Niet geholpen kittens bij elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:51

Hey bokkers,

Een tijdje geleden heb ik al eens een topic geopend over een poesje dat we hadden laten ophalen door de dierenambulance.

Nog steeds is er de wens voor een kat/poes.

Nu doet de situatie zich voor dat een collega 2 kittens heeft van inmiddels ongeveer 4 maanden. Die heeft ze impulsief in huis genomen een poesje en katertje. Haar dochter blijkt allergisch te zijn en nu wil ze toch van een kat af en de andere aan buiten laten wennen om te kijken of de allergie minder heftig word.

Wij zijn bereid het poesje over te nemen alleen gaan wij 9 september nog een nachtje weg en willen we haar graag pas daarna adopteren, omdat we niet de poes alleen thuis willen laten na net verhuist te zijn voor een lange nacht.

Echter zijn beide kittens nog niet geholpen en lees ik op internet dat deze rond de 4 a 5 maanden geslachts rijp kunnen zijn. Mijn collega heeft niet zoveel verstand van katten en ziet de risico's hier niet van in, zo zijn ze ook nog niet geënt of gechipt. Iets wat ik wel ga laten doen en ook stillerisatie zodra ik de poes heb. Mijn vraag is meer hoe groot het risico is of de kittens al geslachtsrijp zijn en het risico op eventuele dekking is. De poes zelf is een heel lief beest en ik heb haar ook al gezien en even meegespeeld we zijn verlieft op haar geworden en willen haar graag adopteren. Aan de ene kant halen we haar het liefst zo snel mogelijk weg daar zodat de kans op eventuele dekking voorkomen wordt. Aan de andere kant zitten we met volgend weekend en willen we de kat niet alleen laten. Wat zouden jullie in dit geval doen. Andere collegas zeggen dat je een kat prima een nachtje alleen kunt laten maar voor mij voelt dat niet goed. Het zal dan wel bijna om 24uur gaan wat ik echt te lang vind voor een kitten die net verhuist is en ook helemaal alleen zit zonder speelmaatje.
We hebben er ook aan gedacht om de eventueele kater te adopteren maar twee katten was niet echt iets wat we voor ons zien en mijn collega wil graag 1 kat nog houden voor haarzelf.
De poes die wij van haar over zouden nemen is heel mensgericht want is grootgebracht met de fles (niet door mijn collega)

Ik hoor graag jullie kijk hierop, alvast bedankt.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:54

Een kat is echt niet met 4 a 5 maanden geslachtsrijp.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:04

Vanaf 5 maanden zijn zowel poes als later geslachtsrijp

Nyaleti

Berichten: 6160
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:11

Dat ze beide op 4 maanden al geslachtsrijp zijn zou wel heel toevallig zijn. Dat is erg jong. Het gebeurt wel maar het is niet de standaard.

Verder zou ik er wel op aandringen bij de eigenaar nu om ze beide over te nemen. Eentje zo jong al naar buiten doen en hopen dat een allergie spontaan overgaat is vragen om problemen. Die gaat in iedergeval de hort op z'n hormonen achterna.

Nachtje alleen laten vind ik niet erg maar waarschijnlijk ben je al rond avondeten weg en pas tegen de middag terug? Dat vind ik wel lang voor een kat die nog aan het wennen is in een nieuw huis.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:27

ik begrijp dat ze niet als koppeltje over wilt nemen? Ik weet niet wat de huissituatie is bij jouw collega, maar reken maar dat als de kater moet binnenblijven en niet gecastreerd wordt hoogst waarschijnlijk op den duur lastig gedag gaat vertonen en als hij wel naar buiten kan/mag op den duur in het voorjaar niet meer terug naar huis komt als hij krolse poezen ruikt.

Uiteraard kan ik niet in jullie situatie kijken, maar vaak is twee katten wat al een koppeltje is leuker voor het dier dan alleen, ondanks dat ze opzich solitair zijn vanuit hun achtergrond. Dit in de combi dat die kater waarschijnlijk geen leuk bestaan tegemoet gaat, zou ik zelf het besluit om alleen het poesje over te nemen heroverwegen.

