Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 18:33

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Wat zijn de grootste verschillen met een 'gewone' labrador?

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:54

Sastaic hier op bokt heeft een field trail labrador. Zij doet daar jacht mee dacht ik. Mss kan je haar contacteren?

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:05

Ze zijn wat kleiner, fanatieker, slimmer en gewoon nog wat meer "hond" dan een showlijn.

Ik vind ze wel leuk, maar wel pittig.

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:13

we noemen dat werklijnen, zijn meestal geen doetjes (al heb je ook hier uitzonderingen), willen graag werken en daardoor dus vaak meer geschikt als hulphond, speurhond, jachthond, al zitten er bij de showlijnen natuurlijk ook de nodige "uitzonderingen" die ook best mee kunnen doen met de werklijnen.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:51

Ik heb er eentje. Super brave hond die graag werkt en iets te doen heeft. Hij is opgeleid tot en werkt voor mij als blindengeleidehond. Hoewel hij graag en goed werkt, is hij wel pittig, heeft een sterke eigen mening. Dat maakt hem niet geschikt voor iedereen en eigenlijk ook niet voor “beginners”. Showlijnen zijn over het algemeen wat meer allemansvriend. Werklijnen zijn iets meer gericht op 1 persoon. Mijn hond speelt ook wel eens graag met andere honden, maar is daar snel klaar mee. Spelen met mensen vindt hij leuker. Favoriet is apporteren, maar is daar zo fanatiek in dat hij van geen ophouden weet en hij zichzelf soms bezeert (en zelfs dan nog blijft hij doorgaan tot je hem doet stoppen).ondanks de hoge energie kan hij wel erg rustig zijn in huis.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:42

Ik heb ook een FT labrador, uit Engelse werklijnen. Die van mij is geen hond voor beginners, hij kent eigenlijk twee standen, heel erg aan of uit. In huis is hij rustig, maar als hij aan gaat (daar hoef je niet veel voor te doen), dan is hij onstuimig, heftig, scherp, snel en druk. Hij leert razendsnel, is een genot om mee te werken, maar je moet wel echt van dat scherpe randje houden. Mijn hond is geen allemansvriend, heeft moeite met mannen. Ik hoor dit wel veel vaker bij dit type hond. Wat Pateeke zegt herken ik volledig, met apporteren is mijn field trial echt bloedfanatiek en weet van geen ophouden. Showlijn labradors zijn doorgaans ook stabieler, mijn hond is snel onzeker en zou echt mega ongeschikt zijn voor hulphond-achtig werk.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 00:09

Bedankt allemaal!

Een onzekere, niet-stabiele hond zie ik niet zitten. Het hoeft geen allemansvriend te zijn en er mag ook echt wel pit in zitten.
Maar nerveuzig is niet mijn/ons ding.
Is dat vaker bij dit type hond? Ik weet dat een toller dat bijvoorbeeld ook kan hebben. Of is het met name een kwestie van stabiele ouders/stabiel nest?

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:35

Wat wil je er mee? Als je gewoon een leuke gezinshond zoekt met af en toe een active wandering kan je beter show lijn zoeken ipv FT.

FT zijn echte werkhonden die aan de gang willen en geen makkelijke karakters in de omgang. Agressie ken ik er niet van trouwens maar wel stuiteren en vervelend gedrag als er niet genoeg (mentale) uitdaging wordt geboden

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:50

Ik heb een kruising van een ft labrador en een Duitse staande, herplaatser. Superslim, onwijs lief maar heel erg sterk en bij tijd en wijle onzeker. Nieuwe dingen vindt ze spannend. Voor vrachtwagens en tractoren is ze nog wat bang, maar gelukkig al minder dan in het begin. Aan de lijn blaft en huilt ze naar andere honden. Als ze los loopt, niet. En eigenlijk is ze niet heel erg geïnteresseerd in andere honden en makkelijk af te leiden met een bal.
Gisteren had ik haar even los. Ineens vliegt ze weg want ze zag blijkbaar een beest op het land lopen. Ik riep haar en ze kwam gelijk terug. Het bleek een kat te zijn. Ik was stomverbaasd dat ze terug kwam.
Ze wil heel graag werken. Speuren: als ze eenmaal een spoor heeft, gaat ze die helemaal af. Achter een bal aan rennen vindt ze fantastisch. Ik neem haar een paar keer per week mee naar de uitlaatplek hier in het dorp en dan kan ze zich helemaal uitleven met de bal.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:54

Majabeestje schreef:
Bedankt allemaal!

