Zieke kat, medicijnen geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 23:00

Goedenavond,

Afgelopen vrijdag werd Loes ziek. Ze bleef maar overgeven. Zeker wel een keer of 15.
Naar de dierenarts toe. Onderzocht en foto's genomen. Gelukkig daar niets op te zien.
Daar een pijnstiller/iets tegen de misselijkheid gekregen. Dat hielp echt heel snel.
Zaterdag moest ik haar zelf een pilletje geven en buiten dat ze heel moe was ging het goed.
Zondag een goede dag gehad, maar wel enorm veel geslapen.

Maandagmiddag dacht ik echt dat ze genezen was. Maar helaas in de nacht van maandag op dinsdag werd ze heel onrustig/paniekerig. Raar mauwen en naar mij toe komen. We hebben een nachtje opgezeten, want ze wist zich geen houding gegeven. Nog naar de spoedlijn gebeld, maar omdat ze had gegeten hoefden wij pas om 8.30 uur naar de kliniek. Ze kwijlde en was echt van slag.

Bij de dierenarts onderzocht inclusief bloedonderzoek. Dat was gelukkig helemaal goed.
De dierenarts zei wel dat haar darmen wat vol zaten en daar heeft ze medicijnen voor gehad.
Ze was ook erg aan het smakken, dus ze was ook nog misselijk.

Nu heb ik voor een paar dagen medicijnen. Vier keer per dan een kwart pilletje. Dat is heel klein en moeilijk te zien of ze het heeft genomen. Door het voer wil ze het niet. Met wat rosbief geprobeert en dat is gelukt (heel klein stukje). Vanavond was het weer lastig.
Zou ik het met een piepklein beetje smeer leverworst kunnen geven?

Ook heeft ze vandaag twee haarballen gespuugd. Misschien zat dat wel dwars, maar in al die jaren heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.
Het laxeermiddel heeft goed geholpen, dus ik denk dat haar darmen wel weer aardig leeg zijn.
De medicijnen die ze nu krijgt zijn tegen misselijkheid/braken en zetten de darmen aan het werk.

Morgen heb ik weer contact met de dierenarts.
Is er iets wat ik nog over het hoofd heb gezien?
Op dit moment ligt ze rustig bij me, dus dat is weer een stapje vooruit.
Tips zijn altijd welkom.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:22

Als de poes het op die manier wel wil hebben kan je dat prima doen.

Ook worden vaak liquid snacks van bv Vitakraft gebruikt. Pilletje even fijn maken en erdoor doen.

Moeten ze uiteraard wel liquid snacks willen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:42

Ik gebruikte Easypills. Daar kun je het pilletje in doen.

Vitakraft heeft staafjes die breed en een beetje kneedbaar zijn, dat wil met een klein pilletje ook nog wel.

En anders met natvoer? Aldi Senior, vierkante bakjes met bruin kleurtje erop zijn brokjes in saus, wellicht dat je het daar nog in kunt peuteren. Of gewoon erdoor doen.

SjonnieZ

Berichten: 2355
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:56

Altijd zo sneu als ze ziek zijn. Hoop dat ze er gauw bovenop is.

Die van mij eet d’r medicatie goed in liquid snack of de gourmet puree.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:10

Welke medicatie geef je nu precies?

Ik zou het geven met wat ze nu ook maar lust. Rosbief of leverpastei, prima als die pil er maar in zit.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:50

Met wat lekkers kan prima, maar soms is het “gewoon” in t bekkie stoppen het meest effectief en doelmatig.

Hoe?
Ik zit altijd op de grond op m’n knieën
Poes tussen m’n benen met koppie naar voren
Hand over bovenkant koppie heen en dan met duin en ringvinger aan weerszijden van de bovenkaak, hand naar achter kantelen daarn koppie eigenlijk naar boven gaat kijken en vaak gaat dan automatisch bekkie al beetje open. Met je andere hand pilletje in t bekkie stoppen. Kaakjes dicht houden en wachten tot ze slikt.

Beterschap! Hopelijk luchten de haarballen op

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:33

future_vet schreef:
Met wat lekkers kan prima, maar soms is het “gewoon” in t bekkie stoppen het meest effectief en doelmatig.