Terugkomend op je vraag, de meeste poezen worden op een leeftijd van 6/7 maanden voor het eerst krols. Zolang zij nog geen krolsheid heeft getoond is het niet logisch dat zij evt. gedekt zou zijn door haar broertje echt wel klein gezien haar leeftijd.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 21:11

Kittens komen niet uithetzelfde nestje, zijn beiden geadopteerd door mijn collega met 9 weken.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 21:51

De twee katten allebei overnemen hebben we ook in overweging genomen maar dat zien we om verschillende redenen niet zitten. Ik heb voorgesteld aan mijn collega dat ze beter een huisje kon zoeken voor beide katten samen maar dat wilde ze ook niet omdat ze er toch graag 1 wil houden om het nig te proberen. De andere optie zou voor haar zijn de poes op marktplaats te zetten, maar ze vind het een fijn idee als deze gaat naar iemand die ze kent.

Zelf voel ik me dan ook wel verantwoordelijk voor het poesje, ik zou het erg vinden als deze via een willekeurig persoon op marktplaats over genomen zou worden en daar laten bij mijn collega geeft ook het risico op een jonge zwangerschap, omdat ik weet dat mijn collega het geld er niet voor over heeft om de kittens te laten helpen.

Te lezen dat het ook 5/6maanden kan duren en dat de kenmerken voor krolsheid duidelijk herkenbaar zijn stelt mij wel gerust. Ik zal haar dit in ieder geval informeren dat mocht dat komende week al gebeuren ze de katten eventueel uit elkaar kan houden.

Nyaleti

Berichten: 6160
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:57

Oh ik wil echt van alles tegen jouw collega zeggen := maar daar kun jij ook niks aan doen natuurlijk.
Marktplaats is niet per definitie slecht hè. Het is alleen wat meer filteren en ik heb zo'n gevoel dat je collega dat niet gaat doen.

Uit belangstelling, waarom wil je geen 2 katten? Zeker met jonge katten is het echt vaak beter om ze samen te laten opgroeien.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 22:05

We hebben de financiele middelen voor 1 kat, maar niet perse voor 2 katten. Ook met het oog dat we ze dan allebei moeten laten helpen etc. Ik weet dat dat een kul reden kan zijn voor sommigen maar het speelt wel mee in onze overweging. Daarnaast wonen we niet supergroot en is het lastig om meerdere kattenbakken kwijt te kunnen. De poezenkitten is met de fles groot gebracht en erg mens gericht, dat is wat we ook zoeken in een kat omdat we deze graag aan een tuigje willen laten wennen en zo trainen dat we samen met haar naar buiten kunnen of haar eens ergens mee kunnen nemen. De kater is niet erg mens gericht, wil liever niet opgepakt worden en komt ook niet op schoot liggen.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 22:06

Ik ben het ook met je eens hoor over mijn collega. Voorspelde voor de vakantie al dat ik de vraag zou krijgen een of twee katten over te nemen omdat dit echt een impuls actie van haar was.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:05

Juist voor een kitten die met de fles is groot gebracht is het belangrijk om onderling katten gedrag te kunnen leren.
9 weken is ook nog heel vroeg om weg te gaan bij de soortgenoten en kan ook weer problemen in de hand werken zoals spel agressie.

Katten zijn zeker wel groepsdieren en het is een misverstand dat ze solitair zijn. Ze zijn solitaire jagers maar leven in groepen. Kijk maar naar het buitenland waar veel zwerfkatten zijn. Ze spelen veel samen maar wassen elkaar ook veel. Een voorwaarde van een sociale kat is wel dat ze opgroeien met andere katten en dat is ook waar het vaak misgaat, een kat die in een sociaal isolement zit wilt geen kat erbij na jaren alleen.

