Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:29

Wat een zorgen…
Wat ik altijd handig vind is een slomo filmpje. Op mij iPhone kan ik beeld voor beeld scrollen. Maar zo’n YouTube filmpje op slomo kan laten zien bij welke beweging van het achterbeen ze haar rug zo optrekt. Ik denk linksachter. Maar het ziet er pijnlijk uit. Mss dat de DA adv de filmpjes iets kan zeggen?
Oh…slomo knop gevonden.
Lijkt alsof ze idd bij onderplaatsen van li-achter ruimte moet maken, ze maakt een soort huppeltje met re-achter en bolt haar rug dan op? Het ziet er niet symmetrisch uit wat je wel zou verwachten.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 20:33

Ja, ik heb de foto's en filmpjes doorgestuurd naar Putten. Telefonisch spreekuur was vandaag zó druk dat ik er niet doorheen kwam. Morgen nog eens proberen.

Ze ontlast inderdaad links achter, dat klopt. Bij het onder plaatsen maakt ze een hupje. Als ze gewoon staat leunt ze ook amper op links achter...

Ik houd jullie op de hoogte!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:53

Stille meelezer hier.. wat ontzettend jammer dat ze nu in een dip zit. Op het filmpje lijkt ze inderdaad een stuk minder comfortabel als daar voor.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar doe je al fysio en hydrotherapie met haar? Mijn hond heeft recent ook een orthopedische operatie gehad (hij heeft nu een plaat en schroeven in z’n poot zitten) nadat hij met jachttraining uitgegleden was, wij mochten van de arts na 2 weken al starten met fysio en hydrotherapie.
Dit helpt mijn hond echt enorm om weer sterker te worden, het doet echt wonderen voor de spieren. Het zorgt er ook voor dat hij zijn geopereerde poot goed leert belasten en zijn lichaam niet gaat overbelasten op andere plekken. We hebben onlangs de 6 weken controle gehad en de dierenarts was echt enorm positief over z’n vooruitgang en zei dat ze echt kon zien dat hij fysio en hydrotherapie krijgt. Hij doet dit 2 keer per week.

Ik zou het zeker even bespreken met de arts of jullie dit ook mogen opstarten (als de wond goed dicht is), als jullie dit nog niet doen.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 20:55

Susanne schreef:
Stille meelezer hier.. wat ontzettend jammer dat ze nu in een dip zit. Op het filmpje lijkt ze inderdaad een stuk minder comfortabel als daar voor.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar doe je al fysio en hydrotherapie met haar? Mijn hond heeft recent ook een orthopedische operatie gehad (hij heeft nu een plaat en schroeven in z’n poot zitten) nadat hij met jachttraining uitgegleden was, wij mochten van de arts na 2 weken al starten met fysio en hydrotherapie.
Dit helpt mijn hond echt enorm om weer sterker te worden, het doet echt wonderen voor de spieren. Het zorgt er ook voor dat hij zijn geopereerde poot goed leert belasten en zijn lichaam niet gaat overbelasten op andere plekken. We hebben onlangs de 6 weken controle gehad en de dierenarts was echt enorm positief over z’n vooruitgang en zei dat ze echt kon zien dat hij fysio en hydrotherapie krijgt. Hij doet dit 2 keer per week.

Ik zou het zeker even bespreken met de arts of jullie dit ook mogen opstarten (als de wond goed dicht is), als jullie dit nog niet doen.


Na de operatie is heel expliciet verteld dat we pas na de 6 weken controle mochten starten met de fysio en hydrotherapie. zal het morgen nog wel even navragen, zeker omdat de wonden goed dicht zijn nu.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:12

Ah dan heb ik daar overheen gelezen Crista! Het zal ook wel verschillen per operatie wat er aangeraden wordt. En zelfs per dierenarts verschillen de adviezen enorm. Ik heb me daar echt over verbaasd. Je dierenarts kent jouw hond het beste dus ik zou het even met hem bespreken.

Warboel
Berichten: 14686
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:03

Ach ze loopt beroerd zeg! Ben benieuwd wat Putten erover te zeggen heeft, veel sterkte in ieder geval! :(:)

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:22

Wat triest hoe hij loopt, alsof hij echt serieus veel pijn heeft nu :knuffel:
Hopelijk hoor je gauw wat van Putten. Stuur je dan de filmpjes ook hoe die loopt?

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:10

Sabri schreef:
Stuur je dan de filmpjes ook hoe die loopt?


Crista schreef:
Ja, ik heb de foto's en filmpjes doorgestuurd naar Putten.


