Comfy cone kat of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Comfy cone kat of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:40

Hoi!
Onze kat Maki had een poos geleden een wondje op zijn rug, wat destijds door de dierenarts is geschoren om het beter te bekijken. Uiteindelijk niks aan de hand, wondje is al tijden dicht, maar Maki blijft het terug groeiende haar alsmaar weg bijten en likken en heeft inmiddels een steeds groter wordende kale plek op zijn rug.

Dus vorige week terug naar de dierenarts en een medical pet shirt mee gekregen. Deze vond hij alleen zo irritant dat hij heel erg aan de rand bij zijn schouder heeft lopen likken en bijten, waardoor hij daar nu óók een kale rauwe plek heeft -O-

Dus heeft hij inmiddels toch maar de cone of shame om, zo'n standaard plastic variant. Dit gaat op zich aardig maar is duidelijk niet comfortabel. Daarom ben ik nu een beetje op zoek naar alternatieven, aangezien hij hem waarschijnlijk wel een week of twee om moet. Ik kom onder andere de 'comfy cone' tegen, maar de reviews zijn gemengd. Ook bij de opblaasbare variant staan gemengde reviews.

Hebben mensen hier (goede of slechte) ervaringen met alternatieve kragen voor een kat en/of andere tips? :)


Afbeelding
Alvast bedankt namens Maki :')

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Comfy cone kat of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:11

Bij de bron aanpakken. Waarom likt/bijt hij het kaal? Is het jeuk?
En zo ja wat is de reden voor jeuk? Parasieten, vlooien allergie? Voedsel allergie? Omgeving allergie?

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 18:19

future_vet schreef:
Bij de bron aanpakken. Waarom likt/bijt hij het kaal? Is het jeuk?
En zo ja wat is de reden voor jeuk? Parasieten, vlooien allergie? Voedsel allergie? Omgeving allergie?


Het lijkt dus puur jeuk / irritatie van het teruggroeiende haar. De oorspronkelijke oorzaak is het wondje waardoor een stuk vacht geschoren moest. Maar dat is allang verholpen. En de nieuwe plek is dus omdat hij probeerde het shirtje uit te krijgen.

Hij heeft een injectie gehad om de cyclus van jeuk te doorbreken (ik geloof prednison maar zou ik even moeten checken). De dierenarts heeft ook op vlooien gecheckt, die had hij niet. Hij is ook drie weken geleden ontvlooid.

Hij likt ook geen nieuwe kale plekken in zijn vacht, hij houdt alleen de plekken open die open zijn. Dus de oplossing ligt volgens de dierenarts en mijzelf toch voornamelijk in het verhinderen van het likken tot de vacht weer terug gegroeid is.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Comfy cone kat of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:29

Waar zit het plekje precies?
Mijn ervaring is wel dat ze met een donut / soft cone verder komen dan met een gewone kraag. Dus meer flexibel zijn en dus ook verder kunnen komen om te wassen.
Als het hoog zit, richting de schouderbladen, zou ik het met een zachte cone wel aandurven.

Hoe lang heeft hij deze kraag nu om? Vaak is het ook een kwestie van wennen, leuk is het niet natuurlijk.

Misschien kun je het jeuken wat verzachten door er een simpel honingzalfje op te doen? Wel in de gaten houden of dit niet averechts werkt voor jouw kat; dat hij juist heel graag het zalfje er af wilt wassen.
Misschien tijdelijk ook wat zalm olie bij geven? Werkt goed voor de huid en vacht, of het specifiek voor de jeuk kan werken weet ik niet maar mogelijk het proberen waard :)

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 19:02

Nyaleti schreef:
Waar zit het plekje precies?
Mijn ervaring is wel dat ze met een donut / soft cone verder komen dan met een gewone kraag. Dus meer flexibel zijn en dus ook verder kunnen komen om te wassen.
Als het hoog zit, richting de schouderbladen, zou ik het met een zachte cone wel aandurven.

Hoe lang heeft hij deze kraag nu om? Vaak is het ook een kwestie van wennen, leuk is het niet natuurlijk.

