Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:40

marleen_usar schreef:
Waarom komt de hond in de tuin en zijn zat honden die geen tuin hebben.


Is dit serieus? Dat betekent toch niet dat de hond niet in de tuin mag als je wel een tuin hebt? Ik zie niet in waarom je je hond niet in je eigen tuin mag doen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:41

Dan heeft de ts misschien ook geen gezeik meer, letterlijk en figuurlijk.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:04

Ik zie het probleem niet zo.

Buurvrouw heeft last van het geblaf. Waarom is niet de issue. Ze heeft last.
Aan jou de taak uit te zoeken of haar last gegrond is.
Meet de decibellen, en neem gedurende een week geluid op. Hoevaak slaat de hond aan, hoelang en hoe luid.
Film de schutting aan de zijde van de betreffende buurvrouw om te zien of zij het gedrag wellicht uitlokt.
Zo heb je bewijs.

Je hond mag ten alle tijde alleen in de tuin, zolang hij niet uitbreekt of serieus overlast bezorgd.
Leer je hond zelfstandig te zijn. Zelfstandige honden janken en blaffen veel minder.

Ben het wel eens met anderen dat je uit de cirkel van “ zielige rescue hond “ moet geraken.
Ik ben me terdege bewust dat de overgang Azie - Europa voor een hond zeer groot is. Alle geuren zijn totaal anders en ook de manieren en klanken die wij hier voortbrengen zijn totaal anders. Maar hoe langer je daar de nadruk op blijft leggen hoe groter het probleem blijft.

Succes
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-11-23 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:06

marleen_usar schreef:
Waarom komt de hond in de tuin en zijn zat honden die geen tuin hebben.


Omdat deze hond wél beschikking over een tuin heeft. En omdat jij geen tuin hebt mag ik die ook niet hebben ofzo?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27038
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:24

Onze excuses dat het topic onterecht was gesloten, bij deze is het weer open.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:37

Nee ik bedoel dat als de hond tijdelijk niet in de tuin gaat kan ze ook niet klagen. Een grote hond blaft echt hard, ik kreeg ook een keer de buur aan de deur en dat was echt van de grootste hond.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:40

marleen_usar schreef:
Nee ik bedoel dat als de hond tijdelijk niet in de tuin gaat kan ze ook niet klagen. Een grote hond blaft echt hard, ik kreeg ook een keer de buur aan de deur en dat was echt van de grootste hond.


Klopt, maar dat is op lange termijn natuurlijk niet echt een oplossing. Uiteindelijk mag iedereen z'n tuin gebruiken zoals hem/haar goeddunkt, zonder overlast te veroorzaken voor de buurt.

Ik zou gaan voor overleg met de buurvrouw, evt in samenspel met buurtbemiddeling. Misschien zijn er tijden waarop ze graag zou willen dat de hond binnen blijft (misschien wanneer het kleinkind slaapt?), op het het gewoon al om elkaar aan te kijken en begrip te hebben voor elkaar. Kijk naar hoe je dit op kunt lossen op een manier die voor beiden werkt.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:41

marleen_usar schreef:
Nee ik bedoel dat als de hond tijdelijk niet in de tuin gaat kan ze ook niet klagen. Een grote hond blaft echt hard, ik kreeg ook een keer de buur aan de deur en dat was echt van de grootste hond.


Jouw buurvrouw heeft toch ook geklaagd over jouw hond in de tuin? Hoe heb je dat opgelost?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:59

Vjestagirl schreef:
marleen_usar schreef:
Nee ik bedoel dat als de hond tijdelijk niet in de tuin gaat kan ze ook niet klagen. Een grote hond blaft echt hard, ik kreeg ook een keer de buur aan de deur en dat was echt van de grootste hond.


Klopt, maar dat is op lange termijn natuurlijk niet echt een oplossing. Uiteindelijk mag iedereen z'n tuin gebruiken zoals hem/haar goeddunkt, zonder overlast te veroorzaken voor de buurt.

Ik zou gaan voor overleg met de buurvrouw, evt in samenspel met buurtbemiddeling. Misschien zijn er tijden waarop ze graag zou willen dat de hond binnen blijft (misschien wanneer het kleinkind slaapt?), op het het gewoon al om elkaar aan te kijken en begrip te hebben voor elkaar. Kijk naar hoe je dit op kunt lossen op een manier die voor beiden werkt.


