Welke hondenriem (en tuig) ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6158
Geregistreerd: 05-04-10

Welke hondenriem (en tuig) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:15

Voor mijn Berner Sennen van 45 kg ben ik aan het zoeken naar een nieuwe riem.

Wij lopen al jaren met halsband en rolriem. Die discussie over een rolriem hoeft hier niet ;)
Hij loopt eigenlijk bijna elke wandeling los en als hij vast moet, vind ik het belangrijk dat hij kan snuffelen en z'n ding kan doen.
Hij trekt nooit, weet z'n grenzen en kent naast of bij blijven heel goed.

Enkel is hij enorm angstig voor knallen. Hier wordt al jaren aan gewerkt en het lijkt er op dat ik eindelijk een therapeut heb gevonden die ons 1 op 1 kan helpen.

Het is echt angst dus hij vergeet soms alles om zich heen en wil alleen maar zo snel mogelijk naar huis / naar de auto. Hij vergeet dan ook dat hij niet aan de riem mag trekken.

Ik zoek dus een stevige riem waar ik in de winterperiode (richting nieuwjaar) mee kan lopen. Ik heb alleen geen idee welke lengte fijn is. Ik vind het belangrijk dat hij alsnog lekker kan snuffelen (totdat er een knal is dus) en hij hoeft echt niet strak in het gareel naast mij te lopen de hele wandeling.
Maar dat als er een knal is, ik meer te zeggen heb.

Ik denk dat ik nooit met de juiste tuigjes heb gelopen, ik heb dan het idee dat ik hem helemaal niet meer kan houden en niks te sturen heb.
Hij is 45 kilo en ik ben ook maar een klein meisje van nog geen 60kg :+
Een anti-trek tuig is geen optie. Daar gaat hij door heen als hij bang is ( = pure angst) en vind ik oneerlijk en trekt hij z'n lijf mee kapot.

Again, aan de angst wordt hard gewerkt en dat wordt uiteindelijk hopelijk minder. Dus tips over niet aan de riem trekken zijn niet nodig, dat is niet het probleem an sich en gaat hem alleen maar meer stress geven als de angst voor knallen niet verbeterd.

Dus:
Welke riem is écht stevig genoeg voor langdurig de volle 45kg?
Naar wat voor lengte moet ik kijken zodat hij op goede momenten, lekker z'n ding kan doen? (Rennen doet hij niet, gewoon snuffelen en soms een kort drafje)
Is er een tuigje die ons kan helpen?

Alvast bedankt :)

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Welke hondenriem (en tuig) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:28

Ik zou gaan zoeken naar merken die voor bijvoorbeeld Staffords en Bulldoggen gebruikt worden.
Dat soort spul is gericht op krachtige honden, extra goed gestikt en zwaarder materiaal zegmaar.

Nyaleti

Berichten: 6158
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke hondenriem (en tuig) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:55

Opzich een goeie tip alleen heb je waarschijnlijk ook in gewichtsklasse. Dus tot 25 kg, tot 40kg etc.
Maar ik vind het fijn als iemand zelf een riem heeft dat ik weet dat het daadwerkelijk dat gewicht kan houden of een goed merk is.

Ik heb oprecht nooit met een normale riem gelopen :') geen idee wat fijn is of goed.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welke hondenriem (en tuig) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:02

Als je dan enkel met het tuig wil wandelen, zou ik in ieder geval eentje nemen met 2 banden onder de buik door, zodat hij bij een schrik reactie niet uit zijn tuig kan glippen.

Ook zou ik kijken naar een tuig die de schouders mooi los laat liggen, dus niet de K9 modellen met zo’n band voor de borst langs. Sommige zweren erbij, ik ben er niet zo’n fan van.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:04

Jachtlijn van bijvoorbeeld ruffwear. Niets onhandig en vaak belemmerend zittend tuig maar gewoon alles in 1. Makkelijk om te gooien en goed te verstellen. Ik heb er in lengte van 120, 150, 180 en 300 cm lengte van diverse merken. Ideaal als je hond vaak los loopt

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:05

Ik zou voor een canitrail/canicross-tuig gaan, die zijn specifiek gemaakt voor trekkende honden.
En dan niet om het trekken tegen te gaan maar om comfortabel en veilig te zijn.