Ik zou er goed over nadenken wat je wilt en als je het toch kiest zou ik de optie open houden om binnen een aantal jaar een tweede erbij te nemen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:03

Je kunt ze beiden adopteren en nog even binnen houden en eventueel het poesje aan de poezenpil voor een aantal maandjes en dan van de winter onder het mes en dan kunnen ze het voorjaar jaar buiten.
Mijn poezen werden pas na maand of 7 krols en ik heb de binnen gehouden tot het voorjaar. 2 kittens samen is wel echt geweldig en ze zijn gek op elkaar. Met poes en kater kan dat volgens mij net zo goed

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 17:03

Bedankt voor de info, ik ben me er van bewust. We gaan er toch nog even over nadenken om de eventuele tweede ook over te nemen. Vanaf welke leeftijd is castratie/stellerisatie mogelijk? Ik zal deze vraag ook bij de dierenarts nog voorleggen als ik de poes(en) ga laten enten en chippen.

Nyaleti

Berichten: 6160
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:58

Vind ik geen kul reden hoor. Juist goed dat je er van bewust bent dat ze geld kosten! Om een kitten 'klaar' te hebben ben je minimaal €220 kwijt. 2x vaccineren, chippen, vaccinatieboekje en steriel maken. Kitten voeding zit rond de 20 euro voor 2,5 kilo. Deze zou ik nog een paar keer ontwormen maar dat zijn kleine bedragen. Krabpaal, kattenbakken, speeltjes etcetc kun je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk maar het minimale is denk ik toch wel €70 euro. Best een investering als je vanaf 0 moet beginnen!

Omdat ze zo mensgericht is, zou ik het een of het ander kiezen. Of nu het katertje erbij (of binnekort een 2e kitten) of helemaal niet en accepteren dat je voor de komende 14 jaar één kat hebt.
Verder best normaal dat een kitten nu nog wat schuwig is, dat trekt wel bij als ze settelen en ouder worden.

Steriel maken kan al eventueel. Zeker het katertje. In België moet alles steriel weg en worden ze dus gecastreerd of gesteriliseerd op 12 weken leeftijd. In Nederland is het gebruikelijk om ze op 6 maanden te doen maar zeker als je een poes en een kater hebt lopen, kan het eerder.
Poesje zou ik dan nog even uitstellen maar het katertje kan nu al wel mits zijn balletjes al groot genoeg zijn.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 18:08

Ja we kunnen natuurlijk altijd eerst het poesje nemen en mochten we merken dat deze het toch niet goed doet alleen, toch de kater nog overnemen van mijn collega of een andere kitten naar onze wensen erbij nemen. Het zijn inderdaad flinke bedragen en dat heb ik best voor een kat over en weet ook dat dieren geld kosten maar ergens ligt er wel een grens. En al helemaal omdat ik dat het gevoel heb dat ik betaal voor alles en mijn collega dat allemaal uit heeft gesteld om te laten doen.

Nyaleti

Berichten: 6160
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:30

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt met katten :+ goede voeding is een must, niet Felix of Jumbo huismerk. Maar verder.. je kan een xxl krabpaal kopen van 300 euro maar wij hebben een kleintje (een paal met één plankje / kussentje) en alle katten vinden het telkens fantastisch.
Snap wel wat je zegt, jullie hebben nu nog flink de kosten omdat je collega niet verantwoordelijk is..
Ik zou in iedergeval vragen om een check up bij de dierenarts en een up to date behandeling tegen vlooien en wormen. Ik vermoed dat ze nog nooit bij de dierenarts zijn geweest? Best veel kittens hebben een hartruisje en alhoewel het overgrote deel er overheen groeit, is het toch goed om van te voren al te weten. En als ze dan toch bij de dierenarts is, kan ze direct de eerste vaccinatie doen :+

In jullie geval zou ik goed nadenken over een tweede kat erbij. Hoe is ze nu met het katertje? Beste vriendjes of tolereren ze elkaar? Hoewel ik voor het principe ben "kittens horen niet alleen" vind ik een flessen kitten die alleen is opgegroeid (?) daar wel als uitzondering bij horen.
Mits jullie veel thuis zijn en ze het hele huis door mag en in jullie slaapkamer mag slapen.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 01:12

Bedankt voor de tips, ik was inderdaad van plan een checkup te laten doen bij de dierenarts.
Verder is ze met de kater volgens mij wel vriendjes, ze slapen wel samen en spelen wel maar de details daarvan weet ik niet. Ze is naar wat ik geboord heb aan de weg gevonden als hele kleine kitten samen met andere kittens en toen met de fles groot gebracht. Dat maakt wel dat ik het dubbel vind wellicht.