Een onzekere, niet-stabiele hond zie ik niet zitten. Het hoeft geen allemansvriend te zijn en er mag ook echt wel pit in zitten.
Maar nerveuzig is niet mijn/ons ding.
Is dat vaker bij dit type hond? Ik weet dat een toller dat bijvoorbeeld ook kan hebben. Of is het met name een kwestie van stabiele ouders/stabiel nest?


Ja, het nerveuze komt zeker heel veel voor bij de FT labradors. Doorgaans wordt er vooral gefokt op drive/werklust (icm gezondheid). Er zijn vast stabiele FT in Nederland, maar ik ken ze niet anders dan zoals mijn hond.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:49

Ik zou die van mij niet instabiel of onzeker noemen. Hij weet net heel goed wat hij wil waardoor het niet altijd de makkelijkste is. Je moet hem kunnen begrenzen. Onzeker is hij niet zo snel.
Maar dat is natuurlijk ook de reden dat hij geslaagd is als geleidehond. Een onzekere of niet stabiele hond gaat niet slagen… wel is het zo dat dit type hond zelden of nooit geplaatst wordt bij iemand die nog niet eerder een geleidehond had en niet geschikt is voor iedereen. Ze zijn als geleidehond doorgaans wat moeilijker te plaatsen dan showlijnen.
Wbt andere mensen: hij heeft ook sneller moeite met mannen dan met vrouwen maar vindt de meeste mensen wel fijn, al is hij wel vooral op mij gericht. Dat was al van helemaal in het begin. Toen de trainer hem definitief bij mij achterliet na amper 2 dagen, keek hij zelfs niet meer naar haar om… en hoe aardig hij ook is tegen de meeste mensen, ik denk niet dat je moet proberen mij kwaad te doen…
Voor mij zit er nog een verschil in nerveus en actief. Ja hij is actief en heeft voldoende mentale uitdaging en beweging nodig, kan pittig zijn, maar nerveus vind ik hem niet.
Wbt uitdaging: het is een hond die echt heel graag werkt en enthousiast is om te werken. Hij houdt van regelmatig nieuwe routes en daarnaast vindt hij het leuk ook nieuwe dingen bij te leren. Zoekspelletjes vindt hij ook erg leuk en houdt dit ook lang vol (kan met gemak 10min of langer naar zijn bal zoeken als die ergens gevallen is in het bos. Ook hersenwerkjes vindt hij leuk om te doen. Het is geen hond om langere tijd niks te doen. Als het weer het bv niet toelaat dat hij werkt (denk bv aan erg hoge temperaturen), dan begint hij daar snel last van te krijgen is hij super blij als hij wel weer aan het werk mag. Beetje hetzelfde met wandelen. Ik ben vorig jaar geopereerd en mocht een tijdje niet hem uitlaten/met hem wandelen. Hij werd wel uitgelaten, maar kortere rondjes dan ik normaal doe. Na een paar dagen wordt wel duidelijk dat dat echt niet genoeg is voor hem.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 12:45

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen :)

We hebben nu een jack russel en we denken erover er een hond bij te nemen. 'Het gezin' wil heel graag een labrador maar de labradors die ik ken spreken mij niet zo aan. Die zijn lomp, druk en vreten alles van de grond. Ik zeg overigens niet dat alle labradors zo zijn ;) Verder vind ik ze qua bouw ook wat te grof.

We lopen nu dagelijks minimaal een uur met onze hond. Dan loopt ze ook los. Dit is naast de gewone loopjes voor poepen/plassen.
Het lijkt mij erg leuk om jachttraining te gaan doen. Daar is onze jack russel niet geschikt voor. Ze is best een prinses en haat natte pootjes en kou :+

Maar de hond moet ook huishond kunnen zijn. We hebben 2 pubers in huis en het komt sporadisch voor dat de wandeling van een uur in het water valt. Dan is een hond die daar naar van wordt niet de bedoeling.
En de hond moet thuis ook rustig kunnen slapen zonder steeds zenuwachtig om mij/ons heen te lopen. Dus als er gewerkt/gewandeld is dan moet ie ook 'uit' kunnen ;)

Misschien is het ook zoeken naar een geschikt nest. Of het nou een werklijn of showlijn labrador is. Je hebt vast ook wat kleinere, slanke, sportievere showlijnen zonder dat ze constant/obsessief willen werken of nerveus zijn.