Ik zou gewoon bekijken of de hond wel echt overlast bezord. Daar zijn wettelijke regels voor. Blijft het daar onder heeft mevrouw niets te zeuren. Zit het daar boven zal er wat aan gedaan moeten worden. Zolang je de feitelijke waardes niet weet blijft het welles/nietes.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:11

Youko schreef:
Barbalala bedankt voor je comment, maar ik heb een trainer. Feit is dat training altyd tijd kost en je altijd maar moet inzien wat werkt voor een hond. Geen hond is hetzelfde, en dat is de realiteit. Ik hecht waarde aan mijn trainer en haar trainingstechnieken omdat mijn hond in korte tijd heel erg vooruit is gegaan.
En ik vind het naar dat dat in twijfel wordt getrokken zonder dat jullie mijn hond persoonlijk hebben ontmoet of geen idee hadden in wat voor staat ze was voordat ik haar heb geadopteerd.

Iedereen weet het uiteindelijk beter op internet, en het is niet dat ik geen adviezen wil aannemen maar dit hierboven dat komt er niet in. Ik kom niet net kijken want ik werk zelf jaren met honden die gerehabiliteerd moeten worden (pitbulls, dobermans, herders). Nagini, ik weet niet met welke honden je hebt gewerkt dus zal er ook geen commentaar op geven. De rescue honden in HK/ China zijn anders net zoals de NZ rescues anders zijn. Andere land andere ervaringen andere mentaliteit en dat is feit.


Oh ik werk met alles. Ik ben een professional en heb mijn eigen honden training bedrijf. Ik werk dag in, dag uit met rescues, puppies, nieuwe honden eigenaren etc.

Uiteraard is elk land anders en sommige honden hebben echt wel een meer rot leven in andere landen. Maar goed, het maakt niet uit wat ik zeg erover want je zit er sowieso al emotioneel in en je kunt dat niet loslaten. Een hond is een hond. Een hond uit China weet niet dat zijn/haar trauma anders is dan een hond in een nederlands asiel, of een hond in Australie die bijna was afgeschoten of een straathond van Costa Rica.

Het enige wat ik heb willen meegeven is dat blijven hangen in de geschiedenis vd hond helpt niemand.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:17

Volgens mij is het redelijk onmogelijk om deze situatie vanachter een beeldscherm te beoordelen. We kennen de situatie niet.
Ik weet wel hoe vervelend het kan zijn wanneer een buurvrouw vooral uit is op ruzie. Dat is niet leuk en levert veel stress op. Dat zal ook niemand goed doen, mensen en honden.
Hopelijk vind je een goede oplossing TS, stay calm.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:03

Pareltjes schreef:
Vjestagirl schreef:
Klopt, maar dat is op lange termijn natuurlijk niet echt een oplossing. Uiteindelijk mag iedereen z'n tuin gebruiken zoals hem/haar goeddunkt, zonder overlast te veroorzaken voor de buurt.

Ik zou gaan voor overleg met de buurvrouw, evt in samenspel met buurtbemiddeling. Misschien zijn er tijden waarop ze graag zou willen dat de hond binnen blijft (misschien wanneer het kleinkind slaapt?), op het het gewoon al om elkaar aan te kijken en begrip te hebben voor elkaar. Kijk naar hoe je dit op kunt lossen op een manier die voor beiden werkt.


Ik zou gewoon bekijken of de hond wel echt overlast bezord. Daar zijn wettelijke regels voor. Blijft het daar onder heeft mevrouw niets te zeuren. Zit het daar boven zal er wat aan gedaan moeten worden. Zolang je de feitelijke waardes niet weet blijft het welles/nietes.


Nah, overlast is mega subjectief. En zelfs als je dan gaat kijken naar wettelijke waardes (DB, tijdstippen, duur etc.) dan nog kan iemand het ervaren als overlast. Ik denk dat je graag op goede voet met je buren wil leven, toch? Je kunt wettelijk nog zo veel gelijk hebben, dat wil niet zeggen dat het ook lekker woont als je weet dat er iemand (veel) last van je heeft.

Ik blijf erbij: praat met elkaar, probeer tot compromissen te komen, wie weet kun je dingen wel heel simpel oplossen met een alarm op je telefoon voor dat ene uurtje per dag dat ze graag wil dat het rustig is omdat haar kleinkind slaapt.

Werkt dat niet kun je je altijd nog verstoppen achter de wet.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:33

Als ik weet dat ik er alles aan gedaan om de overlast te beperken, het binnen de wettelijke marges valt dan houdt het gewoon op. Een haag kun je snoeien maar een hond binnen houden, niet de tuin in laten vanwege een buurvrouw zou me echt te ver gaan. Dan maar niet op goede voet. Sommige mensen valt het gewoon niet naar de zin te maken. En hoever moet je gaan in een compromis als je niets verkeerd doet?

