dat de volgende stap inderdaad röntgenfoto's zal zijn en op basis daarvan behandelen. Ik heb geen idee of die buitenste schroeven door beide botten gaan maar dat zou zomaar kunnen hoor!


Amandavd schreef:
Mocht je uiteindelijk een keuze gemaakt hebben, dan kun je voor erna ook wellicht contact zoeken met Dierenkliniek IVD voor dieren met een ruggengraat. Zij is naast orthomanueel dierenarts ook revalidatiearts. Geen idee of ze iets kan met voorpoten etc, maar wellicht wel voor herstel/belasting van de rest van het lichaam.

Thanks voor de tip maar dat is een aardig stuk van Almere af hahaha! Ik vermoed dat we hier ook wel wat kunnen met revalidatie, zijn vorig jaar ook fijn geholpen door de fysiotherapeut van Evi dierenartsen. Daar was ook nog aquatraining op zo'n loopband mogelijk dus moet vast goedkomen.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 20:39

We gaan aanstaande woensdag met Ajka naar de kliniek waar zij ook is geopereerd en daarna evt nog een second opinion aanvragen bij Daan Kranendonk! Mochten nog meer mensen ervaringen hebben in de tussentijd mogen die uiteraard nog gedeeld worden.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:56

Mochten jullie benieuwd zijn naar een update, we zijn gister met Ajka naar de Evidensia dierenartsen geweest, de kliniek waar ze ook is geopereerd. Ze is daar uitgebreid onderzocht, niet alleen de plek met verdikkingen maar de hele poot en schouder. De chirurg gaf aan dat er inderdaad een ontsteking of irritatie zit in de pezen waar die verdikking zit, door het schuren over plaat of schroef inderdaad. Ze draait haar poot naar buiten om de pijn minder te voelen en daar komt het manken ook vandaan. Haar pols was ook flink beperkt in buiging.

Het eruit halen van de plaat gaf geen garantie op herstel natuurlijk, maar vergroot wel flink de kansen t.o.v. de situatie nu. Het gaat met plaat er in in ieder geval niet beter worden helaas. Qua herstel is het even afhankelijk van hoe groot de schroefgaten zijn die achterblijven als de plaat verwijderd is. De chirurg gaf aan dat het waarschijnlijk 2 weken benchrust - voornamelijk voor wondherstel - zal zijn, en daarna 4-6 weken aan de lijn in ieder geval. Rustig opbouwen met wandelen, eerste week 5 minuutjes en zo steeds 5 minuten erbij. En uiteraard revalideren met een fysio. Ze kan morgen al geopereerd worden dus dat is snel en hopelijk is ze dan heel snel weer de oude.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Mochten er nog tips voor de benchrust periode of revalidatie zijn mogen jullie die nog plaatsen :D

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:09

Spannend! Veel sterkte en succes morgen!

gillian

Berichten: 4427
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:14

Mijn vroegere paard had zijn elleboog gebroken,plaat met schroeven erin. Lang gerevalideerd. Maar nooit helemaal rad na die operatie. Tot er een fistel kwam.
Hele plaat met schroeven eruit laten halen, nooit meer kreupel gelopen aan die blessure.

Het is zeker de moeite waard om te kijken of het dat is. Het is tenslotte een lichaamsvreemd iets wat erin zit. De een reageert er op, de ander niet.
Succes!!

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:17

Oh kijk, dus toch wat irritatie van die plaat :-) Wat fijn dat ze al zo snel geopereerd kan worden :-)

Ik durf te wedden dat je na de operatie en herstelperiode ook plots weer een veel vrolijkere en actievere hond hebt!

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 10:19

Dankjullie! En ik hoop inderdaad dat ze daarna weer lekker energiek en blij is. Het is natuurlijk een vizsla en die staan erom bekend behoorlijk actief te zijn, maar zij kon prima genoegen nemen met 's ochtends en 's middags een halfuurtje lopen en verder lekker slapen. Dat heeft zijn voordelen maar het is niet fijn als pijn daarvan de oorzaak is.

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:40

Haha, zo zie je maar, mensen en dieren hebben soms hetzelfde euvel :D

Bij mij zijn de schroefgaten vrij gauw dicht gegroeid.

Het enige waar ik nu nog wel eens last van heb sinds de plaat er uit is, is gevoeligheid met weersverandering. Verder is het bot helemaal prima, hopelijk voor jouw hond straks ook!! Breuk was wel mooi genezen?

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:17

Succes met de operatie morgen, ik hoop dat jullie hond zich veel beter voelt daarna :j

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 15:33

Ajka is vanochtend geopereerd en de operatie is goed gegaan! Als ik alles goed begrepen heb net uit het belletje van mijn moeder nadat ze de kliniek gesproken had is dit wat we nu weten. Een van de schroeven bleek wat los te zitten in haar poot en heel vast in de plaat, we weten nog niet welke schroef dat was maar het zou kunnen dat dit ook voor irritatie gezorgd heeft op de plek van de verdikkingen. Daarnaast leek er toch iets van een infectie te zitten/te ontstaan. Ze krijgt dus de komende 2 weken antibiotica. Verder is het inderdaad 2 weken benchrust, ook voornamelijk voor wondherstel. Ze mag haar poot gewoon belasten tijdens deze periode, dat is zelfs goed voor het herstel. Daarna controle en mogen we gaan opbouwen met 5 minuten lopen per week, en beginnen met fysiotherapie. Als alles goed gaat zou ze na 6 weken weer los mogen en springen en spelen. Uiteraard zullen we dit super voorzichtig gaan opbouwen maar ik kan niet wachten tot ze weer zichzelf is. Iedereen bedankt voor het meedenken en de sterkte wensen!

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaring verwijderen plaat na botbreuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:13

Succes/sterkte met het herstel! Hopelijk zien jullie snel verbetering!