"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 23:11

Vandaag zijn een aantal maatregelen gepubliceerd die mogelijk genomen worden om bijtincidenten bij honden te verminderen.

Er worden in de Kamerbrief 5 maatregelen voorgesteld. Die worden nog verder uitgewerkt. Dit is dus een voorstel, het is nog niet vastgesteld. Het wordt voorgelegd aan de kamer.

1. Verbieden van hoog-risicohonden zonder stamboom
Er worden dus geen rassen verboden. Met de Raad van Beheer op kynologisch gebied zal afgestemd worden welke aanvullende voorwaarden er gesteld moeten worden aan het fokken met deze honden. Zo blijft het voor liefhebbers mogelijk om honden van de aangewezen rassen te houden en gebeurt d it op verantwoorde, gecontroleerde wijze.

2. Vergroten van kennis bij eigenaren, met een verplichte cursus
Bij het verplicht stellen van de cursus vóór aanschaf van een hond, kan deze ook ingezet worden als een soort houderschapsbewijs.

3. Instellen van een landelijk meldpunt en volledigere registratie

4. Landelijk geldende muilkorf- en aanlijnplicht voor honden die gevaarlijk gedrag vertonen
Dit is nu nog gemeentelijk geregeld.

5. Euthanasie van honden die ernstige schade hebben toegebracht
Met als aanvulling dat als honden terug worden geplaatst, dat een cursus voor de eigenaar verplicht is.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oor-honden

En de lekker leesbare artikelen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... r-stamboom
Minister wil verplichte cursus vóór aanschaf van een hond - https://nos.nl/l/2502063

Wat vinden jullie hiervan? Welke maatregel zou het beste werken?

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:15

Cursus klinkt leuk, echter wat is de kwaliteit van die cursus. Als je die moet volgen voordat je een hond hebt, zul je de kennis nooit in de praktijk oefenen.

Rassen waarmee niet gefokt mag worden... Worden de pups van een oeps nestje dan vermoord??

Landelijke regels vind ik positief. Graag icm zwaardere straffen voor de eigenaar.

Verplichte euthanasie met uitzonderingen vind ik goed. Als uitzondering denk ik bijvoorbeeld aan een inbreker in jouw huis.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:17

Euthanasie wordt nu vrijwel in deze gevallen toegepast toch?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:21

Ze kunnen nog niet eens de illegale hondenhandel uit het oostblok onder controle krijgen, er komen nog steeds veel te jonge pups illegaal de grens over om hier verkocht te worden.

Hoe willen ze dit gaan controleren?

Mensen kunnen nog niet eens de oefeningen die ze geoefend hebben op de hondenschool in de praktijk gebruiken. Hoe moeten die een online cursus gaan toepassen in de praktijk?

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 23:23

Bij euthanasie gaat het erom dat het sneller moet kunnen. Nu zitten honden soms maanden in een opvang, omdat eigenaren bezwaar maken (en dat bijna nooit winnen). Intussen hebben die honden vaak veel stress en zullen het niet naar hun zin hebben.

Het is over het algemeen niet de bedoeling dat dieren gedood worden, vanwege "verkeerd ras". Dat is nog niet uitgewerkt. Maar ik kan me voorstellen dat ze dan eerder kunnen ingrijpen bij broodfokkers of stoere mensen die maar wat aanklooien met bepaalde stoere rassen. Nu is er totaal geen grip op.

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit willen controleren. Een online cursus zal ook niet alles gaan voorkomen. Maar je moet ergens beginnen.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:25

Ze konden punt 1 niet eens goed handhaven ten tijde van de RAD (ook wel de pitbullwet).
Genoeg mensen die gewoon een pitbull of een mix met stafford oid zonder papieren hadden.
Of de hond registreerden als boxer kruising ofzo.
Risico was wel dat als je geen stamboom of papier kon inleveren dat aantoonde dat het geen pitbull oid was je hond in beslag genomen werd/bleef en geëuthanaseerd.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:29

Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

En geen stamboom.
Wat een onzin. Verkeerde mensen krijgen stamboom hond ook vals. En gaan hun plannen echt niet zeggen bij aankoop.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:38

Ik ben geheel voor een autorijbewijs, maar in het nieuws staan genoeg voorbeelden van mensen die dat succesvol behaalden en vervolgens zich niet aan die regels hielden. Betwijfel of dat bij een hondenhoudersbewijs anders zal zijn. Wat zal de pakkans zijn voor mensen die zich niet aan deze regels houden? Want vaak is dat de afweging van mensen om hun best te doen, maar ook voor anderen om te melden.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:41

DuoPenotti schreef:
Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

En geen stamboom.
Wat een onzin. Verkeerde mensen krijgen stamboom hond ook vals. En gaan hun plannen echt niet zeggen bij aankoop.