Als je overlast bezorgd ( binnen wettelijke bepalingen ) moet je het oplossen, en anders laat het gaan...

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 01:04

Ik heb ook overburen gehad met een herder op het terras. Ja blafte alleen als er mensen langskwamen of als ie op het veldje werd losgelaten en ging graven. Hoogst irritant hoor. Elke keer als er mensen langskomen maar ja dat was met enige regelmaat.

Dus in het algemeen zou ik mezelf er helemaal in kunnen vinden.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 07:38

Pareltjes schreef:
Als je overlast bezorgd ( binnen wettelijke bepalingen ) moet je het oplossen, en anders laat het gaan...


In de situatie die TO omschrijft, namelijk dat de buurvrouw een klein kindje wil laten slapen ‘s middags wat niet gaat omdat het kind wakker wordt van de hond, is dat oprecht wel heel lastig.
Wat is dan de redelijke consequentie? Dat dit kind het middagdutje maar over moet slaan? Dat buurvrouw een externe locatie moet zoeken waar kind kan slapen? Of dat buurvrouw niet meer oppast, omdat ze kind geen gelegenheid tot slapen kan bieden? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor je?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 07:51

Ik vraag me oprecht af of er uberhaupt wel echt overlast is. De beste manier om dat uit te vinden is om meerdere dagen echt met video op te nemen zodat je het kunt tellen/waarnemen.
Voor een kind niet te kunnen slapen aan de overkant van de straat met de ramen/deuren dicht zou de hond echt wel bizar veel moeten blaffen hoor. Dan zou het kind waarschijnlijk ook wakker worden van auto deuren die slaan of andere omgevings geluiden. En je zou toch denken dat als het zo ernstig is de buren ook zouden zeggen ja joh de hond blaft wel erg regelmatig maar het stoort mij niet zo.

Dus als je alles al probeerd qua training en wilt zorgen dat je een beleefde buur bent is dat waarschijnlijk de enige optie die dan checkt of buurvrouw onrealistisch is of dat TS haar familie er 'numb' voor is geworden.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:24

Nagini schreef:
Ik vraag me oprecht af of er uberhaupt wel echt overlast is. De beste manier om dat uit te vinden is om meerdere dagen echt met video op te nemen zodat je het kunt tellen/waarnemen.
Voor een kind niet te kunnen slapen aan de overkant van de straat met de ramen/deuren dicht zou de hond echt wel bizar veel moeten blaffen hoor. Dan zou het kind waarschijnlijk ook wakker worden van auto deuren die slaan of andere omgevings geluiden. En je zou toch denken dat als het zo ernstig is de buren ook zouden zeggen ja joh de hond blaft wel erg regelmatig maar het stoort mij niet zo.

Dus als je alles al probeerd qua training en wilt zorgen dat je een beleefde buur bent is dat waarschijnlijk de enige optie die dan checkt of buurvrouw onrealistisch is of dat TS haar familie er 'numb' voor is geworden.


Nouja nee hoor. Ons zoontje wordt juist wakker van opeens onverwachte geblaf van een hond en ook al duurt het maar kort. En dit betreft overigens onze eigen hond. Er zit soms ook een hele rijbak tussen maar zelfs met dichte (dubbelglas) ramen kan je dat goed binnen horen.

Dus wellicht zou het nog een optie zijn dat de hond niet in de tuin komt als kindje daar is en moet slapen?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:27

Ik heb het opgelost door het probleem aan te pakken dus ik minimaliseer het blaffen,ik vraag ook regelmatig aan de buren of ze nog last van het geblaf hebben gehad.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:59

Doubtless schreef:
Pareltjes schreef:
Als je overlast bezorgd ( binnen wettelijke bepalingen ) moet je het oplossen, en anders laat het gaan...


In de situatie die TO omschrijft, namelijk dat de buurvrouw een klein kindje wil laten slapen ‘s middags wat niet gaat omdat het kind wakker wordt van de hond, is dat oprecht wel heel lastig.
Wat is dan de redelijke consequentie? Dat dit kind het middagdutje maar over moet slaan? Dat buurvrouw een externe locatie moet zoeken waar kind kan slapen? Of dat buurvrouw niet meer oppast, omdat ze kind geen gelegenheid tot slapen kan bieden? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor je?


