Gaat dit te ver?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:24

PRecies dat ja.

Plus dat je aan de hele lichaamshouding van de hond in het begin van het filmpje ziet dat het dier niet op z'n gemakkie is. ALs je dat weet laat je de hond direct dichter bij je zitten en dan ook nog zodanig dat ze niet van alles zien / gaan bekijken maar ze op jou gefocused zijn.

Vind dit ook nogal onplezierig om te zien / onnodig.

En heb mijn hele leven honden waaronder pittige types, dit is totaal niet nodig.

Merel___

Berichten: 1105
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:30

Wat wil je precies horen TS, als dit jouw norm is? Dit baasje gaat bijna een minuut door met corrigeren, ik zie daar het nut en de noodzaak niet van in en vind het ook veel en veel te hard.

De baasjes zitten met hun rug naar de hond toe en missen allerlei eerdere signalen zo te zien. Zij zitten hier fout lijkt me. Laten de hond de situatie zelf oplossen, i.p.v. hem te helpen en straffen hem daarvoor vervolgens ook nog af. Dat had niet op zo’n harde manier gehoeven als ze er wat meer aandacht voor hadden gehad. Los van dat ik dit sowieso een bizarre manier van corrigeren vind en het meer vind zeggen over hun eigen onvermogen dan over de hond.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:39

Dit heeft niks met corrigeren te maken, dit is incompetentie van de baas. Een situatie die prima voorkomen was geweest als ze zich bezig had gehouden met haar hond en
hem had begeleid, waarna ze het vervolgens buiten proporties oplost.



Gedrag komt zelden uit de lucht vallen, honden gebruiken echter veel subtielere signalen dan veel mensen lezen. Mensen zijn vaak (veel) te laat en menen dan gedrag te moeten corrigeren of fixen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 25-11-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:41

Brainless schreef:
Ik heb even de berichten van TS ingezien en die gaan al jaren alleen maar over het hardhandig corrigeren van honden en dat zij het normaal vindt omdat haar hond het daar het beste op doet en nodig heeft.


Aparte hobby ja :')

Ik vind de correcties in de video vooral slecht getimed en onnodig...

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:06

TS, wat heb jij zelf dan voor een honden?
Zijn het werkhonden of zo, of vraag je veel van ze qua sport of wat dan ook?
Waarom is het bij jouw honden nodig ze zo te straffen?

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:27

Deze correcties waren niet nodig geweest als ze het uitval moment voor was geweest. Haar hond stond naar de zwarte hond te staren en deze keek waarschijnlijk terug waarop de herder uitviel. Ze was zo met haar eigen ding bezig dat ze haar hond compleet vergat, op het moment dat ze eerder de hond uit de fixatie had gehaald was de correctie ook niet nodig geweest.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:25

Het filmpje vind ik niet schokkend maar de aanpak vind ik ook niet juist. De snuit dichtknijpen is iets wat ik persoonlijk nooit zou doen, daar zie ik het nut niet van. Een tik voor de kop maak je ze kopschuw mee, zou ik ook niet doen. Verder vind ik ook dat ze er te lang over door gaat. 1 correctie had genoeg moeten zijn.
Hoe ik zelf met mijn hond omga? Ik ben een duidelijke leider voor hem waardoor hij mij netjes volgt. Hij luistert goed naar mij, al is hij snel afgeleid als hij bijvoorbeeld een gezinslid, de buren of de hond van de buren ziet. Dat is het enige moment waarop hij uit zijn opvoeding treed of hoe ik dat ook moet verwoorden. Daar ben ik nog mee bezig. Hij spiegelt heel erg, neemt iemand anders hem mee die duidelijk niet durft aan te pakken en niet een duidelijke leider is dan gaat hij lopen trekken en luistert hij niet. Of als iemand echt onzeker binnen komt durft hij wel met zijn voorpoten op je te komen op de bank. Een stemcorrectie is dan genoeg, want hij weet het zeker wel. En gaat dan netjes terug. Kom je zeker over dan doet hij dat niet, komt hij op een gegeven moment bij je kijken.
Als hij iets doet wat niet mag dan verhef ik mijn stem, en het trekken heb ik hem afgeleerd door hem elke keer stil te zetten en naar achteren te sturen met lichte stemverheffing. Soms een ‘ophouding’ aan de lijn, en dan weet hij direct wat ik bedoel.

