Hond van de buren buiten houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:25

Wijkagent hebben we hier niet meer, wel lokale politie.
Voor burgerlijke geschillen echter word je doorverwezen naar het vredegerecht.

Ik ga op het voorste gedeelte toch paar draadjes zetten denk ik (kwestie van met een gerust hart gaan werken en de honden nog buiten kunnen).
Ik ga de buren hier wel van verwittigen.

Er staat dus een betonnen muur van 1m50 op de erfgrens.
Hiervoor heb ik aan mijn kant op 30cm van de muur, een houten schutting gezet van 1m80 met wel horizontale planken en daarvoor ligt mijn plantenborder.

Hij zet zich nu dus af op de muur en vervolgens op de planken denk ik.
Gisteren stond hij op de muur met de poten over het hek en heb ik staan brullen en tieren. Vervolgens gingen de buren vanuit huis 20x roepen op de hond en kwamen ze hem dan toch halen.
Wederom gezegd dat dit niet OK is en er iets moet gebeuren.

Ik ga dus toch nog maar eens samenzitten. Zeggen dat er dus stroom komt en ze voor de achterste overige meters moeten bijleggen met de aankoop van een degelijke omheining of andere oplossing.
Desnoods een bemiddelaar inschakelen.

Het zijn verder lieve mensen, maar weinig hondenkennis en hun zien er het slechte niet van in. Alleen, "oooh, hij wil zo graag spelen".

De stroom ga ik op de houten omheining zetten, een draadje net boven de muur op 1m50 en dan een draadje of 2-3 erboven en laatste/hoogste met afstandhouder mss.

Zo kunnen de kinderen of niemand er in principe aan, maar krijgt de hond mss wel een klap.
De draden zitten dan nog op mijn stuk van de erfgrens. En idd signaleren met een bordje.

Ook ga ik kijken om op dat stuk vooraan van 30m, zelf een rollensysteem te maken met pvc na de tips hier. Dit lijkt me vrij haalbaar.

Het achterste gedeelte komen de honden alleen als ik er bij ben en vaak niet als ik merk dat hun hond er is.
Maar ik vind af en toe een drol die zeker niet van mijn honden is, dus het is toch dat hij op het achterste stuk komt op de 1 of andere manier. Maar daar is de omheining maar 1m50 draad.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:49

Nyaleti schreef:
Stap 1: zorg voor beeld materiaal dat die hond tegen de schutting springt, er over klimt, bij jouw honden is etc. Echt voldoende beelden.

Dit lijkt mij eigenlijk sowieso een goede tip, want stel het gáát fout en de hond van de buren komt ondanks al je maatregelen toch in je tuin en er volgt een vechtpartij: dan heb jij beelden die aantonen dat die hond je tuin binnen dringt om herrie te schoppen, en dat jouw honden enkel uit verdediging daarop reageren.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:54

Waarom zeg je je probleem niet tegen de buren. Dan kunnen jullie het samen oplossen. En als ze jou niet geloven pak je er beeld materiaal bij (meerdere beelden want 1x “kan gebeuren”). Ik zou zoals een Bokker hiervoor al had geschreven een soort “schuine” schutting maken aangezien de hond er dan niet meer overheen kan. Dat lijkt me de simpelste.

Maar is het niet gevaarlijk als die hond een klap krijgt als zich af wil zetten? Dan kan die hard neer smakken of achterover vallen. Wellicht is dit niet zo, maar dat is hoe ik het zou bekijken.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:02

ElfBeau_067 schreef:
Waarom zeg je je probleem niet tegen de buren. Dan kunnen jullie het samen oplossen. En als ze jou niet geloven pak je er beeld materiaal bij (meerdere beelden want 1x “kan gebeuren”). Ik zou zoals een Bokker hiervoor al had geschreven een soort “schuine” schutting maken aangezien de hond er dan niet meer overheen kan. Dat lijkt me de simpelste.

Maar is het niet gevaarlijk als die hond een klap krijgt als zich af wil zetten? Dan kan die hard neer smakken of achterover vallen. Wellicht is dit niet zo, maar dat is hoe ik het zou bekijken.