Overigens zijn we geen beginners met honden. Ik heb ruim 20 jaar honden en altijd trainingen gevolgd met de honden. Maar ik ben geen 'pro' en ik weet ook van mezelf dat ik niet geschikt ben voor bepaalde type honden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:09

Ik ken ze niet van zelf hebben, wel van mensen die er 1 hebben, en ken ook mensen met gewone labradors. Ik vind gewone labradors doorgaans brave goedzakken, beetje saai :o wel heel lief, en ook best lomp. De Field trails ken ik van oa jachttraining, leuke enthousiaste honden met een grote will to please en als ik zo van een afstand kijk makkelijker te trainen dan mijn Heidewachtel. Maar goed dat kan ook aan mezelf liggen natuurlijk :') . Als je een lab eenmaal iets geleerd hebt staat het op de harde schijf (al zijn het natuurlijk ook geen automaatjes), het ras wat ik heb wil zelf nog wel eens bedenken dat iets ook veel handiger op een andere manier kan :+ .

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:47

Je hebt ook 50/50 show en FT. Dat is misschien beter dan 100% FT? Als je jachttraining wil doen, ga dan nu al zoeken naar een trainer in de buurt en bedenk wat je wil doen in de jacht. Er is zoveel can zweetwerk, veldwerk, SJP, working tests...

Eelmo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:04

Ik ken er ook een aantal van de jachttraining (gericht op m.n. apporteren/working tests). Ik begrijp wel wat bedoeld wordt met 'nerveus' maar ik vind ze toch heel anders 'nerveus' dan de Tollers. De FT die ik ken hebben een enorme will to please en blijven soms misschien iets te veel hangen in 'doe ik het zo goed, baas?'. Maar dat kan ook aan de handler liggen natuurlijk. Ze zijn idd op bijna alle vlakken net een tandje meer dan showlijn labs en dat moet je in goede banen kunnen en willen sturen. Ik denk wel dat als je dat lukt je er een gouden hond aan hebt :j We hebben zelf nu een stamboomloze lab en die doet op training niet onder voor de FT, maar heeft wel een veel makkelijkere en stabielere uitknop.

Als je toch jachttraining wilt gaan doen, kun je dan niet eens bij een aantal trainers meekijken en daar rondvragen? Ook naar fokkers e.d. :) Dan kun je ze misschien ook in actie zien en in levende lijven ervaren.

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:09

Majabeestje schreef:
Wat leuk om jullie ervaringen te lezen :)

We hebben nu een jack russel en we denken erover er een hond bij te nemen. 'Het gezin' wil heel graag een labrador maar de labradors die ik ken spreken mij niet zo aan. Die zijn lomp, druk en vreten alles van de grond. Ik zeg overigens niet dat alle labradors zo zijn ;) Verder vind ik ze qua bouw ook wat te grof.

We lopen nu dagelijks minimaal een uur met onze hond. Dan loopt ze ook los. Dit is naast de gewone loopjes voor poepen/plassen.
Het lijkt mij erg leuk om jachttraining te gaan doen. Daar is onze jack russel niet geschikt voor. Ze is best een prinses en haat natte pootjes en kou :+

Maar de hond moet ook huishond kunnen zijn. We hebben 2 pubers in huis en het komt sporadisch voor dat de wandeling van een uur in het water valt. Dan is een hond die daar naar van wordt niet de bedoeling.
En de hond moet thuis ook rustig kunnen slapen zonder steeds zenuwachtig om mij/ons heen te lopen. Dus als er gewerkt/gewandeld is dan moet ie ook 'uit' kunnen ;)


lomp druk en van de grondvreten is geen ras eigenschap maar opvoeding/training, ook het rustig zijn op bepaalde momenten en er voor gaan wanneer het moet is training. Stabiele werklabjes zoek je bij een goede fokker en niet bij een mp handelaar, en ja miss moet je dan even op een wachtlijst...

