Kat schrikkerig/gestresst na logeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monody

Berichten: 213
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Kat schrikkerig/gestresst na logeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 14:52

Hoi hoi,

Ik wilde hier toch even graag een topic over openen omdat ik hier zelf nog nooit ervaring mee heb gehad. Wij zijn afgelopen week naar Oostenrijk geweest op vakantie. Hiervoor ging onze kat met al haar spullen naar mijn moeder om daar de dagen te logeren. Ze miauwde daar redelijk veel maar leek wel op haar gemak na een aantal dagen. Nu is ze sinds zondagavond weer bij ons thuis, maar is totaal niet de kat die we kenden voordat we haar wegbrachten. Ze ligt in hoekjes en is snel geïrriteerd (zwiepen met haar staart). Ze speelt niet veel in vergelijking tot hoe ik haar ken. Ook is ze snel schrikkerig. Ze eet en drinkt verder wel goed.
Kan dit 'gewoon' komen door de stress en vele verandering in korte tijd? Het was voor ons de eerste keer weg sinds dat ze bij ons woont dus het is ook even aftasten wat wel/niet voor haar werkt qua vakantie. Ik heb voor de zekerheid voor aankomende maandag een afspraak bij de dierenarts staan, voor het geval dit gedrag niet minder is geworden om toch een medische check te doen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat schrikkerig/gestresst na logeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:08

Veel katten kunnen niet zo goed tegen veranderingen en vinden het niks om uit hun veilige leefomgeving weggehaald te worden. Die zijn imo hele normale ‘symptomen’ voor de situatie die je beschrijft. Waarschijnlijk veranderd ze met de dagen/weken weer langzaam aan in zichzelf. Soms is de stress hiervan zo erg dat een kat idd fysieke klachten krijgt dus een checkup is altijd prima als je daar aan twijfelt. Voor de volgende keer zou ik de kat thuislaten en iemand daar de verzorging laten doen tijdens je vakantie.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:16

Katten zijn er niet zo voor gemaakt om even uit logeren te gaan. Ze zijn graag in hun eigen omgeving en de meesten vinden het zacht gezegd niet zo prettig als ze daar ineens uit getrokken worden, en dan ook vrij snel weer uit die nieuwe omgeving gehaald worden. Geef het een paar dagen. Trekt vast wel bij.

Als je geen gekke lange vakanties doet, zou ik de volgende keer de buurvrouw/man vragen of die de kat wat te eten en te drinken wil geven.

Monody

Berichten: 213
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 19:49

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik dacht het beste voor haar te doen omdat ze anders best lang alleen zou zitten bij ons in huis maar schijnbaar was dit toch niet de beste optie voor haar. Weer wat om van te leren. Hopelijk draait ze met de komende dagen bij en wordt ze weer de oude. Voel mij hier best schuldig over :(

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat schrikkerig/gestresst na logeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:10

Monody: je weet het niet altijd. Kennissen hadden twee katten. De ene zou heel erg gestresst raken als hij van huis weggehaald zou worden en was prima tevreden met eten in zijn bakje, maar de andere wilde na een paar dagen niet eten en fleurde op toen ze naar een bekende mocht. Katten hebben verschillende behoeften en voorkeuren, en soms ontdek je pas wat het beste werkt als je het doet.

Veel meer dan je best kun je niet doen, ik zou me daar niet te schuldig over voelen.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:31

Monody schreef:
Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik dacht het beste voor haar te doen omdat ze anders best lang alleen zou zitten bij ons in huis maar schijnbaar was dit toch niet de beste optie voor haar. Weer wat om van te leren. Hopelijk draait ze met de komende dagen bij en wordt ze weer de oude. Voel mij hier best schuldig over :(


Mijn kat gaat ook uit logeren als ik weg ben, hij vindt het superleuk. Dus voel je niet schuldig TS.
Kennelijk heeft jouw kat net wat meer stress, goed dat je in ieder geval een afspraak hebt met de dierenarts.