En daarnaast, hoeveel controle is er dat een stamboomhond wel in orde is? Hoeveel controle doet die fokvereniging? Zijn er genoeg die qua gezondheidstesten al de kantjes er af lopen of blind zijn voor de problemen die de rasstandaard veroorzaakt.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:44

tamary schreef:
DuoPenotti schreef:
Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

En geen stamboom.
Wat een onzin. Verkeerde mensen krijgen stamboom hond ook vals. En gaan hun plannen echt niet zeggen bij aankoop.

En daarnaast, hoeveel controle is er dat een stamboomhond wel in orde is? Hoeveel controle doet die fokvereniging? Zijn er genoeg die qua gezondheidstesten al de kantjes er af lopen of blind zijn voor de problemen die de rasstandaard veroorzaakt.



Nou dit dus. Sommige stamboom honden vertonen al zoveel neurologische mankementen, nog meer dan kruisingen. Niet alleen neurologische aandoeningen, maar lichamelijke klachten al bij geboorte waardoor ze al met pijn geboren worden. Die vertonen ook ander gedrag omdat ze pijn hebben. Waar is de controle daar op?

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:55

tamary schreef:
Ik ben geheel voor een autorijbewijs, maar in het nieuws staan genoeg voorbeelden van mensen die dat succesvol behaalden en vervolgens zich niet aan die regels hielden. Betwijfel of dat bij een hondenhoudersbewijs anders zal zijn. Wat zal de pakkans zijn voor mensen die zich niet aan deze regels houden? Want vaak is dat de afweging van mensen om hun best te doen, maar ook voor anderen om te melden.

Eens, het aller simpelste voorbeeld, loslopende honden. T gros staat niet onder apel(of baasje heeft er *** aan),sociaal spel is t zelden en op de meeste plekken is t niet toegestaan. Wat gaat een cursus daar aan veranderen. En er kan nu al niet op gehandhaafd worden..

Verbieden van bepaalde type honden is al eerder geweest. En dat is uiteindelijk gestopt omdat de bijtincidenten niet minder waren..

En ook weer daarvoor.; hoe wil je dat controleren..
T zelfde voor de illegale puppyhandel; die worden echt nergens gemeld, en dat kunnen ze al niet onder controle houden…

Ik ben voorstander dat er iets moet gebeuren. Maar ik zou dan beginnen met duidelijkere en eerlijke registratie. Maarja dan heb je al t voorbeeld; het was een pitbull.
Of het was een boxer

En 9/10 keer was het of een kruising van alles maar geen boxer/pitbull. Maar, bij wijze van; een labrador(mix) of een jachthond

Of mijn Gehele rasvoorbeeld andersom ;)

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:05

Zolang er geen drol wordt gedaan aan al die honden uit het Oostblok en broodfokkers hun gang kunnen gaan, is dit allemaal kansloos.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:17

Ik woon in een land waar een (puppy) cursus verplicht is bij aanschaf van de eerste hond (life dus, niet online).
Of dat de reden is of een andere weet ik niet, maar honden en hun baasjes zijn hier zoooooooooo netjes in het openbaar :j
Zien ze in de verte een paard, dan meteen aan de lijn en sorry zeggen als ze een keer blaffen.

Al denk ik eerder dat het de sociale controle is die dat verschil maakt.

Verwaarlozing en andere problemen achter gesloten deuren of rotte eieren kun je nooit uitbannen uiteraard. Maar geen loslopende honden die je in je kruis komen ruiken of je paard aan komen blaffen vind ik al een enorme verademing.

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:43

Een verplichte cursus bij een hondenschool ben ik helemaal voor. Maar ze hebben het over een online cursus. Weet niet of dat gaat werken. Vanavond in Hart van Nederland zeiden ze dat bij een kwart van de bijtincidenten kinderen betrokken.zijn. elk incident is er een teveel natuurlijk maar in hoeveel van die gevallen was het dat een kind over de grens van de hond is gegaan?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:52

Het aantal geregistreerde bijtincidenten in NL is echt wel hoog, daar ben ik best van geschrokken.
Al haalt niets het bij Spanje waarschijnlijk. Iedere keer als ik daar ben kom ik wel een hond tegen met een opgetrokken lip of opstaande rugharen, brrr.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 01:35

Dreamboy schreef:
Een verplichte cursus bij een hondenschool ben ik helemaal voor. Maar ze hebben het over een online cursus. Weet niet of dat gaat werken. Vanavond in Hart van Nederland zeiden ze dat bij een kwart van de bijtincidenten kinderen betrokken.zijn. elk incident is er een teveel natuurlijk maar in hoeveel van die gevallen was het dat een kind over de grens van de hond is gegaan?