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 14:48

Een hond van mp wordt het sowieso niet en op de wachtlijst bij een goede fokker is voor ons logisch.
We zijn ons nu vooral aan het oriënteren, wat bij ons zou passen.

Een goede jachttrainer heb ik in mijn kennissenkring, ik zal haar ook nog eens vragen.

En idd, 50 showlijn 50 werklijn is ook een optie.
Ik zal ook goed met een eventuele fokker overleggen wat we zoeken en of dat overeenkomt.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:49

Als ik het goed begrijp, spreekt een jachthond en de jachttraining je aan maar een showlabrador op zich niet?
En als je het over een andere boeg gooit, even naar andere jachthondenrassen kijkt? Ik vind bv een spinone erg leuk …

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:56

Een Duitse staande korthaar is misschien wat? Zijn ook erg energiek, slim, aanhankelijk. Maar kunnen ook net zo goed een halve dag op de bank liggen.


(Maar ik heb er zelf 4 dus ben wat bevooroordeeld)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 18:07

Een ander type jachthond spreekt ons niet aan. Ja, we hebben nog over de Viszla nagedacht maar ik denk dat die minder goed bij ons past dan een 'steady', sportieve labrador.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:14

En een Flatcoated retriever?

Misschien een optie om die kennis te vragen om een keer bij een les te aan kijken. Of dat hij lessen heeft waar een FT in mee loopt of dat hij een fokker kent met stabiele honden?

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:11

Mijn werkgever heeft echt een geweldige fieldtrial. Hij was de rustigste van het nest en liet vrij weinig drive zien, en werd daarom geplaatst als huishond ipv als jachthond. Hij is echt superknap en superlief, hebben ze een hele fijne huishond aan. Precies wat jij omschrijft eigenlijk. Ik zou dus vooral zoeken naar een fokker die zijn puppy's op karakter plaatst.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:24

Hier geen FT labrador maar een uit een showlijn. Wel een showlijn waarbij met vader en moeder ook gejaagd werd. Zelf vind ze de jacht, apporteren en behendigheid ook geweldig. Verschil is daarbij dat de FT die ik ken tijdens de jachttraining de hele anderhalf uur gefocust zijn op alles wat er op het veld gebeurd. Die van mij staat super aan wanneer ze aan de beurt is, daarna staat ze weer uit. In huis een super lieve rustige hond. Heel plezierig om om je heen te hebben, uit te laten en om mee te werken. Ze wil graag dingen voor je doen en leert snel. Ze zijn er dus wel, showhonden die meer richting FT gaan.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:56

Ik vind labradors soms ook te lomp en te druk. De mijne kan erg aanwezig zijn en heeft veel energie, maar hij kan evengoed quasi onzichtbaar zijn omdat hij zo rustig is… lomp zou ik hem niet noemen, sensitief daarentegen wel. Hij voelt veel aan en zoekt op zijn manier naar een oplossing.

Qua bouw zijn ze over het algemeen minder grof dan showlijnen.

Hier zie je een FT aan het werk: https://www.facebook.com/groups/2560420 ... 7S9Ucbxw6v.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:09

Majabeestje schreef:
Bedankt allemaal!

Een onzekere, niet-stabiele hond zie ik niet zitten. Het hoeft geen allemansvriend te zijn en er mag ook echt wel pit in zitten.
Maar nerveuzig is niet mijn/ons ding.
Is dat vaker bij dit type hond? Ik weet dat een toller dat bijvoorbeeld ook kan hebben. Of is het met name een kwestie van stabiele ouders/stabiel nest?


Ik heb 5 labradors waaronder 1 FT. De fijnste hond die er is en absoluut niet nerveus.

Ik geef jachthondentraining en aan veel FT labradors. Mijn ervaring is dat je consequent bent en samen met je hond een fijn team moet vormen. Dan doet de hond alles voor je.
En het is een slanke en zeker geen kleine hond trouwens.

Ik doe aan wedstrijden en daar is ze geweldig in.

Ook heb ik een ‘show’labrador en ook met haar heb ik wedstrijden gelopen en met succes.
De FT is sneller in het werk, maar de ‘show’ labrador is ‘lastiger’ ook in huis. Nog steeds een fijne hond, maar iets meer werk zit erin.