Kan. Maar mogelijk vechten met een andere hond is ook gevaarlijk.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:19

Daarom gaat TS het ook netjes melden aan de buren, zodat die maatregelen kúnnen nemen om te voorkomen dat hun hond een klap stroom krijgt.

Ik lees dat ze nogmaals in gesprek gaat met ze om dit probleem op te willen lossen en dat vind ik heel netjes.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:36

ElfBeau_067 schreef:
Waarom zeg je je probleem niet tegen de buren. Dan kunnen jullie het samen oplossen. En als ze jou niet geloven pak je er beeld materiaal bij (meerdere beelden want 1x “kan gebeuren”). Ik zou zoals een Bokker hiervoor al had geschreven een soort “schuine” schutting maken aangezien de hond er dan niet meer overheen kan. Dat lijkt me de simpelste.

Maar is het niet gevaarlijk als die hond een klap krijgt als zich af wil zetten? Dan kan die hard neer smakken of achterover vallen. Wellicht is dit niet zo, maar dat is hoe ik het zou bekijken.


Dat is toch niet haar probleem? Ze gaat het aangeven dat er stroom op komt en een bordje dat lijkt mij genoeg. Hoe rot het is voor de hond zelf, actie geeft reactie.

Ik zou zelf ook stroom zetten inderdaad, ik vond deze wel duidelijk voor de pvc

https://www.youtube.com/watch?v=Gfp8NXf ... eartownvet

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:48

Stroom zou ik wel doen.
Daarnaast zou ik klacht indienen bij de politie. En als de hond in jullie tuin raakt, naar het asiel brengen, kunnen de buren hem daar lekker gaan ophalen (en betalen ervoor)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:01

Kunnen de buren niet zelf een stroomdraadje op het stenen muurtje maken?
Dus eigenlijk het eerste klimpunt al bemoeilijken

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:11

Ik vind dat de eigenaren van de hond er voor moeten zorgen dat de hond op hun terrein blijft. Nu zit ts met de problemen en moet zij kosten gaan maken. Dat is de omgekeerde wereld.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:23

anjali schreef:
Ik vind dat de eigenaren van de hond er voor moeten zorgen dat de hond op hun terrein blijft. Nu zit ts met de problemen en moet zij kosten gaan maken. Dat is de omgekeerde wereld.



Wij zeggen wat je vind mag je houden.

Tuurlijk zou dat mooi zijn maar als die mensen het probleem niet zien of ervaren gaan zij niks doen. Kan je hoog of laag springen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:34

Het werd eigenlijk al gezegd, maar mijn aanpak zou zijn:

- eerst eens op film zetten hoe jouw honden in de tuin gewoon hun eigen ding doen, dat de herder vanuit het niks over de schutting komt en gaat lopen etteren, en hoe jouw honden er op reageren. Dan heb je vast bewijsmateriaal als er gezeur komt.

- nog een keer tegen de buren zeggen dat het klaar moet zijn, omdat de herder al gebeten heeft. En als jouw hond het eindelijk een keer zat is en terugbijt, het misschien wel einde herder is.

- aan hun vragen of zij er wat aan gaan doen

- krijg je geen bevredigend antwoord dan zeggen dat jij stroomdraad gaat plaatsen (zij mee betalen eventueel?) met een doodklep stroom er op omdat je er helemaal klaar mee bent


En dat vervolgens ook doen. Er zijn ook van die langwerpige isolatoren in een hoek waar je meerdere draden op kan bevestigen. Als je voorkomt dat de hond de voorpoten op de houten schutting kan zetten dan scheelt dat al enorm denk ik. Want dan heeft hij dat afzetpunt niet meer.

Wellicht kan je dat ook met duivenpinnen voor elkaar krijgen. Maar het ligt er een beetje aan hoe hardnekkig / fanatiek dat dier is. Het is natuurlijk het mooiste als 'ie überhaupt niet meer op de stenen muur kan springen. Hetzij door die te verhogen. Of door daar stroom of pinnen op te zetten.