Maaaarije

Berichten: 1762
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:10

Onze hond is wel iets lichter, maar hier erg tevreden met het tuig van dog Copenhagen.
Maar hier krijgen ze rond oud en nieuw een veiligheidstuig aan, zoals hier boven genoemd met dubbele banden en de angstige hond krijgt een dubbele lijn.

Daarnaast gebruik ik bij het speuren een zoeklijn. Heb hem in 5 en 10 meter, dit is met anti slip er in voor meer grip.
Dit gaat zowel goed met de hond van 18 kilo als de hond van 38.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:10

Wij hebben meerdere honden van 35-40 kg en gebruiken altijd de halsbanden en lijnen van de Rolleman. Die zijn erg sterk. Gaan een heel hondenleven mee en hij kan ook dingen naar wens maken. https://www.de-rolleman.nl/nl/

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:14

Albert schreef:
Ik zou voor een canitrail/canicross-tuig gaan, die zijn specifiek gemaakt voor trekkende honden.
En dan niet om het trekken tegen te gaan maar om comfortabel en veilig te zijn.

Totdat ze achteruit lopen, dan zijn ze zo weg :+

Zelf heb ik voor mijn kelpie een nonstop rock long harness, kunnen ze niet uit ontsnappen. Alleen geen idee, of die er ook in grote maten zijn.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:20

Ik zou qua tuig sowieso eens kijken naar een anti-ontsnapping tuig ook bv. ja, met 3 banden, nog los van een andere riem waar je naar zoekt. Evt aangevuld met een tracker eraan ook voor je eigen gevoel, mocht ie toch weg komen een keer en in blinde paniek niet automatisch terug naar huis of auto ofzo rennen. Wat tuigen betreft; Dierenoppas Amersfoort verkoopt zulke anti-ontsnapping tuigen en ook een Berner met zo'n gewicht past hier prima in - als je gewoon goed meet wat je moet weten komt dat helemaal goed.

>> https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/

Voordeel van deze tuigen is ook dat het door het Y-design ook normaliter netjes ligt op de hond, en niet belemmert bij de schouders e.d. het is echt een ergonomisch design.

En vooral: ze kunnen zich hier absoluut niet uittrekken en met elk ander soort tuig kunnen ze dat wel en veel sneller als je denkt soms, ook al zitten ze strak genoeg. Dog Copenhagen, Non-stop, ga maar door... Of het nu Y, H tuigen zijn of andere modellen...Overal wurmen ze zich uit in secondes wanneer ze in blinde paniek gek gaan doen. Dus wil je dat bv. 100% voorkomen, zou ik Echt een anti-ontsnapping tuig met dus 3 banden adviseren, die die extra band hebben wat achter de ribben komt te liggen. Ook voor een 45kg hond gaat die prima passen. En twijfel je met opmeten, even contact opnemen met Dierenoppas Amersfoort en dan kunnen ze met je meekijken en adviseren welke maat het handigst gaat zijn voor je hond.

Qua lijnen is het maar net wat iemand prettig vind ook natuurlijk maar naast lijn kwaliteit moet je met een grotere/zwaardere hond ook nog opletten naar het aansluit punt; de karabijn of musketon. Kleinere musketons en vaak soms ook de goedkopere lijnen zijn niet bestand tegen een structureel sterke en soms trekkende hond in zulke situaties bv dus ook daar naar kijken is wel belangrijk imo.

