Ten einde raad voer hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 17:38

Hallo bokkers,
Graag hoor ik ervaringen en onthoud dat wij het beste met onze hond voor hebben.
Wij zijn ten einde raad, onze 10 jarige hond eet slecht momenteel.
Ben al meerdere keren bij 2 verschillende dierenartsen geweest voor checkups en die kunnen ons verder geen advies geven.

Onze hond is een parteculiere herplaatser. Wij hebben hem nu 1,5 jaar.
Bij de oude eigenaren kreeg hij supermarktvoer. Daar deed hij het volgens hun goed op. Hier ben ik pas later achter genomen.
De situatie was toen heel verdrietig en door omstandigheden zijn er geen brokken meegegeven.

Wij zijn begonnen met een krokante kip brok en later een krokante zalm brok omdat hij de kip met momente slechter at.
Hier heeft hij het best lang 'goed' op gedaan met momenten dat hij slechter at.

De laatste tijd begon hij de krokante brokken terug te geven (6 weken terug), terug naar de DA en daar kwam uit dat hij een beginnende long ontsteking had. Na een kuur gaat het goed met hem. De symptomen die hij toen had heeft hij nu niet meer.
DA kon geen advies geven over het terug geven van de krokante brokken en of overstappen op een ander merk/brok beter zou zijn..

Daarop ben ik naar de speciaalzaak gereden en hun adviseerde een geperste brok ivm dat deze uit elkaar valt in de maag.
Eerst een klein zakje geprobeerd, dat ging goed. We hadden onze hond weer terug!
Na een week weer een klein zakje gehaald en ook deze met gemak op. Ik durfde het aan een grote zak te kopen.
In het begin ging het eten goed en nu na een week of 4 sinds het begin van de geperste brok eet hij ze niet meer.
Als ik ze uit de hand voer pakt hij ze braaf aan en uit de bak eet hij 2 happen en loopt weg.

Als hij ook maar iets anders krijgt dan zijn voer gaat hij veel kwijlen valt ons op. DA maakte zich daar minder zorgen om.

Wij merken dat hij begint af te vallen en hij word een dagje ouder. Zijn temperatuur is goed, hij wandelt graag en speelt graag.

Wij zijn ten einde raad, heel verhaal en bedankt voor het lezen.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:55

Ik zou maagzuurremmers uitproberen. Ik kan dat niet helemaal onderbouwen (of in ieder geval niet binnen de tijd die ik nu beschikbaar heb), maar dat zou mijn eerste inzet zijn bij deze hond.

Staat de brok daarnaast goed koel, donker en afgesloten weggezet?

laura_estee

Berichten: 151
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:00

Misschien zou je het probleem eens voor kunnen leggen aan Vitalstyle. Zij verkopen (volgens mij sinds kort) ook hondenvoer. Ik heb net vanmiddag een zak Senior opgehaald voor mijn hond en zij eet het graag. Zij heeft echter nooit het probleem van jouw hond gehad, dus dit is niet echt advies maar meer een optie? In elk geval heel veel sterkte met je hond, dit soort dingen zijn nooit fijn :knuffel:

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 18:02

Nu je het zegt staat zijn huidige grote zak met de geperste brok wel open... ga hem gelijk dicht maken.

Hoe kom ik aan maarzuurremmers? De DA heeft dit in alle keren nog niet geopperd namelijk

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 18:03

laura_estee schreef:
Misschien zou je het probleem eens voor kunnen leggen aan Vitalstyle. Zij verkopen (volgens mij sinds kort) ook hondenvoer. Ik heb net vanmiddag een zak Senior opgehaald voor mijn hond en zij eet het graag. Zij heeft echter nooit het probleem van jouw hond gehad, dus dit is niet echt advies maar meer een optie? In elk geval heel veel sterkte met je hond, dit soort dingen zijn nooit fijn :knuffel:

Probleem is een beetje met de onze dat hij het in het begin goed eet en na een tijd minder... maar kan altijd eens n berichtje doen natuurlijk

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:15

Yenni schreef:
Nu je het zegt staat zijn huidige grote zak met de geperste brok wel open... ga hem gelijk dicht maken.

Hoe kom ik aan maarzuurremmers? De DA heeft dit in alle keren nog niet geopperd namelijk


Dat kan al een groot deel van het probleem zijn. Brokken oxideren wanneer ze aan lucht zijn blootgesteld. Dat verandert de smaak en samenstelling.

Mijn hond doet ook moeilijk over brokken als ze uit een grote zak komen en we tegen het einde aan lopen.
Hermetisch afgesloten zak of voerton zijn dan de oplossing.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 18:20

Dus om dat uit te sluiten zou ik weer een klein zakje moeten proberen?

Gini
Berichten: 17955
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:28

Ik zou het gebit ook eens grondig laten checken. Zeker wanneer aan de achterste kiezen een klein gaatje begint te komen, is dat heel moeilijk te zien bij een vluchtige routinecheck.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:41

Yenni schreef:
Nu je het zegt staat zijn huidige grote zak met de geperste brok wel open... ga hem gelijk dicht maken.

Hoe kom ik aan maarzuurremmers? De DA heeft dit in alle keren nog niet geopperd namelijk


Overleggen met de dierenarts. Sommige mensen gaan zelf aan de slag met humane omeprazol of Rennies, maar om uit te proberen zou ik beginnen met dierenartsmiddelen, ook omdat hij 6 weken terug nog ziek was.

Qua brok is dat wel erg ongunstig met het huidige weer. Idealiter ruim je het overigens op in een ton maar nog wel in de zak op. Dus luchtdicht, in het donker, in een koele omgeving maar nog wel in de zak, om schimmelsporen in de ton te voorkomen (zelfs als je hem iedere keer leegvoert: brokken veroorzaken krassen in het plastic en in die krassen kan schimmel ontwikkelen). En als je een redelijk wat vriesruimte hebt is brokken invriezen ook een zeer goede methode. Dan haal je slechts per week of per twee weken voer uit de zak voor die periode.