Of doordat je vanaf jouw houten schutting iets daar naartoe laat uitsteken van stroom of iets waardoor 'ie de ruimte niet heeft om daar op te springen omdat 'ie dan meteen met zijn snuit tegen de stroom komt.

Anoniem

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:00

Ik zou ook een flinke klap stroom bovenlangs spannen. Meeste honden hebben na 1 keer wel respect voor een stroomdraadje. Die van mijn ouders kwam 1 keer perongeluk aan een stroomdraadje van een wei tijdens het wandelen. Verschrok zich zo hard dat die de komende maanden met een grote boog om dat weiland heen liep.

Jaren terug toen ik nog kleiner was zaten wij bij mijn ouders in een zelfde situatie. Buren hadden een hele dierentuin waaronder honden die aanvielen (ook naar mensen en ons als destijds kleine kinderen) en ook niet op hun terrein bleven. Honden, geiten, konijnen, alles kwam wel bij ons in de tuin en niks hielp. Uiteindelijk waren mijn ouders er zo klaar mee en hebben ze alles wat nog in onze tuin kwam via het poortje van de achtertuin maar los gelaten het veld in. Nadat die 1 keer zijn geit heeft mogen zoeken was het klaar.

Nu moet ik wel zeggen dat voordat het zo ver is kunnen komen er al heel wat aan vooraf is gegaan met politie etc. Niet alleen op het gebied van de dieren.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:55

Als het mogelijk is: bovenop de schutting een deel maken (wellicht met draden) in een hoek van 45 graden?

Ik weet dat oud Duitse herders goede klimmers zijn vooral teven. Een goed hekwerk van 2.5 meter houdt ze niet tegen. Tenzij het laatste stukje dus in een hoek geplaatst is.

Dit idee:

Afbeelding

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 18:57

KarmaChansy schreef:
Ik zou zelf ook stroom zetten inderdaad, ik vond deze wel duidelijk voor de pvc

https://www.youtube.com/watch?v=Gfp8NXf ... eartownvet


Dankje voor de link! Had idd al een paar filmpjes bekeken.

@ ElfBeau_067 en de rest;

Ik heb nog stevig, dik "betonijzer"/"betonnet" liggen en was aan het denken om deze in lange repen te knippen van 60cm hoog en dan te plooien en te bevestigen als soort overhangend dingetje voor ik de rollers probeer te maken haha..
Dus ik probeer wel te vermijden om stroom te gebruiken,

Probleem is dat de hond er niet alleen overheen komt maar er ook herhaaldelijk tegenaan springt en na een tijdje zelfs de planken het begeven. Nu heb ik bvb wel al nieuwe palen gezet in houders met beton zodat deze al niet kunnen rotten/steviger staan en nieuwe planken dus.
Maarja, stroom lijkt mij wel een goed idee om alles verder heel te houden. Achteraan hadden we draad met planken en die zijn allemaal al gesloopt namelijk -O-
Was ook al aan het denken om nog gewone draadafspanning aan de "buitenkant" te zetten als bescherming voor de planken, maar dan klimt hij nog makkelijker :+

Ben een absolute dierenvriend en vind het zelf best sneu hoor! Maar ik wil ook niet elke maand een nieuwe plank(en) zetten of mijn honden in gevaar brengen.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-10-23 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 19:00

LV19952 schreef:
Ik zou ook een flinke klap stroom bovenlangs spannen. Meeste honden hebben na 1 keer wel respect voor een stroomdraadje. Die van mijn ouders kwam 1 keer perongeluk aan een stroomdraadje van een wei tijdens het wandelen. Verschrok zich zo hard dat die de komende maanden met een grote boog om dat weiland heen liep.

Jaren terug toen ik nog kleiner was zaten wij bij mijn ouders in een zelfde situatie. Buren hadden een hele dierentuin waaronder honden die aanvielen (ook naar mensen en ons als destijds kleine kinderen) en ook niet op hun terrein bleven. Honden, geiten, konijnen, alles kwam wel bij ons in de tuin en niks hielp. Uiteindelijk waren mijn ouders er zo klaar mee en hebben ze alles wat nog in onze tuin kwam via het poortje van de achtertuin maar los gelaten het veld in. Nadat die 1 keer zijn geit heeft mogen zoeken was het klaar.