Ik vind zelf nylon lijnen met grip ontzettend prettig - hier ook een sterke herder 35+ kg - die o.a. dierenoppas Amersfoort o.a. ook verkoopt in verschillende lengtes. Ik heb zelf een lange lijn van 10m van Non-Stop met een karabijn haak eraan en een andere 10m nylon lijn met grip met een fatsoenlijke musketon eraan ook en die is ook echt top. De kans dat die zomaar breekt met flinke druk is nihil. Ook in alle weersomstandigheden blijven deze lijnen fatsoenlijke grip houden. Met lange lijnen is het dan wel echt wennen als je eerder rollijn veel gebruikt hebt, maar daar vind je snel genoeg je weg wel in :j Die kun je dus ook prima laten slepen op de grond tussendoor als je je hond wel vrijheid wilt geven, en dan kun je de lijn erna zo weer oppakken (mits je dan een lange lijn Zonder handvat gebruikt. Met handvat moet je imo niet laten slepen ivm dat het kan blijven haken ergens)

Daarnaast ben ik enorm fan van fatsoenlijke leren lijnen en heb ik er een die verstelbaar is qua lengte met ringen en die gebruik ik wanneer ik in stedelijk/rand stedelijk gebied e.d. ben en de hond iets minder ruimte kan hebben. Deze koop ik bij k-9 world >> https://www.k9world.nl/Politie-/-Multifunctionele-riem

Deze is enkel wat ik heb, maar ze hebben ook dubbel gestikte leren lijnen die voor grotere/zwaardere en sterkere honden nog beter aansluiten, al werkt die enkele voor onze hond ook prima die ook echt wel sterk kan zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-09-23 19:26, in het totaal 5 keer bewerkt

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:22

Ik ga mee met Cursebreaker. Hier erg tevreden over een (normaal) AnnyX tuig en een 5 meter antisliplijn van Dierenoppas Amersfoort. Wij hebben ook een Dog Copenhagen tuig, maar daar is onze labrador ook weleens uit weten te komen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:23


Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:26

cursebreaker schreef:
Ik zou qua tuig sowieso eens kijken naar een anti-ontsnapping tuig ook bv. ja, met 3 banden, nog los van een andere riem waar je naar zoekt. Evt aangevuld met een tracker eraan ook voor je eigen gevoel, mocht ie toch weg komen een keer en in blinde paniek niet automatisch terug naar huis of auto ofzo rennen. Wat tuigen betreft; Dierenoppas Amersfoort verkoopt zulke anti-ontsnapping tuigen en ook een Berner met zo'n gewicht past hier prima in - als je gewoon goed meet wat je moet weten komt dat helemaal goed.

>> https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/

Voordeel van deze tuigen is ook dat het door het Y-design ook normaliter netjes ligt op de hond, en niet belemmert bij de schouders e.d. het is echt een ergonomisch design.

En vooral: ze kunnen zich hier absoluut niet uittrekken en met elk ander soort tuig kunnen ze dat wel. Dog Copenhagen, Non-stop, ga maar door... Of het nu Y, H tuigen zijn of andere modellen...Overal wurmen ze zich uit in secondes wanneer ze in blinde paniek gek gaan doen. Dus wil je dat bv. 100% voorkomen, zou ik Echt een anti-ontsnapping tuig met dus 3 banden adviseren, die die extra band hebben wat achter de ribben komt te liggen. Ook voor een 45kg hond gaat die prima passen.

Qua lijnen is het maar net wat iemand prettig vind ook natuurlijk maar naast lijn kwaliteit moet je met een grotere/zwaardere hond ook nog opletten naar het aansluit punt; de karabijn of musketon. Kleinere musketons en vaak soms ook de goedkopere lijnen zijn niet bestand tegen een structureel sterke en soms trekkende hond in zulke situaties bv dus ook daar naar kijken is wel belangrijk imo.

Ik vind zelf nylon lijnen met grip ontzettend prettig - hier ook een sterke herder 35+ kg - die o.a. dierenoppas Amersfoort o.a. ook verkoopt in verschillende lengtes. Ik heb zelf een lange lijn van 10m van Non-Stop met een karabijn haak eraan en een andere 10m nylon lijn met grip met een fatsoenlijke musketon eraan ook en die is ook echt top. De kans dat die zomaar breekt met flinke druk is nihil. Ook in alle weersomstandigheden blijven deze lijnen fatsoenlijke grip houden. Met lange lijnen is het dan wel echt wennen als je eerder rollijn veel gebruikt hebt, maar daar vind je snel genoeg je weg wel in :j Die kun je dus ook prima laten slepen op de grond tussendoor als je je hond wel vrijheid wilt geven, en dan kun je de lijn erna zo weer oppakken (mits je dan een lange lijn Zonder handvat gebruikt. Met handvat moet je imo niet laten slepen ivm dat het kan blijven haken ergens)

