Hond kalmeren: bang voor onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Hond kalmeren: bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 22:31

Hoi!

Mijn hond van 6 is sinds ongeveer een jaar steeds angstiger. Een van de dingen waar ze echt bang van is geworden is onweer... Dat lijkt steeds erger te worden. Als het nu hard regent (zonder onweer) is ze ook al angstig. Alles dat lijkt op bliksem, zoals het knipperen van autolampen, beelden op tv, een lamp die aan/uit gaat, maakt haar angstig.

Wij blijven rustig, troosten haar enz. Doen verder geen gekke dingen. Nu vroeg ik me af of er misschien waardevolle kruiden / tabletten / siroopjes ofzo zijn die haar zouden kunnen helpen enigszins te ontspannen?

Ik weer dat er pillen zijn die mensen hun hond geven bij bv vuurwerk... Echter maken die de spieren vaak slapper, waardoor ze rustiger lijken, maar het brein niet... Dat zoek ik NIET. Ik zoek iets kalmerends zodat ze de stress beter kan handelen.

Iemand tips? :knuffel:

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:33

Ik heb er ook zo een, ik geef een lepeltje advocaat, helpt bij haar. Haalt het randje er af.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:35

Je gaat hier heel veel uiteenlopende tips krijgen, allemaal goed bedoeld, maar ze gaan niet allemaal goed werken/zijn voor jouw hond. Mijn tip is om een gedragstherapeut te vinden die op een diervriendelijke manier mee kijkt naar de situatie en jullie kan helpen, gezien je hond in relatief korte tijd veel gegeneraliseerd heeft. Heel veel succes!

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:37

Je hebt van Puur, Phytonics, de Groene Os e.d. best wel wat poedertjes die goed helpen bij angst. Puur Calm bv.

Ik heb er zelf niet echt ervaring mee maar een vriendin heeft 2 angstige honden. Zij is er tevreden mee!

Deze schijnt ook wel goed te zijn https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/

Verder ben ik het eens met hhilde, je hond heeft er heel veel aan als je de angst minder kan maken voor haar! Een gedragstherapeut lijkt me daar idd een goede oplossing voor :j succes!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:39

Die middelen die de spieren slapper maken maar het brein niet zijn al ja-ren van de markt af. Geen zorgen daarvoor.

Hier ook een enorm angstige hond.
Tip 1: veilig plekje creëren. Een bench, mat, iets waar ze dan heen kan en waar ze altijd toegang toe heeft (bv als het hard regent en er niemand thuis is om de deur open te doen(

2: Afleiden. Snuffelmat, likmat, snoepjes. Mijn hond is écht bang en zelfs een likmat wil hij nog wel eens pakken.

3: Bij gaan zitten of jou laten opzoeken, steun geven maar niet doen alsof ze extreem zielig is en zo dood gaat. Gewoon steun geven, rustig praten.
Gordijnen dicht, muziekje op, TV hard, mijn hond heeft zijn veilige plekje naast de droger dus dat is ideaal. Die draait gewoon een rondje en maakt natuurlijk een hoop kabaal.

4: er zijn verschillende middelen die je kan geven. Helaas werkt heel veel niet snel of moet je het bv een week geven voor het effect heeft. Wat je wel kan geven: Adaptil Chews. Duurt een half uurtje voor het werkt. PUUR Strezzz, zijn druppeltjes. Hoelang en hoe snel het werkt weet ik even niet meer.
Bach Rescue knallen ze met echt angst zo doorheen.
Geen wondermiddelen maar zelfs bij mijn hond maakt de Adaptil een groot verschil. Hij durft nu in iedergeval te gaan liggen ipv rondjes lopen.
(Adaptil had eerst andere tabletten, die deden niks. De nieuwe variant, de Chews dus, werken wel)

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond kalmeren: bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:42

Om mezelf nog even aan te vullen:

Erken het ook. Niet "stel je niet aan er is niks" en aan de riem mee trekken maar erkennen dat zij er eek doodsbang van is. Waar sommige mensen denken dat de angst minder wordt 'want ze moeten er gewoon even doorheen en aan wennen' maak je het zo veel en veel erger.
Als zij aangeeft niet verder te durven wandelen of wat dan ook, in mee gaan en zeker niet mee sleuren.

Mijn hond is ook doodsbang van vuurwerk maar dat is vaak één knal en veel korter van duur natuurlijk. Dan 'vraag' ik het nog wel eens en soms loopt hij wel door, soms niet. Dan gaan we naar huis ook. Je maakt het hierdoor niet erger.

Mocht je er in willen investeren (want oud en nieuw zou ook wel ellende worden vermoed ik): de angst cursus van Monique Bladder. Ja kost geld maar is het dubbel en dwars waard. Het klaslokaal erbij vond ik weinig toegevoegde waarde hebben dus dat kun je al laten. Wel binnekort mee beginnen en niet in December pas.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 00:15

