Poes kaak gebroken met trekken tand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:16

Boras schreef:
Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.

Vraag is: waarom mag poes niet mee nasr huis.

Heel veel beterschap voor die arme poes. Echt sneu dit.

Inderdaad. Als je je maar realiseert dat de "veroorzaker" in deze uiteraard de eigenaar is die deze medische ingreep heeft laten uitvoeren.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:08

Ik wil hier niemand als schuldige voor iets aanwijzen. Ze hebben gedaan wat ze moesten doen, slechte tanden verwijderen en dat is grotendeels goed gegaan op die hoektand na. Ze voelden zich hier heel rot over.
Ik zoek enkel ervaringen en ik zat heel erg in dubio over de overnachting.
Gelukkig is dat goed gegaan al ben ik wel opzoek naar een alternatief als weer eens zoiets is.

Dus er is geen schuldige, enkel iets vervelend fout gegaan wat helaas wel eens kan gebeuren.

Verder begrijp ik dat de meeste katten hier goed van herstellen en ze zal nog wel een paar keer op controle moeten.
We hebben gelukkig vakantie dus zijn de komende 2,5 weeken gewoon thuis, maar omze uitjes zullen grotendeels niet doorgaan, het is niet anders. Ligt ook een beetje aan hoe ze hersteld.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:43

Fijne houding TS!

Wel erg naar voor de poes, hoe oud is ze? Ik hoop dat ze goed en voorspoedig zal herstellen in ieder geval.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:01

Kuggur schreef:
Boras schreef:
Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.

Vraag is: waarom mag poes niet mee nasr huis.

Heel veel beterschap voor die arme poes. Echt sneu dit.

Inderdaad. Als je je maar realiseert dat de "veroorzaker" in deze uiteraard de eigenaar is die deze medische ingreep heeft laten uitvoeren.

Ik vind het wel een medische fout. Is ts vantevoren op de hoogte gesteld van deze mogelijke complicatie? En koos ze er dan voor om het risico aan te gaan? Dan is ze mede"schuldig". Als er niets over is gezegd dan is enkel de DA schuldig. Ik heb voor mezelf voorafgaande aan een knieoperatie een gesprek gekregen met een arts die daarover ging, werd op de risico's gewezen en moest toen tekenen voor toestemming. Misschien dekken ze zich op die manier in tegen claims als er iets mis zou gaan.Dat vermoed ik.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:12

Kuggur schreef:
Boras schreef:
Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.

Vraag is: waarom mag poes niet mee nasr huis.

Heel veel beterschap voor die arme poes. Echt sneu dit.

Inderdaad. Als je je maar realiseert dat de "veroorzaker" in deze uiteraard de eigenaar is die deze medische ingreep heeft laten uitvoeren.


Dat is natuurlijk al te simpel gesteld :)

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:15

anjali schreef:
Kuggur schreef:

Inderdaad. Als je je maar realiseert dat de "veroorzaker" in deze uiteraard de eigenaar is die deze medische ingreep heeft laten uitvoeren.

Ik vind het wel een medische fout. Is ts vantevoren op de hoogte gesteld van deze mogelijke complicatie? En koos ze er dan voor om het risico aan te gaan? Dan is ze mede"schuldig". Als er niets over is gezegd dan is enkel de DA schuldig. Ik heb voor mezelf voorafgaande aan een knieoperatie een gesprek gekregen met een arts die daarover ging, werd op de risico's gewezen en moest toen tekenen voor toestemming. Misschien dekken ze zich op die manier in tegen claims als er iets mis zou gaan.Dat vermoed ik.


Ik ga een eind met je mee.

Ben benieuwd wat men zou zeggen als het hun eigen kaak betrof :Y)
Iets minder meegaand denk ik :D

Je kunt er weinig over zeggen zonder nader onderzoek natuurlijk.

Maar je kat onverwacht terugkrijgen met een gebroken kaak is niet normaal natuurlijk.
Dat stond niet in de overeenkomst die je aanging.

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:16

Oh jeetje wat schrikken TS! Fijn dat ze de nacht goed is doorgekomen en dadelijk mee naar huis mag!

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:18

Verder ben ik blij dat zich geen verder complicaties hebben voorgedaan vannacht en dat het de goede kant opgaat met poes.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:56

jesito schreef:
Vanmorgen omze 13 jarige poes weggebracht naar de da voor een rotte kies te trekken. Na lang wachte kreeg ik een telefoontje dat het allemaal was tegen gevallen. Er zijn meerdere tanden getrokken waaronder een hoektand verwijderen. Hierbij is de kaak gebroken.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Ze willen haar vannacht daar houden, maar ik weet dat er snachts niemand is dus ben daar niet zo happig op.
We gaan zo even bij haar kijken, heb ik voor gevraagd.

