Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 18:08

Ik heb 2 kittens (zusjes) van ongeveer 4,5 maand. Ze groeien goed, zijn nieuwsgierig, aanhankelijk en erg energiek. Daar dus geen problemen!

Toen ik ze net had, aten ze hun portie natvoer altijd in 1 of 2 keer op. De afgelopen weken gaat het als volgt:

Ze hebben onbeperkt droogvoer (Felix Junior Sensations) en water.

Ze krijgen rond 18 uur beide een bakje natvoer (g'woon junior brokjes in gelei) (50 gram per kat). Ze likken alle gelei op en eten wat brokjes. Ondertussen verschoon ik de kattenbakken en na een paar minuten komen ze al aanrennen om op de schone kattenbak behoefte te doen (het liefst als ik nog aan het schoonmaken ben >;) ).
In de loop van de avond eten ze de rest van de natte brokjes op.

Het verbaast me vooral dat ze het niet in 1x opeten, iedere kat die ik ken ik ken schrokt het natvoer op. Moet ik me zorgen maken of vinden ze het niet lekker?

Ik wil m'n voorraad natvoer nog opmaken en dan overstappen op ander natvoer. Hebben mensen hier nog suggesties voor?

PS: de dames in kwestie <3

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:12

Ik denk dat ze geen fan zijn van het natvoer en liever hun behoeftes doen in een schone kattenbak. Die van ons is ook geen fan van natvoer en eet het alleen als ze een halfuurtje geen aandacht krijgt en verder niks te doen heeft. Misschien even kijken of je de kattenbak op een ander moment kunt schoonmaken? Kijken wat ze dan doen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 18:14

Flubberboot schreef:
Ik denk dat ze geen fan zijn van het natvoer en liever hun behoeftes doen in een schone kattenbak. Die van ons is ook geen fan van natvoer en eet het alleen als ze een halfuurtje geen aandacht krijgt en verder niks te doen heeft. Misschien even kijken of je de kattenbak op een ander moment kunt schoonmaken? Kijken wat ze dan doen.


Dat laatste heb ik weleens geprobeerd, maar dan eten ze alsnog het natvoer niet in 1 keer op.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:17

De meeste katten vinden de gelei/ de soep bij de brokjes lekkerder dan de brokjes zelf, wat sowieso neit het meest gezonde vlees is. Ik kan je cosma soup aanraden, dat is vloeistof met wat kleine stukjes echt vlees erin, dat gaat er hier heel goed in.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:17

Mijn volwassen katten eten ook geen heel zakje ookal vinden ze het super lekker. Ze krijgen daarom smorgens een halve en savonds een halve.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:19

Probeer eens ander nat voer als ze dat wel op eten heb je je antwoord

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:22

Misschien almo of schesir proberen.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:26

Eske_B schreef:
Flubberboot schreef:
Ik denk dat ze geen fan zijn van het natvoer en liever hun behoeftes doen in een schone kattenbak. Die van ons is ook geen fan van natvoer en eet het alleen als ze een halfuurtje geen aandacht krijgt en verder niks te doen heeft. Misschien even kijken of je de kattenbak op een ander moment kunt schoonmaken? Kijken wat ze dan doen.


Dat laatste heb ik weleens geprobeerd, maar dan eten ze alsnog het natvoer niet in 1 keer op.

Dan zijn ze gewoon geen fan. Of ze hebben buikje vol. Die van ons eet het ook niet in 1 keer op en die is fysiek compleet gezond.

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:50

Mijn katten het ene natvoer ook beter dan het andere.
Ze hebben wel brokjes zijn de hele dag.

Kattenbak (PeeWee) haal ik 3x per dag de drollen uit.
Plas gaat door het rooster heen en verschoon ik 2x per week.

Schone kattenbak (uitgesopt) vinden ze geweldig.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:57

Het is heel normaal dat ze het niet in een keer opeten, dat doen ze met hun brokken ook niet.

Hier staat het natvoer (yarrah pathe) soms de hele dag. Net als brokjes lopen ze er steeds heen om wat hapjes te nemen. Het maakt ook niet uit als het wat langer staat, katten hebben erg sterk maagzuur en zullen er niet ziek van worden. Of ze het na een tijd nog opeten is wel de vraag.


Ik zou je wel adviseren om over te stappen van brok. Ik kan je de Facebook paginas katten weetjes en natuurlijke katten aanraden voor informatie en de website van catmoneo voor informatie

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:08

Iets niet in een keer opeten is heel normaal, dat moeten ze leren.
Als er altijd eten klaar staat, is er geen nood om alles naar binnen te proppen. Dus stoppen ze als ze genoeg hebben.

Onze jongste hond at in het begin ook niet alles op. Zij had bij haar vorige baasje ook onbeperkt eten. Hier gaat dat niet met nog drie andere veelvraten, dus ik haalde het weg als ze wegliep. Vervolgens ging ze wel zoeken en zeuren als er een uur later niets meer stond. Binnen drie dagen at ze haar bakje leeg :D

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 20:14

Bedankt voor alle reacties!

Ik gebruik de natte brokjes trouwens ook als beloning bij clickertraining paar keer per week, dan eten ze het wel.

Ik ga als dit voer op eens is naar suggesties kijken. Vooral voer met meer echt vlees lijkt me goed voor ze.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:26

De droge brokken die je nu geeft zijn ook niet al te best, ook daar kun je betere keuzes maken door meer vlees bevattende brokken te nemen.
Whiskas/Felix etc bevat teveel granen en dus buikvulling ipv voeding. Net als voor ons MacD.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 20:36

cissy schreef:
De droge brokken die je nu geeft zijn ook niet al te best, ook daar kun je betere keuzes maken door meer vlees bevattende brokken te nemen.
Whiskas/Felix etc bevat teveel granen en dus buikvulling ipv voeding. Net als voor ons MacD.