Zijn er naast de kleine zak voor een week en een grote zak voor meer dan 4 weken ook nog een tussenmaat toevallig? Dat maakt het ook makkelijker en toch betaalbaar.

Beginnen met een klein zakje is nu dan de snelste optie. Ook maagproblemen kunnen namelijk door aangetast voer komen.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 18:54

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord mizora! Mijn vriend gaf aan of we niet terug kunnen op de krokante brok omdat hij het er langere tijd goed op deed maar er opeens van begon te braken..
Zou dat nog een optie zijn?

Helaas zijn de zakjes er maar in 2 maten. Volgens mij 5 kilo en 15 kilo...

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:00

Ik ga maandag een klein zakje van de geperste brokken halen, kijk of hij ze via een voerton dan wel eet. Wat kan ik hem tot die tijd geven? Want hij eet momenteel geen brokken..

Terug op de krokante brok of een ander merk geperste brok (hebben de buren toevallig)

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:08

Iets van blikvoer over zijn brokken doen kan dat?

Onze hond at heel slecht toen hij rond de 12 maanden was.
Uiteindelijk is hij beter gaan eten door een beetje vlees over zijn brokken te doen.
Geloof dat er ook iets van speciale hondensaus/pudding is.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:10

luuntje schreef:
Iets van blikvoer over zijn brokken doen kan dat?

Onze hond at heel slecht toen hij rond de 12 maanden was.
Uiteindelijk is hij beter gaan eten door een beetje vlees over zijn brokken te doen.
Geloof dat er ook iets van speciale hondensaus/pudding is.

Ook al geprobeerd dit at hij na een paar keer ook niet meer... en dit maakte we ook echt pas klaar als het etenstijd was

Lindsey_99
Berichten: 2513
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:11

Heb je al eens diepvries KVV overwogen? Rodi of Energique?
Rustig aan gaan mengen met de brok, elke dag een beetje meer totdat hij op 1 plak van 100 gram per dag zit. Bij schrokken mag mengen met lauw water ook.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:27

Lindsey_99 schreef:
Heb je al eens diepvries KVV overwogen? Rodi of Energique?
Rustig aan gaan mengen met de brok, elke dag een beetje meer totdat hij op 1 plak van 100 gram per dag zit. Bij schrokken mag mengen met lauw water ook.

Eigenlijk nooit overwogen.. het uitzoeken waard

bcd94
Berichten: 703
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:26

Ik zou is kvv proberen, misschien dat dat er wel goed ingaat.

Heeft hij geen last van het gebit?

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:31

Vertoont de hond ook signalen die kunnen lijken op misselijkheid? Met mijn hond gaat het nu gelukkig weer goed, maar dit gedrag vertoonde hij eerder ook. Dan dook hij vol enthousiasme op zijn brokken want die waren nieuw, en na verloop van tijd leek hij toch de misselijkheid weer geassocieerd te hebben met de brokken.

BeFunny

Berichten: 10681
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:36

Probeer eens Puur Maag.
Dat is beter dan de maagzuurremmers als omeprazol.

Dat kun je over zijn eten doen. Best vochtig voer.

Heb je wel eens gestoomd vlees geprobeerd? Of kvv maar als die heel zijn leven dat niet heeft gehad zou ik dat nu niet ineens gaan geven. Als je het wel wil proberen kijk dan naar de betere merken en de ruimste keuze in diersoorten :j

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:59

Nierwaarden laten checken? In supermarkt voer zit vaak veel zout, en dat is zo slecht voor honden, hun nieren kunnen dat niet goed verwerken.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:55

Is er al bloed en urine gecheckt?


Kwijlen kan wel echt wijzen op misselijk en/of reflux. Zijn longontsteking kan ook door reflux komen.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:12

Zelfde gedachte. Ik heb hetzelfde gehad met een hond, ook een herplaatser. Nierfalen. Wat een ellende was dat......

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:50

Bloed en urine nog niet aan gedacht, DA ook niet geopperd. Ga ik maandag even voor bellen. Bedankt voor alle input. Zitten hele nuttige tips bij

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:42

Iets 'lekkers' eroverheen gieten kan je ook nog proberen? Bijvoorbeeld paardenvet van Duo Dog of zalmolie.

Misschien geeft dat net het tikje motivatie om het wel op te eten.

cinniz123

Berichten: 4405
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:53

Ik zou ook zeker een bloedonderzoek aanraden.
Lastig tot niet willen eten is ook een syptoom van leverfalen.
Ik heb zelf de domme fout gemaakt bij mn oudste hondje niet elk jaar een bloed onderzoek te doen terwijl we met regelmaat voor haar autoimuun ziekte en hart bij de dierenarts waren om alles te blijven monitoren.
Vorig jaar juli zelfs nog volledige check up behalve bloed onderzoek vanwege een operatie.
Zij was altijd al met tijd en wijle een moeilijke eter dus ik zocht er niets achter en verweet het aan daar aan dus maakte haar eten lekker!met als gevolg dat haar lever ermee stopte ;(

Ik zeg niet dat het dat is natuurlijk maar zou zeker laten checken want ik voel me nog steeds schuldig dat ik zo iets wat makkelijk te achterhalen was over het hoofd heb gezien.

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Ten einde raad voer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:13

Ik zou eens een goede kvv proberen. Hier hadden wij altijd een hele slechte brokken eter. En die krijgt kvv diverse merken en daar doet ze het super op.

En sowieso even bloed laten controleren en urine.