Daarnaast ben ik enorm fan van fatsoenlijke leren lijnen en heb ik er een die verstelbaar is qua lengte met ringen. Deze koop ik bij k-9 world >> https://www.k9world.nl/Politie-/-Multifunctionele-riem

Deze is enkel wat ik heb, maar ze hebben ook dubbel gestikte leren lijnen die voor grotere/zwaardere en sterkere honden nog beter aansluiten, al werkt die enkele voor onze hond ook prima die ook echt wel sterk kan zijn.

Het nieuwe model van nonstop is ook anti ontsnappingstuig :) Max ook meerdere keren aan het tuig moeten ophijsen etc. Tuig bleef keurig op zijn plek. Mede door dit tuig durfde ik rustig naar de top van The Old Man of Storr te hiken.

Edit: Zie dat het schuine bandje ook aardig wegvalt op de foto.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dagahra op 19-09-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:26

Voor bernerdoodle heb ik een halsband van kentucky. En als we naar het bosgaan voor de zekerheid een rollijn met een nylon sliphalsband mee. En voor andere dingen gebruik ik een nylon jachtlijn, die ik overigens ook gebruikte bij mijn inmiddels overleden berner.

Ben nog wel op zoek naar een tuig(je) voor hem, dus hou het topic even in de gaten. Aangezien mijn bernerdoodle ook bijna 50 kg weegt. :+
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 19-09-23 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:33

Toch zou ik dat nieuwe NS tuig niet 100% vertrouwen hierin, want het is niet ontworpen als zijnde anti-ontsnapping. Het is ontworpen met een ander bruikdoel en word ook niet gepromoot als anti-ontsnapping tuig, dus ik zou daar wel voorzichtig in zijn qua advies. Ik vind vanaf foto's e.d. die derde band ook niet perse strak genoeg zitten en lijkt bij veel honden nog steeds ruim genoeg om over de ribben te gaan als ze gek zouden doen.

Met honden die zulke angst hebben in situaties zoals vuurwerk e.d., en die dus ontzettend onvoorspelbaar kunnen reageren, zou ik persoonlijk gewoon gaan voor iets wat al bewezen betrouwbaar is in ontsnapping gevoelige situaties en dat is die Anny-X met 3 banden bv. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind die nieuwe NS verder fantastisch uitzien en wil 'm zelf ook nog heel graag hebben voor onze hikes in de toekomst, maar ik persoonlijk zou er niet voor kiezen als zijnde met doel om als anti-ontsnapping te gebruiken.

Kunnen ophijsen is imo ook geen eerlijke representatie en vergelijking want ik kan Arya met elk ander tuig waar een handvat aan zit ook ophijsen, ook met haar zwemvest. Al zal die nieuwe NS wel zeker langer blijven zitten ivm die derde band. Maar ik vraag me wel echt af of die daadwerkelijk blijft zitten als een hond echt in blinde paniek eruit wil - en dat gaat ontzettend rap kan ik vertellen. Ik spreek ook uit ervaring met een hond met enorme vuurwerk angst sinds een aantal jaar dus ik heb het helaas van kortbij jaar op jaar gezien hoe ontzettend makkelijk het gaat als ze willen dus misschien dat ik er daarom ook niet zelf zo enthousiast van word om die NS alsdoende zo te gaan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-09-23 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 1982
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:34

Vergis je niet in 45kg plus tuig in paniek.

