Welke trucjes kunnen jullie katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 06:16

Katten die trucjes kunnen op commando hoor je niet zo vaak.

Wij hebben twee katers, de ene is een typische schootkat. Goedmoedig, liever lui dan moe en kan echt de hele dag op de vensterbank liggen slapen en naar buiten kijken. De ander is actief en pienter en wil het liefste de hele dag spelen — en als je te druk bent om te spelen liggen alle boeken van de planken en hangt hij in de luxaflex. Alle deurklinken in huis staan omgedraaid omdat hij deuren open maakt.

Om hem uit te dagen hebben wij hem wat trucjes geleerd. Hij kan inmiddels ronddraaien, zit, hi-five en apporteren (maar alleen zijn 2 lievelingsballetjes). Liggen op commando lukt nog niet zo, en in mijn nek springen heb ik bijvoorbeeld liever niet dat hij leert :')

Ik ben benieuwd wat voor trucjes jullie katten kunnen!

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 06:29

Mijn poezen ken alleen het hoognodige. Ik vind het fijn als ik ze van een object af kan sturen of als het avond is naar boven om naar bed te gaan. Dit begrijpen ze prima. Verder heb ik ze nooit echt geprobeerd meer te leren. Ik denk dat dit ook lastig is omdat ze niet heel erg makkelijk te belonen zijn :+

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 06:56

Leuk! Onze kat kan zit, poot, turn around, stokstaartje en over je arm heen springen als hindernisbalk.

Ik probeer nu af en toe liggen aan te leren, maar dat is zo makkelijk nog niet :')

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:00

Onze Toeter, helaas alweer 7 jaar dood dit jaar :(, kon “zit”, “high five” en “high ten”. En natuurlijk “kom”, ergens vanaf blijven “nee” of ergens vanaf moeten gaan “eraf”. Maar dat zie ik niet echt als trucjes.

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:17

Onze poes (beer) kan zitten, stokstaartje en rondje draaien.

Onze kater (mickey) kan alleen zitten.

Zijn stal katten overigens :D

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:48

Super leuk, en ik volg. Mijn ventje kan zitten, stokstaartje, pootje geven en rondje draaien. En op commando ergens op komen zitten als de bank of bovenop de krabpaal. Ik wil 'm wel meer leren maar merk dat dar nog best lastig is. Liggen lukt bv echt nog niet :=

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:19

De mijne kunnen zit, high five, high five-en dan andere poot, stokstaart

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:25

Leuk topic, ik heb sinds 2 dagen een kitten van 4 maand en zou over een tijdje ook graag wat met haar gaan trainen.
O.a. aan een tuigje laten wandelen en in een rugzak vervoerd worden.
Hoe hebben jullie je katten getraind, en op welke manier hebben jullie ze beloond?
Wat is een makkelijk trucje om mee te beginnen en hoeveel tijd moet je daarvoor nemen ongeveer?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:30

Mijn oude ex-kater kon brokjes vangen tussen zijn voorpootjes. Zo schattig. Was voor ons echt een spelletje. Hij zat dan voor me. Ik gooide dan met een boogje een brokje naar hem, die hij heel knap ving. En dan natuurlijk op at.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:33

Wat knap dat jullie katten dat kunnen. Of beter, dat jullie dat hebben kunnen aanleren. Hier is "niet eten van een bord menseneten" het hoogst haalbare truucje gebleken :D .

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:38

Wat grappig die truukjes, ik vind het ook knap om een kat dat aan te leren.

Ik heb er eentje die een soort truukje kan, dat is op de achterpoten staan en dan kopjes geven als ik dan haar naam zeg en zeg: spring! Heeft wel het concentratievermogen van een theelepel haha.

Mijn andere kat brengt me altijd naar bed met een welterusten ritueeltje maar dat heeft ze zichzelf aangeleerd. Voor de rest hebben ze mij meer afgericht dan ik hun. :+

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:45

Hier kan Aoi het meeste. Ze kan: zit, high five, rondje draaien, opzitten, door een hoepel (springvorm :+ ) springen en belletje indrukken. Ze kon ooit ook liggen, miauwen op commando en tussen mijn benen door zigzaggen. maar heb er de laatste jaren te weinig mee gedaan dus dat kan ze niet meer.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 08:47

Zo leuk om alle trucjes te lezen!

Elisa2 schreef:
Wat grappig die truukjes, ik vind het ook knap om een kat dat aan te leren.

Ik heb er eentje die een soort truukje kan, dat is op de achterpoten staan en dan kopjes geven als ik dan haar naam zeg en zeg: spring! Heeft wel het concentratievermogen van een theelepel haha.

Mijn andere kat brengt me altijd naar bed met een welterusten ritueeltje maar dat heeft ze zichzelf aangeleerd. Voor de rest hebben ze mij meer afgericht dan ik hun. :+


Wat is haar ritueeltje? <3

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:49

SnuitjeLove schreef:
Leuk topic, ik heb sinds 2 dagen een kitten van 4 maand en zou over een tijdje ook graag wat met haar gaan trainen.
O.a. aan een tuigje laten wandelen en in een rugzak vervoerd worden.
Hoe hebben jullie je katten getraind, en op welke manier hebben jullie ze beloond?
Wat is een makkelijk trucje om mee te beginnen en hoeveel tijd moet je daarvoor nemen ongeveer?


