Kat hersenschade?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:10

Een raar idee misschien...
Maar wij hebben een kat, Kippie van 3,5 jaar die sinds vorig jaar redelijk plotseling ander gedrag is gaan vertonen. Van de een op andere dag is hij rondjes gaan lopen, meestal om de tafel, of om de tafel en de bank, of door de hele woonkamer, of boven onder het bed door. Het lijkt te patrouilleren zoals hij dat doet maar dan heel extreem. Wanneer ik wat drukker ben dan is hij ook de hele tijd aan het pacen, hij loopt het hele huis rond. Na een tijdje gaat hij wel zitten, maar hij is er maar druk mee. Als hij eenmaal bij me zit kan hij ook wel lekker slapen en relaxen, maar hij kan ook zo weer rondjes gaan lopen.
Nu kwam het dit jaar ook voor het eerst voor dat hij zijn broer niet meer herkende. Ze lopen veel in de tuin, en ze kunnen onder de poort een heel klein stukje zien, maar natuurlijk ook ruiken. Blijkbaar liep er een andere kat en gaf dat stress en omdat ze niet bij de vreemde kat konden, ging Kippie redirecten op zijn broer. Hij zag zijn broer ineens als indringer en herkende hem niet meer. Dit uitte in vechten en 2 dagen lang ze niet bij elkaar kunnen laten. Pas na 2 dagen ging dat weer beter. Dit was voor iedereen heel stressvol, wat een ellende.

Nu ging dat weer een tijd goed, maar sinds 2 weken is het weer raak. De eerste keer was heel heftig, we hebben ze 3 dagen uit elkaar gehad omdat Kippie zijn broer gewoon niet herkende. We hebben geprobeerd geuren uit te wisselen, samen eten etc maar hij bleef zijn broer maar als indringer zien. Gelukkig na 3 dagen herkende hij hem tijdens het eten weer. Beide katten leken ook blij, ze gingen direct spelen, het hele huis door rennen en samen op boevenpad. Dus wij waren blij, maar dat was van korte duur. Want nu blijft Kippie zijn broer af en aan niet herkennen. Dan gaat het de hele tijd goed, dan loop ik de trap af, lopen ze naast elkaar de trap af, komen ze beneden en ineens begint Kippie te blazen naar zijn broer. En dan na een halve minuut is het ineens weer goed.
Dit is behoorlijk lastig want het brengt voor zijn broer ook stress met zich mee. Die weet niet meer wanneer zijn broer naar hem gaat blazen. Kippie is ook echt heel gespannen, schrikt van steeds meer dingen.

Dus eerder hebben we vanwege deze problemen er al een gedragsdeskundige bij gehad. Die heeft ons uiteindelijk niet echt geholpen, maar wel gekeken hoe de band tussen de 2 katten was en of alle voorwaarden goed waren. Ook hebben we allerlei druppels gekregen maar dat hielp niet. Ook nog wel allerlei andere producten geprobeerd die op de markt waren, maar niks hielp Kippie van zijn rondjes af.

Dus toen dit weer gebeurde waren we het zat, onze toenmalige dierenarts was niet van de rustgevende middelen, maar vond het ook niet nodig om lichamelijk onderzoek te doen. Dat vond ik vreemd en jammer, dus ik ben sinds vorige week overgestapt op een nieuwe dierenarts. Die helpt ons direct heel fijn. We hebben direct lichamelijk onderzoek gedaan en ze heeft om filmpjes gevraagd om te kijken wat hij doet. Zij ziet het ook als patrouilleren en wilde wel meedenken om Kippie te helpen. Nadat er niks uit het lichamelijk onderzoek kwam zijn we Gabapentine gaan geven. We begonnen met een kleine dosis maar dat hielp niet. Dus verdubbelen maar Kippie zijn gedrag is 0 veranderd. Hij heeft ook geen bijwerkingen van de hogere dosis. Dat vind ik wel opmerkelijk met deze medicatie omdat het naar mijn idee redelijk pittig spul is wat direct verandering zou moeten brengen. Maar we zien echt geen enkel verschil. Hij blijft rondjes lopen en soms zijn broer niet herkennen. Soms lijkt hij ook een beetje van de wereld te zijn trouwens, dat had hij ook voor de medicatie. Dan kijkt ie boven zich of ergens naar toe alsof er wat is, maar er is dan niks. := Dat is misschien wel kateigen maar je gaat toch nadenken...

Dus toen begonnen mijn man en ik na te denken, kan er nog iets anders zijn waar hij zo ander gedrag door laat zien dan stress? En toen bedachten we ons dat hij vorig jaar net voordat hij zo anders ging doen hard tegen de nieuwe glazen wand onder de overkapping is gerend. Hij ging toen ook echt over de kop. Toen hebben we wel even goed naar hem gekeken maar behalve een tandje door zijn lip leek hij er niks aan over gehouden te hebben. Maar nu denk ik toch, zal hij daarvan last hebben? Of is het stress en moeten we gewoon geduld hebben? Ik vind het zo moeilijk om onze katten zo te zien, mijn man en ik zijn er beiden ook gestrest van :=
Morgen ga ik ook weer met de dierenarts overleggen. Waarschijnlijk gaan we dan met een ander middel beginnen maar dat is iets wat lang opgebouwd moet worden. Ik weet even de naam niet meer.