Nu moet ik wel zeggen dat voordat het zo ver is kunnen komen er al heel wat aan vooraf is gegaan met politie etc. Niet alleen op het gebied van de dieren.


Het weiland hierachter is gepacht door mijn papa en ik gebruik het, dus dat zou niet handig zijn. Hun hebben overigens helemaal geen afspanning behalve de beide buren, dus de hond kan ook zowieso wel dat weiland in als hij wil.
Vandaar dat ik met mijn honden alleen nog de tuin in ga maarja ... -O-
De hond loopt ook niet weg, wil alleen bij ons de tuin in.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:56

Een stroomdraadje is maar één keer een klein beetje zielig. Daarna zijn de afspraken voor de hond duidelijk.
Volgens mij dus de beste oplossing voor iedereen.

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:16

Ik heb schrikdraad op de schutting om mijn katten in de tuin te houden. Bijkomend voordeel is dat alle loslopende buurtkatten mijn tuin tegelijk mijden als de pest. Lijkt mij dat het om een opdringerige buurhond buiten te houden ook moet werken. Wel even opletten dat je afwisselend plus en min draden spant, zodat er daadwerkelijk aarde gemaakt wordt. Ik gebruik van die lange isolatoren waar je 5 of 6 draden op kan spannen.

Is inderdaad niet zielig, want de leercurve is heel steil. De meesten snappen de boodschap met 1 klap, de meer eigenwijze exemplaren hangen er nog een 2e keer in voor het duidelijk is. Qua kosten valt het reuze mee en plaatsen is zo gebeurd.

Maar eigenlijk horen de buren er natuurlijk voor te zorgen dat hun hond niet over de schutting heen gaat. Ik zou ze wel aansprakelijk stellen voor de schade die hun hond aan jouw schutting maakt. Gewoon onder het mom van niet moeilijk doen buurtjes is toch verzekeringswerk. Verder wens ik de buren een prettige wedstrijd als zij bezwaar willen maken tegen schrikdraad dat op jouw eigen grond gespannen is ipv op de erfgrens.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 17:40

3heathcliff5 schreef:
Ik heb schrikdraad op de schutting om mijn katten in de tuin te houden. Bijkomend voordeel is dat alle loslopende buurtkatten mijn tuin tegelijk mijden als de pest. Lijkt mij dat het om een opdringerige buurhond buiten te houden ook moet werken. Wel even opletten dat je afwisselend plus en min draden spant, zodat er daadwerkelijk aarde gemaakt wordt. Ik gebruik van die lange isolatoren waar je 5 of 6 draden op kan spannen.

Is inderdaad niet zielig, want de leercurve is heel steil. De meesten snappen de boodschap met 1 klap, de meer eigenwijze exemplaren hangen er nog een 2e keer in voor het duidelijk is. Qua kosten valt het reuze mee en plaatsen is zo gebeurd.

Maar eigenlijk horen de buren er natuurlijk voor te zorgen dat hun hond niet over de schutting heen gaat. Ik zou ze wel aansprakelijk stellen voor de schade die hun hond aan jouw schutting maakt. Gewoon onder het mom van niet moeilijk doen buurtjes is toch verzekeringswerk. Verder wens ik de buren een prettige wedstrijd als zij bezwaar willen maken tegen schrikdraad dat op jouw eigen grond gespannen is ipv op de erfgrens.


Oei dat plus en min nooit van gehoord haha, ook al iemand vermeld hier dat ik zowel draad ALS afspanning moet aarden ook.
1 draadje spannen werkt dan dus niet als ik het zo begrijp?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond van de buren buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:29

Afhankelijk van je apparaat is plus en min niet ingewikkeld. Aarden kan met een ijzere pen in de de grond.

Apparaten voor vee zijn simpel aan te sluiten.