Ik zag toevallig dit filmpje pas via Facebook:
▶️ Bekijk deze reel
https://www.facebook.com/share/r/zwo4Ze9TEeybZcaV/

Dit meisje lijkt te moeten poseren met de hond. Dat kind ziet het gewoon echt niet dat de hond signalen geeft. De volwassene die filmt, mist het ook helemaal. Dan kun je een kind het ook niet kwalijk nemen als ze het niet zien. Daarbij zou een cursus wel kunnen helpen, al is de vraag of dat online moet zijn inderdaad.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 04:40

Ik ben ook voor.

Wij hebben al jaren honden. En nu ook een hond met een gebruiksaanwijzing. Wij hebben daarvoor ook hulp gevraagd en gaan er verantwoordelijk mee om.

Maar hoe vaak ik het tegenkom dat mensen met honden doodleuk zeggen hij doet niks hoor als ik vraag om aanlijnen. Ja das mooi zeg ik dan, maar die van mij vreet zijn kop eraf. ( dat is niet werkelijk zo, althans niet direct) maar dat is het enige wat werkt.

Het zou mooi zijn als mensen wat opvoeding zouden krijgen.

Ik had begrepen dat controle ook achteraf kan als er wat gebeurd.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 07:37

Ik snap dat mensen zeggen dat er niets gedaan wordt aan honden die uit het Oostblok komen maar de grens is best lang om dat dicht te spijkeren dus dat gaat nooit lukken zolang mensen blind een pup kopen, een zgn rashond voor weinig.
Als de kopers hun mindset veranderen dan kan je iets veranderen, eerder niet.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 07:55

Er is helemaal geen capaciteit om zulke regels te gaan handhaven. Dus, leuk idee, maar in de praktijk gaat dit niet van de grond komen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:28

Doubtless schreef:
Er is helemaal geen capaciteit om zulke regels te gaan handhaven. Dus, leuk idee, maar in de praktijk gaat dit niet van de grond komen.

Handhaven kan op meerdere manieren.

Je controleert ook niet iedereen die auto rijdt of hij of zij een rijbewijs heeft.
Maar bij een ongeval wordt daar wel naar gekeken.

Zo kan dat ook bij honden cursus.
Gebeurt er wat dan ben je bijvoorbeeld strafbaar als je geen cursus hebt gevolgd.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:34

daantjuhhh schreef:
Zo kan dat ook bij honden cursus.
Gebeurt er wat dan ben je bijvoorbeeld strafbaar als je geen cursus hebt gevolgd.


Dat zou ik het toepassen van sancties noemen. En als je pas aan de achterkant ingrijpt heb ik zeer sterke twijfels bij de impact van deze maatregelen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:43

DuoPenotti schreef:
Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

En geen stamboom.
Wat een onzin. Verkeerde mensen krijgen stamboom hond ook vals. En gaan hun plannen echt niet zeggen bij aankoop.



Absoluut, alleen in de 8 van de 10 gevallen hebben ze dan het geld niet ok een stamboomhond te kunnen kopen.

Ik vind het geen gekke regels verder. Zeker een basiscursus mét pup vind ik een goed idee, alleen moeten de hondenscholen dan wel onder de loep zodat niet iedere Gekke Gerrie een hondenschool kan beginnen en zichzelf gedragstherapeut mogen noemen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:52

Handhaving op actieve meldingen zou een goed begin zijn.
Toen mijn ouders vroeger nog een hond hadden ben ik ook geregeld andere honden tegengekomen die ronduit vals reageerden en andere aangelijde honden pakten. Ondanks dat die honden bekend waren bij de politie gebeurde daar niets mee.
Dan gaat natuurlijk een cursus niet helpen.
Gemelde gevallen moeten op z‘n minst actief opgevolgt worden met passende boetes die pijn doen in he portemonnaie of afnemen van de hond als het niet een simpel op te lossen probleem is.