Hebben jullie ideeën daarover? Is er iemand geweest die een kat had met hersenschade? Of met een zeer gestreste kat? We hebben overwogen om de katten uit elkaar te halen, maar ze lijken gestrester als we ze scheiden (ook al herkent Kippie zijn broer dan niet) dan dat we ze bij elkaar laten.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:25

Hersentumor ? Bijna blind?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:29

Ogen zijn niet getest maar hij vangt nog vliegen uit de lucht dus ik den dat dat wel goed zit. Maar ik zal het voor de zekerheid overleggen.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:32

Als ik lees tandje door zijn lip moet het echt een behoorlijke smak geweest zijn, dus imo een beschadiging van de hersenen zou ik niet vreemd van opkijken.
Dat katten ( ook de beste maatjes) soms op elkaar "afreageren " na het zien/ruiken van een vreemde kat, komt vaker voor ( daarmee bedoel ik de eerste keer dat het gebeurde)... maar de rest die je beschrijft lijkt toch echt als of in het koppie iets niet goed zit.
Ik ken Gabba trouwens alleen als rustgevend middel dus normaliter zou die bij een hoge dosis eigenlijk suff /slaperig moeten worden.
In ieder geval sterkte met Kippie

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:38

Ja het ging ook redelijk hard, het was zo sneu om te zien ook. Maar daarna leek hij er niet anders van geworden te zijn, maar wij waren wel geschrokken. :=
Dus ik ga ht morgen idd even met mijn dierenarts overleggen. Hersenscan lijkt me wel een hele dure bedoening dus dat doe je denk ik niet zomaar. :=

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:41

Vestibulair syndroom/geriatrisch syndroom(heeft te maken met binnenoor) veelal bij oudere honden maar kan af en toe optreden ook bij katten optreden.

Of binnenoor problemen?

Misschien een echoscopie van het oor?

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:45

Scan hoeft toch niet meteen? Röntgenfoto misschien?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 01:33

Jij had twee sphynx katers toch he? Zijn die beiden gecastreerd? Die haat/liefde verhouding van soms de beste vrienden en dan ineens vechten herken ik wel van de dekkaters in de familie. Stress en van slag zijn door geuren van andere katten ook.

Oorproblemen kan al houden ze daar het oor / hoofd toch meestal wat ‘raar’ van. Klinkt tot vooral stress eig.

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 02:31

Zou hij geen suiker kunnen hebben? Mijn ouders hadden een kat met suiker, en als die een hypo had was die ook helemaal van het padje af .. dan deed hij ook hele rare dingen, inclusief rondjes lopen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:02

Dat ineens z'n broer aanvallen staat denk ik los van het rondjes lopen probleem.
Omgerichte agressie heet dat en dat gebeurt als ze geprikkeld worden en niet kunnen reageren op hetgeen dat ze prikkelt waardoor ze het afreageren op de eerste de beste andere.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:26

Ik herken dit gedrag precies, van onze perzische poes. Zij was een neurotisch katje, erg gevoelig, maar zó lief. Gelukkig kwam het 'niet herkennen' van haar maatje niet zo vaak voor, maar zodra het gebeurde sloeg ze hem het hele huis door.
Het patrouilleren herken ik ook precies.
Ik ben er nooit achter gekomen wat het nou was. Ze heeft dit haar hele leven gedaan. Ze leeft nu niet meer.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:52

Ik moest denken aan dementie

Ik vind het ook apart dat je van de gaba niks ziet, daar moeten ze normaal toch wel een stuk rustiger van worden. Maar met deze klachten weet ik niet of het het geschikte medicijn is

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:16

Hoge bloeddruk al eens gecontroleerd? Die van mij begon ook ineens een soort van apatisch rondjes te lopen. Bleek (na veel onderzoeken) een te hoge bloeddruk te hebben. Na medicijnen knapte hij heel snel op.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:20

Hoge bloeddruk en suiker klinken als logische opties.

Hersenschade (vanwege de klap is een bloeding dan eigenlijk de enige optie) geeft bijna altijd ook motorische uitval, ik lees niet dat dat hier het geval is.
Dementie en geriatrisch syndroom is met een leeftijd van 3,5 jaar wel heel vroeg, dus lijkt me ook niet echt voor de hand liggen.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:10

Hoge bloeddruk komt bij jonkies niet zoveel voor, vanaf een jaar of 10,12 wel.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:42

Ik vind het vooral klinken als stress en stereotype gedrag.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:11

Avalanche schreef:
Ik vind het vooral klinken als stress en stereotype gedrag.


