Poes kaak gebroken met trekken tand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 17:02

Vanmorgen omze 13 jarige poes weggebracht naar de da voor een rotte kies te trekken. Na lang wachte kreeg ik een telefoontje dat het allemaal was tegen gevallen. Er zijn meerdere tanden getrokken waaronder een hoektand verwijderen. Hierbij is de kaak gebroken.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Ze willen haar vannacht daar houden, maar ik weet dat er snachts niemand is dus ben daar niet zo happig op.
We gaan zo even bij haar kijken, heb ik voor gevraagd.

Tips en ervaringen zijn welkom

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:11

Oh jeetje dat heb ik nog nooit gehoord. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je sterkte wensen. Mijn gevoel zou ook zijn om hem thuis te hebben, dan heb je er toch beter zicht op. Maar dat zou ik met je da overleggen.
Verder ben ik wel benieuwd of het kaakbot was aangetast? Dat het daarom is gebroken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:12

Jeetje, heeft ze zulke broze botten dat de kaak is gebroken of hoe is dat anders gebeurd?
Hebben ze geen nachtwacht? Onze kliniek heeft altijd 24/7 critical care zodat er altijd iemand in de buurt is om zorg te kunnen geven.
Heel veel sterkte!

Petpa

Berichten: 1714
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:12

Pffffff....

Dit lijkt mij een ontzettend nare situatie.

Je brengt je poes weg en dan gebeurt er dit.

Ik zou er niet tegen kunnen om mijn dier daar achter te laten met de wetenschap dat daar vannacht niemand is.

Is het een optie om haar mee te nemen en dan morgenochtend weer te brengen?

Nyaleti

Berichten: 6285
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:22

Pff arm ding. Op je strepen staan in dit geval TS, dit kan niet.

Ik heb het vaker gehoord van jongere katten, die zijn allemaal netjes en vrij vlot genezen. Met een oudere kat kan het wat langer duren maar komt vast snel weer goed!

Snachts alleen daar vind ik niks. Kun je haar niet 15min voor sluiten ophalen en morgenvroeg weer brengen? Tenzij ze aan een infuus moet, dan zou ik haar toch daar laten.
Goed instructies vragen, warm houden, voeding etc en nummer van de spoedarts.

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:24

Hebben jullie geen Dierenziekenhuis in de buurt? Dan zou ik haar daarheen brengen, is altijd iemand paraat en ik denk dat een tweede paar ogen niet verkeerd is in deze situatie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:29

Jakkes wat een drama. Alleen achterlaten in een kliniek zonder toezicht lijkt me echt geen goed idee voor je kat. Ik zou even heel goed doorvragen water gebeurd is en of er iemand aanwezig is s nachts. Anders denk ik dat je voor het comfort van je kat op zoek moet naar een kliniek waar wel iemand is voor controle. Of mee naar huis nemen en morgen vroeg weer terug brengen

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:42

Ik vind dit wel raar en ongewoon. Wat erg voor je kat. :(:)

Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:06

Tanden en kiezen zitten vast in de kaak. Zeker de hoektanden van een kat lopen ver de kaak in.
Het kan wel eens een keer gebeuren dat met het verwijderen hiervan een kaakje breekt. Dit heeft niks met dierenarts of wat dan ook te maken, het is gewoon stomme pech. Misschien zat er al een fissuur en is het daardoor nu gebroken.

Wat betreft daar laten zonder toezicht, dan kan ze wat ook net zo goed thuis zitten. Jij hebt dan meer controle over haar dan dat ze daar hebben. Je zou evt kunnen afspreken om dan morgenochtend nog een keer op controle te gaan.
Sterkte!

pommetje1

Berichten: 110
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:07

Ach wat naar zeg... beterschap voor jullie poes. Ik zou hem ook niet zonder toezicht willen hebben.

Onze kat heeft ook ooit zijn kaak gebroken, niet door trekken van elementen, maar door een val.
Was heel naar..
Hij is toen gespalkt met ijzerdraad, wat onder uit zijn kin stak. Maar dat is verder helemaal goed gekomen.

Heel veel sterkte met poes.

Sabbientje

Berichten: 4712
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:14

Arme poezel.
Geen ervaring met een gebroken kaak, maar ik weet dat die kans erin zit.
Bij mijn kat wilde mijn DA vorig jaar 1 hoektand niet trekken, ivm kans op breuk van de kaak.

Maar daar houden zonder toezicht zou ik ook niet fijn vinden.

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:54

Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.

Vraag is: waarom mag poes niet mee nasr huis.

Heel veel beterschap voor die arme poes. Echt sneu dit.

FleurSandro

Berichten: 1807
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:56

Zoals Danmaarzo komt het soms helaas voor... ik ga ervan uit dat de onderkaak is gebroken? De hoektanden zijn idd dusdanig groot dat die wortels bij wijze van de kaaktak onderbreekt. Grootste reden ook dat je die het liefste niet verwijderd maar soms kan het echt niet anders... bij de gevallen die ik heb meegemaakt was er amper wat van te merken (aan 1 kant gebroken). Katten kauwen niet altijd op de brokjes dus kunnen gewoon harde brokjes blijven eten. Met een aantal weken zit het weer aan elkaar vast.