Toen ik mijn Léon, een grote maar erg magere Tervuren (had alleen maar 17kg toen) in 2014 als herplaatser kreeg was hij een brok angst en paniek.
Voor alles en iedereen plus licht en geluid. Hij kon zo maar wegspringen uit het niets.
Normaal halsband was ie zo eruit. Dus tuig ( dacht ik) met 2 riemen...
Dat heb ik geweten... hond schrikt en ik gevloerd - zoveel kracht zat er achter.
2e poging... een van de riemen om mijn lichaam (dus over de schouder)... en weer bingo.
Na drie dagen en blauwe plekken heb ik het (zak- duur) tuig in de kliko gegooit en heb een leren halfcheck gekocht.
Leer omdat dit stevig is maar niet snijd als nylon.
Mij ging het op dit moment alleen maar erom dat als hij springt,hij geen kans heeft om zich uit het halsbamd te wurmen en dat kun je dus mooi met een half check...loopt hij "gewoon" dan is het mooi losjes.
Qua riem : een "politie-riem" 2 of 2,50 m lang met verschillende oogen,dus verschillende standen.
En : bij "ons" training/wandelingen in het begin mocht hij wel overal dan snuffelen - maar wel op max 1,5 afstand van mij.
Je meer lengte, je meer de kracht van wegspringen bij jouw terecht komt en je ook veel langer nodig hebt om te kunnen reageren.
Zo heb ik hem ook leren kunnen dat hij bij angst van zelf dicht bij mij komt en mij als steun ervaart...
Uiteindelijk ook een commando aan kunnen koppelen.
Dit was -niet lachen - " waar is mijn neus" en hij legde dan zijn snuit in mijn hand.

En last but not least : er is absoluut niets tegen een Flexib.
Tenminste niet van mijn kant, als hondlief maar de basis geleerd heeft ( hier ,volg,naast, wacht, enz)
Léon is inmiddels overleden maar heb nog een Groenendaeler teef van 10,5 en sinds 2 maanden een Tervueren teefje (helemaal blanco) van een jaar en met beiden gaat het ochtend en avondrondje gewoon met de Flexi

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een Halsband in combinatie met een halti.
Voordeel hiervan is dat (mits netjes en relaxt eraan gewend) dat je de hond even uit een bepaalde situatie kan halen, want op moment dat getrokken wordt moet hij jouw aankijken...
In ieder geval succes met de zoektocht

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:35

sasja0705 schreef:
Vergis je niet in 45kg plus tuig in paniek.

Toen ik mijn Léon, een grote maar erg magere Tervuren (had alleen maar 17kg toen) in 2014 als herplaatser kreeg was hij een brok angst en paniek.
Voor alles en iedereen plus licht en geluid. Hij kon zo maar wegspringen uit het niets.
Normaal halsband was ie zo eruit. Dus tuig ( dacht ik) met 2 riemen...
Dat heb ik geweten... hond schrikt en ik gevloerd - zoveel kracht zat er achter.
2e poging... een van de riemen om mijn lichaam (dus over de schouder)... en weer bingo.
Na drie dagen en blauwe plekken heb ik het (zak- duur) tuig in de kliko gegooit en heb een leren halfcheck gekocht.
Leer omdat dit stevig is maar niet snijd als nylon.
Mij ging het op dit moment alleen maar erom dat als hij springt,hij geen kans heeft om zich uit het halsbamd te wurmen en dat kun je dus mooi met een half check...loopt hij "gewoon" dan is het mooi losjes.
Qua riem : een "politie-riem" 2 of 2,50 m lang met verschillende oogen,dus verschillende standen.
En : bij "ons" training/wandelingen in het begin mocht hij wel overal dan snuffelen - maar wel op max 1,5 afstand van mij.
Je meer lengte, je meer de kracht van wegspringen bij jouw terecht komt en je ook veel langer nodig hebt om te kunnen reageren.
Zo heb ik hem ook leren kunnen dat hij bij angst van zelf dicht bij mij komt en mij als steun ervaart...
Uiteindelijk ook een commando aan kunnen koppelen.
Dit was -niet lachen - " waar is mijn neus" en hij legde dan zijn snuit in mijn hand.

