"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17952
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:53

MyWishMax schreef:
Nee, daar ging het niet om. Kleine honden mogen blijkbaar bijten en hoeven de eigenaren niet van op cursus want naar het ziekenhuis moeten is niet erg genoeg voor gevolgen. Dat is het alleen als ze je dood bijten.


Huh, het bericht waarop anjali zei 'ik zie verschil' was toch dit bericht:

Citaat:
Citaat:
Iedere hond kan een mens doorbijten. Misschien niet direct.
Stel iemand wordt gebeten door een hond of gekrabbeld door een kat. Persoon is zo eigenwijs om niet voor een kuur naar de huisarts te gaan.
Persoon krijgt een infectie of bloedvergiftiging. Dan kan hij

klopt! Het is dat ik door een collega met BHV meteen naar de huisarts werd gestuurd toen ik vertelde dat ik de avond daarvoor door m'n kat was gebeten (soort communicatiestoornis, mijn schuld). Ik moest meteen een tetanusprik én een AB kuur.


En ik zie ook wel een verschil tussen een hond die effectief een mens doodbijt en iemand die aan een infectie sterft na een hondenbeet. Voor mij zijn dat twee verschillende incidenten.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:02

Dat zijn voor mij ook 2 dingen, roestige spijker ook verbieden?

Maar! ...neemt niet weg dat een klein hondje heel lelijk kan verwonden. Met levenslange littekens in veel kans het gelaat.
En dat is verschrikkelijk....het is toch niet zo dat alleen de dood erg is?
De meeste grote honden hebben ook geen dodelijke slachtoffers. Toevallig nu 1 in het nieuws. De meeste maken ook "alleen maar" wonden.
Dus ook de kleine hondjes op cursus.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:07

Je kunt ook sterven na de steek van een mug. Toch vind ik echt dat sommige grote honden in het bezit van onverantwoordelijke eigenaren veel en veel gevaarlijker zijn dan onopgevoede minihondjes. Maar goed, de eigenaren van hr-honden dat is vaak een bepaald slag mensen ,heel anders dan de eigenaren van kleine gezelschapshonden. En hondeneigenaren onderling zijn vaak nog agressiever tegen elkaar dan de honden zelf. Ik heb ook heel lang honden gehad hoor met de nodige perikelen. Ik weet nog wel dat ik na het overlijden van mijn laatste hond voor het eerst in m'n eentje ging wandelen naar de brievenbus en hoe ongelooflijk rustig die wandeling ineens was zonder te moeten opletten of vervelende losse hond x of y niet ineens om de hoek kwam om de mijne (aangelijnd) aan te vallen- "ja dat komt omdat hij aan de riem is!"

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:14

P.S. Mijn laatste middenslag hond was op cursus geweest- op de Martin Gaus hondenschool. Dan krijg je weer het gezeur over welke trainer wel of niet goed is.Zo leuk is de hondenwereld niet.

Gini
Berichten: 17952
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:14

DuoPenotti schreef:
Dat zijn voor mij ook 2 dingen, roestige spijker ook verbieden?

Maar! ...neemt niet weg dat een klein hondje heel lelijk kan verwonden. Met levenslange littekens in veel kans het gelaat.
En dat is verschrikkelijk....het is toch niet zo dat alleen de dood erg is?
De meeste grote honden hebben ook geen dodelijke slachtoffers. Toevallig nu 1 in het nieuws. De meeste maken ook "alleen maar" wonden.
Dus ook de kleine hondjes op cursus.


Klopt zeker. Niet alleen de dood is erg. Maar als we het dan over regelgeving en maatregelen hebben mag dat verschil tussen soorten incidenten zeker wel gezien worden en valt het niet allemaal onder 1 noemer 'de hond heeft de persoon doodgebeten'.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:19

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat zijn voor mij ook 2 dingen, roestige spijker ook verbieden?

Maar! ...neemt niet weg dat een klein hondje heel lelijk kan verwonden. Met levenslange littekens in veel kans het gelaat.
En dat is verschrikkelijk....het is toch niet zo dat alleen de dood erg is?
De meeste grote honden hebben ook geen dodelijke slachtoffers. Toevallig nu 1 in het nieuws. De meeste maken ook "alleen maar" wonden.
Dus ook de kleine hondjes op cursus.


