Kat geeft vaak over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 22:50

Hoi onze kat braakt geregeld. Zo een periode niet en zo weer wel. Voorjaar lijkt altijd het ergst. Nu vanavond 3 keer gebraakt waarvan 1 keer al zijn brokjes eruit en 2 keer alleen maar doorzichtig slijm/gal. We hebben sinds 3 weken kattengras staan en sinds dien niks meer gezien tot vandaag.
Hij ziet er goed uit! Bloedonderzoek vorig jaar was ook goed. Krijgt royal canin urinary SO brok vanwege zijn blaasgruis.
Wat kan ik nog doen?

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:54

Klinkt als onze kat.. Geef je wel eens haarbal pasta, of zijn het geen haarballen?
Het brokken uitspugen was bij ons over na de overstap op ander voer.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 23:09

Angelaa2 schreef:
Klinkt als onze kat.. Geef je wel eens haarbal pasta, of zijn het geen haarballen?
Het brokken uitspugen was bij ons over na de overstap op ander voer.

Nee heb niet het idee dat het haarballen zijn maar misschien moet ik kijken voor natvoer?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:05

Vervelend dat hij soms zo veel braakt… wat is je voerbeleid? Heeft hij altijd brok en vul je bij of krijgt hij het in porties aangeboden?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:10

Ook hier een braker. Bleek toch een vorm van voedselallergie. Plus ik merk dat hij het ook meer doet als ie langer een legere maag heeft gehad. Bijvoorbeeld na een dutje.
Enige waar hij het nu goed op doet is de Gastrointestinal van Royal Canin plus aangevuld met hele kleine porties natvoer van zelfde merk.
Brokjes krijgt ie gewoon onbeperkt. Hij doseert zelf zijn eten heel erg goed. Is een slanke kat.
Natvoer 3-4 keer per dag. Half zakje per dag.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:23

Voorjaar, ruitijd net als het najaar. Ik heb één kat die regelmatig de haarballen uitkotst maar de andere twee zijn echt de pasta nodig.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 06:05

Er kan veel veranderen in een jaar. Weet niet hoe oud de kat is? Als dagelijks braken weer terugkomt zou ik opnieuw naar dierenarts gaan en evt opnieuw bloedonderzoek doen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:31

Hier was de oorzaak haarballen, ook al zag je nagenoeg geen haar erin zitten.
Ik geef dan de pasta hiervoor ( koop ik bij de da) en fan is het eigenlijk de dag erna alweer over

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 09:08

Memories schreef:
Vervelend dat hij soms zo veel braakt… wat is je voerbeleid? Heeft hij altijd brok en vul je bij of krijgt hij het in porties aangeboden?

2 keer per dag krijgt hij zijn brokjes. Soms 3 keer.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 09:09

Marigo schreef:
Ook hier een braker. Bleek toch een vorm van voedselallergie. Plus ik merk dat hij het ook meer doet als ie langer een legere maag heeft gehad. Bijvoorbeeld na een dutje.
Enige waar hij het nu goed op doet is de Gastrointestinal van Royal Canin plus aangevuld met hele kleine porties natvoer van zelfde merk.
Brokjes krijgt ie gewoon onbeperkt. Hij doseert zelf zijn eten heel erg goed. Is een slanke kat.
Natvoer 3-4 keer per dag. Half zakje per dag.

Is dat een volledige voeder? Onze kat kan helaas niet meer zonder de urinary so vanwege blaasgrijs

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 09:10

future_vet schreef:
Er kan veel veranderen in een jaar. Weet niet hoe oud de kat is? Als dagelijks braken weer terugkomt zou ik opnieuw naar dierenarts gaan en evt opnieuw bloedonderzoek doen.

Hij deed het vorig jaar voor het bloedonderzoek ook al. Heb soms toch het idee dat het met zijn maag te maken heeft

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:16

Mijn kat had dat ook op RC (al kreeg hij wel "gewoon" voer) en hoor dat vaker bij RC.
Sinds ik ben overgestapt op Hills geeft hij (op een haarbal zo heel af en toe) niet meer over.
Hills heeft ook goede blaasvoedingen, dus misschien een optie om te proberen?

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:19

michelle933 schreef:
Marigo schreef:
Ook hier een braker. Bleek toch een vorm van voedselallergie. Plus ik merk dat hij het ook meer doet als ie langer een legere maag heeft gehad. Bijvoorbeeld na een dutje.
Enige waar hij het nu goed op doet is de Gastrointestinal van Royal Canin plus aangevuld met hele kleine porties natvoer van zelfde merk.
Brokjes krijgt ie gewoon onbeperkt. Hij doseert zelf zijn eten heel erg goed. Is een slanke kat.
Natvoer 3-4 keer per dag. Half zakje per dag.

Is dat een volledige voeder? Onze kat kan helaas niet meer zonder de urinary so vanwege blaasgrijs


De RC gastro heeft ook een s/o index er in dus die kun je veilig proberen ;)

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:43

Hoe oud is de kat? Van nierproblemen worden ze misselijk en braken ze veel. Of zijn het echt haarballen?