Hoe?
Ik zit altijd op de grond op m’n knieën
Poes tussen m’n benen met koppie naar voren
Hand over bovenkant koppie heen en dan met duin en ringvinger aan weerszijden van de bovenkaak, hand naar achter kantelen daarn koppie eigenlijk naar boven gaat kijken en vaak gaat dan automatisch bekkie al beetje open. Met je andere hand pilletje in t bekkie stoppen. Kaakjes dicht houden en wachten tot ze slikt.

Beterschap! Hopelijk luchten de haarballen op

Ik doe dit met vlooien pillen met 2 van mijn katten want anders eten ze het niet.

Als je andere methoden nog niet geprobeerd hebt, zou ik dat eerst doen. Stuk gezelliger in huis. Ik kan soms echt een paar minuten wachten tot de pil doorgeslikt is als ik het er rechtstreeks in duw, en dat wordt er niet altijd beter op.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:55

Bedankt voor alle tips!
Ze is nog niet beter, maar knapt wel wat op. Ze moet nog wel eens spugen, dus ik neem morgen wel weer contact op met de dierenarts.
De medicijnen geven lukt best goed.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:09

Beterschap met de poes, hopelijk is ze er weer snel boven op. Nova was in het weekend ook een beetje ziek en wilde niet meer eten. Nu eet ze weer lekker tot zover het gaat.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:10

Ahhhw beterschap!!

Ik zweer zelf echt bij easypills. Mijn katten zijn er allebei gek op en hebben dan niet eens door dat er een pilletje in zit.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 21:12

Mijn katten lusten de easypills helaas niet.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:16

AnnemiekvM schreef:
Mijn katten lusten de easypills helaas niet.

In een stukje worst kan ook nog eens lukken. Of fijnmalen en dan in de mousse.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:16

Wanneer je nog nooit haarballen hebt gezien zou ik zeker nog een echo van maag en darmen maken. Wanneer er toch nog er grote haarbal op de overgang maag/darmkanaal zit heb je een risico op veel erger.

marleen_88

Berichten: 14066
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:16

Beterschap voor de poes.
Hier gaan pillen er goed in met haarbalpasta. Likken ze zo van de tube af, pil erin en weg.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:18


prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:18

Wat voor medicatie krijgt ze precies? De meeste medicatie kan gewoon met wat lekkers gegeven worden hoor, ook wel met een stukje smeerlever. Er in met wat lekkers is beter dan niet er in. Als het echt anders moest was dat bij de dierenarts wel aangegeven.

Wil ze wel haar normale eten?

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 21:32

BigOne schreef:
Wanneer je nog nooit haarballen hebt gezien zou ik zeker nog een echo van maag en darmen maken. Wanneer er toch nog er grote haarbal op de overgang maag/darmkanaal zit heb je een risico op veel erger.


Er zijn zelfs twee haarballen uitgekomen. Normaalgesproken heeft ze dat af en toe.

Ik zal zo even kijken hoe de medicijnen heten.
Echt een superklein pilletje die in vieren gedeeld moet worden.

Als ze klachten blijft houden dan zal er wel een echo gemaakt worden.
Tot nu toe wel foto's en bloedonderzoek. Maar daar kwam niet iets uit.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:35

Haarballen zijn op foto’s en in het bloed niet te zien vaak .

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:06

Twee jaar terug werd onze kat ook ineens ziek, van het ene op het andere moment. Overgeven, in elkaar gedoken zitten. Hop naar de DA, maar die kon ook niets vinden, ook daar vermoeden van haarbal. Anti haarbalpasta gegeven en ze knapte heel snel weer op. Mevrouw braakt ze dus eigenlijk nooit uit (maar heeft wel heel veel vacht). Sindsdien geef ik haar in de rui periode preventief anti haarbal. Soms zie ik dat ze weer raar gedrag vertoont en niet lekker is, dan geef ik haar weer anti haarbal en knapt ze snel weer op. Het zouden dus best haarballen kunnen zijn die ze gewoon niet goed kwijt kan zelf.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zieke kat, medicijnen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 22:15

Het gaat nu weer helemaal goed. Twee keer een flinke haarbal gevonden. Nog niet eerder meegemaakt dat ze er zoveel last van heeft gehad. Nu ook weer voer wat goed is voor haar buik/maag gekocht en natvoer tegen haarballen.