Klopt zeker. Niet alleen de dood is erg. Maar als we het dan over regelgeving en maatregelen hebben mag dat verschil tussen soorten incidenten zeker wel gezien worden en valt het niet allemaal onder 1 noemer 'de hond heeft de persoon doodgebeten'.

Dan maak je het toch veel te moeilijk?

En waar ligt dan die grens?
Stokmaat?
gewicht?
Oh die hoogpotige jack russel moet wel net naar de cursus en die kortpotige niet :D
Mijn herder waar je de ribben van ziet maar onder de 25 kilo blijft hoeft niet naar de club maar de labrador wel...

Beetje overdreven geschetst voor de duidelijkheid, maar wat is de grens?
Alleen ras, dat klopt ook niet?

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:23

anjali schreef:
MyWishMax schreef:
Die chihuahua zal kind misschien niet dood kunnen bijten maar wel schade kunnen maken waardoor ze naar het ziekenhuis moeten.

Geen onderscheid in rassen, dat is al geprobeerd met alle gevolgen van dien en gaf geen effect.

Voor elke hond en elke eigenaar dezelfde regels.

Daantjuh, dan heb je dus wel een goede instructeur nodig. Wij kregen honden op de club die juist andere honden waren gaan grijpen omdat er door de hondenschool verkeerd gekeken werd en signalen totaal niet gezien of verkeerd begrepen.

Nou ja, ik vind er toch wel een verschil in, schade maken of doodbijten....


En later geeft ze ook aan op een bericht dat een klein hondje een kind of baby zou kunnen doodbijten aan dat zij er verschil in ziet. Dus die kleine die je verwond en in het ziekenhuis laat belanden zouden de eigenaren niet van op cursus moeten. En de grote honden allemaal wel want die kunnen iemand doodbijten. Ook al zijn er veel meer incidenten waarbij iemand in het ziekenhuis terecht komt vergeleken bij overlijden.

De hele cursus en aandacht voor dit onderwerp komt niet uit het doodbijten, maar juist vanuit ziekenhuizen en de plastisch chirurgen, dus dan aangeven dat het kleine hondje die cursus niet nodig heeft want ze kunnen niet doodbijten.
Dat vind ik nogal een aparte beredenering. Het gedrag van de honden is hetzelfde en je moet sowieso alle schade willen voorkomen, niet alleen de dood.

Er is al geprobeerd onderscheid te maken op ras en die regeling is afgeschaft, omdat die niet werkte. Het zijn ook de eigenaren die het probleem zijn, waarschijnlijk zijn er zat eigenaren met kleine hondjes die geluk hebben dat ze kleine hondjes hebben. Anders waren er allang aangiften gedaan en serieus genomen. En bij een klein kind kan die beet van kleine hond ook heel serieus zijn. Die heeft er niks aan dat hij geluk heeft niet dood te zijn. Je zet een grote groep slachtoffers weg als naar het ziekenhuis moeten niet erg genoeg is om bij in te grijpen.

Je moet de eigenaren of de manier waarop er met honden omgegaan wordt aanpakken en niet naar ras of grote gaan kijken. Een hele mentaliteitsverandering en ook graag tussen hondeneigenaren onderling, zodat de bijtincidenten tussen honden onderling minder worden omdat mensen snappen dat het gedrag van hond a altijd asociaal is, of ze nu klein of groot zijn.

Dit gaat over maatregelen om het hopelijk te voorkomen, niet (alleen) over wat er gebeurd als er een incident heeft plaatsgevonden. En ja, tussen die incidenten zijn verschillen. Een inbreker bijten zou voor mij geen doodstraf van de hond mogen betekenen. Een kind bijten met schade die geen interactie met de hond had vind ik heel extreem van de hond en snap ik het in laten slapen volledig. Maar diezelfde schade als kind en ouders alle signalen van de hond negeren vind ik in laten slapen een zware straf voor een dier die heeft geprobeerd aan te geven niet oké re zijn.