Als de hond zich gedraagd binnen de wettelijke bepalingen ( aantal decibellen, hoe vaak en lang ) is het heel vervelend voor de buurvrouw en het kindje. Maar dan staat de hondeneigenaar volledig in haar recht. We kunnen de wereld voor oma niet stil zetten omdat een kleinkind niet wil slapen. Ik heb het vermoeden dat deze buurvrouw alltijd wel wat te klagen vind.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:03

Doubtless schreef:
Pareltjes schreef:
Als je overlast bezorgd ( binnen wettelijke bepalingen ) moet je het oplossen, en anders laat het gaan...


In de situatie die TO omschrijft, namelijk dat de buurvrouw een klein kindje wil laten slapen ‘s middags wat niet gaat omdat het kind wakker wordt van de hond, is dat oprecht wel heel lastig.
Wat is dan de redelijke consequentie? Dat dit kind het middagdutje maar over moet slaan? Dat buurvrouw een externe locatie moet zoeken waar kind kan slapen? Of dat buurvrouw niet meer oppast, omdat ze kind geen gelegenheid tot slapen kan bieden? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor je?


Misschien moet ze dan de kamer waar het kind in slaapt beter isoleren?

Maar goed, ik zou eerst vaststellen hoeveel overlast er echt is, hoe vaak en hoe hard de hond blaft.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:05

Verplaats het kind naar de andere kant van het huis met ramen dicht.

Als hier kleinkinderen komen slapen is het in beginsel mekkeren over de 12 hanen en soms schreeuwende hengsten. Dan zeg ik je wil logeren op het platteland? Dan ook niet zeuren. Niet op letten en gewoon gaan slapen. Dan worden ze om 5 uur smorgens wakker gekraaid en slapen gewoon even later weer verder.
Toen ze kleiner waren werden ze ook wakker. Deal with it. Mensen kunnen niks meer hebben.
Geen problemen maken die er niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 05-11-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

haffiefreak

Berichten: 1662
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:07

Doubtless schreef:
Pareltjes schreef:
Als je overlast bezorgd ( binnen wettelijke bepalingen ) moet je het oplossen, en anders laat het gaan...


In de situatie die TO omschrijft, namelijk dat de buurvrouw een klein kindje wil laten slapen ‘s middags wat niet gaat omdat het kind wakker wordt van de hond, is dat oprecht wel heel lastig.
Wat is dan de redelijke consequentie? Dat dit kind het middagdutje maar over moet slaan? Dat buurvrouw een externe locatie moet zoeken waar kind kan slapen? Of dat buurvrouw niet meer oppast, omdat ze kind geen gelegenheid tot slapen kan bieden? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor je?


Of het kindje laten wenen aan geluiden.
Onze zoon sliep smiddags gewoon door de geluiden van de wasmachine/droger/stofzuiger op 5 meter afstand.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:09

Nou precies dit dus!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:26

Honden geblaf is irritant. Ik weet er alles van zoals ik zei met de overburen. Ik heb nu twee kleintjes. Ik communiceer regelmatig met de buren of ze er last van hebben en haal ze binnen als ze buiten naar mn zin te lang te vaak blaffen naar een voorbijganger.

Dit heeft niks met wettelijk en geluidsnormen te maken. Als de buurman elke dag gaat bladblazen en grasmaaien op rare tijden of veel kan dat ook storend zijn. Alles heeft te maken met fatsoensnormen. Geluidshinder is niet per definitie altijd hard meestal juist niet.

Dan kan je ook in een rijtjeshuis steeds gaan zitten tikken op de muur. Heeft niks met decibellen te maken.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:04

Pareltjes schreef:
Als de hond zich gedraagd binnen de wettelijke bepalingen ( aantal decibellen, hoe vaak en lang ) is het heel vervelend voor de buurvrouw en het kindje. Maar dan staat de hondeneigenaar volledig in haar recht.


Natuurlijk. Vraag is dan wat voor buur je wil zijn: zo een die zich alleen binnen het wettelijk kader beweegt en daarbuiten kan je doodvallen, of kan je hier samen ff over nadenken wat een oplossing zou kunnen zijn?

Ik denk dat het voor TO vanuit Azië nogal lastig vast te stellen is hoe erg de overlast daadwerkelijk is. Heel eerlijk snap ik de betrokkenheid, het verantwoordelijkheidsgevoel voor een oplossing en dit hele topic niet. Die hond woont aan de andere kant van de wereld bij een gezin dat er zelf mee bezig is. Lijkt me dat de aanpak en verantwoordelijkheid daar liggen, maar goed.