Hoe is de eetlust van de kat? En het drinken?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:51

Ik merkte dat onze katten doorzichtig braakte als ze geen voedsel meer in de maag hadden en dus honger.

Twee keer per dag voeren is voor een kat eigenlijk ook te weinig, in het wild eten ze namelijk constant kleine beetjes. Ik zou vaker op een dag voeren, bijvoorbeeld door een bak te kopen die op tijd gaat, dan hoef je er ook niet voor thuis te zijn. Of door meer natvoer te voeren, een combinatie van die twee is natuurlijk het beste

Tevens is natvoer juist heel belangrijk bij een kat met blaasgruis problemen door het vocht wat er in zit

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:59

Onze kat braakt vooral als ze geprobeerd heeft om in record tijd de brokjes naar binnen te proppen (daarvoor voeren we gedoseerd in een anti schrokbak) en als ze weer eens bij een van de buiten voerende buren het hele bakje voer in een keer naar binnen geschoven heeft

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:22

Oskarrino schreef:
Hoe oud is de kat? Van nierproblemen worden ze misselijk en braken ze veel. Of zijn het echt haarballen?

Hoe is de eetlust van de kat? En het drinken?

Hij drinkt heel goed. Nee geen haarballen te zien. Hij is volgens mij een jaartje of 6 nu

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:23

Amber_anne schreef:
Ik merkte dat onze katten doorzichtig braakte als ze geen voedsel meer in de maag hadden en dus honger.

Twee keer per dag voeren is voor een kat eigenlijk ook te weinig, in het wild eten ze namelijk constant kleine beetjes. Ik zou vaker op een dag voeren, bijvoorbeeld door een bak te kopen die op tijd gaat, dan hoef je er ook niet voor thuis te zijn. Of door meer natvoer te voeren, een combinatie van die twee is natuurlijk het beste

Tevens is natvoer juist heel belangrijk bij een kat met blaasgruis problemen door het vocht wat er in zit

Oh dankjewel voor de tip! Ze hebben de urinary s/o ook in natvoer. Ik ga er eens naar kijken

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:26

Dat hij regelmatig wel eens een keertje braakt, kan los staan dat hij nu in één avond 3x heeft gespuugd hè. Even in de gaten houden of hij blijft spugen. Eet hij wel goed?

"Hij drinkt heel goed", dus hij drinkt veel? Al een langere tijd of sinds kort? Hij krijgt geen natvoer begrijp ik?

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:27

Wat bij mijn katten goed werkt is onbeperkt voer in een soort van slowfeeder. Het is een bak met buisjes. Dus ze moeten met hun poot de brokjes eruit halen. Ze eten dan wat ze nodig hebben omdat het moeite kost. Zet ik een bakje neer vreten ze het zo leeg en moeten ze ook wel eens spugen.
Natvoer geef ik bij mijn ene kat in een antischrok bak. Dan is ze echt even bezig en gaat het ook goed.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:31

Nyaleti schreef:
Dat hij regelmatig wel eens een keertje braakt, kan los staan dat hij nu in één avond 3x heeft gespuugd hè. Even in de gaten houden of hij blijft spugen. Eet hij wel goed?

"Hij drinkt heel goed", dus hij drinkt veel? Al een langere tijd of sinds kort? Hij krijgt geen natvoer begrijp ik?

Ja ik weet niet wat ik veel is. Ik zie hem wel drinken maar niet extreem veel gewoon normaal denk ik. Ja hij eet goed en ziet er zowel in zijn vacht als gewicht goed uit. Nee geen natvoer. Af en toe krijgt hij een zakje felix kattensoep.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:58

Mijne had suikerziekte en braakte veel.

Nu nog met periodes.maar stuk minder net diabetic voer.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 01:06

Ik up hem even omhoog.
Ik ben even de recensies na gegaan van de RC urinary s/o. Maar hieruit blijkt dus toch heel veel katten van te gaan braken.
Ik zit nu te kijken voor Hills als alternatief om te proberen. Maar andere voeders zijn ook welkom. Ik zou het graag zowel in brok als in nat vorm willen geven.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:03

michelle933 schreef:
Ik up hem even omhoog.
Ik ben even de recensies na gegaan van de RC urinary s/o. Maar hieruit blijkt dus toch heel veel katten van te gaan braken.
Ik zit nu te kijken voor Hills als alternatief om te proberen. Maar andere voeders zijn ook welkom. Ik zou het graag zowel in brok als in nat vorm willen geven.



Ik zou dan de Royal canin Gastro intestinal proberen. Daar zit ook een s/o index in en is DUs voor de gevoelige maag.
Als ze dan blijft braken dan zou ik echt naar de dierenarts gaan. Wellicht dat ze een chronische alvleesklieronsteking heeft.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:22

Waar ik ook nog aan moest denken is wat voor voer bakjes heb je? Het kan helpen om verhoogde bakjes te gebruiken tegen het overgeven