En last but not least : er is absoluut niets tegen een Flexib.
Tenminste niet van mijn kant, als hondlief maar de basis geleerd heeft ( hier ,volg,naast, wacht, enz)
Léon is inmiddels overleden maar heb nog een Groenendaeler teef van 10,5 en sinds 2 maanden een Tervueren teefje (helemaal blanco) van een jaar en met beiden gaat het ochtend en avondrondje gewoon met de Flexi

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een Halsband in combinatie met een halti.
Voordeel hiervan is dat (mits netjes en relaxt eraan gewend) dat je de hond even uit een bepaalde situatie kan halen, want op moment dat getrokken wordt moet hij jouw aankijken...
In ieder geval succes met de zoektocht



Maar een tuig met 2 banden is idd ook never nooit niet ontsnapping veilig, daarom zijn juist die tuigen zoals de Anny-X met 3 banden ontwikkeld, met die 3e band die strak ruim achter de ribben valt. Die kunnen gewoon echt Niet uitgetrokken worden als die goed aangemeten worden en goed afgesteld zitten. Of bedoel je dat je Wel zo een had met die 3e band? Maar ja wat je zegt, op zo'n moment kunnen ze wel met veel kracht echt tekeer gaan en dat is met een zware hond fysiek met pech een uitdaging wel ja, al weet je op een gegeven moment wel wanneer je hond kan reageren en kun je veel wel voor zijn ook.

Halsbanden, ook half checks, komen ze ook uit, tenzij je ze op standje opknopen zet. En een halti adviseren voor een angstige hond om zo'n situatie te handelen vind ik persoonlijk ook de oplossing niet. Zo'n speciaal tuig is het echt wel de meest veilige en zekere oplossing met honden die zo onvoorspelbaar angstig kunnen reageren.

Een halfcheck halsband is ook zeker niet veilig, daar komen ze zo makkelijk uit wanneer ze op de juiste manier net even verplaatsen naar achter en de druk eraf gaat. Dat zou ik bij een angstige hond die weg zou kunnen rennen nooit durven gebruiken alszijnde veilig. Maar nu heb ik wel een hond die dus idd standaard HEEL rap in de achteruit gaat en zich dan precies snel overal uit weet te wurmen, dus in ons geval is echt niks veilig behalve dat tuig met die band achter de ribben. Nu heb ik geen weg renner normaliter, maar in de vuurwerk periode in het donker is ze wel onvoorspelbaar dus daar houd ik wel rekening mee.

Wij hebben bv wel een halsband om hangen naast tuig altijd, waarbij ik soms beide uiteindes van onze leren lijn aan beiden vast klik; halsband En het gewone tuig, als ik merk dat ze wat angstig zou zijn en ze die met 3 banden nog niet om heeft - doen we eigenlijk alleen in vuurwerk periode en wanneer t donker begint te worden/is. En aan de halsband hangt ook de tracker bv zodat ze altijd traceerbaar is maar ik gebruik de halsband verder niet als veiligheid/anti ontsnapping.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-09-23 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6158
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 19:40

Heel erg bedankt voor alle (uitgebreide) reacties, heel fijn! :D

Ik heb het nu even globaal gelezen, ga straks achter de pc alles goed doorlezen.

Vergeten te vermelden maar inderdaad een anti-ontsnappingstuig. In principe trekt hij naar voren maar dat risico gaan we gewoon niet lopen. Hoe mensen over straat durven met een Julies K9 snap ik niet, dat is toch zo af te gooien :=

De halsband die we hebben is heel fijn, die heeft na al die jaren nog niks geleden. Zal straks een foto delen voor degene die daar nog naar zoeken :)

Ik twijfel erg of een tuigje is wat ik zoek. Met zo'n grote hond is het toch een investering en ik heb geen idee of het fijn is. Misschien kan iemand in de dierenwinkel de deur dicht smijten ofzo als we wat aan het passen zijn :+

De halsband is waarschijnlijk wat oncomfortabeler voor hem maar eerlijk is eerlijk: ik moet hem ook onder controle kunnen houden. (En ik heb kapotte handen en schouders dus langdurige druk is funest := ).
Een tuig is voor hem misschien fijner maar als er dan geen controle meer is..
Met de halsband heeft hij mij nog nooit omver getrokken of mee gesleurd. Zit het in mijn hoofd dat dat met een tuigje wel gaat gebeuren?


Kwa riem iets wat fijn voor de handen is, mocht hij plots naar voor schieten dat ik geen kapotte huid heb..