Doet ze

Zoolgangster

Berichten: 9599
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:15

Arm hondje, hopelijk kan er iets tegen de pijn gedaan worden.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:21

Gisteren kwam ik er niet doorheen bij Putten, vanmorgen meteen terug gebeld en een terug bel verzoek achter gelaten voor de arts die de operatie heeft uitgevoerd.

Die belde einde van de ochtend terug. Was erg blij met de filmpjes, vind het heel goed dat we met regelmaat filmpjes maken, dan hebben we namelijk goed vergelijkingsmateriaal.

Afbouw van de medicatie besproken en dat hebben we goed gedaan. Opbouw van het wandelen ook besproken, en dat hebben we ook goed gedaan.

Voor nu vind de dierenarts het niet noodzakelijk dat we langs komen met Lena.

Die verdikking is zeer waarschijnlijk gewoon lelijk littekenweefsel. En die achteruitgang met die poot is hopelijk overbelasting, verkeerde beweging, gek gedaan of iets in die richting.

Voor nu weer even 3 dagen terug naar de max van alle pijnstillers en dat dan in 9 dagen weer rustig afbouwen.

Ze mag niet slechter worden, dan meteen weer bellen.

Wandelen zoals we dat nu ook doen, wat zij zelf aan geeft dat kan, en nu even niet forceren.

Dierenarts acht de kans op een beknelling van een zenuw zeer klein omdat ze daar met de operatie niet in de buurt zijn geweest. En een hernia zou wel heel veel domme pech tegelijk zijn! Daarbij hebben ze bij een hernia vaak OF extreme pijn (want dat lijkt ze niet extreem veel te hebben) OF ze slepen echt met die poot, en dat doet ze ook niet. Ze gebruikt hem niet actief, maar neemt hem wel goed mee in de bewegingen.

Als ze toch slechter wordt of niks verbeterd komende 9 dagen, moet ik alsnog terug met haar.

Voor nu dus even aankijken en afwachten...

Had nog wat pijnstilling liggen, dus vanmiddag meteen gestart, recept is doorgestuurd naar m'n eigen dierenarts en de rest kan ik dus morgen ophalen.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:50

Ik duim verder mee !
Zo te horen ben je nu wel een beetje gerustgesteld door de arts.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:23

Wel fijn dat het op zich geen grote reden tot zorg is kan ik me voorstellen!

Ik lees dat het qua revalidatie best even kan duren omdat de totale biomechanica veranderd/moet veranderen. En kan me ook voorstellen dat dat niet altijd s ymmetrisch verloopt. Met meer pijnstilling kan hij ws beter belasten en het spiercorset bouwen? Weet niet hoe je Engels is maar je kunt zoeken op fho (femural head ostectomy). In dat taalgebied is veel meer info te vinden.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:01

Vandaag dag 3 na het ophogen van de medicatie. Lena loopt wel ietsje beter, maar het is niet om over naar huis te schrijven. In overleg met de dierenarts gaan we dus nog even door met de hogere dosering pijnstillers en bouwen we nog niet af...

Die gabapentine heeft onder meer als bijwerking het remmen van de eetlust en slaperig worden. Dus mevrouwtje ligt weer hele dagen te slapen in dr mand, moet voor het lopen letterlijk overeind worden gehezen worden en sjokt da als een depressieve ezel achter je aan.... Waar het eten van de week weer iets beter ging zijn we daarmee ook weer terug bij af, maar het is even niet anders...

Kiezen op elkaar en doorbijten, want een andere optie is er niet... 1 februari hebben we de controle afspraak staan, ik ben benieuwd....

Ondanks wat ze in Putten hebben gezegd voelt de onderhuids verdikking, bij het litteken aan de linkerkant, niet goed, dus kan niet wachten tot het 1 februari is...

We wisten dat het lang ging duren en zwaar zou zijn. Maar had niet verwacht (gehoopt) dat we zo'n grote terugval zouden krijgen...

Zo, dat was voor nu even mijn geklaag...

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:20

Wat een lastige tijd voor jullie en jullie hondje.
Heel veel sterkte, ik hoop dat ze gauw pijnvrij mag zijn

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:20

Nou alle reden om even te klagen hoor, niets zo naar als je geliefde diertjes met pijn te zien.
Ik duim heel hard dat ze vooruit gaat weer.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:21

Kan me dat ook goed voorstellen, hoor, je bent gewoon teleurgesteld en had het zo graag anders voor haar willen zien!

Kun je niet liggend ook wat rek- en strekoefeningen met de pootjes doen?
Misschien wel goed voor de doorbloeding en dat bevordert de genezing dan toch weer?