Hier sinds een jaar ook problemen door blikseminslag op heel korte afstand en kort daarna heel veel jacht. Hond is nu bang voor onweer, schieten en vuurwerk. Ganzen die gealarmeerd gakken en harde knallen (bijvoorbeeld auto rijdt over rijplaat) maken de hond extreem alert en "bezorgd".
Bij onweer en vuurwerk is het gelukkig niet heel extreem maar als mensen hun jachthobby uitoefenen - soms urenlang meerdere keren per week - slaat de extreme angst toe. Trillen, hijgen, heen en weer lopen en de geur is niet te harden.
Tegenwoordig hebben we de routine dat als we gaan ontspannen er fijne muziek aan gaat. Welke muziek je hond fijn vindt is een beetje uitzoeken. En zodra het eerst jachtschot klinkt (hoog zomer soms om 5 uur), gaat de muziek aan. Als er heel dichtbij (ca. 100 meter afstand) geschoten wordt, gaat niet alleen de muziek aan maar pak ik ook een laken, ga met de hond op een hondenkleed liggen onder het laken, houdt de hond vast (in het begin klemvast) en kriebel op favoriete plekjes. Het heeft even geduurd voordat het werkte maar inmiddels zijn we zover dat de stress snel verdwijnt en ook niet meer uren nadien aanhoudt. Onze hond vindt het heel fijn om met de rug tegen mijn buik te liggen (soort lepeltje-lepeltje) en dan bij de borst een hand te voelen. Ik ga ook regelmatig met de hond zo liggen als er helemaal niets aan de hand is om op die manier niet alleen maar de associatie met een stressmoment te hebben.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 03:37

Thundershirt! Geeft inbaker gevoel. Werkt hier top

xMyrth schreef:
Hoi!

Ik weer dat er pillen zijn die mensen hun hond geven bij bv vuurwerk... Echter maken die de spieren vaak slapper, waardoor ze rustiger lijken, maar het brein niet... Dat zoek ik NIET. Ik zoek iets kalmerends zodat ze de stress beter kan handelen.


Dit is tegenwoordig trouwens niet meer zo hoor, dat zijn oude medicijnen. Pexion of sileo werkt anders!

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Hond kalmeren: bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:26

Wanneer je weet dat er vuurwerk of onweer ip komst is, zou je een Thundershirt aan kunnen doen. Werkt niet bij elke hond, maar ik heb met veel honden ( oa logees) goed ervaringen mee

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:47

De methode van Nina van Tilburgh van het herconditioneren met een "codewoord" en een voerbeloning heeft bij onze hond heel goed geholpen.

Wat we aanvullend nog gebruiken om het haar makkelijker te maken zijn de RelaxoPet en kalmerende muziek van een speciaal kanaal op YouTube
Zie https://www.youtube.com/watch?v=51LrVgWKTQE&t=12091s

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:54

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

De uiteenlopende tips worden gewaardeerd :) Op die manier kan ik wel gaan uitzoeken wat bij die van ons werkt...

Fijn om te lezen dat die spierverslappende middeltjes er niet meer zijn. Kan dat in elk geval niet mis gaan.

Afleiden lukt alleen als onweer nog heel ver weg is. Als ze bang is kan ik bij wijze van het lekkerste snackje ter wereld tevoorschijn toveren, ze hoeft het niet...

Gedragstherapeut is ook een goede tip. Donkere dagen in aantocht en ze is nu op zo'n punt dat ze in de winter in het donker ook niet meer wil wandelen. Teveul lampjes enz. die kunnen knipperen.

Overigens gaan we savonds altijd nog plassen voor we naar bed gaan en dat gaat wel probleemloos. Maargoed dat is buiten plassen en weer naar binnen. Dat weet ze ondertussen...

Ze is niet bang voor vuurwerk, tenminste vorig jaar niet! Dat is wel heel fijn...

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Hond kalmeren: bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:43

Omdat je schrijft dat ze over het algemeen steeds angstiger wordt, zou Adaptonicum van De Groene Os kunnen helpen. Op de website staat: Adaptonicum kan gebruikt worden in stresssituaties en bij angstgevoelens. Het bevordert een normale hersenfunctie en is gunstig voor een goede geestelijke balans.

Het voordeel van Adaptonicum vind ik dat je het langdurig kunt geven, terwijl veel andere supplementen meer bedoeld zijn voor korter gebruik (bijvoorbeeld voor stress bij een verhuizing, of rondom oud en nieuw). Misschien is dit niet voldoende voor haar angst voor onweer. Daar zou je dan nog iets aanvullends voor kunnen gebruiken, zoals een Thundershirt of ander supplement. Maar het kan wel de scherpe randjes van de 'dagelijkse stress' wegnemen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:15

xMyrth schreef:
Afleiden lukt alleen als onweer nog heel ver weg is. Als ze bang is kan ik bij wijze van het lekkerste snackje ter wereld tevoorschijn toveren, ze hoeft het niet...

Daar even over: wat ik heb gedaan is (in hele kleine stapjes en over best lange tijd) de associatie omdraaien naar iets positiefs ipv iets negatiefs bij iets wat eerder als eng werd beleefd.Als onze hond nu iets engs hoort of ziet komt ze naar ons toe, met of zonder snack. Dat alleen al is winst, maar nu zien we dat haar angst bijna weg is en als ze wel echt bang is, ze sneller herstelt. Ik omschrijf het wat simpeler dan het is hoor :D , maar mocht het je aanspreken, zoek dan eens op Nina van Tilburgh.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:21

Mijn hond heeft het jaren gehad.
Sinds ik pet remedi heb nergens geen last meer van, ligt gewoon te slapen in de mand of buiten.
Afbeelding

Ik smeer haar hoofd in en voeten en laat aan het doekje ruiken.