Gini
Berichten: 17952
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:29

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:
Klopt zeker. Niet alleen de dood is erg. Maar als we het dan over regelgeving en maatregelen hebben mag dat verschil tussen soorten incidenten zeker wel gezien worden en valt het niet allemaal onder 1 noemer 'de hond heeft de persoon doodgebeten'.

Dan maak je het toch veel te moeilijk?

En waar ligt dan die grens?
Stokmaat?
gewicht?
Oh die hoogpotige jack russel moet wel net naar de cursus en die kortpotige niet :D
Mijn herder waar je de ribben van ziet maar onder de 25 kilo blijft hoeft niet naar de club maar de labrador wel...

Beetje overdreven geschetst voor de duidelijkheid, maar wat is de grens?
Alleen ras, dat klopt ook niet?


Waar ligt de grens van wat? Ik heb het verder niet over hondenrassen of het stigmatiseren ervan. Ik heb het puur over de stelling 'de hond heeft een mens doodgebeten' en dat ik een persoon die sterft aan tetanus of een infectie niet onder die noemer vindt vallen.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:30

Sorry Anjali maar het zijn ook een bepaald type mensen wat van die kleine oliebol koopt, aan een rollijn lopen en ze niet opvoeden. En die vind ik net zo erg en asociaal. Want die mogen alles die hondjes. Tot gewoon mee in winkels terwijl ik met mijn herder buiten moet blijven. Maar nee, die mogen op de arm, in een wagen wel mee bijvoorbeeld.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:36

Gini schreef:
Nu, ik zie ook echt wel verschil hoor. Als iemand sterft aan tetanus na een hondenbeet zie ik dat niet als 'die persoon werd doodgebeten door een hond'.


in beide gevallen is er iemand gestorven door een hondenbeet. Tetanus is overigens niet het enige gevaar.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:40

Tuurlijk is meteen overlijden aan de beet anders als door de gevolgen van de infectie door de beet. En daar onderscheid in maken ben ik met je eens, Gini.
Maar waarom zou je alleen overlijden aanpakken en niet al veel eerder en dus ook de schade die in ziekenhuis belandt of nog eerder?

Want als je dus tegen de cursus voor kleine of middenslag honden bent, dan zijn de mensen en kinderen die bij de dokter of het ziekenhuis komen dus niet zo erg. Zelfs als je ervan overtuigd bent dat ze nooit iemand dood kunnen bijten, kunnen ze nog steeds wel schade maken. En die schade willen ze dus al voorkomen door die cursus.

Edit, de je is wel algemeen en niet naar jou persoonlijk, Gini

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:41

Lughnassadh schreef:
Sorry Anjali maar het zijn ook een bepaald type mensen wat van die kleine oliebol koopt, aan een rollijn lopen en ze niet opvoeden. En die vind ik net zo erg en asociaal. Want die mogen alles die hondjes. Tot gewoon mee in winkels terwijl ik met mijn herder buiten moet blijven. Maar nee, die mogen op de arm, in een wagen wel mee bijvoorbeeld.

Ik denk er anders over. Die kleine hondjes mogen terecht meer .Maar goed, ik houd erover op.Er is nogal een kastenstelsel tussen hondeneigenaren wat ik nooit begrepen heb. Zoals ook paardeneigenaren trouwens ook vaak eerder vervelend tegen elkaar zijn dan samen te werken tegen negatieve invloeden van buitenaf.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:41

Mag jouw pony ook meer als een paard?

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:42

Een EMG cursus voor hondeneigenaren die doelbewust de fout in gaan, en dan ook zelf betalen.
Net als bij een rijbewijs moeten mensen een basiskennis van honden weten zoals gedrag/fokken/rassen en eigenschappen etc
En EMG cursus voor honden voor eigenaren die regels aan hun laars lappen, er (bijt)incidenten zijn geweest.
Eventueel hond in beslag en verbod om nogmaals een hond te houden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-12-23 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:44

anjali schreef:
Je kunt ook sterven na de steek van een mug. Toch vind ik echt dat sommige grote honden in het bezit van onverantwoordelijke eigenaren veel en veel gevaarlijker zijn dan onopgevoede minihondjes. Maar goed, de eigenaren van hr-honden dat is vaak een bepaald slag mensen ,heel anders dan de eigenaren van kleine gezelschapshonden.