Een totaal ander voorbeeld, mijn hond valt niet uit naar een andere hond, hij rent namelijk weg van een andere hond als hij het spannend vind. Aan de lijn kruipt hij dan naar je toe.
Ik kom zelf wel eens mensen tegen op wandeling die vinden het ‘zielig’ en ‘hij mag niks’. Ja hoor, als hij los loopt mag hij lekker zijn ding doen maar aan de lijn en in huis heeft hij zich te gedragen. Ik vind ook dat te veel mensen hun hond echt totaal niet opvoeden. Een voorbeeld is een familie lid (niet binnen het huis) die een (inmiddels ruim 6 maanden) pup hebben aangeschaft en vanaf het begin vonden dat hij lekker zijn gang mag gaan. Corrigeren is uit den boze, zelfs stemverheffing is uit den boze vinden zij. Ze gooien het altijd op ‘alle (ras) doen dat’. En nu hij groter wordt en hun omver trekt, en mee de sloot in trekt beginnen ze de hond een ‘handicap’ te vinden. Ook omdat de kinderen hem niet meer uit kunnen laten. Het dier kan er niks aan doen, hij heeft immers geen normen en waarden mee gekregen. Ze gaan ermee naar de training maar het werpt totaal geen vruchten af.

Oke, mijn verhaal wordt veelste lang, maar dit is een beetje mijn inzicht.

7ofhearts

Berichten: 2818
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:48

Knullig. Alleen al het feit dat ze dit zelf vanuit een zittende, rare houding denkt op te kunnen lossen.
Wat ik zie is haar eigen schrikreactie op de uitval van haar hond.
Een reflex van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Hond is totaal niet onder de indruk, vandaar denk ik de tikken en lang dichthouden van de bek.

Vind ik het te?
Nee, maar het slaat gewoon echt helemaal nergens op.
En voor de hond wordt het er niet duidelijker op.
Vraag me af waar ze dit geleerd heeft.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:03

Ik vind dit ook veel te ver, de snuit vastpakken snap ik nog, kan ik mee leven maar daarna blijft ze botvieren op de hond. Gaat me echt veel te ver, ik had er waarschijnlijk dan ook iets van gezegd als ik dit zag gebeuren. Doe even normaal man...

Tijdje geleden zag ik iemand een hond een trap verkopen in het veld omdat die hond héél graag naar onze honden wilde. Ik sloeg bewust een zijweg af omdat die hond aan de lange lijn liep en ik prima via een andere route zonder passeren kon. Toen zag ik hem schoppen omdat de hond enthousiast was. Ik stond dan wel 50 meter verderop maar ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.

De dag erna heb ik zijn vrouw aangesproken die voor ons huis langsliep met de mededeling dat als ik het hem nog eens zien doen hij van mij dezelfde behandeling krijgt.

Sindsdien kom ik heb 4 van de 7 dagen in de ochtend tegen in het veld en passeert hij poeslief, beloond zelfs zijn hond. Enige probleem is nu dat hij zonder enig licht in het donker loop, ik zie hem dus pas als ik zowat over hem struikel. :')

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:59

Brainless schreef:
Ik heb even de berichten van TS ingezien en die gaan al jaren alleen maar over het hardhandig corrigeren van honden en dat zij het normaal vindt omdat haar hond het daar het beste op doet en nodig heeft.


Nou je het zegt, inderdaad.
TS je hoort honden niet te slaan!!!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:13

Ik denk zelf dat dit weer een gevalletje context is. Wat ik hier zie gebeuren is 1 van 3 dingen:
- De eigenaresse heeft geen controle over de hond en reageert veel te laat.
- De hond is erg expressief/explosief en de eigenaresse reageert ook als dusdanig.
- De eigenaresse weet niet hoe ze met de hond om moet gaan.

Het is hetzelfde als iemand die een kind een selder geeft in de supermarkt omdat deze voor de 10e keer een zak chips uit de schappen trekt. Tenminste, dat is de meest 'groffe' conclusie die we uit deze paar seconden video kunnen onttrekken. Het kan zijn dat je al die 10x je ogen hebt gerold vanwege het gedrag van dat kind, maar het kan net zo goed zijn dat je toevallig net om de hoek komt kijken en ziet dat iemand zijn kind een selder geeft.

Het feit dat de filmer filmt van onder de tafel doet mij denken dat dit tafereel al een tijdje gaande is. Ze zitten in een restaurant waar men vanzelfsprekend geen herrie wilt. Het lijkt er dus op dat dit gedrag al een tijdje gaande is, wat dus betekend dat de eigenaresse de hond niet goed onder controle heeft OF er is een extreme externe factor.
Betekend nog niet dat de eigenaresse verkeerd bezig is want:
- Het lijkt een husky, die zijn sowieso moeilijker onder controle te houden en de enige fout die ze heeft gemaakt is de hond meenemen naar een prikkelrijke omgeving. Trial and error denk ik dan, zal ze vast niet weer doen (mag ik hopen).
- Ze heeft de hond misschien als oppas of net overgenomen van een problematische eigenaar.
- Of ze is gewoon een poedersuiker die schijt heeft aan alles en graag constant in conflict gaat (onwaarschijnlijk).

