Vraag over koppelen konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Vraag over koppelen konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 14:44

Gisteren lag helaas mijn voedster dood in de ren. Ze is ongeveer 9 jaar geworden. Het mannetje zit nu alleen.

Ik heb ze toen ze ruim 3 waren opgehaald bij familie. Ze zaten daar te klein en de kinderen keken er toch te weinig naar om.

De ram zit nu alleen, die zal ook rond de 9 jaar zijn.
Ik wil hem eigenlijk niet alleen houden, wie weet leeft hij nog een hele tijd. Ik vind het zo sneu voor hem.

Maar hij heeft ook geen leeftijd dat je er een heel jong vrouwtje bij zet.
Het liefste kijk ik dus bij een konijnen opvang.

Maar nu zag ik in de buurt twee vrouwtjes die al 2 jaar samen zitten te koop staan.
Het voordeel is dat als mijn rammetje dood gaat, ik niet weer met hetzelfde probleem zit en ze elkaar nog hebben.

Maar konijnen koppelen is een vak apart begreep ik en ik vraag mij af hoeveel kans er is dat dit goed gaat. Dus dat de vrouwtjes het mannetje accepteren en daarnaast elkaar ook lief blijven vinden?


Afbeelding

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraag over koppelen konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:50

Ik zou niet beginnen aan het koppelen van drie konijnen. Dan eerder twee koppels koppelen.

Waarom vraag je niet bij een konijnen opvang voor oudere voedster om te laten koppelen op onbekend terrein

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 14:52

Jokonootje schreef:
Ik zou niet beginnen aan het koppelen van drie konijnen. Dan eerder twee koppels koppelen.

Waarom vraag je niet bij een konijnen opvang voor oudere voedster om te laten koppelen op onbekend terrein


In de omgeving zijn geen voedsters beschikbaar bij asielen of opvang. Heb al contact gehad of op de websites gekeken.
Ik wil met t mannetje ook niet meer heel lang in de auto zitten eigenlijk. Uurtje max.

Zaten wel 2 hele jonge voedsters in t asiel, maar ik wil graag een volwassen dier.

Bedankt voor je advies wel!

Lisa_22
Berichten: 341
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:56

Twee vrouwtjes en een mannetje heb ik geen ervaring mee. Wij hadden toen we nog konijnen hadden een voedster en een ram, waarvan ook de voedster ineens dood in het hok lag. We hebben toen tot we een nieuw konijn konden halen het mannetje wel even een klein knuffeltje gegeven, dat scheelt in het alleen voelen en hij nam het knuffeltje echt overal mee naartoe (erg leuk om te zien). Dus dat is in ieder geval een aanrader.

We zijn toen met het mannetje naar een konijnenopvang gegaan waar ze aan matching deden. Hij ging dan op speeddates met verschillende vrouwtjes in een groot ren, en dan keken we welke het beste past (lees: wanneer ze elkaar niet aanvielen). Bij sommige vrouwtjes begonnen ze elkaar echt direct hard aan te vallen en bij 1 was dit niet het geval. Dus dat vrouwtje meegenomen. We hebben ze toen eerst apart moeten houden, en elke dag wat langer bij elkaar, maar het was wel een pittig koppelproces. Ze vielen elkaar toch nog regelmatig aan, dus we hebben ze nog best lang gescheiden moeten houden. Ze zaten dan wel allebei in hetzelfde hok, op gelijke hoogte, maar met een scheiding ertussen met gaten erin. Ze konden elkaar dus wel zien en ruiken.
Toen het koppelproces eenmaal klaar was waren ze wel echt onafscheidelijk.