Maar zodra ze hier is mag ze overal in huis komen, ook in de slaapkamer en dat mag ze nu bij mijn collega niet.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 02:08

Ik zou zeker ze allebei overnemen. Scheelt veel stress, dat later doen is vanuit de katten gezien niet de beste keus. Zeker een moederloze kitten die zich gehecht heeft aan de ander, doen. Het is bijna dierendsg en er zijn heel veel acties om dan goedkoop te laten helpen. Daar zou ik dan gebruik van maken.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:01

Kittens worden door fokkers met een reden niet alleen geplaatst...
Dus ik zeg beide of geen een.

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 14:33

We zijn net nog weer wezen kijken bij de kittens en willen ze toch wel graag beide overnemen. Mijn collega gaat thuis nog overleggen of ze de kater ook willen wegdoen.

Nyaleti

Berichten: 6160
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:47

SnuitjeLove schreef:
Bedankt voor de tips, ik was inderdaad van plan een checkup te laten doen bij de dierenarts.
Verder is ze met de kater volgens mij wel vriendjes, ze slapen wel samen en spelen wel maar de details daarvan weet ik niet. Ze is naar wat ik geboord heb aan de weg gevonden als hele kleine kitten samen met andere kittens en toen met de fles groot gebracht. Dat maakt wel dat ik het dubbel vind wellicht.

Maar zodra ze hier is mag ze overal in huis komen, ook in de slaapkamer en dat mag ze nu bij mijn collega niet.



Ah ja, ik had m'n hoofd dat ze ook alleen is gevonden / opgegroeid.

Leuk dat jullie zijn gaan kijken! <3
Hopelijk wilt je collega ook het katertje mee geven. Als de dochter zo allergisch is maakt 1 of 2 echt weinig verschil..

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:50

Om je initiële vraag te beantwoorden; ja ze kunnen nu al geslachtsrijp zijn maar dat hoeft niet.
Mijn Enya werd pas met 13 maand voor de eerste keer krols. Zij heeft daarna een tijdje op de poezenpil gestaan hoewel veel dierenartsen hier tegenwoordig op tegen zijn.
Echter een kind een kind laten krijgen doe je niet en zij was echt nog heel klein en kittenachtig.
Toen ze 2 was ben ik gaan kijken naar een geschikte kater en met 2.5 is ze mama geworden.
Uit dit nestje hebben wij zowel een poesje als kater aangehouden.
En toen stond ik dus ook voor de vraag wanneer en wie als eerste?
Ik heb in overleg met de dierenarts eerst de kater laten helpen op 5.5 maand en een paar weken geleden is de poes geholpen op 9 maand.
Dus als je ze allebei neemt, laat eerst de kater helpen, deze ingreep is namelijk minder heftig dan voor een poes.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:35

Ik heb nu kittens uit hetzelfde nestje bij elkaar, 1 poesje en 2 mannetjes, nestje van een zwerfpoes die bij mijn op stal haar kittens kreeg. Moeder later steriliseren toen de kittens 9 weken waren en het poesje is nu aan de pil. De datum van sterilisatie/castratie van het hele spul is gepland. Maar ik wil geen enkel risico van een zwangerschap. Pil moet ze 1 x per week dus valt alles mee.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:38

Mijn kater wist pas met 14 maanden ofzo hoe hij het moest doen, poes was al veel langer krols (was ook 8 maanden ouder :+

SnuitjeLove
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Niet geholpen kittens bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 17:48

Ik zal idd als alles doorgaat gelijk een afspraak maken voor castratie van de kater. De poes volgt dan later wel.