De enige conclusie die ik hier kan trekken is dat het simpelweg niet eerlijk is dat deze vrouw word beoordeeld op een paar seconden beeldwerk die van onder een tafel zijn gefilmd door iemand die het kennelijk gepast vindt om een voor hem/haar onbekend iemand te kijk te zetten. De rest is puur aannames over de dame in kwestie.
Moet ze de hond meer onder controle krijgen? Zeker. Maar de kans dat deze hond gewoon losgeslagen is is net zo groot als dat deze hond net zijn aardsvijand voorbij heeft zien lopen.

De manier waarop ze dit doet is naar mijn idee vergelijkbaar met hoe een hond door een soortgenoot wordt aangepakt als deze zich niet gedraagt. Alleen gebruikt zij vingers en een gemiddelde hond scherpe tanden.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:13

Xyris schreef:
Ik denk zelf dat dit weer een gevalletje context is. Wat ik hier zie gebeuren is 1 van 3 dingen:
- De eigenaresse heeft geen controle over de hond en reageert veel te laat.
- De hond is erg expressief/explosief en de eigenaresse reageert ook als dusdanig.
- De eigenaresse weet niet hoe ze met de hond om moet gaan.

Het is hetzelfde als iemand die een kind een selder geeft in de supermarkt omdat deze voor de 10e keer een zak chips uit de schappen trekt. Tenminste, dat is de meest 'groffe' conclusie die we uit deze paar seconden video kunnen onttrekken. Het kan zijn dat je al die 10x je ogen hebt gerold vanwege het gedrag van dat kind, maar het kan net zo goed zijn dat je toevallig net om de hoek komt kijken en ziet dat iemand zijn kind een selder geeft.

Het feit dat de filmer filmt van onder de tafel doet mij denken dat dit tafereel al een tijdje gaande is. Ze zitten in een restaurant waar men vanzelfsprekend geen herrie wilt. Het lijkt er dus op dat dit gedrag al een tijdje gaande is, wat dus betekend dat de eigenaresse de hond niet goed onder controle heeft OF er is een extreme externe factor.
Betekend nog niet dat de eigenaresse verkeerd bezig is want:
- Het lijkt een husky, die zijn sowieso moeilijker onder controle te houden en de enige fout die ze heeft gemaakt is de hond meenemen naar een prikkelrijke omgeving. Trial and error denk ik dan, zal ze vast niet weer doen (mag ik hopen).
- Ze heeft de hond misschien als oppas of net overgenomen van een problematische eigenaar.
- Of ze is gewoon een poedersuiker die schijt heeft aan alles en graag constant in conflict gaat (onwaarschijnlijk).

De enige conclusie die ik hier kan trekken is dat het simpelweg niet eerlijk is dat deze vrouw word beoordeeld op een paar seconden beeldwerk die van onder een tafel zijn gefilmd door iemand die het kennelijk gepast vindt om een voor hem/haar onbekend iemand te kijk te zetten. De rest is puur aannames over de dame in kwestie.
Moet ze de hond meer onder controle krijgen? Zeker. Maar de kans dat deze hond gewoon losgeslagen is is net zo groot als dat deze hond net zijn aardsvijand voorbij heeft zien lopen.

De manier waarop ze dit doet is naar mijn idee vergelijkbaar met hoe een hond door een soortgenoot wordt aangepakt als deze zich niet gedraagt. Alleen gebruikt zij vingers en een gemiddelde hond scherpe tanden.


Ik zie een jonge herder die wat staat te staan zonder aandacht van zijn baas en een keer blaft tegen die andere hond waarschijnlijk. En een baasje die daar explosief op reageert.
Een soortgenoot straft niet zoals het baasje doet en al helemaal niet zo lang.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:55

@Xyris er is geen sprake van explosief gedrag. Er is spanningsopbouw bij de hond en als resultaat daarvan slaat de hond aan. De vrouw had dat aanslaan voor kunnen zijn door hem goed te begeleiden ipv achteraf fors te corrigeren.

Dat er wordt gefilmd geeft mij eerder het idee dat er aanleiding was te filmen; dat er iets vooraf is gegaan. Maar dat is giswerk en ik ben het ermee eens dat iemand online knallen nooit netjes is.

Maar de vraag van de TS is of dit te ver gaat, en daarin zal mijn antwoord ten alle tijden ja zijn.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:09

Inderdaad geen explosieve reactie van de hond maar iets dat al langer aan het opbouwen is met een baasje dat niet met haar hond bezig is.