Leuk! Ik loop ook met ze aan een tuigje/in een rugzak. Dat heb ik ze aangeleerd door eerst in huis aan de rugzak te laten wennen. Pas toen dat OK was ben ik naar buiten gegaan met ze. Ik ben eerst gewoon in het park gaan zitten en heb ze laten doen wat ze zelf wilden. Om trucjes aan te leren gebruik ik vraag gewoon hun brokjes, om ze buiten wat meer op hun gemak te laten zijn, gebruik ik graag liquid snack.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:54

Eapy schreef:
Zo leuk om alle trucjes te lezen!

Elisa2 schreef:
Wat grappig die truukjes, ik vind het ook knap om een kat dat aan te leren.

Ik heb er eentje die een soort truukje kan, dat is op de achterpoten staan en dan kopjes geven als ik dan haar naam zeg en zeg: spring! Heeft wel het concentratievermogen van een theelepel haha.

Mijn andere kat brengt me altijd naar bed met een welterusten ritueeltje maar dat heeft ze zichzelf aangeleerd. Voor de rest hebben ze mij meer afgericht dan ik hun. :+


Wat is haar ritueeltje? <3


Ze wacht altijd op me als ik mijn tanden poets in de badkamer, dan loopt ze naar hun kattenkamer en moet ik haar zo'n 3 keer aaien op verschillende plekken en welterusten wensen. Dan gaat ze brokjes eten en als ik dan naar de slaapkamer ga dan volgt ze me en wacht ze tot ik binnen ben en dan gaat ze weer naar beneden. Als ik wakker wordt dan staat ze trouwens ook altijd voor de deur voor een ochtend begroeting, echt zo schattig. <3

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:55

ryukapple schreef:
Hier kan Aoi het meeste. Ze kan: zit, high five, rondje draaien, opzitten, door een hoepel (springvorm :+ ) springen en belletje indrukken. Ze kon ooit ook liggen, miauwen op commando en tussen mijn benen door zigzaggen. maar heb er de laatste jaren te weinig mee gedaan dus dat kan ze niet meer.


Wow dat is wel heel knap!

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:16

Mijn oudste kat kan kusje geven, pootje geven en high five.
Maar heb dan ook wel eens een high five in mijn gezicht ipv het kusje haha

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:21

Op handcommando zitten, high five met linker poot, box met rechterpoot. Ze kent dus eigenlijk het verschil tussen links en rechts.
Verder nooit erg veel aandacht besteed aan meer kunstjes, rondje draaien zit er slecht in.

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:43

Ze kunnen bij mij allemaal zitten op commando. Kito kan: zitten, high 5, “hoog”, liggen, omrollen, spreek, kusje, neusje, box en een belletje drukken om snoepjes te krijgen. Nishi kent dat ook.
Elani en Nishi kennen het riempje en lopen ook aan de riem buiten. Zij gaan ook mee naar show dus ze kennen wel veel dingen die andere katten niet zien. Lanah kent het tuigje maar mag niet naar buiten. Zij kan ook zitten. “Hoog” kennen ze allemaal.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:10

Is het een trucje dat mijn kat omrolt en gaapt zodra ze mensen ziet?
Het is inmiddels niet eens vrijwillig meer maar gewoon een Pavlovreactie! _O-
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:18

Grappig dat er toch best wat mensen zijn die hun katten truukjes hebben geleerd. Ik ben ooit begonnen met clickertraining. Dat vonden mijn katten erg leuk. Uiteindelijk is dat verwaterd en gebruik ik alleen nog het zit en kom commando.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:45

Mijn vorige kat Lotje kon zitten, opzitten en rollen op commando. En kletsen :)

Onze Noren Viktor en Lukas kunnen zitten op commando. En het interieur vernietigen. Maar dat laatste doen ze helemaal uit zichzelf :')

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:54

Het enige 'trucje' dat onze katten kennen is komen als er gefloten wordt. Wel onder het voorbehoud dat je dat doet als je bij hun voerbakjes staat :+
Ze hadden geleerd op het rammelen van de brokjes te komen (doen ze nog steeds) en mijn vriend heeft dat veranderd in fluiten.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:20

Wat knap allemaal. Ik leer m’n katten nooit trucjes, zij mij wel.
Ik sta braaf op als ze aan het raam krabt want dan wil ze naar buiten (of binnen)
Een geïrriteerde miauw zorgt ervoor dat ik sneller op sta om eten te halen.
2 poten in m’n rug… ik weet dat ik op de rand van het bed moet gaan liggen.

En zo zijn er nog wel een paar ;)

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Welke trucjes kunnen jullie katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:24

Die van mij kennen 'baas komt uit bed en gaat naar wc = geen eten' en 'baas komt uit bed en doet gordijnen open = wel eten' :+

'hebben de poesjes honger?' Of 'moet ik de poes voeren' = eten

Als ik de konijnen voer = ook eten

Als ik laat op de avond thuis kom en ze hebben al lang eten gehad, maar ze miauwen dan en doen schattig = extra eten want ik heb geen ruggengraat

Ik vraag me af wie er wie truukjes heeft geleerd :+