Zie geen reden op basis van dit verhaal dat de poes de hele nach daar moet blijven, maar misschien is er nog wel meer aan de hand waardoor ze daar moet blijven? Voor infuus oa?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:58

Boras schreef:
Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.


Eens... Waarom moet hij daar blijven wanneer er geen zorg in de buurt is? Dan heeft het toch geen meerwaarde voor poes? :?

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:01

Misschien willen ze medicatie toedienen op een bepaald tijdstip, verband wisselen of een controle uitvoeren?

Ik roep maar wat :)

annepaardoes

Berichten: 7159
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:34

Boras schreef:
Arme poes!

Als er reden is om te blijven, maar er is niet constant iemand bij, dan zou ik willen dat poes naar een kliniek ging met 24-uurs zorg en dan mag de veroorzaker de rekening betalen.

Vraag is: waarom mag poes niet mee nasr huis.

Heel veel beterschap voor die arme poes. Echt sneu dit.


De veroorzaker mag betalen? De dierenarts in jouw ogen?
Operaties en gebitsbehandelingen kunnen complicaties hebben. Dit is er een van. Dat heeft niet zozeer met onkunde van de dierenarts te maken.

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:37

Jeetje wat slecht, hoe kan dat nou? Een hoektand wordt nooit getrokken , maar er wordt aan de zijkant gesneden om de wortel bloot te leggen etc.

Dit is de reden dat ik mijn dieren altijd door een veterinaire-tandarts laat doen.

Misschien goed om voor jullie nu ook naar een tandarts te gaan om dit op te lossen?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 21:01

Ik ben op ziekebezoek geweest en ze was nog niet heel goed wakker. Narcose was tamelijk lang omdat het best een klus is geweest.
Ze voelde zich heel schuldig en rot over wat er gebeurd is ook al komt het idd vaker voor.

Ze heeft nog een infuus voor wat extra vocht en pijnmedicatie, daarom willen ze haar daarhouden. Dat vind ik opzicht niet zo erg, maar dat er niemand is vind ik niet fijn. Heb ik ook aangegeven.

Ze zijn vanavond tot 20.30 daar geweest en morgen zou er voor 8.00 de dierenarts weer zijn, maar dan nog.
Heb nu een beetje spijt dat ik haar niet meegenomen heb.
Zit hier nu een beetje op hete kolen en slapen zal ook wel niet gaan, wordt een lange nacht.

Heb al gezegd dat ze morgen mee gaat hoe dan ook.
Ik ben ook niet boos op hun maar puur onzeker over het daar alleen snachts zijn.

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:06

Snap dat je dat niet fijn vindt. Was hij wel volledig wakker uit de narcose voor ze weg gingen? Zit het infuus er nu in zonder toezicht, ook geen camera toezicht?

Je kunt ze altijd bellen he als je je er echt niet oke bij voelt. Het is en blijft jouw dier

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 21:19

Ze was redelijk goed wakker, nog een beetje slap. Geen idee. Ik vind het wel raar. Ik heb een beetje het idee dat dat hier veel is dat er snachts niemand is. Zijn hier ceel kleinere klinieken.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 09:03

Miem is de nacht goed doorgekomen en eet ook wat. Ze krijgt vanmiddag nog wat pijnmedicatie en dan mag ik haar rond 13.30 gelukkig ophalen.

N4N4
Berichten: 1113
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:06

Fijn zo dat het vannacht goed gegaan is ,en nog fijner dat ze vandaag weer thuis komt :)

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:13

Goed om te horen ts, ik hoop dat ze verder ook goed opknapt

Nyaleti

Berichten: 6285
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes kaak gebroken met trekken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:25

Wat fijn! Vanmiddag lekker vertroetelen.

Op bijna geen enkele praktijk is savonds laat / snachts iemand aanwezig. Enkel op grote spoedpraktijken en de grote dierenziekenhuizen. Dus dat ze alleen achterblijft is helaas normaal.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:07

Nyaleti schreef:
Wat fijn! Vanmiddag lekker vertroetelen.

Op bijna geen enkele praktijk is savonds laat / snachts iemand aanwezig. Enkel op grote spoedpraktijken en de grote dierenziekenhuizen. Dus dat ze alleen achterblijft is helaas normaal.


Daar ben ik inmiddels idd ook achter. Snap dan de meerwaarde niet zo goed. Ik twijfel niet aan hun goede zorgen, integendeel.
Maar dat er dan snachts niemand is vind ik raar.
Ik had wat dierenartsen in de buurt gemaild en 1 schreef wel dat zij geen nachtopnames doen en je dan doorsturen naar een dierenziekenhuis. Hier ga ik me in verdiepen dat als weer zoiets is dat ik daarvoor kan kiezen.