Ik heb veel gegoogled, op sommige sites komt Felix er wel weer goed uit... ik zal van de week eens langs de dierenspeciaalzaak gaan!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:48

Je kunt er voor het gemak van uit gaan dat al het voer in de dierenwinkel/supermarkt niet de beste kwaliteit is.

Ik heb ik mijn vorige opmerking wat Facebook paginas en een website genoemd waar je veel kunt lezen en leren over kattenvoer

Geen enkel persoon die zich verdiept heeft in kattenvoer zal Felix of wiskas aanraden

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:53

Amber_anne schreef:
Ik zou je wel adviseren om over te stappen van brok. Ik kan je de Facebook paginas katten weetjes en natuurlijke katten aanraden voor informatie en de website van catmoneo voor informatie


Ook ik kan Catmoneo van harte aanbevelen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:05

Amber_anne schreef:
Je kunt er voor het gemak van uit gaan dat al het voer in de dierenwinkel/supermarkt niet de beste kwaliteit is.

Ik heb ik mijn vorige opmerking wat Facebook paginas en een website genoemd waar je veel kunt lezen en leren over kattenvoer

Geen enkel persoon die zich verdiept heeft in kattenvoer zal Felix of wiskas aanraden


Dankjewel!

De dierenwinkel hier lijkt zeker aantal betere merken te hebben. Is een fijne winkel die geen dieren verkoopt (vind ik altijd erg positief) en tot nu toe erg prettig qua advies.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:16

Kijk inderdaad naar een andere brok, met een hoger vleespercentage. Minimaal 80% vlees, daar groeien katjes goed van :) Felix en G’woon voldoet daar helaas niet aan.

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:20

Helemaal super dat ze niet alles meteen op schrokken.
Een kat heeft geen grote maag en eet vaker per dag kleine beetjes.
Dit is voor hun verteringssysteem ook veel beter.

Niks om je zorgen te maken en als je je toch eens zorgen maakt kijk dan naar je katten.
Zijn ze happy? Net zo actief als normaal? Goede conditie? Geen zieke indruk?

Zoja dan gaat het heel goed net ze en bepalen ze zelf wat ze wanneer eten.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:31

Eilinora schreef:
Helemaal super dat ze niet alles meteen op schrokken.
Een kat heeft geen grote maag en eet vaker per dag kleine beetjes.
Dit is voor hun verteringssysteem ook veel beter.

Niks om je zorgen te maken en als je je toch eens zorgen maakt kijk dan naar je katten.
Zijn ze happy? Net zo actief als normaal? Goede conditie? Geen zieke indruk?

Zoja dan gaat het heel goed net ze en bepalen ze zelf wat ze wanneer eten.


Katjes zijn helemaal happy gelukkig!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:32

Eske_B schreef:
Amber_anne schreef:
Je kunt er voor het gemak van uit gaan dat al het voer in de dierenwinkel/supermarkt niet de beste kwaliteit is.

Ik heb ik mijn vorige opmerking wat Facebook paginas en een website genoemd waar je veel kunt lezen en leren over kattenvoer

Geen enkel persoon die zich verdiept heeft in kattenvoer zal Felix of wiskas aanraden


Dankjewel!

De dierenwinkel hier lijkt zeker aantal betere merken te hebben. Is een fijne winkel die geen dieren verkoopt (vind ik altijd erg positief) en tot nu toe erg prettig qua advies.


Geen dieren vind ik ook altijd een pluspunt

Je kunt op google het merk intypen met catmoneo erachter en dan kan je zien of het voer wordt aanbevolen.

Helaas denken veel mensen ook dat bijvoorbeeld royal canin goed voer is door alle marketing erachter terwijl het meer vergelijkbaar is met wiskas dan met een beter merk als bijvoorbeeld purizon.

De wereld van kattenvoer is een lastige en je wordt overspoeld met informatie in het begin maar wees niet getreurd we zijn allemaal zo begonnen

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:33

Berdien schreef:
Kijk inderdaad naar een andere brok, met een hoger vleespercentage. Minimaal 80% vlees, daar groeien katjes goed van :) Felix en G’woon voldoet daar helaas niet aan.


Ben me flink aan het verdiepen nu :) Aantal goede merken gevonden (die ze ook bij dierenwinkel hebben), Zooplus heeft wel wat goedkopere alternatieven. €20/kg is wel erg aan de prijs.

Kom nu op Purizon uit, veel vlees en eiwit.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 28-08-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:39

Hier krijgt onze poes vanaf dat ze jong is drie keer per dag een schoteltje droogvoer (kwalitatieve brok). Nooit nat voer gegeven, want ik vind nat voer stinken en het geeft gesmeer, zeker als er slecht van gegeten wordt. Bij vorige kat ook zo gedaan, is 18 jaar geworden. Schoteltje wordt doorgaans direct leeg gegeten.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:59

Bij ons merk ik dat ze een bepaalde smaak natvoer eerst heerlijk vinden en het dan na een tijdje zat zijn. Afwisseling van smaken helpt.
Helaas zijn onze 2 katers erg kieskeurig. Ik heb allerlei merken al geprobeerd. Paté wordt sowieso afgekeurd. Het is dus soms even zoeken naar wat ze lekker vinden.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:40

Katten hebben echt wel een voorkeur van wat ze wel of niet lekker vinden en dat kan dan ook nog eens steeds wisselen. Ik geef kleine porties. Liever twee keer per dag dat ze het opeten, dan dat het blijft staan. Met warm weer vind ik dat ook niet zo fris...