Honden in het bezit van onverantwoordelijke eigenaren zijn ongeacht hun ras of formaat veel gevaarlijker.

En ehmm...wat bedoel je precies met een bepaald slag mensen? Kijk ik ken de vooroordelen wel hoor, maar ik zou graag jouw omschrijving horen. Want grappig genoeg ken ik toch echt heel wat mensen met hr honden in alle soorten en maten (de honden dan), ook honden die niet op de niet meer officieel bestaande hr lijst staan maar daar zeker op thuis zouden kunnen horen, en dat zijn allemaal, stuk voor stuk, juist heel verantwoordelijke en bij hun ras betrokken mensen. Grootste deel daarvan voldoet ook niet eens aan de uiterlijke kenmerken die men vaak toedicht aan het "bepaald slag mensen".

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:45

anjali schreef:
Ik denk er anders over. Die kleine hondjes mogen terecht meer .Maar goed, ik houd erover op.Er is nogal een kastenstelsel tussen hondeneigenaren wat ik nooit begrepen heb. Zoals ook paardeneigenaren trouwens ook vaak eerder vervelend tegen elkaar zijn dan samen te werken tegen negatieve invloeden van buitenaf.


Ik heb een klein hondje (4,5kg) en een labrador en ik snap je opmerking ook niet helemaal. Mijn mini mag precies hetzelfde als de grote, hij heeft geen privileges. Sterker nog, hij krijgt vaker op zijn flikker, want hij denkt dat hij de koning in huis is en dat hij kan maken wat hij wil. Nee dus. 2 honden - 1 opvoeding.
Het verschil is wel dat de mini handzamer is en bijvoorbeeld op schoot kan liggen waar de lab naast me ligt.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:46

Flauw Goof, mag de lab niet eens lekker op schoot? :')

hwn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:46

Ik heb niet echt een mening omdat ik geen hond (meer) heb, en me niet ervaren genoeg voel voor de gevaarlijke rassen, dus ik zou er niet direct aan beginnen (en ik vind ze ook niet mooi, behalve herders dan, maar dat is geen ras dat geviseerd wordt denk ik), maar ik zou het wel spijtig vinden als een oud vrouwtje dat eenzaam is en een hondje als gezelschap wil, daarvoor nog op cursus zou moeten. Zeker als dat vrouwtje bijvoorbeeld niet erg mobiel meer is (maar wel een tuin heeft, en kleinkinderen die eens met het hondje gaan wandelen). Natuurlijk hoop ik dat dat mensje geen pitbull koopt, maar misschien de verplichting leggen bij bepaalde rassen? Zal sowieso de impulsaankopen en stoerdoenerij al verminderen.

beert
Berichten: 2435
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:47

anjali schreef:
Lughnassadh schreef:
Sorry Anjali maar het zijn ook een bepaald type mensen wat van die kleine oliebol koopt, aan een rollijn lopen en ze niet opvoeden. En die vind ik net zo erg en asociaal. Want die mogen alles die hondjes. Tot gewoon mee in winkels terwijl ik met mijn herder buiten moet blijven. Maar nee, die mogen op de arm, in een wagen wel mee bijvoorbeeld.

Ik denk er anders over. Die kleine hondjes mogen terecht meer .Maar goed, ik houd erover op.Er is nogal een kastenstelsel tussen hondeneigenaren wat ik nooit begrepen heb. Zoals ook paardeneigenaren trouwens ook vaak eerder vervelend tegen elkaar zijn dan samen te werken tegen negatieve invloeden van buitenaf.

Maar even een andere insteek.

Met voorlichting vooraf hopen ze ook impulsaankopen en aankopen via broodfokkers te voorkomen. Mensen worden ook meer bewust gemaakt waar ze een hond aanschaffen. Zo las ik pas een verhaal van iemand die online een hond kocht en die werd twee uur later bezorgd. Achteraf een doodzieke pup.

Dat zijn vaak juist weer de kleine, schattige hondjes die op die manier aangeschaft worden.