Heel veel sterkte :(:)

Warboel
Berichten: 14686
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:39

Wat ontzettend rot TS :knuffel:

Qua eten zou je misschien Farmfood Fresh (de rode) zakjes kunnen proberen, ik heb twee erg moeilijke eters maar dat gaat eigenlijk altijd wel naar binnen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:01

Lijkt me heel zwaar zo je maatje te zien na een heftige beslissing tussen nieuwe heupen of heupkopresectie.

Kan ze geen andere pijnstillers krijgen. Voor sommige honden is gabapentine het gewoon niet, voor mensen ook trouwens. Er is ook nog een kans dat het niet pijnstillend werkt want ik neem aan dat ze geen zenuwpijn heeft?

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:06

Niets geklaag. Iedereen hier begrijpt maar al te goed hoe zwaar het is wanneer je dier niet in orde is. Maar wanneer jij denkt dat er iets niet klopt, volg dan je gevoel TS en trek eerder aan de bel, niet per se wachten tot 1/2.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:40

Prima om het hier van je af te praten hoor! Kan me voorstellen na het superbegin dat dit een flinke domper is en jullie je zorgen maken. De slechte eetlust is ook weer een zorg erbij, ze heeft toch voedingsstoffen nodig. De gabapentine is voor zenuwpijn (bij mensen althans); is dat voor haar nu wel het meest geschikt dan idd, zeker als ze er zo heftig op reageert?
Sterkte hoor, het is een hele puzzel!!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:43

Hoe gaat het met Lena?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 23:03

Sorry, beetje druk gehad...

Maar hier weer een update. Na het ophogen van de medicatie ging het steeds ietsje beter met Lena gelukkig. We zijn weer aan het afbouwen en het blijft stabiel. Ze wordt niet heel veel beter qua lopen, maar ook gelukkig niet slechter...

Door het afbouwen van de medicatie zie ik wel dat ze weer wat meer levenslust en enthousiasme krijgt, wat erg fijn is en het allemaal net wat makkelijker maakt.

Eten blijft drama, ze eet in de avond ongeveer 200 gram vers vlees en de rest laat ze gewoon staan.

Overdag stop ik jaar dus met regelmaat eea toe, maar d'r brokken eet ze amper, en meer vlees geven trapt ze ook niet in. Ook niet als ik het over meer porties verdeel.

Drinken gaat wel goed nu en dat doet ze weer helemaal zelf.

Volgende week op controle in Putten, en ik vermoed dat er toch nog een hechting in de linker kant zit en dat dat een groot deel van die verdikking veroorzaak...misschien zelfs wel met een ontsteking oid erbij.

Morgen even kijken of ik, met goed licht, zelf iets kan zien/doen, kom namelijk nu net uit m'n werk.

We lopen nu om 6 uur 15 tot 20 minuten, om half 9, 20 a 30 minuten. Tussen de middag dan een klein rondje. In de namiddag ook weer 20 minuten en in de avond een klein rondje en soms tussendoor nog een extra rondje.

Zal zo nog even een filmpje uploaden van vandaag.


Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:14

Ik ben erg benieuwd naar wat Putten te zeggen heeft. Geen idee of dit het beeld is wat je nu mag verwachten maar op basis van de filmpjes lijkt ze niet veel progressie te maken. Mss dat je volgende week wel duidelijke antwoorden krijgt die je ook kunnen gerust stellen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:48

Ooooee loop je nou zelf bijna tegen een paal :?
Het ligt denk ik aan mij of de hoe van het filmen maar ik vind haar ietsjes beter lopen als in met ff actiever!
Heel benieuwd wat Putten zegt. De ene hond is de andere niet qua herstel. Ik duim iig dat ook door al jullie zorg en aandacht het doel bereikt wordt!!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 09:12

Haha nee, ik liep op het fietspad, en paal staat op de stoep, dus ging goed.

Ze loopt inderdaad actiever. Meer levenslust zeg maar.

Hebben zelf al wel de "hoop" op volledig herstel opgegeven. Maar voor 80 of 90% en verder pijnvrij, doen we het ook! Dus gaan er eigenlijk va uit dat je het altijd wel beetje aan d'r loopje zal blijven zien.

Zitten vandaag trouwens op precies 5 weken.

Liep net buiten met d'r, en ze zag een reiger! Zij er opaf, op haar manier dan haha. Die reiger weggejaagd, verliest ze d'r evenwicht, valt ze bijna in de sloot! Gelukkig liep ze het aan de riem, dus kon d'r nog tegenhouden! Dat stuk loopt ze normaal meestal los, dus ze had weer mazzel haha