Heeft iemand tips voor een fijne winkel in de buurt van Tilburg / Breda? Toch eens wat passen.
De Pets Place sla ik liever over voor zoiets, die hebben ook weinig Aanbod in de grote maten.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 19-09-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:41

Dagahra schreef:
Albert schreef:
Ik zou voor een canitrail/canicross-tuig gaan, die zijn specifiek gemaakt voor trekkende honden.
En dan niet om het trekken tegen te gaan maar om comfortabel en veilig te zijn.

Totdat ze achteruit lopen, dan zijn ze zo weg :+

Zelf heb ik voor mijn kelpie een nonstop rock long harness, kunnen ze niet uit ontsnappen. Alleen geen idee, of die er ook in grote maten zijn.

Ehhh, dat is een tuig voor trailen of crossen...
Je spreekt jezelf dus nogal tegen :D

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:46

Nyaleti schreef:
Heel erg bedankt voor alle (uitgebreide) reacties, heel fijn! :D

Ik heb het nu even globaal gelezen, ga straks achter de pc alles goed doorlezen.

Vergeten te vermelden maar inderdaad een anti-ontsnappingstuig. In principe trekt hij naar voren maar dat risico gaan we gewoon niet lopen. Hoe mensen over straat durven met een Julies K9 snap ik niet, dat is toch zo af te gooien :=

De halsband die we hebben is heel fijn, die heeft na al die jaren nog niks geleden. Zal straks een foto delen voor degene die daar nog naar zoeken :)

Ik twijfel erg of een tuigje is wat ik zoek. Met zo'n grote hond is het toch een investering en ik heb geen idee of het fijn is. Misschien kan iemand in de dierenwinkel de deur dicht smijten ofzo als we wat aan het passen zijn :+

De halsband is waarschijnlijk wat oncomfortabeler voor hem maar eerlijk is eerlijk: ik moet hem ook onder controle kunnen houden. (En ik heb kapotte handen en schouders dus langdurige druk is funest := ).
Een tuig is voor hem misschien fijner maar als er dan geen controle meer is..
Met de halsband heeft hij mij nog nooit omver getrokken of mee gesleurd. Zit het in mijn hoofd dat dat met een tuigje wel gaat gebeuren?


Kwa riem iets wat fijn voor de handen is, mocht hij plots naar voor schieten dat ik geen kapotte huid heb..

Heeft iemand tips voor een fijne winkel in de buurt van Tilburg / Breda? Toch eens wat passen.
De Pets Place sla ik liever over voor zoiets, die hebben ook weinig Aanbod in de grote maten.


Qua riem met geen kapotte hand zou ik persoonlijk kijken naar nylon met Grip - evt met dunne handschoentjes - ik gebruik Roeckl handschoenen ivm t vieze weer nu want die lijn is wel zo smerig als ie op de grond ligt haha. Maar ja, het is Zo persoonlijk. Want veel mensen zweren bij biothane of touw of of of... Maar met zo'n zware en sterke hond zou ik echt iets met grip nemen of een fatsoenlijke leren lijn (al is die met HEEL nat weer wel minder )

Ik weet f niet hoever Amersfoort voor je is, anders zou je ook met hen contact kunnen opnemen of je daar kunt passen - maar je kunt ook overleggen om meerdere maten op te laten sturen bv en dan te kijken wat goed past.

Maar ja, puntje bij paaltje heb je met halsband meer controle alleen heb je er weinig aan als ze zich in blinde paniek heel snel eruit weten te wurmen en je hond is weg. Wat je kunt doen ook is de combinatie tuig en halsband en een riem pakken zoals bv die multifunctionele lijn met 2 musketons aan beide kanten, en dan vastmaken aan zowel halsband en tuig bv. En dan kijken wanneer het nodig is om beide vast te maken en wanneer niet, zal per situaties kunnen verschillen dan misschien.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:52

Qua tuig zeg ik Anny.X van dierenoppas Ammersfoort, deze hadden wij voor onze Bordeaux Dog x Bullmastiff van 60+ kilo.
De onze is te koop,omdat onze Puk eruit gegroeid is. Wij hebben echter geen anti ontsnappingtuig.
Dit is Puk met het Anny.X tuig,