Met een cursus vooraf rondom bewustwording kun je ook veel dierenleed voorkomen. En juist ook van de kleine viervoeters. En natuurlijk krijg je het nooit waterdicht. Maar elk hondje wat niet in de broodfok wordt geboren of sterft als doodzieke pup is er toch weer een.

Gini
Berichten: 17952
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:49

MyWishMax schreef:
Tuurlijk is meteen overlijden aan de beet anders als door de gevolgen van de infectie door de beet. En daar onderscheid in maken ben ik met je eens, Gini.
Maar waarom zou je alleen overlijden aanpakken en niet al veel eerder en dus ook de schade die in ziekenhuis belandt of nog eerder?

Want als je dus tegen de cursus voor kleine of middenslag honden bent, dan zijn de mensen en kinderen die bij de dokter of het ziekenhuis komen dus niet zo erg. Zelfs als je ervan overtuigd bent dat ze nooit iemand dood kunnen bijten, kunnen ze nog steeds wel schade maken. En die schade willen ze dus al voorkomen door die cursus.

Edit, de je is wel algemeen en niet naar jou persoonlijk, Gini


Ik snap het en inderdaad: in preventieve maatregelen zou geen onderscheid mogen gebeuren. Als zo een cursus er komt, mag het niet uitmaken welke hond je precies in huis wilt halen.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:50

anjali schreef:
Lughnassadh schreef:
Sorry Anjali maar het zijn ook een bepaald type mensen wat van die kleine oliebol koopt, aan een rollijn lopen en ze niet opvoeden. En die vind ik net zo erg en asociaal. Want die mogen alles die hondjes. Tot gewoon mee in winkels terwijl ik met mijn herder buiten moet blijven. Maar nee, die mogen op de arm, in een wagen wel mee bijvoorbeeld.

Ik denk er anders over. Die kleine hondjes mogen terecht meer .Maar goed, ik houd erover op.Er is nogal een kastenstelsel tussen hondeneigenaren wat ik nooit begrepen heb. Zoals ook paardeneigenaren trouwens ook vaak eerder vervelend tegen elkaar zijn dan samen te werken tegen negatieve invloeden van buitenaf.

Waaaarom zou een kleine hond terecht meer mogen dan een grotere hond..

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:50

MyWishMax schreef:
Flauw Goof, mag de lab niet eens lekker op schoot? :')


Hij wil niet! Hij snapt het niet zo goed. Wil er wel graag bij zijn en er tegenaan liggen. Prima!!

Beert, eens.
Wat me opvalt is dat mensen vaak weinig doen met kleine hondjes, terwijl ze dezelfde behoeftes hebben als grote honden.

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:57

Kiwiwitje, dat vraag ik me ook af. Ik erger me er gewoon aan. En om even bij mijn voorbeeld van winkels te blijven, personeel zegt er doorgaan niets van. Deze week nog meegemaakt en ik heb er dus een opmerking voer gemaakt.

Good, even Ot, ik denk dan dat jij een contactlgger hebt. Mijn 1e lab was dat ook. Op schoot snapte hij prima maar hij vond het niks. Tegen je aan liggen wel. Mijn 2e lab kroop juist graag op schoot.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:58

anjali schreef:
Lughnassadh schreef:
Sorry Anjali maar het zijn ook een bepaald type mensen wat van die kleine oliebol koopt, aan een rollijn lopen en ze niet opvoeden. En die vind ik net zo erg en asociaal. Want die mogen alles die hondjes. Tot gewoon mee in winkels terwijl ik met mijn herder buiten moet blijven. Maar nee, die mogen op de arm, in een wagen wel mee bijvoorbeeld.

Ik denk er anders over. Die kleine hondjes mogen terecht meer .Maar goed, ik houd erover op.Er is nogal een kastenstelsel tussen hondeneigenaren wat ik nooit begrepen heb. Zoals ook paardeneigenaren trouwens ook vaak eerder vervelend tegen elkaar zijn dan samen te werken tegen negatieve invloeden van buitenaf.



En om die uitspraak is een theoretische cursus over het wezen "hond" dus nodig. Bedankt voor de duidelijke situatieschets :D

Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:00

Touché Leo!