Ja dit denk ik ook. Hier heb ik het gedrag van mijn kat in ieder geval aan toegeschreven. Ze was verder kerngezond en happy. Maar wel wat neurotisch qua gedrag. Als ik de stoel een meter verplaatst had dan moest ze dat uitgebreid inspecteren, drie dagen lang.... Mijn andere kater was juist altijd super relaxed. De aard van het beestje..

Is jouw kat gevoelig voor prikkels/veranderingen?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 14:30

We gaan uit van Stress en stereotype gedrag inderdaad, maar het is vreemd dat de gaba niet aanslaat. Vandaar dat ik daar toch wat aan twijfel.
Bloeddruk en suiker zijn overigens getest en dat is het niet.

@Lienboom heb jij daar nog wat aan gedaan of zo gelaten?
Kippie kan op zich verandering wel handelen. Hij is wel wat terughoudend bij nieuwe mensen maar goed dat hebben meer katten.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:51

Dertien jaar geleden kregen wij een kitten in opvang van ongeveer 4 weken oud. Die liep op een schoolplein, dus waarschijnlijk ergens van een balkon/trap gevallen. Het beestje vertoonde nl ook vreemd gedrag. We hadden toen nog 3 kittens lopen, een week ouder ongeveer en als het etenstijd was, was het feest. Dan zat die kleine zo vol stress dat ze rondjes ging lopen. Echt tollen om haar as. Dierenarts bezocht en het kon hersenschade zijn. Lang verhaal in het kort: ze is bij ons blijven wonen. Nu kan ze in stress-situaties nog steeds gaan tollen, vaak is het even haar naam roepen voldoende om haar eruit te halen. Ze houdt er echt niet van om vast gepakt te worden. Ze wil wel op schoot, maar dan alleen als zij het wil. Ze is het echt het meest lieve poesje wat we ooit hebben gehad, maar vindt zoveel dingen zo eng. Vreemde mensen, drukte in huis. Buiten in de tuin , maar alleen als wij ook buiten zijn en als de deur maar open blijft, want ze moet wel direkt naar binnen kunnen. Hebben we er ooit iets aan gedaan? Nee. Het is denk niet te vergelijken met jouw verhaal, maar zij loopt er dus al 13 jaar mee. En soms heeft ze nergens last van en dan zo ineens is ze weer van slag , loopt te tollen, rondjes lopen door het huis, verstopt zich. We hebben nog een poes, maar dat gaat goed samen. En met de hond samen gaat dat ook goed. Het is wel een apart katje, en zolang het zo gaat is het prima.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:53

Ik heb toen met een kat die veel stress had, een cat-superhighway gebouwd, zodat hij door het hele huis kon zonder op de grond te komen, en Feliway heeft ook onwijs geholpen. Maar voor hem was het fijnste dat hij dingen die hij stressvol vond, kon ontlopen. Verder elke avond een half uurtje met hem gespeeld, en dat hiep ook supergoed.

Er is iets in de omgeving waar ze stress van hebben, en door de omgeving aan te passen, neem je de stress weg.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 14:57

Ja klopt, ik zou graag de oorzaak aanpakken maar waarschijnlijk, of ik denk althans dat het katten van buitenaf zijn. Wij hebben een voordeur met een raam die open kan en van de week begon hij elke keer te blazen rond die deur, dus ik denk dat hij daar ook wat rook. Dus nu houden we het raam daar dicht en we hebben in de voortuin kattengrid van onze katten gestrooid in de hoop dat andere katten weg blijven.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:31

Ik zou hier toch even mee naar een neuroloog gaan. Klinkt ook niet alsof de kat er blij mee is. Maakt metacam nog wat uit? En gabapentine hoeft niet voor ieder dier te werken.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kat hersenschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:34

Je hebt mogelijks over mijn vraag gelezen maar zijn dit twee intacte katers of twee gecastreerde katers?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:36

Poekkie schreef:
Je hebt mogelijks over mijn vraag gelezen maar zijn dit twee intacte katers of twee gecastreerde katers?


Ze zijn gecastreerd. :)
Ik ga zsm overleggen met de dierenarts. DAt wordt morgen, vandaag ben ik zelf even niet fit.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:32

Earth schreef:
Ja klopt, ik zou graag de oorzaak aanpakken maar waarschijnlijk, of ik denk althans dat het katten van buitenaf zijn. Wij hebben een voordeur met een raam die open kan en van de week begon hij elke keer te blazen rond die deur, dus ik denk dat hij daar ook wat rook. Dus nu houden we het raam daar dicht en we hebben in de voortuin kattengrid van onze katten gestrooid in de hoop dat andere katten weg blijven.

Ik denk dat katten van buitenaf wegjagen heel goed zou kunnen helpen, katten kunnen daar heel veel stress van hebben idd. Daar zijn online ook best nog wat tips over te vinden :j