Misschien kun je het jeuken wat verzachten door er een simpel honingzalfje op te doen? Wel in de gaten houden of dit niet averechts werkt voor jouw kat; dat hij juist heel graag het zalfje er af wilt wassen.
Misschien tijdelijk ook wat zalm olie bij geven? Werkt goed voor de huid en vacht, of het specifiek voor de jeuk kan werken weet ik niet maar mogelijk het proberen waard :)


Bedankt voor de tips!
Het plekje op zn voorpoot zit helemaal bovenaan bij zijn schouderblad inderdaad dus dat zou wel goed moeten komen dan. Het plekje op zijn rug zit wel tot aan boven zijn heup dus die zou hij dan misschien wel bij kunnen...

De plastic kap heeft hij nu zo'n 24 uur om. Op zich gaat het wel goed hoor, alleen hij blijft een beetje tegen dingen aan lopen en ligt duidelijk niet echt lekker. Ik had er een randje vanaf geknipt omdat hij langer was dan nodig, zodat hij tenminste ook kan eten en drinken, maar daardoor is het randje wel wat scherper geworden.

Honing zalf ga ik denk ik inderdaad even bestellen, wie weet helpt het :) zalmolie hebben we nog staan geloof ik, even kijken of hij dat ook lust.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Comfy cone kat of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:12

Honingzalf is onder verschillende namen te vinden en zo goed als elke dierenwinkel heeft het wel liggen. Mocht je toevallig een winkel in de buurt hebben, scheelt weer met bestellen :)

Ja die kragen zijn ook wel ondingen natuurlijk. Vooral met eten, het bakje de hele tijd vooruit schuiven :')
Je kan op het randje wat leukoplast doen, dan is het niet meer zo scherp. Op de foto in je OP, heb je het daar al bij geknipt? Want daar lijkt ie niks te lang. Of ligt hij net zo dat het vertekent?

Mja plekje op de heup vind ik een beetje een twijfel geval. Het is ook net hoe erg je kat er voor gaat en hoe lenig hij is :+ maar je kan het proberen natuurlijk met zo'n donut! Als het werkt, is het wel een fijnere oplossing en als het niet werkt, heb je de harde kraag zo weer om :)

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 20:27

Nyaleti schreef:
Honingzalf is onder verschillende namen te vinden en zo goed als elke dierenwinkel heeft het wel liggen. Mocht je toevallig een winkel in de buurt hebben, scheelt weer met bestellen :)

Ja die kragen zijn ook wel ondingen natuurlijk. Vooral met eten, het bakje de hele tijd vooruit schuiven :')
Je kan op het randje wat leukoplast doen, dan is het niet meer zo scherp. Op de foto in je OP, heb je het daar al bij geknipt? Want daar lijkt ie niks te lang. Of ligt hij net zo dat het vertekent?

Mja plekje op de heup vind ik een beetje een twijfel geval. Het is ook net hoe erg je kat er voor gaat en hoe lenig hij is :+ maar je kan het proberen natuurlijk met zo'n donut! Als het werkt, is het wel een fijnere oplossing en als het niet werkt, heb je de harde kraag zo weer om :)



Haha ja hij is zn brokjes ook steeds kwijt omdat ze dan onder de rand van zijn kap liggen :')
Oja goeie van de leukoplast.
Op de foto is hij al bijgeknipt ja! Ik vraag me een klein beetje af of ik hem niet te kort heb geknipt maar heb hem nog niet aan zn lijf zien likken. Wel aan de binnenkant van de kap hahaha :(:)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:42

Ik heb ervaring met de comfy cone, maar dan voor m’n hond, geen ervaring met katten. Hij moest een tijdje een kraag dragen en de plastic variant is niet heel comfortabel inderdaad. Toen de comfy cone besteld en deze zat super, een stuk zachter rondom de hals en ook slapen ging heel prima omdat deze kraag flexibeler en zachter is. Hij is wel stevig genoeg dat hij niet ongewenst ombuigt haha. Mijn hond vond deze kraag dragen geen enkel probleem en hij stak zo zijn kop er door als hij om moest.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Comfy cone kat of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:48

Sterkte met je kat, hoop dat het snel genezen is :)

Ik ken iemand die kattenkragen maakt van stof:
http://www.kalpet.nl/

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:35

Geweldig dat je her ook cones of shame noemt :D Ik zit hier zelf ook met een kat met een wondje. Tussen zijn schouderbladen. Hij krabt telkens her korstje kapot dus ik lees even mee.