Afbeelding

Afbeelding


Qua riem, ik loop met een Trixie riem, gekocht op de markt.
Afbeelding

Mijn man laat hem uit met de flex XL riem, ik loop daar niet meer mee doordat als hij wegschiet van angst of joligheid ik ten val kom doordat hij vaart kan maken en ik dan uit balans raak met als gevolg dat ik onderuit ga.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:03

Albert schreef:
Dagahra schreef:
Totdat ze achteruit lopen, dan zijn ze zo weg :+

Zelf heb ik voor mijn kelpie een nonstop rock long harness, kunnen ze niet uit ontsnappen. Alleen geen idee, of die er ook in grote maten zijn.

Ehhh, dat is een tuig voor trailen of crossen...
Je spreekt jezelf dus nogal tegen :D

Mhua er zit nogal een behoorlijk verschil in. Uit onderstaande tuig glipt hij zo uit. Bij de rock long harness, absoluut niet. Komt niet van zijn plek, ook al is de tuig officieel niet ontsnappingsproof. Maar in Schotland is dit tuig wel 2 x mijn redding geweest, uit een normale Anny x oid zou hij mij ontglipt zijn. Maar goed, ik spreek ook alleen maar uit ervaring :D
Afbeelding

Nogal een verschil met deze.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:14

Tuigje geen ervaring mee. Wel met de hier eerder genoemde politie riem, die is echt heel fijn in gebruik.

Lukasje
Berichten: 11266
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:25

Voor een lijn zou ik kiezen voor een lengte van 5 meter. Zelf loop ik met 10 meter maar indien er wat gebeurt en je bent niet snel genoeg met inhalen, dan heb je teveel kracht op de lijn.

Ik vind biothane een heel aangenaam materiaal: oersterk, neemt geen vocht op, afwasbaar, niet te zwaar en beschikbaar in diverse kleuren. Je zou bij paracord.nl je lijn kunnen kiezen en daarbij een klip (sluiting) en bv. door een schoenmaker de gesp aan de lijn laten stikken. Op de site van paracord staat bij de materialen de breekkracht. Ik reken altijd min. het gewicht van de hond x 3.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:26

Nyaleti schreef:
Heel erg bedankt voor alle (uitgebreide) reacties, heel fijn! :D

Ik heb het nu even globaal gelezen, ga straks achter de pc alles goed doorlezen.

Vergeten te vermelden maar inderdaad een anti-ontsnappingstuig. In principe trekt hij naar voren maar dat risico gaan we gewoon niet lopen. Hoe mensen over straat durven met een Julies K9 snap ik niet, dat is toch zo af te gooien :=

De halsband die we hebben is heel fijn, die heeft na al die jaren nog niks geleden. Zal straks een foto delen voor degene die daar nog naar zoeken :)

Ik twijfel erg of een tuigje is wat ik zoek. Met zo'n grote hond is het toch een investering en ik heb geen idee of het fijn is. Misschien kan iemand in de dierenwinkel de deur dicht smijten ofzo als we wat aan het passen zijn :+

De halsband is waarschijnlijk wat oncomfortabeler voor hem maar eerlijk is eerlijk: ik moet hem ook onder controle kunnen houden. (En ik heb kapotte handen en schouders dus langdurige druk is funest := ).
Een tuig is voor hem misschien fijner maar als er dan geen controle meer is..
Met de halsband heeft hij mij nog nooit omver getrokken of mee gesleurd. Zit het in mijn hoofd dat dat met een tuigje wel gaat gebeuren?


Kwa riem iets wat fijn voor de handen is, mocht hij plots naar voor schieten dat ik geen kapotte huid heb..

Heeft iemand tips voor een fijne winkel in de buurt van Tilburg / Breda? Toch eens wat passen.
De Pets Place sla ik liever over voor zoiets, die hebben ook weinig Aanbod in de grote maten.


Ik snap wat je bedoelt, ik ben ook bang dat ik hem met een tuigje opeens niet meer kan houden. Wantja met zijn 50 kg kan die me zo omver trekken, mocht die dat opeens bedenken. Dat is voor mij ook de reden waarom ik steeds uitstel om een goed tuigje te zoeken.