Baasje is flink fout en gaat overcompenseren zonder gewenst resultaat, alleen waarschijnlijk dat de hond nog meer spanning gaat opbouwen. Het filmpje is dus gewoon fout en zeker geen voorbeeld over hoe je met een hond omgaat.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:41

Ik ben zeker niet tegen corrigeren. Bepaald gedrag kun je niet negeren (of afleiden/ombuigen) en moet gecorrigeerd worden wil je in bepaalde rassen geen gevaarlijke hond krijgen of onopgevoed monster.
Maar de timing en manier zoals in het filmpje is totaal nutteloos. Het had waarschijnlijk zelfs voorkomen kunnen worden als ze op haar hond had gelet en eerder actie ondernomen had.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:05

Johannes 8.7 ...
Ik ben absoluut niet bijbel-vast maar deze past denk ik toch wel : wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen :D

Ik zie dus ook de fouten die gemaakt werden in het "corrigeren " van de hond en dat het timing (of te wel het niet doorhebben van het baasje) absoluut knudde zijn echter :
Ik zie ook de situatie omheen : tafels/stoelen = kantine? Café? Soort restaurant?

En dan zie ik het verhaal even in een andere context...namelijk in schrikreactie en schaamte (?) van het baasje (want geluid in openbare ruimte)

Ik keur het absoluut niet goed maar ik ben vrij zeker dat iedere hondenbezitter al eens in een situatie kwam of komt die hem verrast en dat die dan net even verkeerd of overdreven reageert.
Een hond is een blijft een dier en ook als die nog zo goed onder apel staat, kan even wat gebeuren wat men niet verwacht.

En gezien het feit dat er onder de tafel gefilmd wordt... is het uitvallen van de hond ( en baasje) misschien gewoon uitgelokt.
Ik tenminste zit normaliter niet aan een tafel met mobieltje op schoot, haha.

Maar wij weten het niet en zien dus alleen wat erna gebeurt.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:07

Excuses mensen, ik had een ander woord moeten gebruiken. Ik had het specifiek over die paar seconden video, maar geef ook aan dat er veel informatie mist waardoor dit filmpje uit context kan worden gehaald. Zoals: We zien niet wat er aan vooraf is gegaan maar we zien ook niet waar de hond nou zo opgewonden van raakt. Verder zien we ook niet hoe de eigenaresse normaal gesproken met de hond om gaat en weten we niet hoe lang ze deze hond al heeft en of deze hond uberhaupt wel van haar is. Wat het geval ook is: We kunnen wel de conclusie trekken dat de hond op dit moment iig niet onder controle is en ja, dat daardoor ook de correctie te lang duurt. En wat ik bedoel met 'correctie vergelijkbaar met dat van een soortgenoot' dan bedoel ik dat een soortgenoot ook over zou gaan op een fysieke reactie in tegenstelling tot een mens die tegen een hond zou kunnen praten- een fase waar deze dame met deze hond op dit moment in ieder geval allang voorbij is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:42

Ik heb het filmpje gezien. Ben niet zo snel gechockeerd, maar dit vind ik gewoon niet OK. Het is mij een geval van adrenaline omhoog, zowel bij hond als bij baasje.
Die snuit dichtknijpen. Pff. Waarom is dat nuttig? Geen Idee. Als mijn honden elkaar corrigeren gaat het er heus niet altijd even zachtaardig aan toe, zelfs onder de cavaliertjes, maar ik heb ze nog nooit elkaars snuit zien dichtbijten. Bij haar is ook haar timing al veel te traag. De tikken die ze na het snuit dichtknijpen uitdeelt, daar weet de hond al niet meer waarvoor hij gestraft wordt. Dat is onnodig en ondermijnt het vertrouwen tussen hond en baas. Ik zou niet zover gaan om dit mishandeling te noemen, maar onkunde en onmacht, ja, dat wel.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:51

@ TS : is er een reden, dat jij op eens jouw eigen (oude) berichten leeg haald ?
Vind het toch iets vreemd en jammetlr dat jij dit juist in combi (datum) van dit topic doet.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:08

Die oude berichten gingen allemaal over het hardhandig corrigeren van honden. Ik vraag me af wat zo'n gebruiker hier op het forum doet.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:32

prompter schreef:
Die oude berichten gingen allemaal over het hardhandig corrigeren van honden. Ik vraag me af wat zo'n gebruiker hier op het forum doet.


Ja, des te opmerkelijker dat juist op 25-11-2023 verwijderd werden.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:47

Ailill schreef:
Hmmm, ik vind het behoorlijk over de scheef gaan, daarnaast te laat en daardoor onnodig heftig.

Triest.


dit!

Eerste deel dacht ik ook het valt wel mee.
Maar nadat de hond bij haar was is het volgens mij vooral onmacht en frustratie van dat mens.

Beestje begrijpt totaal niet waarom hij een afranseling krijgt.