Tips en ervaringen zijn welkom


Bij onze kater is dat ook gebeurd maar was toen pas 6 jaar.
De kaak is keurig genezen maar wat heeft dat dier af gezien.
Binnen houden met rust laten, pappig eten voeren en paar weken wachten

Sterkte

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 15:41

Nou, ze is thuis. En ze rende meteen naar de brokjes. Die heb ik weg gepakt en haar wat blik gegeven van de da. Vreten doet ze als een piranha.
Met de rekening waren ze heel schappelijk door bepaalde dingen te schrappen (had ik niet om gevraagd)
Ben blij dat ze thuis is en ze is er goed aan toe, merk er eigenlijk niks aan. Krijgt natuurlijk ook pijnstilling en ab.
Volgende week controle.

Pareltjes, heftig he als je dat te horen krijgt. Heeft die vN jouw daar zo'n last van gehad?? Tot nu toe gaat het goed hier.

Wat betreft de afspraken die gemaakt zijn met de da alvorens Miem te brengen. Ze ging voor 1 kies maar ik wist ook dat alles schoongemaakt moest.
Heb toen aangegeven dat als er meer uit moet dat ze dat meteen moeten doen als dat kan. Dus die toestemming hadden ze. Neemt niet weg dat het heel heftig is als je dierenarts belt met dit nieuws zeker omdat ik dit niet had verwacht. Dan wil je info zodat je het dier er zsm doorheen kunt helpen.

Ons sushiavondje voor vanavond hebben we gecanceld voor de diva, alhoewel we prima weg zouden kunnen. Maar ze ligt de hele tijd tegen me aan, dus denkt dat ze vooral blij is om thuis te zijn, dus dan gaan wij niet weg vanavond.

7ofhearts

Berichten: 2784
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:13

Ik heb ook een kat gehad waarbij het trekken van tanden en kiezen vreselijk was.
Ook een ouder dier overigens. 10+
Bij verschillende klinieken geholpen en beide melden het zelfde verhaal.
Dat de wortels verbeend waren met de kaak.
Dan trekken geeft risico op een kaakbreuk.

Bij mij kat zijn eerst de tanden afgeslepen en daarna de wortels uitgeboord.
Ik hoef niet te vertellen dat dat een lastig en tijdrovend werkje is.

De eerste keer ging het goed.
De tweede keer is de kat uiteindelijk ingeslapen na enkele weken.
Er moesten toen 11 elementen verwijderd worden en dat was te veel gevraagd.

Heel veel beterschap en fijn dat jou lieverd weer thuis is.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:25

Hier een iets ander verhaal, kat met verbrijzelde onder- en gebroken boven kaak naar de kliniek gebracht. Daar is een herstel/behoud operatie uitgevoerd waarbij meerdere tanden en kiezen verwijderd zijn. Later is er nog een hoektand verwijderd, waarbij we inderdaad wel werden gewezen op het risico van wederom een kaakbreuk. De eerste ronde heeft hij (ik meen) twee weken via een sonde gegeten, zijn kopje deed nog teveel zeer. Wel hebben we hem na de eerste operatie vrij snel mee naar huis mogen nemen. Sonde voeding deden we dus gewoon zelf. Toen de sonde er eenmaal uit was at hij vrij snel weer helemaal normaal (voor zover dat gaat met een halve onderkaak).
Na de tweede operatie heeft hij niet veel last gehad, gelukkig is de kaak toen wel heel gebleven.
En nou is hij laatst nog geweest om een cyste te verwijderen van die plek, ook daar werd wel even vermeld dat de kaak wel al een zwak punt was, maar ook die operatie goed verlopen en gelijk weer mee naar huis.
Op de kliniek waar de verbrijzelde ellende is gerepareerd was wel een nachtploeg, bij mijn eigen vee arts niet, zij gaat naar gelang van de ernst 's avonds laat en 's morgens vroeg kijken, mocht het nodig zijn gaat ze er 's nachts uit. (praktijk aan huis).
Poezen lijken toch vaak thuis het best te herstellen, dus de meeste vee artsen geven die vrij snel weer mee naar huis heb ik het idee.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 07:00

Vanmorgen wil poes niet eten. Pijnstiller en ab met moeite via spuitje erin gekregen maar uitgekotst. Heb het idee dat ze pijn heeft en misselijk is.
Gisteravond was ze al wat meer grumphy.
Nu alsnog pijnstiller erin gekregen en nu wacht ik een uurtje en dan nog eens proberen met eten. Anders zo even overleggen met de da.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:03

Even goed opletten ook dat er toch geen ontsteking of bacterie is bij gekomen.
Goed dat je gaat overleggen met de da!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 07:21

Ja daarom.