Een puppy cursus voorkomt voornamelijk problemen met onwetendheid in thuis situaties met honden die eigenlijk vriendelijk zijn.
Wij hebben geen hond maar mijn dochter is op de basisschool toch een keer naar een gratis dag cursus „omgaan met vreemde honden“ geweest in de zomervakantie. Dat werd vrijwillig door hondescholen georganiseerd met bijbehorend boekje, passend voor de leeftijd. Helemaal top.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:01

KimD schreef:
DuoPenotti schreef:
Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

En geen stamboom.
Wat een onzin. Verkeerde mensen krijgen stamboom hond ook vals. En gaan hun plannen echt niet zeggen bij aankoop.



Absoluut, alleen in de 8 van de 10 gevallen hebben ze dan het geld niet ok een stamboomhond te kunnen kopen.

Ik vind het geen gekke regels verder. Zeker een basiscursus mét pup vind ik een goed idee, alleen moeten de hondenscholen dan wel onder de loep zodat niet iedere Gekke Gerrie een hondenschool kan beginnen en zichzelf gedragstherapeut mogen noemen.


Dat is mijn bezwaar op verplichte cursus met hond. Meerdere hondenscholen bekeken en er bewust voor gekozen om met pups geen cursus te doen, maar meteen naar de club te gaan speciaal voor het ras. Ook daar zaten slechte tussen, maar bij de goede was er wel ervaring met het ras en het was tenminste aangepast qua tijd en snelheid van leren enzovoorts.
Alle probleem honden die wij zagen kwamen bij die scholen vandaan die op 1 manier lesgaven en niet per pup of hond keken of het paste. Een uur lang les en nerveus worden van puppen die zich gingen vervelen. Jonge honden die weggezet werden als stout of niet leergierig, terwijl ze zich doodverveelden.
Ook met de herplaatser was het enorm moeilijk. Wel diverse cursussen en scholen geprobeerd, maar allemaal veel te langdradig en gericht op ander karakter van hond.

Op dit moment zijn er te veel scholen en cursussen zonder echte kennis of die alleen om kunnen gaan met de brave hond. En die geen aandacht geven aan de etiquette zoals niet die zogenaamd vriendelijke hond overal op af laten stormen.

Mijn honden hebben als 'diploma' dan vzh gehaald en dat vond ik een passendere situatie als de cursussen die ik met herplaatser kon doen. Stuk gehoorzaamheid, maar ook stuk hoe je in de wereld hoort te gedragen, zoals ingesloten worden door groep mensen, gepasseerd worden door mensen heel dichtbij, andere honden moeten negeren, net als fietser. En handen schudden zonder hond die de ander lastig valt. :+

Mijn huidige hond is niet makkelijk met vreemden, maar de enige keer dat hij gebeten heeft was iemand die ons huis inkwam zonder toestemming en zonder dat ik het wist. Geen bloed oid, maar goed hij beet wel. Die persoon heeft de poortdeur open gemaakt wat eigenlijk amper te doen is van buitenaf en overal waarschuwingen staan dat er hond loopt. Een hond moeten laten inslapen doordat inbreker oid gebeten wordt moet niet de toekomst worden. Ik zou ook wel bang zijn dat er dieren ingeslapen worden omdat de mensen zo dom zijn en geen idee hebben dat de hond al 100 keer aangeeft zich niet op zijn of haar gemak te voelen.

Verder ging mijn hond mee naar drukke voetbalwedstrijden zonder probleem, andere drukke plekken en nooit ook maar 1 ding verkeerd gedaan. En had ik dus alles ingericht dat je niet zomaar naar binnen kan lopen zonder veel moeite te doen. Dus een klein kind kan nooit die tuin of het huis inlopen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-12-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:02

Ik ben absoluut voorstander van verplichte theorie (en praktijk met de hond/pup) vóór aanschaf van een hond. Gericht op hondengedrag en signalen, op zijn minst de escalatieladder. En in de utopische wereld ook ras of in ieder geval rassengroep specifiek.

In de praktijk zie ik vooral een hoop haken en ogen, bijvoorbeeld al wie of wat het uitvoerend en controlerend orgaan moet worden. Is het de fokker die verantwoordelijk is dat mensen een cursus volgen? De gemeente? Stamboek? Dierenarts? NDG?
Ik zie held grote mazen, niet alleen richting over de grens maar al binnenslands. Mensen die zo'n cursus willen omzeilen, zullen dat ook gerust doen. Vaak zijn dat sowieso mensen die zich nu ook 0 zullen inlezen voor een pup/hond komt.
Qua praktijk cursus zit er ook zeer veel bagger in het aanbod.

Dus er zijn heel wat mitsen en maren, maar het basisidee juich ik toe!