Ik heb ook het idee dat de pijnstilling in het infuus dat dat veel sterker en beter werkt dan die novacam, dat vergelijk ik met een iboprufen. Ik denk dat ze de eerste dagen meer een tramadol iets moet hebben.
En ook ab kan beter ingespoten worden naar mijn idee, dat kan ik zelf. Kijken of ze daarin mee willen.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:55

Wat je ook kan proberen is voer op verschillende hoogtes aanbieden. Bij misselijkheid wilt een hoger bakje wel eens helpen.

Onze kater heeft een dubbele kaakbreuk gehad, is geopereerd en zijn ooo tanden weggehaald. Hij heeft heel lang alleen geweekte brokken en natvoer kunnen en mogen eten. Geen hard voer.

Hopelijk gaat ze snel weer eten vandaag... heel veel sterkte en beterschap!

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:25

Ik wens je arme kat beterschap en jou veel sterkte met alle ellende ts.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:39

Allereerst wens ik je veel sterkte en beterschap voor je poes.
Voor de misselijkheid zou je Okugest kunnen geven https://www.meatandmorehaaksbergen.nl/a ... m-okugest/. Maar je kunt het vaak ook bij een Etos wel in de winkel vinden.
Het werkt bij mijn bejaarde kater vrij snel. Voor mijn gevoel fijner, iets minder bijwerkingen, dan b.v. cerenia.
PS, er is ook een andere pijnstilling op de markt gekomen, Onsior. Heeft mijn poes gekregen bij haar castratie operatie en 2 dagen erna. Het doet zijn werk goed en is minder belastend voor de nieren.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 11:02

Miem is terug bij de dierenarts, samen met 1 van de cavia's.
Miem krijgt daar de ab weer toegediend en vanmiddag en vanavond wat meer pijnstilling. Ze denken dat ze gister te jolig is geweest en nu op alle fronten een katertje daarvan heeft en natuurlijk wat pijn en ook misselijk.
Ik heb gevraagd om de ab te spuiten, dat kan ik zelf als ze thuis is. Dan weet ik zeker dat ze het binnen heeft.

De cavia eet slecht en zijn gebit is scheef (ook dat nog) hij is al 6 jaar dus even kijken wat er nog gedaan kan worden voor m. Narcose wil ik niet meer op die leeftijd.

Heb tevens gevraagd of ik mijn salaris niet betrr gewoon rechtstreeks kan laten overmaken 8)7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:18

Een poes met een kater is toch ook wel weer ironisch :')
Is 6 jaar oud voor een cavia? Ik heb daar geen verstand van :(:)
Beterschap voor allebei! Moet Miem vannacht ook weer blijven?

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:59

Ach wat sneu. Fijn dat ze weer even alles via infuus krijgt bij de dierenarts. Beter even terug om erger te voorkomen. Kost wel wat ja. Helaas.

Je kunt vragen of ze buprenorphine vanavond meegeven, dat kun je in de wangzak spuiten en neemt het slijmvlies op. Is een opiaat.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 13:09

Heb haar gister weer op kunnen halen en toen at ze weer. Mag haar nu even 2x per dag pijnstilling geven. Dat doe ik vandaag en morgen denk ik nog. Maar het gaat goed.

Caafje heb ik helaas moeten laten gaan, die had een brug over de tong. Dus het gaat heel lekker hier. NOT

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:39

Hoe gaat het nu met de poes?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 06:24

Het gaat nu gelukkig goed. Antibiotica is klaar en ze eet goed.
Vrijdag moet ze op controle. Ze wil graag brokjes eten, maar eens overleggen of dat kan en mag. Ze krijgt steeds wat vlees en wat over is blijft even staan dus kan doorlopend wel wat eten. Toch wil ze graag brokjes. Raar dier.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:13

Goed te horen dat ze zich beter voelt. Hopelijk ook goed nieuws bij de controle vrijdag.